Inkapslad infektionshärd lång tid efter kastration?

HannaZ

Trådstartare
Någon som varit med om att vallcker kan få en infektion/varhärd eller dyl. som först visar sig långt efter kastration? Pratade med en ört-kunnig som sa att hingstiga vallacker kunde besväras av detta lånutan att det visade sig "utåt", alltså en dold infektionshärd. Kunde ge just problem med hingstighet.

Nån som vet?

Sv: Inkapslad infektionshärd lång tid efter kastration?

VET du att han har en infektion???
Alltså har du sett några tecken på det ss feber eller att det rinner gucka ur kastartionssåret om det inte hunnit läka???

Om du misstänker att han har en infektion eller inkapslad varhärd som du skrev så måste du ju kontakta en veterinär igen, hästen behöver ju kollas och få a.b

Förstod inte riktigt vad du var ute efter då du pratade om örter, men om du menar att ge örter till en nykastrerad häst som ff visar hingstighet så finns det kanonbra örter för det. Pm:a mig om du undrar vem som säljer dom.

Jag är sjuksköterska så om jag hade sett tecken till infektion hade jag reagerat.

Det handlade inte om nykastrerstrerade vallacker utan den här personen menade att det infektionen (eller vad man nu ska kalla det)kunde finnas inkapslad i flera år utan att ge några uppenbara problem. Alltså ingen feber eller ömhet etc.
Skulle det vara så att hästen har en sån infektionshärd så kunde man hjälpa kroppen att bli av med den genom att ge cirkulationsstimulerande örter samt nån örtblandning för imunförsvaret.

Pratade alltså med en som säljer örter då min vallack (haft honom i tre år, är 10 nu) gärna bestiger när stona brunstar, ren munkpeppar har inte hjälpt och inte heller stroppy gelding eller munkhumle som det verkar.

Bara undrar om NÅN hört talas om detta. Tycker att det låter märkligt men det finns mycket som är märkligt med kroppen så...

Senast ändrad:

Tycker väl rent spontant att det verkar vara ett "försäljningsargument", och så vitt jag vet taget ur luften... När jag först läste frågan tänkte jag 'undrar om inte personen i fråga säljer örter', och det fick jag ju svar på längst ned...

Njaa det där lät inget vidare va? Att hästen skulle ha en ibflammation så långt tillbaka tror jag inte på faktiskt... Antingen är de hingstiga eller så är de inte, men att det skulle bero på en infektion som snarare skulle göra dem sjuka... nix....

Det är ju ganska vanligt att valacker bestiger ston trots att de är kastrerade, och det är väl inget som går att "medicinera" bort. Det enda är att sära på hästarna just under brunst.

Att det skulle bero på någon inflammation som legat i flera år var enligt mig redigt idiotiskt!

/C

Nu ska jag skrämma dig lite.
Väldigt många hingstiga vallacker som jag stött på är inte vallacker!!!!! De har varit klapphingstar och veterinären har bara tagit ut en kula vid kastrationen.
Vet inte om det är vanligt på ridhästar men inom travet var det iallafall vanligt förr.
Så om du kan luska ut vem som ägde honom när han kastrerades så kan du ju fråga ifall fallet är så även med honom.
Har oxå märkt på bl.a. islandshästar (kanske alla naturraser?) att de gärna betäcker fast att de är 100 % vallacker. Därför brukar man aldrig ha dessa raser ihop med olika kön utan ha vallacker för sig och ston för sig.
Det är aldrig försvarbart att ha en betäckande vallack ihop med ston då dessa kan få infektioner och bli sterila av smutsiga vallacksnoppar.

Nu har vi ju löst det genom att dela på dom vid brunst och hans snopp tvättas noga så störst problem är nog förskjutningar i bäckenet om han hinner hoppar upp innan vi hunnit sära på dem.

Blodprov är taget av tidigare ägare och det visade inga förhöjda hingsthormon så jag misstänker att läget är som det är helt enkelt.

Djurjouren skrev:
Nu ska jag skrämma dig lite.
Väldigt många hingstiga vallacker som jag stött på är inte vallacker!!!!! De har varit klapphingstar och veterinären har bara tagit ut en kula vid kastrationen.
Vet inte om det är vanligt på ridhästar men inom travet var det iallafall vanligt förr.
Så om du kan luska ut vem som ägde honom när han kastrerades så kan du ju fråga ifall fallet är så även med honom.
Har oxå märkt på bl.a. islandshästar (kanske alla naturraser?) att de gärna betäcker fast att de är 100 % vallacker. Därför brukar man aldrig ha dessa raser ihop med olika kön utan ha vallacker för sig och ston för sig.
Det är aldrig försvarbart att ha en betäckande vallack ihop med ston då dessa kan få infektioner och bli sterila av smutsiga vallacksnoppar.

Nu för tiden vill då inte veterinären bara ta bort ena kulan. Iaf inte veterinären som var hos oss för någon vecka sen. Det ger liksom ingen effekt då, så det belv att åka iväg till klinik och söva ner och skära bort båda två.. Men som du säger, det har säkert vart så förut att dom bara tog bort ena om det bara var ena som var nere!

Jag har faktiskt varait med om något ännu värre. En häst inköpt som valack och som gick snällt med alla andra hästar. Denna häst såldes och skulle veterinärbesiktigas, då kom chocken. Hästen var en klapphingst med bägge stenarna uppe. Den hade aldrig varit kasterad utan den första säljaren hade bara tagit en chans och sålt honom som valack. De underligaste var ändå att hästen aldrig varit hingstig innan detta upptäcktes men blev superhingstig efter veterinärbesiktningen. Han var nästan omöjlig att hantera innan han blivit "riktigt" kasterad.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 718
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 898
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 310
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka