inkallning med ställande

För att inte tappa varken fart eller skapa osäkerhet så varierade jag längden på inkallningssträckorna, körde olika många ställanden under inkallningen osv. Eftersom jag använde samma stoppkommando vid inkallning med ställande som vid ställande under gång så reflekterade jag aldrig över hur något lärdes in :p Ett "stanna!" var ett stanna oavsett var jag stod i förhållande till Wahidah och oavsett vilket tempo hon rörde sig i.

Ja det är också en fråga jag måste bestämma mig för. Vilket ord jag ska använda. För hur har ni gjort med rutan när ni får/ska säga att de ska stanna/stå i rutan? I ställande under gång använder jag -stanna i fjärrdirigering använder jag stå. Så har funderat på att använda samma kommando som vid ställande under gång.

Jag har olika kommandon för en slät inkallning och för en inkallning med ställande. Har inte märkt skillnad i tempot men jag ser att hon springer mer "uppmärksamt" när jag har mitt kommando för inkall med ställande än som när jag kör en slät.

Har samma Stannakommando som ställande under gång, och ett annat kommando i fjärren.

Jag gör rena inkallningar mycket mer än vad jag gör ställande, så får man hitta en balansgång. Märker du att din hund saktar av, jag då får du köra mer rena inkallningar. Märker du att din hund ställer sig för segt, jag då får du träna ställande mer. Jag har lärt in ställande med boll, kallat in och när han är där jag vill ställa honom har jag kastat iväg bollen full fart över huvudet på honom så han har fått pallnita och vända. Efter några gånger har jag låtsas kastat bollen, vilket blir mitt handtecken. Han har ingen aning om när det kommer boll eller inte så han tvärnitar ihop om att en boll kommer flygande. Eftersom min hund är så förutseende har han lätt till att börja smyga in i det för att han har förväntan på boll. Så jag ställer honom kanske bara 1 gång av 10, och ställer honom absolut inte de gånger jag tränar innan tävling. Jag kastar även boll på rena inkallningar för att det ska bli lika kul att komma fullfart till mig som att stanna på mitten. Det är också ytterst sällan jag kallar in honom från ställandena, någon gång för att kolla att det sitter.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu i helgen är det dags för Stockholms hundmässa igen :) Är det någon annan som ska dit i år? Tävla, ställa ut, publik?
2 3
Svar
57
· Visningar
1 952
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
550
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka