Inkallning/lydnad =)

Sv: Inkallning/lydnad =)

ja det är klart det finns en gräns även hos oss.Men just det här med godis har blivit ett litet bekymmer också på ett annat plan.Vi har ju en hund till som oftast är med(tränar dem en o en bara ibland).När unghunden då tränas under promenader och den gamle får lite mer fria tyglar under tiden,så vill ju hon också ha godis trots att hon ju inte utför något alls.

ja det är klart det finns en gräns även hos oss.Men just det här med godis har blivit ett litet bekymmer också på ett annat plan.Vi har ju en hund till som oftast är med(tränar dem en o en bara ibland).När unghunden då tränas under promenader och den gamle får lite mer fria tyglar under tiden,så vill ju hon också ha godis trots att hon ju inte utför något alls.

Jag tror att det beror på hunden. Min vita kan jag spontanbelöna hela tiden, det gynnar bara hans lydnad. Schäfertiken låter jag bli att spontanbelöna eftersom att hon då under en promenad inte kan slappna av och gå och nosa/springa som hon vill utan hela tiden vill gå just "fot". Har jag kastat boll på promenaden en gång är det kört.

Angående fotgåendet och ögonkontakten skulle jag gjort som tidigare sagt här, att belöna endast när hon tittar på dig. Man kan få vänta ut det eller så påkallar man uppmärksamheten.
Kommendera "fot" och när hon sitter vid din sida väntar du ut ögonkontakt (jäklar vad smidigt det är med klicker här då) och berömmer omedelbums som hon tittar på dig.

Ett hett tips är att du verkligen ser efter så att hon tittar på just dig, nöj dig inte med att hon har huvudet vridet mot dig. I solljus är det lätt att se vart pupillerna är riktade, är dom rakt riktade mot ditt ansikte, jättebra! Är huvudet vridet mot dig men snegler mot ficka/hand/belöningsområdet så beröm inte..även här smidigt med klicker.

*delvis knapplån och rättså OT:p*

Min tik spontanbelönar jag rätt mycket, på gott och ont. När hon var liten belönade jag varje gång hon sökte kontakt med mig (gör nog iofs detta fortfarande...). Detta innefattar ju även när hon vänder på huvudet, alternativt vänder hela kroppen för att titta på mig (om hon är en bit ifrån) vilket nu har gett resultatet att när hon blir lite osäker, alternativt verkligen vill visa att hon väntar på mitt kommando - så kommer hon och trycker nosen mot mitt ben..! (innan hon söker ögonkontakt) Har väl antagligen vid några tillfällen varit lite ouppmärksam på om blicken verkligen var på mig innan jag belönade, så att hon då tagit belöningen som om hon skulle vända huvudet, vilket senare har utvecklats till att vända och trycka på mitt ben innan ögonkontakten...;)

vilket nu har gett resultatet att när hon blir lite osäker, alternativt verkligen vill visa att hon väntar på mitt kommando - så kommer hon och trycker nosen mot mitt ben..!QUOTE]

Min kommer också och söker kontakt och frågar när hon blir osäker, och det tycker jag är jättebra i vardagen, men plötsligt väldigt olämpligt inom räddningen där hundarna ska vara lite problemlösare i sig själva och inte komma och hänga i kjolarna så fort det blir klurigt.
Bara att träna om :-)

Varför ska hunden gå och titta på föraren när det handlar om vardagslydnad? Räcker det inte att lära in att "fot" betyder följ min vänstra sida? Det lärde jag min hund och jag tycker det räcker i vardagen. Min vovve kan fritt följ och stegförflyttning utan att stirra mig i ansiktet hela tiden. Annat blir det om man ska börja tävla lydnad. Då ska kontakten finnas där.

Varför ska hunden gå och titta på föraren när det handlar om vardagslydnad? Räcker det inte att lära in att "fot" betyder följ min vänstra sida? Det lärde jag min hund och jag tycker det räcker i vardagen. Min vovve kan fritt följ och stegförflyttning utan att stirra mig i ansiktet hela tiden. Annat blir det om man ska börja tävla lydnad. Då ska kontakten finnas där.

Fast det är inget krav att hunden ska ha ögonkontakt med föraren ens på tävling, det väljer man själv.

Så länge hunden har rätt position så ska inga avdrag göras! Men du kanske får högre på helhetsintrycket om du har massa (ögon)kontakt?
Hunden kan ha jättebra kontakt fast den inte tittar på dig btw:)

ja,igentligen så kan jag tycka detsamma.Anledningen till att jag vill att hon tittar på mig är att jag också använder vardagslydnaden nu under inlärningen som hjärngympa för henne.För att hon då ska få använda huvudet lite mer vill jag att hon följer mig och inte "bara är snäll" för att få godis:)

Jag använder inte ens "fot" i min vardag! "här" räcker gott och väl om man menar "kom å gå ca. vid min sida:D"

Fast det är inget krav att hunden ska ha ögonkontakt med föraren ens på tävling, det väljer man själv.

Jaha! Alltid lär man sig något. När jag och Mirrisen var aktiva på brukshundklubben och gick kurser så fick vi kritik just på att hon inte stirrade mig i ansiktet. Hon har aldrig varit en sån hund som gör så. Hon har alltid haft kontakt och kontroll på var jag är och vill ändå. Tack för upplysningen! :bow:

Jag använder inte ens "fot" i min vardag! "här" räcker gott och väl om man menar "kom å gå ca. vid min sida:D"

jag använder också här som kommando,men för mig betyder det att vi går här vid min sida utan att nosa,stanna och inte koppellängden ut:)

Det var precis så jag menade (jisses vad jag förklarar dåligt:o) med ca. här! Kräver inte precis rätt position, det räcker med att dom går där vid sidan.. Som "fot" utan krav:)

Stoppa godisen i munnen! :D

Funkar grymt bra!
Min hund kom snabbt på att man kunde gå och stirra på lilla godispåsen jag har fäst i bxorna vid fotgående, då fick jag tips i att stoppa korv i munnen och spotta till hunden istället för att ge med handen. Man kan även hålla tex leksaken i munnen etc. Hunden får fin kontakt, och även om det är fusk så set det snyggt ut ;)

Så länge hunden har rätt position så ska inga avdrag göras! Men du kanske får högre på helhetsintrycket om du har massa (ögon)kontakt?
Hunden kan ha jättebra kontakt fast den inte tittar på dig btw:)

Jaha.. De har liksom alltid varit en självklarhet för mej att hunden ska ha kontakt, ögonkontakt.

Så då behöver man egentligen inte ha en hund som har de.. :o
Aja, fast jag tror ju att när man kommer upp i klasserna så bedöms man hårdare o då kan de nog vara nödvändigt att ha ögonkontakt eller annan kontakt (kanske inte hand) för att kunna konkurrera med medtävlande. ;)

Funkar grymt bra!
Min hund kom snabbt på att man kunde gå och stirra på lilla godispåsen jag har fäst i bxorna vid fotgående, då fick jag tips i att stoppa korv i munnen och spotta till hunden istället för att ge med handen. Man kan även hålla tex leksaken i munnen etc. Hunden får fin kontakt, och även om det är fusk så set det snyggt ut ;)

Ja tycker de ser störtlöjligt ut.. :rofl:

Men men, de funkar ju visserligen. :)

Har inte så mkt tips och idéer. Men min kille lyckades på 2 månader få min olydiga lilla phalenehane som stack så fort han blev lös. Till att bli en lydig liten kille som kommer så fort man ropar och aldrig sticker. Han kan gå lös mitt i stan och bryr sig inte om något.

Helt impad!

Killen har inte använt mutor som godis utan, ja, trollat med knäna ;)

Ja tycker de ser störtlöjligt ut.. :rofl:

Men men, de funkar ju visserligen. :)

Ja, ska man se cool och balanserad ut så får man nog välja en annan hobby. Då ska du se i räddningen. "Åh, hittade du FIGURANTEN! Som hade GÅTT BORT SIG! Som inte kunde komma ut! Och som lustigt nog hade din BOLL! Vad fint. Får jag klappa på dig! Bäst jag klappar figuranten också...:banana:

man kan inte träna för mycket med godis, men man kan träna fel med godis. jag har alltid belönat med godis från handen (vill inte ha kött i munnen) och mina hundar har super ögonkontakt.

TS: tänk på att alla belöningar är DINA, inte hundens som du har i förvar så länge. DU bestämmer när och hur belöningarna ska delas ut. hunden måste jobba för dig. visst kan man då och då sticka till hunden en godbit bara sådär, men har man en godistokig hund får det inte ske särskilt ofta.

jag tränar mycket med klicker och tycker det fungerar perfekt för ögonkontaktsträning. ingen ögonkontakt = inget klick, inget klick = inget godis. efter klicket är träningen färdig och då får hunden titta på vad den vill, även handen. men före klicket tjänar det inget till. även den mest korkade hunden förstår fort att det är ögonkontakten som är den snabbaste vägen till det den vill ha.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 316
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈