Inkallning/lydnad =)

N

nathalieuhlan

Jag har nu börat träna lydnad med min 2 åriga malle/schäfer tik (bara hemma :) för våran egen skull) .. då hon fått vara lite åt sidan ett bra tag pga jag inte haft tid. >,<

Hon har absolut gjort framsteg, förut så stack hon bara och man kuinde hålla på i 100 år innan man fick tag i henne, nu behöver man bara säga till henne nån gång så kommer hon.

Och när hon väl kommer, så berömmer jag henne. och sedan så går hon iväg och leker, Och det jag undrar är: ska jag låta henne gå iväg direkt? eller ska jag säga åt henne när hon får gå iväg och leka?

Vill ju inte att träningen ska bli tråkig så vill inte sätta allt för höga krav i början, men är rädd att jag kommer få börja om sedan när inkallningen sitter med att hon ska stanna kvar? Vad tkr ni?

--------------------------------------------------------

Sedan också, brukar jag göra ögonkontakt, att innan hon får bollen så ska hon se mig i ögonen, är det okej om hon tittar 2 sekunder i mina ögon och sedan på bollen igen? lr ska hon hålla blicken på mig medans jag säger varsegod?

Sv: Inkallning/lydnad =)

I det första fallet skulle jag funderat över vad jag vill ha vardagsinkallningen till. (I tävlingsinkallningen är det självklart att hunden inte går iväg utan tillåtelse.)
Om en lös hund kommer emot er tex och du kallar in så känns det väl bäst att hunden stannar hos dig tills du tex säger "varsågod" och den får gå och leka igen?
En miss som jag själv ofta gör är att jag belönar och så lunkar hunden något steg framför, och vips blir "braa!" samma sak som "stick och lek" och det är inte meningen.

Med ögonkontakten skulle jag i ditt fall skynda mig att berömma medan hunden fortfarande tittar på dig. Hunden backar inte i minnet och tänker att den fick bra för att den tittade på dig för fem sekunder sedan, utan tittar den på godiset och du berömmer så gör den samma nästa gång.

Lånar tråden lite om det går bra;)

Håller också på och tränar min 16 månaders blandrastik med vardagslydnad och har ungefär samma dilemma med fotgående.
Hunden går fint i takt med mig MEN tittat inte på mig utan på handen för att få godis.Det spelar ingen roll om jag har godis i handen eller inte.Har även testat med klicker men får samma resultat där att hunden bara vill ha godisen.Att berömma med rösten och med klappar funkar sådär.....

En annan sak som dykt upp är att hunden går fot av sig sjölv utan kommando(också för att få godis).Ska man berömma det eller strunta i det.Hon gör ju "rätt" men jag ser det mer som ett tiggande vilket jag igentligen inte tycker är ok.Samtidigt vill jag ju också uppmuntra henne när hon gör rätt

Håller också på och tränar min 16 månaders blandrastik med vardagslydnad och har ungefär samma dilemma med fotgående.
Hunden går fint i takt med mig MEN tittat inte på mig utan på handen för att få godis.Det spelar ingen roll om jag har godis i handen eller inte.Har även testat med klicker men får samma resultat där att hunden bara vill ha godisen.Att berömma med rösten och med klappar funkar sådär.....

En annan sak som dykt upp är att hunden går fot av sig sjölv utan kommando(också för att få godis).Ska man berömma det eller strunta i det.Hon gör ju "rätt" men jag ser det mer som ett tiggande vilket jag igentligen inte tycker är ok.Samtidigt vill jag ju också uppmuntra henne när hon gör rätt

Det som du beskriver , kan kanske bero på att du tränat med för mkt godis, kanske berömmt då hon tittat på handen (i alla välmening då, men de har bra minne;)) och vipps så har man lärt in ett beteende, det var en på en kurs jag gick som hade samma problem och hon fick sluta träna med godis helt och hållet för att vänja bort hunden frn att alltid titta på handen, för en hund ska veta att den utgör ett bra jobb och sen kan man ge godis då man avslutat momentet, det kan lätt bli så att hunden tittar på handen om man gått och matat" hunden med godis samtidigt som man gett kommandot fot......

beträffande det andra du skrev så ska du inte berömma elelr nå ifall hon kommer å går fot så länge som du inte gett det kommandot.....ananrs går hunden bara å tigger å då finns det ingen mening med kommandot FOT....

lycka till med träningen, hoppas det löser sig....

Senast ändrad av en moderator:

I ditt ställe så hade jag tränat separat med en godis i handen, hunden sittandes/ståendes eller vadsomhelst. Kräv alltså inget först, ta en godis i handen och ge den inte förnsen vovven kollar på dig! Upprepa tills hon förstår och sedan kan du kräva lite längre kontakt osv..
Lycka till:)

Tack för svaret.Jag får försöka ta bort en del av godiset i träningen,men det är svårt då hon är så lätt att motivera på det sättet:angel:

Tack även du för svaret,men jag förstår inte riktigt vad du menade med att jag ska träna separat med en godis i handen?Separat vaddå?

Hon är annars jätteduktig på att följa,vänta på varsågod och så ,men det är just fotgåendet där jag då försöker kräva längre och längre sträckor.Hon kan säkert följa några minuter nu utan godis MEN det är handen hon tittar på

beträffande det andra du skrev så ska du inte berömma elelr nå ifall hon kommer å går fot så länge som du inte gett det kommandot.....ananrs går hunden bara å tigger å då finns det ingen mening med kommandot FOT....

....

Jag tänker annorlunda där. Om hunden medvetet utför en handling som den vet att jag gillar, då vill den ju samarbeta. Eftersom min hund är ung belönar jag det. Iaf om hon plötsligt på en promenad kommer upp jämsides och visar fin kontakt och är lyhörd. Jag gillar det ju, varför inte uppmuntra det?

Jag menar att du ska träna att ögonkontakt betyder godis och godisen har du ju i handen= så småningom så söker hon ögonkontakt istället för "handkontakt":idea:

Jag tänker annorlunda där. Om hunden medvetet utför en handling som den vet att jag gillar, då vill den ju samarbeta. Eftersom min hund är ung belönar jag det. Iaf om hon plötsligt på en promenad kommer upp jämsides och visar fin kontakt och är lyhörd. Jag gillar det ju, varför inte uppmuntra det?

Ja det är ju här jag är klyven också.....
Hon gör ju en jättebra handling och vill vara nära/samarbeta/ha kontakt men just det att hon inte fått något kommando och vill ha godis för något ändå.

Eftersom hon är så himla söt när hon kommer så brukar hon ju oftast få godis,men jag har vart tveksam till om det förstör själva träningen av fotgåendet

Håller med dig! TS: Passa på att ge kommando och klappa om eller lek som belöning om du tror att hon bara tigger?

Jag menar att du ska träna att ögonkontakt betyder godis och godisen har du ju i handen= så småningom så söker hon ögonkontakt istället för "handkontakt":idea:

Tack:rofl:Nu förstår jag;)
Låter som det är värt att försöka iallafall:laugh:

Tack även du för svaret,men jag förstår inte riktigt vad du menade med att jag ska träna separat med en godis i handen?Separat vaddå?

Hon är annars jätteduktig på att följa,vänta på varsågod och så ,men det är just fotgåendet där jag då försöker kräva längre och längre sträckor.Hon kan säkert följa några minuter nu utan godis MEN det är handen hon tittar på

Stoppa godisen i munnen! :D

Ja det är ju här jag är klyven också.....
Hon gör ju en jättebra handling och vill vara nära/samarbeta/ha kontakt men just det att hon inte fått något kommando och vill ha godis för något ändå.

Eftersom hon är så himla söt när hon kommer så brukar hon ju oftast få godis,men jag har vart tveksam till om det förstör själva träningen av fotgåendet

Jag drog paralleler till min sambo, fel eller ej. Om han kommer hem med blommor och vill vara rar så nitar ju inte jag till honom för att jag inte bett om några. Alla spontana tendenser till samarbete gillar jag.

Däremot så ger jag tex inte godis om jag ber om ligg och hunden i överslag gör sitt, tass, cirkussnurr med avslutande hopp.

Låter ju klokt;)Ja,nu när man diskuterar med andra så låter det ju ganska klokt att berömma även utan kommando.Tänk vad mycket inspiration man får här jämt:laugh:Tack alla:bow::banana:

Men att stoppa godiset i munnen:crazy:(föredrar annat:D)

Det där beror väldigt väldigt mycket på från hund till hund!
Skulle jag uppmuntra och belöna Midas vid varje spotant kontaktsökande skulle jag snart ha en hund som glömde bort att kissa för att han så gärna går fot istället :o:angel:

Däremot belönar jag alltid spontana önskvärda beteenden hos "gröna hundar", tills jag slutligen lägger in ett kommando.
När de sitter så kommer belöningen endast efter ett kommando.

Som jag har förtått det så gäller detta hundar under upplärning?

Som jag har förtått det så gäller detta hundar under upplärning?

Ja, när jag läser noga står det att "min hund är ung"...
Slarv av mej :o
Men även där beror ju på hund, hur mycket hunden vill.
Jag fick bromsa spontana belöningar väldigt tidigt på Midas,
Eya är/var det inga problem med, hon är inte lika "mattig".
Men det är ju nåt man måste avgöra själv, hur mkt som är bra
och vad som blir för mycket :)

Det där beror väldigt väldigt mycket på från hund till hund!
Skulle jag uppmuntra och belöna Midas vid varje spotant kontaktsökande skulle jag snart ha en hund som glömde bort att kissa för att han så gärna går fot istället :o:angel:

Däremot belönar jag alltid spontana önskvärda beteenden hos "gröna hundar", tills jag slutligen lägger in ett kommando.
När de sitter så kommer belöningen endast efter ett kommando.

Jag är nog mittimellan detta. Vi har en fungerande träning på linförighet, och inga större problem i den förutom att hon tränger. Ögonkontakten osv är det inga problem med.

På en vanlig promenad är hon gärna uppe i det blå och stretar lite grann, och skulle hon då bjuda på ett för henne så positivt beteende som ett följande med kontakt hade jag belönat av hjärtans lust.

Någonstans finns det såklart en gräns också, och som jag skrev tidigare, rena pajaskonster för att hunden ser att jag lagar mat tex, det belönas ju inte.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 316
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈