SkorpSmulan

Trådstartare
Min hästskötare frågade mig igår vad en ink är. Jag svarde att det är en slags vårta som är svår att få bort för att den har så djupa "rötter". Men sen började jag fundera och det lät inte riktigt rätt. Jag har tidigare läst ganska mycket om inkar men har glömt bort allt.
Nån som har en bra förklaring till vad det är och varför dom uppkommer?

Sv: Ink

Dom kan se ut som en vårta i början sen kan dom börja växa och bli riktigt stora. Min häst har en i pannan och två små på bringan. Störst är den i pannan, som en 50öring i fästet och sen går den ut kanske en cm. Det är nog väldigt varierande hur dom ser ut

min stallägares häst hade en ink som måste vägt ca 300gram. :eek:
Den var stor som en liten stek, eller 2 knutna nävar. (Uäääh...)

Det där med virus började jag fundera på sen, hade för mig att jag läst ngt sånt.
Visst är det så att det är jättesvårt att operera bort dom?

Min ena dotters häst har haft två upphöjda inkar stora som golfbollar på insidan av låret. Pratade med flera veterinärer som sa att man kinde spruta med gamma vaccin eller operera. Ingen av metoderna tar garanterat bort inken och är mycket kostsamma. Vi har också reservation i försäkringen för inken.Träffade sen vår duktiga distriktsveterinär som hört talas om en salva som heter xterra (har jag för mig). En burk på 50g kostade 1000 kr, men vi ville prova. Smörjde på i ngra dagar. Inken "växte", sprack upp och blev jätte äcklig. Lät den vara ngra dagar smörjde igen. Inken trillade av lager för lager. Nu har det gått ett år inkarna är borta och ingen ny har kommit!

Där har vi ju medlet jag har frågat om innan:) Min veterinär pratade om det sist när han var ute i ett annat ärende. Han hade fått väldigt bra resultat då han använt detta ruskiga medel, som han själv kalla det på inka som satt på magen. Min häst har ju i pannan så han skulle kolla upp med tillverkaren om man fick använd det i ansiktet. Nu ska jag försöka lägga detta namnet på minnet..

Man kan operera men vissa kommer tillbaka ändå.

Min hästskötare frågade mig igår vad en ink är. Jag svarde att det är en slags vårta som är svår att få bort för att den har så djupa "rötter". Men sen började jag fundera och det lät inte riktigt rätt. Jag har tidigare läst ganska mycket om inkar men har glömt bort allt.
Nån som har en bra förklaring till vad det är och varför dom uppkommer?

Hej!

Inkar finns i tre olika sorter och minst två av dem sprids som virus. Alla tre sorterna har olika utseende. En typ är låg och platt och kan bil väldigt vid, en annan är hög med smal bas, lite som en svamp och den tredje blir ofta knölig och vätskar mycket, varierar i utseende.

Min häst var drabbad av alla tre sorter och de virusartade Inkarna spreds till alla små sår som han fick, troligtvis via borstar o.dyl.

Jag rådfrågade veterinär. Delvis för att två Inkar satt i sadelstaden och delvis för att Inkar både kan vara fula, besvärliga och dra till sig insekter på sommaren. Jag fick svaret att det inte finns någon definitv bra lösning i och med att de är virus så kommer de troligtvis tillbaka efter operation.

Så efter en förfrågan här på Buke fick jag tips från en tjej att ge min häst en örtblandning. Jag köpte 3 sorters örter för ca: 800kr, fodrade med i tre månader och det tog runt två månader innan alla spår efter Inkarna var borta. Nu, 2 år senare, är Inkarna fortfarande spårlöst försvunna!! :banana:

Intressant att det finns olika typer av inkar. Den som min häst har är orsakat av virus (liknande ett vårtvirus, fast det är nåt annat kommer inte ihåg vad det heter). Att det är så svårt att operera är för att viruset aktiveras när man börjar greja med inken, alltså finns det kvar aktivt virus i kroppen som gör att det kommer nya inkar. Jag har också blivit rekommenderad den salva som nån skrev om. Finns två olika salvor tydligen, båda har visat bra resultat men är fortfarande på provstadiet. Salvan dödar ju viruset=inkarna kommer inte tillbaka.

Man kan tydligen snöra av dem med tagel eller annan stark tråd också. Drar åt lite undan för undan, och till slut trillar den av.

*kl*

Kan inkar smitta? Hur i så fall?

Hej!

Ja Inkar kan smitta. Smittan (viruset) överförs då från en häst t.e.x. när man borstar denna och en av den hästens Inkar vätskar eller blöder. Använder man sedan samma borstar på en annan häst som har öppna sår så kan Inksmittan komma in via det öppna såret.

Man kan tydligen snöra av dem med tagel eller annan stark tråd också. Drar åt lite undan för undan, och till slut trillar den av.

Hej!

Det stämmer. Då faller själva utväxten av. Dock så finns roten och själva Inksmittan fortfarande kvar.

Intressant att det finns olika typer av inkar. Den som min häst har är orsakat av virus (liknande ett vårtvirus, fast det är nåt annat kommer inte ihåg vad det heter). Att det är så svårt att operera är för att viruset aktiveras när man börjar greja med inken, alltså finns det kvar aktivt virus i kroppen som gör att det kommer nya inkar. Jag har också blivit rekommenderad den salva som nån skrev om. Finns två olika salvor tydligen, båda har visat bra resultat men är fortfarande på provstadiet. Salvan dödar ju viruset=inkarna kommer inte tillbaka.

Hej!

Hm... låter lite väl bra att en salva skulle kunna döda ett virus som transporteras runt i kroppen via blodbanan. Men det kanske stämmer. Jag var väldigt skeptisk till örterna (tror inte på homiopatiläkemedel) men de fungerade verkligen superbra. Så kanske en salva också kan göra underverk.

Då borde det ju, logiskt sett, även kunna smitta hästar emellan som går i samma hage.
Gör detta virus något annat än just orsakar inkar? Ger inkarna hästen besvär förutom om dom sitter på olämpliga ställen som vid sadelgjorden?

Jag har ingen inkhäst i min närhet, är mest bara nyfiken.

Vill bara tala om att salvan jag fick av vet är gjord av växter!!
Kollar upp vilken och återkommer.

Det är nog samma salva som min veterinär pratade om. Det var också nån örtsalva som kostade en tusenlapp för en liten burk. Min häst har en ink på magen, bakom sadelgjorden så den stör inte. Men det har varit lite jobbigt med flugor och skit på den nu på sommaren, så jag funderar allvarligt på att köpa salvan när vi ska till kliniken igen på torsdag.

Hej!

Hm... låter lite väl bra att en salva skulle kunna döda ett virus som transporteras runt i kroppen via blodbanan. Men det kanske stämmer. Jag var väldigt skeptisk till örterna (tror inte på homiopatiläkemedel) men de fungerade verkligen superbra. Så kanske en salva också kan göra underverk.

ja, visst låter det bra :)
det är ju som sagt tydligen ganska nytt, men enl vet hade de fått väldigt bra resultat. ska prova behandla fram i september, eller när det nu börjar bli svalare och inte är så mycket insekter ute, så jag kan återkomma med resultat! som jag minns det skulle man smörja ca 3 ggr/vecka och hålla på i ganska många veckor tills man fick resultat. men om det nu är så att det inte kommer tillbaka igen då så kan det ju vara värt det!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 178
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
360
Senast: MML
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
408
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka