L

lill_flesky

Mitt sto har en ink, skulle jag tro, på ett ganska olämpligt ställe, nämligen på ena skinkan. jag har funderat på om den inte stör henne när hon rör sig, visserligen sitter den en bit ut men det finns nog en risk för att den gör det, dessutom ser det ju inte överdrivet vackert ut heller :o
Vill gärna ta bort den men jag hade tänkt och rådgöra med vet. först men det dröjer nog ett par månader innan han kommer ut och det känns lite löjligt att ta ut vet. för en sånn sak som en ink.
Så jag tänkte höra med er om ni vet några bra råd om hur man bäst får bort inkar.
Hon får lite örter (några som nämns i hästägarens örtabok) men det är också allt jag kan komma på hur man får bort en ink.
Så, ngn som har ngt bra förslag?

Enklasr brukar vara att bara binda ett snöre(tunt, starkt) om inken. Man måste dra åt det riktigt hårt så att man stryper inken, och sedan får man spänna tråden efterhand som inken skrumpnar ihopa.

Tänk på att vara jätte noga med hygienen när du håller på med inken den smittar när den blöder, så tvätta alltid händerna innan du rör vid hästen på något annat ställe!

Mvh

Camilla

Hej
Jag har lyckats med en liten gummisnodd, typ sån du har när du flätar. Tråd eller tagel ska ochså funka.
Mvh Eva

Mitt gamla halvblod har också en ink precis där sadelgjorden sitter.Vad finns det inuti som smittar,bakterier eller? :confused:

Inkar beror på en virusinfektion. Vet inte varför den bara smittar när den är öppen. Man ska även tänka på att inkar kan växa inåt så att man är uppmärksam på placeringen av inken. Har tyvärr varit med om en häst där den växte inåt så att inken tryckte på urinledaren, så att hästen fick avlivas för att dom inte kunde ta bort den. Men har aldrig hört talas om det på någon annan häst så det är nog inte särskilt vanligt.

Mvh

Camilla

Mvh

Camilla

Jag snörde av Patsys ink på frambenet med två tagel från hennes svans och den ramlade av redan nästa dag!

men oj vad läskigt :eek: med tagel? Låter riktigt suspekt :)
Kommer inte ha en aning om hur pass hårt jag ska linda snöret? Någon som kan säga på ngt sånär hur hårt man ska dra åt?

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 565
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar