Ink eller elakartad tumör?

Unforgiven_to

Trådstartare
Ink eller elakartad tumör?
20130511

Den här lilla blomkålshuvudet har min tinker på snoppen 4 år gammal
Någon som känner igen sig?
En del har sagt ink bla. en vetrinär, men min magkänsla säger inte ink.. :-/
Tänkte åka till vet igen för att ta prov på den.

Vad tror ni? Nån som har haft en häst med något liknande?

Med vänlig hälsning
Lena

Sv: Ink eller elakartad tumör?

Det ser ut som en ink, men självklart ska du göra en undersökning som är mer grundlig.

Ja fast ink, är de inte mer som en skorpa förhårdnad hårlös hud typ?

Den är mer som ett blomkålshuvud som man kan plocka delar ur som små tentakler liksom på en kotte.. eller jag vet inte riktigt hur jag ska förklara..

Nä, inkar kan vara stora och knöliga också, beror kanske på hur de sitter.
Har för mig att Alexandra_W har mkt erfarenhet av inkar, har för mig att det kunde vara riskabelt att "ta prov bara" för om det är en ink så kan den bli "argare" då.. är inte säker, men sök lite här på forumet så borde du hitta mer info.

kl

har också hört att inkar ofta blir "argare" vid provtagning. Men man borde ju kunna be ngn som sett mkt olika hudförändringar titta på den iaf?

Jag har för mig att det sades att det var bäst att boka in operation och ta bort den oavsett typ, och sedan berodde behandlingen på vad biopsin i efterhand visade. Men minns inte säkert.

Eftersom såväl inkar som tumörer kan se olika ut krävs en biopsi för att man ska kunna säga vad knölen är.
Och eftersom man riskerar att aktivera både inkar och elakartade tumörer om man sticker i dem, ska man bara provta knölar om man ändå tänker att man ska behandla dem (kirurgi eller t.ex. Xxterra om det är en ink).
Med andra ord: Knölar som inte växer, som inte skaver eller på annat sätt gör väsen av sig brukar man inte provta.

I det här fallet sitter knölen olägligt, kan tänka mig att den där kan skava? Kan vara aktuellt att ta bort den.

Nä än så länge skaver den faktiskt inte och den har inte heller vuxit
eller den kan "växa" och bli svart men det är ju pga lort som fastnar runt om den bara .. börjar man pilla på den så trillar lorten av och denblir vit och är samma lika storlek igen..
Ja han har ju bara den de kanske är dumt och ta prov på den då.. om man aktiverar den så de sprider sig kanske.. :-/
Frågan är om man måste ta prov och behandla och kanske amputera en bit av snoppen om de går på förksäkringen.. får kolla upp de :-/
Bäst att kolla så de inte finns något undantag..

Min häst hade tumörer på snoppen för lite drygt ett år sedan. En bit av hans snopp amputeraders, det gick på försäkringen, men olika försäkringar har ju olika villkor.

Tumörerna såg inte riktigt ut som den din har, de var mer avlånga, men det kan ju vara olika.

Här är en tråd om en annan som haft samma problem:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1185873

Han fullföräkrad i Agria med plus försäkring och incident
Jag har haft en tanke på papillomvirus och unghästvårta..
Men jag vet inte.. :-/

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka