Inhandla innan bebisen kommer

P

Piffelina

Jag ska snart åka till Ullared och tänkte börja handla inför att bebisen kommer i april. Det är mitt första barn så jag har inte så stor koll. Jag tänkte köpa kläder i olika storlekar. Även filt och sängkläder om jag hittar något snyggt. Vad mer behöver jag ?? Barnvagn, babyskydd och spjälsäng finns redan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Amningsbehå ska finnas bra till mycket bra pris.
Nappar och nappflaskor är billigt, våtservetter likaså. Plastad frotté, myggnät och regnskydd till vagnen är samma som i barnvagnsaffären men mycket billigare. Sen finns babyolja, tvål och sånt till bra pris.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Är det bågon idé att köpa amningsbehå nu innan man vet vilken storlek det blir på tuttarna??
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Du kan ju köpa en om det är billigt, då gör det ju inte så mycket om du inte kan ha den sen. Sedan är ju inte bröna lika stora under hela amningsperioden, de där riktiga Dolly-bomberna hade i alla fall jag bara precis i början.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Ok, då ska jag kolla vad de kostar ialla fall. Det kan ju vara värt det.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Följande behöver du enligt mig :p
*Långärmade bodys (storlek 56?)
*Tillhörande byxor (undvik sådana med fot ifall du föder en big-foot som jag :p)
*Tillhörande strumpor
*Fleeceoverall
*Mössa
*Fleecefilt
*Dreggelhaklappar (Miranda förbrukar kanske sex om dagen :o)
*Plastad frotté som underlag på skötbädden
*Våtservetter
*Badolja
*Badbalja
*Amningskupor till dig själv. Går åt massor!

Bröstpump och nappflaska (antikolik, typ Dr Brown) hade i alla fall JAG stor använing för!
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Hej

Grattis och lycka till!

Amningsbehå är ett bra tips, ta de släta och inte de med mönster på. De är hur sköna som helst och jag använder dem fortfarande 2 år senare. Mamma-trosorna är också helt ok, de går ju upp till armhålorna som värsta kärringtrosorna men vem har sagt att man måste vara sexig de sista månaderna. Sköna är de iallafall.

Sen givetvis måste du köpa förbrukningsartiklar som behå-ilägg, tvättlappar, barnolja och sådant. Några påslakanset är ju alltid gulligt. Nu när de gjort om bebisavdelningen och flyttat upp den till där fritidsprodukterna tidigare var så är allt samlat och man kan strosa i timmar.

Men mitt bästa tips hittar du på el-avdelningen. En dimmer till sänglampan !!!!(om du har sänglampa med sladd) Det är en liten tingest som ser ut ungefär som en timer som du sätter lampkontakten i och sen har du en sladd med en dimmersnurra i andra änden. Perfekt när man behöver amma men inte vill väcka maken eller barnet eller sig själv heller allt för mycket. Kan användas senare när man vill ligga och läsa böcker sent på nätterna utan att störa någon annan.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Vi har köpt ganska lite saker, det mesta är fått. Men jag har då inte köpt vare sig amningsbh eller kupor. Vanlig bh funkar bra för mig...när jag är hemma har jag inte ens en bh på mig.

Alla prisar Inotyolsalvan, men för oss gav den enbart röd stjärt, så vi föredrar hellre idominsalva. Den funkar fint. Dreggellappar har jag massor av, men det uppskattas inte av bebben att ha på sig. Så sånt går bort för oss. Vi har heller en uppsjö av kläder som man enkelt bara kan byta.

Jag gillar förövrigt byxblöjorna på natten istället för en pyjamas. Våran bebbe blir så svettig av pyjamas..så här används byxblöjor flitigt. Ska du ändå köpa pyjamas, undvik dom med fot. Visst är dom gulliga, men ack så opraktiska. Våran skötbädd är från Ikea, så den behövs ingen plastad frotee på. Vi har bara en handduk över.

Badbalja har vi ingen utan har fått en slags badsstol av sambons bror....fast för det mesta håller vi i henne. Det går bra det med.

Ska du köpa amningspump så köp INTE från apoteket. Värre skit har jag då aldrig köpt. Hyr en istället från BB. Samma gäller deras diflaska. Den går inte att mata med för det bara tokrinner ur nappen..och ändå är det en dinapp :confused:..det ska ju egentligen nätt och jämt droppa ur den.

Köp en sängmobil till spjälsängen om det finns. Det är mycket uppskattat senare..samma med babygym.

Fast nu ville du ha tips på kläder...sorry jag svävade ut ;). Köp massor av bodys, stl 56 brukar ju vara ok stl, fast våran skulle kanske haft 50 tycker jag. 56 kan ju har jag märkt vara väldigt skiftande i storlek. sen kan du köpa strumpor i olika tjocklekar, tunna som tjocka beroende på hur varmt/kallt det är, mjukisbyxor, hjälmmössa och nån varmare mössa. Jag har köpt små bebisvantar åt våran då hon envisas med att alltid ha händerna utanför filten eller åkpåsen. Har du inget spjälskydd, så köp ett. Dom är ganska så bra på att korva runt i sängen senare. Ang sängkläder, om du inte har ett täcke så satsa på ett TUNNT täcke. Vi köpte ett jääätevarmt täcke..som hon naturligtvis inte kan ha..då svettas hon ihjäl.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Köp inte så himla mycket kläder, framför allt inte bodysar. Man får hur många sådana som helst i present av folk.

Min bästa barn- och gravidsida är www.growingpeople.se. Där finns bla förslag på listor med de nödvändigaste grejerna att skaffa, kolla här. vi gick på ett ungefär efter den, det var ganska lagom mycket grejer och inte så mycket som vi inte använde sedan.

Vänta med att köpa det som inte är absolut nödvändigt eller som tar tid att handla (typ gekås-resor då). Ni kommer på efter hand vilka grejer som är nödvändiga/bra för er.

Amningsbehåar kan du testa med samma storlek kring bröstkorgen som du har annars, och så en kupstorlek större. De kostar typ tre ggr få mycket i vanliga affärer som på gekås.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Är det bågon idé att köpa amningsbehå nu innan man vet vilken storlek det blir på tuttarna??

Amnings-bh är sååå obekvämt och jag får ont i tuttarna på en gång!

Jag har fått en massa toppar av min mamma, tror de är sånna som säljs/såldes på apoteket för runt 100-lappen.

Har 3 st i stl. M som nu sitter perfekt och sen köpte jag en i stl. L som satt bra i början (dock inte när dolly parton tuttarna kom fram då täckte de typ 1/8 av brösten, tur att det gick över efter någon dag!!)

Jag har 2 amnings bhar som jag köpte när tuttarna lugnat ner sig. De har jag om vi ska iväg och jag måste amma diskret. Köpte även en amningstopp på Lindex som är jätte skön.

Men jag förstår inte varför alla amningskläder är så urringade? Mina bröstvårtor hamnar ju typ utanför tyget, eller ska jag vara stolt över att inte ha naveln mellan bröstvårtorna :angel:


Glöm inte bort dig själv, bekväma bindor tills avslaget slutat. Xylocain salva för "underredet" :bow: är inte alls ovanligt att man får någon hemorrojd efter förlossningen eller som jag som fick ett ynka pytte skrapsår och salvan gjorde att jag kunde kissa utan problem. Min kompis blev sydd och hon använde oxå xylocain. Den kan man ha på såriga bröstvårtor också om man skulle råka ut för det (tvätta bröstvårtorna innan amning bara!)


Jag köpte inte så mkt kläder, vi har fått MASSOR. Jag som har en kräkbebis gör av med typ 3 bodys/tröjor om dagen TROTTS haklappar! Och har hela huset fyllt med handdukar överallt för att kunna torka spyor ;) Inga finkläder när man kommer hem till mig om man ska gosa med min son mao!
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Har du inte skötväska så är Ullareds suveräna och billiga, 100:- fanns i svart och marin.

Och deras sele att bära bebis i, tror den kostade 100:- pch det var toppen enligt min sambo, orkade inte bära själv men han och lillan älskade den.

Annars så är bodysar, byxor, mössa, pyjamasar och sen har de nyfödd/bebis sockor lite tjockare som är toppen, sitter kalas bra uppe och inte glider ner.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Köp inget under storlek 56, gärna 62. Kläderna krymper i tvätten o spädbarn växer en storlek i månaden i början - typ.
Jag gillade bröstinlägg(heter det det) för att slippa få wet-t-shirt när brösten satte igång i tid o otid.

Vår barnmorska sa att man inte ska handla så mycket innan, man vet inte om man får en unge som spyr ner tröjorna eller en som skiter ner brallorna:D Sen brukar man få oväntat mycket när barnet är på plats.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Tack alla för era tips :bow:

Jag tycker det är svårt att veta då det är första barnet och ingen av mina bekanta har barn.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

En fråga bara: jag läste på en sida att de inte rekommenderade att man hade täcke till spädbarn för de lätt kunde hamna under täcket, utan sovpåse. Vad har ni använt? För och nackdelar ??
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

En fråga bara: jag läste på en sida att de inte rekommenderade att man hade täcke till spädbarn för de lätt kunde hamna under täcket, utan sovpåse. Vad har ni använt? För och nackdelar ??

Jag köpte en dyr sovpåse för 350 pix, men har inte använt den en enda gång :angel:. Men det kanske är först senare dom börjar kravla omkring under täcket (min bebis är 4 månader)..
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

Filt och täcke har jag.
När jag lägger ner honom har jag en fleesefilt som jag värmt innan så det inte är kallt i vaggan, sen viker jag den över hans ben. Är det riktigt kallt lägger jag över hans täcket. Han har aldrig hamnat under täcket utan sparkar snarare ner allting i fotändan.

En gång lyckades han krypa in under en stickad stor orm vi har i vaggan som "spjäl-skydd" och då sa han till på en gång.
 
Sv: Inhandla innan bebisen kommer

En fråga bara: jag läste på en sida att de inte rekommenderade att man hade täcke till spädbarn för de lätt kunde hamna under täcket, utan sovpåse. Vad har ni använt? För och nackdelar ??

Hej och grattis! Jag lyxade till bebissängen med ett härligt duntäcke för småttingar. Hon har fortfarande inte använt detta (är ett år nu) utan använder en fleecefilt som jag stoppat i ett påslakan. Alla barn är kanske inte så varma av sig, men det är min :D Hittade henne under täcket en gång, men det är ju så lätt så det var ingen fara. Sen kan jag nästan lova att, hur gärna man än vill sova, så är man ändå o kollar läget med jämna mellanrum på natten. Man är ju morsa med superöron:D Lycka till!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Sesca
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 517
Senast: Imogen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp