Jag vet inte hur standardkontrakten ser ut. Men jag har alltid haft en klausul i att köparen föbehåller sig att hålla hästen A1 försäkrad i minst två år till minst köpeskillingen.
Den klausulen är viktig, just pg av att en köpare har laglig rätt att reklamera köpet under max 2 år om det kan bevisas att felet förelegat före köpet. Jag har också alltid haft med det i mina kontrakt. Med tilläget "obruten försäkring" och "för lägst köpeskillingen".
Har goda vänner som hamnade i tvist med köparen. De är seriösa och ville inte tjafsa fast de var säkra på att skadan uppstått efter köpet så de erbjöd sig ta tillbaks hästen och betala tillbaks köpeskillingen. Men när det visade sig att köparen hade struntat i att hålla hästen försäkrad, då ville inte säljaren ta tillbaks hästen oförsäkrad. Gick till domstol sedemera och säljaren vann, men hade de inte vunnit skulle de blivit tvingade att ta tillbaks en oförsäkrad skadad häst. Försäkring eller ej tar rätten ingen hänsyn till.
Sen kan jag hålla med trådskrivaren att det gått "mode" i att lämna ut hästen på prov. Väldigt många köpare önskar/kräver det idag.
Men vad sjutton gör några veckor hit eller dit. Det finns ju inte en chans att häststackarn kommer att visa sitt riktiga jag under den tiden. Längre tid än så tar det ju för de flesta hästar att "landa" på ett nytt ställe med nya människor, ny miljö, nya hästar, nya rutiner osv. Hur känns det dessutom för hästen att kanske åka på prov till flera ställen?
Är inte köparen villig, att istället komma och provrida hästen flera gånger, eller åtminstone stanna över en helg för att verkligen kunna lära känna hästen i olika situationer. Då avstår jag från att sälja till den personen istället för att lämna ut hästen "på prov".
Samtidigt dock, måste man vara schysst som säljare och hålla på hästen till spekulanten, om man nu tror att det är rätt köpare som hästen kan trivas med, och ge denne en chans att lära känna hästen lite.
De sista hästarna jag sålt har dels ena spekulanten kommit och bott här två helger(med ett par veckor emellan), de andra två fanns inte så långt härifrån så en kom 7 gånger och den andra ännu fler gånger innan vi gjorde upp köpen. Den tiden får man helt enkelt ta sig om man vill vara noga med till vem man säljer sin häst. Jag har aldrig heller haft en köpare som klagat på upplägget. Däremot har flera spekulanter inte ens kommit och tittat på hästen när de redan från början fått klart för sig att nån provvecka inte är aktuell - hur seriöst är det kan man fråga sig?