Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Sv: Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Ska krydda med en intressant historia:
Vi har några olika hästar i olika ålder. En är en 20-årig travare som såldes som ridhäst (?) i en konkursauktion för ca 18 år sedan. Han blev sedan vandringspokal och har haft ett okänt antal ägare. Vid något tillfälle blev han knivskuren i sin hage och höll på att stryka med - kompisen dog. Vi äger honom sedan 6 år. Så till det där med passet - kollade honom i STC register för ca 1 månad sedan då vi skullle börja fixa med pass. Hästen är DÖD sedan mars. Men han travar glatt omkring i vår hage!!! Kontakt med STC och Jordbruksverket. STC uppger att ÄGAREN enligt registret - som inte är obligatoriskt att anmäla ägarbyte till enligt STC - har anmält hästen död. Såväl STC som Jordbruksverket anser att vi måste DNA-typa honom trots att han är frysmärkt. Han går här och ägaren i registret gick i kk för 18 år sedan och förlorade sin egendom. Varför ska vi då tvingas till extrakostnader? Jordbruksverket uppger även att det är frysmärkning/chip som avgör hästens identitet. Ska bli kul att se var detta slutar för även om hästen är 20 år tänker jag få detta prövat i någon instans och under den tiden får han vackert vänta på passet. I värsta fall får väl departementen titta på frågan. Jag ska ju inte kunna få dödförklara en häst utan att bevisa att den är i min ägo och att den verkligen är död. Kom gärna med tips på argument för att bevisa tokigheten. (Har aldrig behövt få en häst dödförklarad förr och ännu mindre bevisa att den lever - den går ju här utanför fönstret....)

Låter otroligt att ha en "död" häst i hagen!!! Men jag skulle också gå vidare fast jag tror att du får bekosta allt själv om det blir några kostnader, men någon annan kanske vet bättre.

Till min fråga igen!! Vad menar ni med destuktion...
Vart ringer jag?
Blir hästen hämtad eller måste jag köra den?
Vad händer med den?

BERÄTTA!!!!

//Skrutt

Om hästen är död kan ju ingen begära att du skaffar pass till den :devil: .
Eftersom SJV är myndigheten som sätter reglerna blir nog STC tvungna att återuppliva hästen.
PL

Med destruktion menas att hästen skickat till en sk bränngrop där dom bränner kadaver. Det är nödslakten som kör dom dit, men det brukar inte vara gratis.

Ok nu fattar jag. Att det inte är gratis gör inget. Men nu vet jag lite och kan berätta för grannen. TACK

Peter! Vet att jag frågat Dig om detta tidigare, och jag tror att Du då skrev att de även var tvugna att ha pass för att hämtas döda och tas till destruktion samt destrueras. I denna tråd säger en del att de fortfarande får gå till destruktion. Vad gäller, du som har koll?

Har även hört att det nu precis införts att ALLA hästar ska chippas, även de som redan har pass. Stämmer det eller är det bara rykten?

TAck, tack!

Så dyrt är det faktiskt inte att skaffa pass på häst som inte är registrerad. Har i våras skaffat pass till en ponny som kom med en hästhandlare och lämnades av i Sverige för några år sedan utan papper. Chipmärkning, id-kontroll + DNA kostade totalt 450:- och sen tillkommer den normala kostnaden för passet för svensk ridponny (har inte kommit ännu). Det kallar inte jag varken speciellt dyrt eller krångligt! Enda kompletteringen jag behövde från veterinär var tandkontroll för åldern, men det gjorde han gratis när han ändå skulle vaccinera hästarna. Man kan liksom göra några papper i taget och sen skicka in allt när det är komplett, blir billigare då! Id-kontrollen gäller ju ett år från det att man gjort den så nån stress behövs inte.
Går man via Agria så bjuder de på resekostnaden för id-kontrollanten och för min travare innebar det att jag endast betalade 250:- för id-kontrollen och sen 450:- för passet.
Jag tycker att alla ska skaffa pass till sina hästar för att det inte ska ställa till onödiga problem. Min häst kommer gå till destruktion när hennes tid kommer så för nån slakt behöver jag inte passet (en vegetarian vägrar låta sin häst gå till livsmedel!)! Men de frågade efter passet sist jag var på klinik med min häst så jag tror att det kommer bli att om man inte har nåt så kommer det ifrågasättas av veterinärer med i framtiden...är väl bättre att bara göra det!! :confused:

Men på STC är de förvirrade. Gamle hästen var regad i tredje stamboken och när jag avlivade honom skickade jag in kopior på alla papprena dvs trotjänaravlivningskvitto, destruktionskvitto, samt pappret trotjänaravlivaren skrivit på för försäkringsbolaget, detta var 2003. I juni i år anlände hans pass med posten från STC.... :smirk:
Jag ringde och NU är hästen död - i STCs papper - dock inga krav på att jag ska skicka in bevis för det...

Apo

Donne skrev:
Alla bör skaffa pass till sina hästar.

Jag har redan fått veta att de börjar bli mer och mer hårda med passen, har själv en vän som nyss blivit utsatt pg av att hon inte hade pass till sin 23-åriga travare.

Hästen blev akut sjuk och kunde inte stå på sina ben.
Eftersom hästen inte längre kunde resa sig när hon kom på morgonen, ringde hon vetrinär.
Det enda som fanns att göra var att avliva hästen.

Dock kunde inte detta göras, pg av att hon inte hade passet, slakteriet tog inte heller emot hästen, oxå pg av att pass saknades.

Efter många om och men via försäkringsbolaget visade sig att hon stod i kö för att få sitt pass.
Och bara för att hon stod i kö, kunde vetrinären tre dagar senare avliva hästen hemma på gården.

Snälla ni, för era hästars bästa, skaffa passet.. Annars kanske ni får se den lida.
Och en riktig hästmänniska vill inte se att sådant sker.

Detta är ett exemepl på grovt missförstånd vad gäller passet. Veterniären kunde visst ha avlivat hästen på plats utan pass. Ägaren kunde sedan ringt till de företag i deras kommun som tar emot djurkroppar för destruktion. Till det behövs inget pass nämligen.
Men det kostar ju ett antal tusen lappar att destruera en hästkropp och det är ägaren som får betala det. Kanske det var så att ägaren i detta fallet inte hade pengar till det?

Nej det är bara för att gå till livsmedel som pass är obligatoriskt inte till destruktion.
Det finns ett förslag till obligatorisk märkning men jag tror det är långt till dess.
PL

hovis skrev:
Självklart skall djurskyddslagen stå i centrum vid akut avlivning, pass eller inte pass skall inte påverka djurets lidande.

Anser man sig däremot "ha" råd att införskaffa en häst,ja då har man nog råd med att skaffa pass till den oxå. I annat fall har man inte råd att äga Häst.Hästpasset är långt ifrån den största kostnaden man har utifrån sitt inköp. Vem är så dum att den tror att det är "billigt" att äga häst i dag???

Det låter lika dumt som att köpa sig en egen bil men inte ta körkort just för att det kostar en hel del.

Jag är fullt medveten om kostnaderna som medför att äga häst. Ponnyn jag köpt är endast som sällskap för mitt fyraåriga halvblod. Men faktum är att det är billigt att hålla denna ponny, halm får jag gratis hemma på gården och likadant med höet. Kraftfoder får han inte så mycket av så det blir en rimlig kostnad på detta också. Utöver det så kostar han 1100:- i försäkring/år (står i Agria dubbel vet.vård) sen ska han bara verkas och vaccineras var tredje år. Så tja, han är billig.
Halvblodet är registrerat i ASVH och som jag har förstått det gäller denna id-boken som pass. Eller har jag fel då?

Tog bort min häst i början av veckan och han hade inget pass, det var visserligen på g men iaf, tog ut djurambulansen och de bryr sig inte om pass. Så inga hästar behöver lida pass lr ej.

Det är hittills bara beslutat att tävlande ponnier ska chippas vad jag vet.

Och i sann byråkratisk anda borde ju då också alla hästar som inte har pass i slutet av detta år då vara döda....(?)

De regler som finns idag om chipning är beslutade av de registrerande föreningarna.
PL

Men den om chippning av tävlande ponnier då? Är det föreningarna?

Har idag pratat med "min" veterinär och han säger enl följande, hästen tas om hand utan pass. Det är bara att ringa honom så ordnar han med att en kille kommer och hämtar eller att hästen tas hemma och han tar med den, givetvis mot en kostnad. Vårt slakteri i närheten tar också emot säger han om man ringer å pratar med deras veterinär.
En annan veterinär ställer också upp och ger en spruta om man vill gräva ner hemma.
Allt utan pass!!

//Skrutt

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC. I början av januari -06 ringde jag och frågade...
Svar
19
· Visningar
1 850
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama