Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Sv: Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Ingen vettig människa skickar sin häst på export för att slaktas! :eek: Däremot tror jag att allt fler väljer att få dem avlivade och nergrävda utan tillstånd, eller så är de så korkade att de säljer dem billigt och de på den vägen hamnar på slakttransporterna utomlands. :(

*lånar*

kul att man har fullblod å pass, men ett i plast med sydd rygg, istället för nitad... + att det inte finns nån ruta för livstidskarrens medel...
Konturdiagram å allt annat finns ju, men ändå måste man ta ut vet. för å rita ett NYTT!
Man kan ju tycka att fullblod i princip skulle FÅ nya pass, bara å nita ihop dem... + att de kan sätta in ett extrablad för karrens...
dessutom har väl i princip alla fullblod fått i sig sådana preparat både en och två gånger i sitt liv... *suck*

jag ska alltså betala 625 spänn + vet. för konturdiagram för å få ett nitat pass å en ruta... idioter.
+ att människan som jobbar på galoppförbundet lämnar 300 olika besked till alla som frågar... *suck igen*

jag tänker vänta... så vida inte galoppförbundet klart å tydligt uttrycker att jag inte får starta henne på gamla passet... det enda de vill veta är ju dock att hästen är vaccinerad, vilket står i det passet.

Jezzie skrev:
ID-boken räknas inte som pass utan måste bytas ut mot ett riktigt pass, det kostar väl några hundralappar....

Är du helt säker på det?

Jag mailade till SJV och ställde denna fråga:
"Om jag inte ska slakta, inte sälja, inte avla, inte tävla med min häst, utan han ska bara gå och ha det bra i hagen, måste jag ändå ha hästpass?
Jag tävlar ej och har inte tänkt sälja min 23 åring och vill inte att han
ska bli mat, utan han får skickas för destruktion (eller vad det heter)."

Svaret blev: "Ja din häst måste ha hästpass oavsett ålder."

Jag har hört att många veterinärer kommer att ta en annan (dyrare) taxa av de som INTE har pass. Så jag vet inte hur jag gör med min gamle pojke, jag har beställt ansökningspapper så jag är en bit på väg.

n;dslakt kan de inte neka en eftersom inte djuren ska lida, d'remot sa kan de neka till att slakta en hast om det inte ar akut, en riktigt sjuk hast maste de ocksa behandla men de ar skyldiga till att anmala agaren

fast det ar ju ett ratt daligt argument att man aldrig ska salja hasten, man vet aldrig om det hander nagot som gor att man blir sjuk eller att man av nagon anledning inte kan ha kvar hasten aven om man jatte garna vill. Jag tycker att alla hastar ska ha pass oavsett alder, har sjalv en 17 arig hast som bara gar i hagen och visst det kommer kannas i planboken men nar man val har det kommer det kannas tio ggr battre an om man inte skulle ha det

(som ni kanske marker saknar de 3 sista bokstaverna for tillfallet i min dator)

Jag har pass på min 20-åriga Nordsvensk, trots att hon aldrig kommer tävla eller knappt åka från gården. Ska man så ska man.

Chippat har vi dock inte gjort, men vi känner en som gör det (hon som även id-kontrollerade pållan för passet) och hon har lovat att höra av sig och komma och chippa hästen när/om det blir aktuellt med "chip-tvång" för registrerade hästar inom FNH.

Senast ändrad av en moderator:

Miss Clover skrev:
Hörde någonstans att det blivit ännu vanligare nu att folk skickar sina hästar till utlandet för slakt,för att där krävs inget pass...Fruktansvärt i så fall.

OM reglerna följs så ska du inte kunna passera en gräns utan pass, dvs föra hästar in/ut ur landet. Gäller inte detta slakthästar?

Jag tycker att äldre hästar (20 eller äldre) borde slippa undan passregeln.

Jag känner inte till någon vet som tänker ta mer betalt av passlösa hästar, vi kommer garanterat inte göra det. SJV vill dock att vi skall kolla om hästrna har pass o påpeka för dem som inte har det.
PL

Ja det gäller slakthästar men tullkontrollen vid EUs inre gränser är ju ganska svag.
PL

mirjada skrev:
Jag tycker att äldre hästar (20 eller äldre) borde slippa undan passregeln.
Jag håller med dig att det skulle varit en bra lösning så länge hästen inte säljs eller går till livsmedel.
PL

mysko skrev:
Men införde inte EU nya regler ang att gräva ner sina djur?
Jag tror inte att man behöver särskilt tillstånd bara man inte gräver ner dom på sin tom eller nära en vattentäkt?

Rätta mig om jag har fel :bow:

Om man vill kremera sin häst behövs det pass då?
Vart tar de emot för kremering?
Hur mycket kostar det?

Du har fel det behövs tillstånd från länsstyrelsen.
Det behövs pass för att hästar skall gå till livsmedel inte för avlivning eller destruktion/kremering.
PL

Jag tror inte SJV vet själva hur de ska det.

Jag har varit i kontakt med en som sitter med dessa frågor och enligt henne behöver jag inte skaffa pass till min 28åriga pålla om jag har tillstånd för att gräva ned henne hemma.

Man har sedan några tillbaka i alla på hbl gett ut pass som reg.handlingar, femåringen vi har i stallet fick sitt pass direkt som föl och har aldrig behövt byta ut sina reg.handlingar.

Mvh
Camilla

Enligt denne så spelade det ingen roll om det var i år eller om fem år Blev väldigt förvånad och frågade om det verkligen kunde stämma ännu en gång och fick svaret "Jajamän". :crazy:

ch791022 skrev:
Man har sedan några tillbaka i alla på hbl gett ut pass som reg.handlingar, femåringen vi har i stallet fick sitt pass direkt som föl och har aldrig behövt byta ut sina reg.handlingar.

Mvh
Camilla

är du säker på att det är ett godkänt pass?
mitt fullblod är 5 år å hennes är inte godkännt...

*knapp*
Jag förundas över den ignorans och spydighet som finns. Hästpass är inte någon nyhet inom EU eller hästvärlden, inte att chippa hästarna heller.
Sverige är så efter när det gäler denna frågan så det är helt otroligt.

Jag tycker också att det känns onödigt att skaffa ett pass till en häst som är över 20 år....däremot inser jag vikten av att skaffa pass så att systemet fungerar. Just nu är vi i en övergångsperiod och det är vi som får ta den smällen, men det kommer att bli så mycket bättre i framtiden.
Ett pass handlar ju inte bara om att hästen slaktas, utan det handlar om att nya ägare ska se vilka mediciner hästen fått, vilka tävlingsresultat hästen har, när den vaccinerades, hur och av vem, etc etc etc.

Skaffa pass och var schyssta....det kommer att löna sej i slutändan för alla parter.

/Ramona - som just fick passet för sambons 29-årige b-ponny som han vuxit upp med och vägrar att sälja!! (Resten har redan pass)

Enligt ridsport har Irland gjort en egen tolkning av EU-dierktivet så att passtvånget inte gäller sällskapshästar o ponnyer, stämmer det?
I så fall kan man förstå om motståndet blivit mindre.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC. I början av januari -06 ringde jag och frågade...
Svar
19
· Visningar
1 850
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama