Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Sv: Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Fast i de svenska passen så för man inte in några tävlingsresultat så som man gör på Irland.

Kopierat från ASVHs sida
"7. Om du har ett nytt hästpass utfärdat 2001-08-01 och där efter är detta allt som behövs.
8. De pass som utfärdades år 2000 och fram till 2001-07-31 är så kallade ”övergångspass”. Dessa är inte längre giltiga som hästpass utan byts ut kostnadsfritt."

Så om en 5-åringspass gäller beror alltså på när det är utfärdat (gäller halvblod, hur det är med fullblodenspass vet jag itne)

Det var det jag trodde också. Tack. Kollade nu också på en av hästarna och det står faktiskt pass där.

Man får väl inte begrava hästar hemma på sin egen mark. :mad: Man får böter 50 000 kr i böter då.

Warhammer skrev:
Man får väl inte begrava hästar hemma på sin egen mark. :mad: Man får böter 50 000 kr i böter då.

man söker tillstånd...

å för de som inte söker tillstånd å har "värsta ägorna" å begraver sin häst där... VEM kommer någonsin hitta den döda hästen????

Messy skrev:
man söker tillstånd...

å för de som inte söker tillstånd å har "värsta ägorna" å begraver sin häst där... VEM kommer någonsin hitta den döda hästen????
Kanske nån elak granne :devil:

Jag tycker hästpass är en bra idé men det är dumt att de har 2 datum. 31 dec måste alla hästar ha pass men 1 maj måste hästen ha pass för att kunna avlivas. Det är ju absurt. Jag väntar på ett pass och så snart jag fått det ska jag ansöka om ett till. Tänkte chipmärka ena pållen och skaffa pass till den andra samtidigt + lite tandvård mm. Men händer det nått med hästarna nu så ska de plågas för att jag inte får avliva dem utan pass fast jag inte behöver ha pass....ja ni hör själva....

Konstigt att eran 5 åring aldrig fått byta ut sitt gamla pass. Det fick nämligen jag göra med min, numera fd häst. Den föddes 2000, fixade pass samma år, men dessa blev ogiltiga eftersom det tydligen skulle till något mer papper i passet, så förra året fick jag lov att skicka in det till stambokskontoret på Flyinge och få det utbytt...givetvis utan extra kostnad då. Tycker du ska kolla upp det.

Du behöver inte ha pass för att avliva en häst bara om den skall slaktas o gå till livsmedel.
PL

Som upplysning... "Inte gratis" = 2719:- för att skicka en häst till destruktion utan pass...

Vi har kollat upp det tidigare för att vara säkra och det ska vara giltigt,men tack för bra info då vet jag att inte alla femåriga hästar har pass som gäller så att man måste kolla. Tog för givet att alla som var lika gamla som henne skulle ha giltiga papper bara för hon hade det.

Mvh
Camilla

4000kr kostade avlivning och kadavertransport för min pärla MED pass 2maj. Hade det kostat utan också...

Skulle vara intressant att höra hur det går om du går vidare med det där. Har nämligen själv nyss "återupplivat" min häst då hon hos STC var dödförklarad. Blodtypning och hela baletten, men nu är damen äntligen vid liv och har fått sitt pass.

Men verkar ju helt otroligt att en gammal ägare till hästen som inte sett skymten av henne på 10 år ska kunna förklara henne som död så lättvindigt när det krävs blodtypning för att se att hästen i fråga är den hästen, trots frysmärkning! :confused:
Livet är bra märkligt ibland....

Doccan skrev:
Skulle vara intressant att höra hur det går om du går vidare med det där. Har nämligen själv nyss "återupplivat" min häst då hon hos STC var dödförklarad. Blodtypning och hela baletten, men nu är damen äntligen vid liv och har fått sitt pass.

Men verkar ju helt otroligt att en gammal ägare till hästen som inte sett skymten av henne på 10 år ska kunna förklara henne som död så lättvindigt när det krävs blodtypning för att se att hästen i fråga är den hästen, trots frysmärkning! :confused:
Livet är bra märkligt ibland....

Fast är det förre ägaren som dödförklarat då? När det slarvats med ägarbytena och man helt enkelt inte kunnat lokalisera en ägare på hästen så vet jg att STC iaf förr har 'dödförklarat' hästar i sina register?

Min dam lever dock i högönsklig välmåga i REGISTRET. I Verkligheten for hon till himlen 2001. Vilket jag meddelade STC om, som kontrade med att 'du kan inte dödförklara henne då du inte är registrerad ägare'. Jag vägrade betala för ett ägarbyte då i efterhand och erbjöd mig att skicka in hennes reghandlingar i orginal ihop med slaktintyget. Men det dög inte. Så då får de väl HA fel i sina jävla register då. (Sist jag kollade levde hon soms agt men står registrerad med 'aktuell ägaruppgift saknas').

Kollade nyss och damen lever än ;) Och finsn startresultat (bara nollor såklart) för 2001 - 2205 med.

Japp, det var den senast registrerade ägaren som så sent som 2003 fick en förfrågan från STC över hästen. Han skickade då tillbaka papprena med informationen att hon skulle vara död trots att han sålde henne -95 nån gång. :crazy:

När jag köpte henne 2003 hade hon nyss dödförklarats...

Är väldigt mycket i STC:s register som inte stämmer, men jag hoppas på en bättring nu när passen införts. Även om jag till viss del kan tycka att det där med passtvång på en frysmärkt häst är lite överflödigt. :smirk:

Jag förstår inte det här med hästpass... Det är en bra idé, det tycker jag absolut, men sättet det införs på och all osäkerhet hos hästägare om huruvida man får hjälp av veterinären eller inte?

Man får väl helt enkellt säga att de hästar som föds nu och frammåt måste ha pass och de hästar som reser mycket och tävlar..?

Men övriga, gamla och vanliga skogs-ridhästar..... allvarligt?

Jag håller på och fixar pass nu, allt är klart, skall bara skicka in papprena, men det är ju många som skiter i det och... jag förstår dem!

Doccan skrev:
Japp, det var den senast registrerade ägaren som så sent som 2003 fick en förfrågan från STC över hästen. Han skickade då tillbaka papprena med informationen att hon skulle vara död trots att han sålde henne -95 nån gång. :crazy:

När jag köpte henne 2003 hade hon nyss dödförklarats...

Är väldigt mycket i STC:s register som inte stämmer, men jag hoppas på en bättring nu när passen införts. Även om jag till viss del kan tycka att det där med passtvång på en frysmärkt häst är lite överflödigt. :smirk:

Fast det är ju allt du behöver för att dödförklara. Regbeviset i orginal samt vara registrerad ägare. Så där har det ju gått korrekt till från STC:s sida, men inte mellan reg ägare och dig =/ Fick du betala för 'återupplivandet' själv?

Och för en häst är frysmärkt, det minskar ju inte vitsen med pass. Ska du istället ge behandlingsbevis tilld en frysmärkta hästen så blir det jue n bunt papper soms ka med, och som man kan 'råka tappa', det finns ju ingen mer 'central' not någonstans.

Min frysmärkta dam gick ju till slakt 2001. Jag hade hennes papper med mig. Men de bad inte ens om dem, de kollad einte frysmärkningen eller frågade om några behandlingsbevis alls. Och omd e så kollat frysmärkning och papper - jag hade fortfarande kunnat kasta en massa behandlingsbevis på tippen? (Om veterinärerna idats skriva ut några vill säga, jag har fått buttakur på buttakur utskriven utan behandlingsbevis alls. Skrev en insändare i ridsport om det för fler år sen men berörda parter svarade med solid tystnad..) Iofs löser inte passet det heller, sålänge livstidskarens inte skrivs in i passet så är passet tämligen värdelöst ur sin grundtanke...

Frågan om man får hjälp av veterinären eller ej har egentligen inget med passen att göra det är bara myter utspridda av en massa okunnigt folk.
Den enda grejen är att vet inte kommer att få använda preparat med livstids karens om det inte finns ngt pass att skriva in det i men detta kommer nog följas lika bra som regeln om speciella papper för livstids karens.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC. I början av januari -06 ringde jag och frågade...
Svar
19
· Visningar
1 850
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama