Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Sv: Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

Det vore ju hemskt om man hade en häst som skulle behöva avlivas och bara för att man inte har pass så går det inte. De borde infört något som sa "Är hästen över 20 år behövs inget pass".. för vem skulle lägga ut pengar om hästen är 26 och oj, 2007 måste den avlivas pga. kolik. :crazy:

Fortvarande är det bara om hästen skall slaktas till livsmedel som det behövs pass!!
För annan avlivning finns det inte o kommer aldrig att finnas ngn sån regel.
Jag kan hålla med om att man kunde gjort ett undantag i passtvånget för äldre hästar så länge de inte såldes, gick till slakt som livsmedel eller passerade ngn gräns.
PL

Så om mitt halvblod blir utdömt i höst (troligt) så behöver jag inte ha skaffat nåt pass eftersom han har livstids karens efter ledbehandlingar och ändå inte kan bli pålägg. Eller är jag ute och seglar?

ID-boken räknas inte som pass utan måste bytas ut mot ett riktigt pass, det kostar väl några hundralappar....

poloplayer skrev:
Skrutt skrev:
Mina föräldrar har 3 väldigt gamla hästar, sto f-71, hennes dotter f-75, och son f-77. Kommunens miljöinspektör var och kollade stallet, inga anmärkningar men modern fick uppmaningen att SKAFFA PASS till hästarna! Modern svarade då att vill ni sätta en 76årig kvinna i fängelse för detta brott så varsegod, hästarna har inte varit från gården sen 1991 (klubbtävling) och lär får dö här, och begravas här.
(jag ser med spänning fram emot om hon kommer att bli åtalad :banana: :banana: :banana: )

:bow: :bow: :bow: Jag älskar(och beundrar folk som din mamma. Som står upp mot myndigheterna och ifrågasätter deras regler!!!)...Tror att jag är ganska mkt en sådan själv... :crazy: :angel: :devil:

Svar till "hovis"....

Vilken verklighet lever du i? Man blir mörkrädd när man läser din insändare och inser att det finns människor som tänker som du. Jag vet inte i vilken värld du lever i, men jag och som många andra lever i den realistiska världen.
Jag har precis skaffat hästpass till min unghäst och det var en dyr historia kan jag upplysa dej om. Med registreringsavgift, id-kontroll, DNA analys och själva passkostnaden var jag uppe i drygt 5000 kr. Allt detta behövdes för att få passet. Att göra samma sak för min gamla 25 åriga häst gör jag inte. Därför förstår jag att många inte vill skaffa pass till sina gamla hästar och att det kan bli en vansinnigt dyr historia om man dessutom har flera hästar.
Det handlar inte om att man inte har råd att skaffa pass - det är det byråkratiska som inte fungerar. Vi är i en övergångsperiod och därför är det vansinne att alla gamla hästar ska ha pass. Hästar över 20 år bör enligt min åsikt gå "passfria".
Jag vet många hästägare som har pengar som gräs men som inte behandlar sin häst med den kärlek och omtänksamhet som den behöver. Samtidigt som jag känner till många hästägare som inte har den perfekta ekonomin, men de lyckas att ge sina hästar det absolut bästa ändå, där bl.a KÄRLEK är en stor del av det. Har man kärleken för sin häst så lyckas man alltid sätta hästen först, före sina egna behov. Så, snälla lilla hovis, öppna ögonen!

Min shettis ska få pass och chipmärkning, hon är bara 8 år så det känns som att mycket kan hända på hennes tid.
MEn min 25 åring har jag velat om... har ingen aning och jag måste ringa och boka tid den här veckan... måste man chipmärka eller räcker det med pass??

*lånar*
Frågan är om det blir så mycket billigare att strunta i passet? det kostar väl en del pengar att skicka den avlivade hästen till destruktion också ?
Och vad jag vet så får man Inte gräva ner döda djur hur som helt hemma utan tillstånd och man kan väl anta att detta tillstånd även det kostar ...

Jag har ingen 'gamling' men jag har en 10-årig, Triangelmärkt valack. Han ska aldrig säljas, han kan/får ju inte tävla (annat än klubbnivå) och han har livstidskarens och köttet kan alltså inte tas tillvaro. IRONISKT är dock att när hans nya pass kommer kan jag slakta honom på slakteri för han är behandlad innan han fick pass och det finns ingen uppgift nånstans om livstidskarensen.. byråkrati när den är som bäst.

I alla fall, jag skaffade pass till honom (det har inte kommit än bara) när jag insåg att han INTE skulle avlivas (jag höll på hans konturdiagram etc först fram till utdömning och sen ett år till efter T-märkningen, för att se om han skulle 'bli kvar i livet'). ENDA anledningen att jag gjorde det var att han är REGISTRERAD, och jag inte är övertygad om att det inte kommer bli tillåtet att samköra register/kontrollera register. Och eftersom han är registrerad och jag står som ägare så är det ganska lätt att skicka mig förelägganden och viten och fan och hans jäkla moster. Så hellre då betala för det där passet nu och slippa bry mig sen om alla ändringar osv de hittar på.

Unghästen har pass av naturliga skäl. Bägge är chippade, dels för de är araber och skimmlar (går tretton på dussinet av sådana ju) och så ger jag mig f*n på att om X år har vi chiptvång med, så har jag det gjort också.

Gnist skrev:
*lånar*
Frågan är om det blir så mycket billigare att strunta i passet? det kostar väl en del pengar att skicka den avlivade hästen till destruktion också ?
Och vad jag vet så får man Inte gräva ner döda djur hur som helt hemma utan tillstånd och man kan väl anta att detta tillstånd även det kostar ...

Men införde inte EU nya regler ang att gräva ner sina djur?
Jag tror inte att man behöver särskilt tillstånd bara man inte gräver ner dom på sin tom eller nära en vattentäkt?

Rätta mig om jag har fel :bow:

Om man vill kremera sin häst behövs det pass då?
Vart tar de emot för kremering?
Hur mycket kostar det?

De kanske inför passbefrielse på hästar över 20 efter -06 :angel: och då har man fixat det i onödan :D

Gnist skrev:
*lånar*

Ang ekonomibiten så är det ju många hästar som trots pass kommer gå till destruktion. De flesta gör/gjorde ju det långt innan passen ens var påtänkta.

Gräva ner hemma kostar inte speciellt mycket om man inte behöver anlita någon att gräva. Tillståndet kostar en struntsumma (eller ingenting, varit lite olika för olika personer).

Sen, på en redan reggad häst är ju pass en relativt liten kostnad ändå. Fast att lägga 500 - 1000 kr för något man eg inte har något behov av, för en häst som oavsett ska destrueras/grävs ner hemma, det kan jag förstå tar emot.

om hästen är reggad men inte har någon stam, blir det dyrare då??
Min shettis har "vita" papper... måste det till en massa blodtypning osv då eller??

Tokmaja skrev:
om hästen är reggad men inte har någon stam, blir det dyrare då??
Min shettis har "vita" papper... måste det till en massa blodtypning osv då eller??

Nä du får ett pass där det är 'stam okänd' på med.

mysko skrev:
De kanske inför passbefrielse på hästar över 20 efter -06 :angel: och då har man fixat det i onödan :D
Ja, men det vore ju JÄTTEBRA! Min 21-årings pass komer vilken dag som helst... :crazy: fast det var inte så farligt dyrt ändå.

Någon vettig källa? Sjv har inte gett några såna indikationet i de papper vi fått.
PL

Min åring och stoet på 12 år har båda pass sedan 1 resp 2 år tillbaka.
Men min 23 åring har inget och jag kommer ant inte att skaffa heller.

Hörde någonstans att det blivit ännu vanligare nu att folk skickar sina hästar till utlandet för slakt,för att där krävs inget pass...Fruktansvärt i så fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC. I början av januari -06 ringde jag och frågade...
Svar
19
· Visningar
1 850
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka