Inget händer!!! Hästen kommer att självdö!!!

M

milleman

Ja precis så är det!!!

Jag står här helt rådvill och hjälplös känns det som.
I min närhet finns det ett stall med några hästar där den ena vanvårdas nåt fruktansvärt. X-antal av hästarna ser hyfsade ut och är inte magra i alla fall...jag kan inte kräva att alla ska hålla sina hästar rena och snygga dygnet runt även om jag skulle vilja det. De går i en mycket liten hage som är lerig och skitig...men de får i alla fall vara ute.

Däremot så har de en häst i samma hage som ser ut som om den kommer att självdö när som helst. Ni vet hur kossor ser ut över baken...? Med höfterna som sticker ut...SÅ ser denna häst ut...revbenen är tydliga...även genom vinterpälsen och halsen är smal som på ett rådjur....den är apatisk. Det är hemskt att se.

JAg har NATURLIGTVIS anmält detta förut och kommer att göra det igen under dagen eftersom jag såg hästen i går och mina barn som satt i bilen blev helt chockade vid åsynen av hästen!!!! De undrade om den inta fick mat??

Men där kommer vi till problemet...ALLA hästarna har fri tillgång till hö/silage!!!

Jag upplever denna häst som gammal och sjuk....Observera att jag inte kan veta...eftersom familjen är kända för att vara fientliga och jag bor nära så jag vill inte göra mig osams med dem. Men om den är mager på grund av sjukdom så har den varit det i 3 ÅR!!!!! och det blir bara värre och värre...

Men nu till frågan: VAD ska jag göra??? Det händer ju ingenting!!! När jag pratat med kommunens djurskyddsinspektör så säger hon att de vet om problemet och att de ska åka ut och titta igen....osv.
Om jag inte får någon respons från kommunen idag så tänker jag kontakta lokaltidningen för att se om de kan vara intresserade...

Vad kan man göra mer? Polisen är väl inte intresserade? Eller ska man anmäla inspektören? (Ingen bra idé......jag vet men jag är så frustrerad!!!)

Vet någon om man får ta kort på djur i en hage utan att be om tillstånd först? Jag skulle vilja skicka in det till tidningen så att de får se att jag talar sanning...

HJÄÄÄÄLP!

Mvh "frugan"

Sv: Inget händer!!! Hästen kommer att självdö!!!

Gör inte kommunens djurskyddsinspektör något åt saken kan du vända dig till länsveterinären/länstyrelsen, en kontroll skall göras helst samma dag o absolut senast dagen efter en anmälan inkommit.

Om inget händer, säg att du skall kontakta media. Det gjorde vi en gång när några hästar vanvårdades grovt, först då hände det saker.

3 år?
Låter som att nödslakt är enda lösningen...

Gud var sorgligt.
Kan ju vara en gammal häst som knappt har några tänder. Då kvittar det ju om den får fri tillgång på grovfoder. Synd att ägaren inte "ser" att hästen är så dålig.

Hoppas du får kontakt med någon som kan lösa det.
Lycka till.....

Uppdatering...

Inspektören är på sammanträde till kl 12.30 så jag ska försöka igen då.
Får jag ingen respons där så kommer jag att kontakta länsstyrelsen/länsvet. Om ingen reagerar så kommer jag nog att polisanmäla dem allihop...

Jag kommer också att ringa "min" vet. och höra om hon kan åka förbi och kolla så att hon sedan kan hjälpa mig att trycka på...

Har under morgonen också lagt ur trådar på lokaltidningen för att se om de är intresserade...

Nu får det vara NOG, jag skäms för att jag låtit det gå så här långt...men jag trodde ju att något skulle hända när jag anmälde första gången.
(och jag åker inte så ofta förbi där så att jag kunnat se hur det stått till...)

Förresten...jag ringde upp djurägaren också från hemligt nummer...men det var inget svar där...jag ville fråga vad det är som gör att hästen ser ut som den gör...? (Inte för att jag tror att de kommer att svara på det men då har jag gjort det jag kan anser jag...)

Gud var sorgligt.
Kan ju vara en gammal häst som knappt har några tänder. Då kvittar det ju om den får fri tillgång på grovfoder. Synd att ägaren inte "ser" att hästen är så dålig.

Hoppas du får kontakt med någon som kan lösa det.
Lycka till.....

Precis så tror jag att det är....den har mat ...men kan inte äta.

Hoppas dom gör nåt för den stackars kraken! Hör av dej när du pratat med inspektören.

herregud. jag skulle överväga att anmäla inspektören iallafall eftersom inget hände efter din första anmälan. om hästen är i så dåligt skick som du beskriver finns det ingen anledning alls för inspektören att låta hästen stå så i 3 år!
det måste ju finnas någon dokumentation att du anmält förut. och även om anmälan inte leder någonstans så finns den i registret om inspektören klantar sig igen, och förhoppningsvis gör denne inte om misstaget...

jag blir så ARG när jag läser sånt här, att myndighetspersoner som är anställda för att tillse djurens väl inte agerar!!!

Ungefär så här ser den ut:

field01.jpg

Jag har lånat bilden på: "Horse abuse in Texas"

http://www.kbrhorse.net/news/rayfield1.html

Uppdatering:

Jag har nu pratat med den nya unga djurskyddsinspektören...
Som visste precis vilken häst jag pratade om! (Tur...)

De hade i fjol sensommar varit och tittat på hästen och krävt ett veterinärutlåtande på hästen. Det hade de fått och vet. hade sagt:

Att hästen lider av en muskelförtviningssjukdom.....och att de skulle få vintern på sig att visa om den kunde bli bättre...annars skulle den tas bort.

Nu skulle inspektören åka ut snarast och titta på hästen för att avgöra hur läget är och dessutom kräva ett nytt utlåtande från ägaren av samma veterinär för att höra dennes åsikt om huruvida hästen blivit bättre. (och det har den ju INTE... tvärtom...)

Det var en bra person att prata med och jag tror att det här löser sig! Jag fick gärna ringa upp i slutet på nästa vecka för att höra hur det hade gått. :)

PUH! Vad skönt! En stor sten har fallit från mitt hjärta.

Uppdatering:

Jag har nu pratat med den nya unga djurskyddsinspektören...
Som visste precis vilken häst jag pratade om! (Tur...)

De hade i fjol sensommar varit och tittat på hästen och krävt ett veterinärutlåtande på hästen. Det hade de fått och vet. hade sagt:

Att hästen lider av en muskelförtviningssjukdom.....och att de skulle få vintern på sig att visa om den kunde bli bättre...annars skulle den tas bort.

Nu skulle inspektören åka ut snarast och titta på hästen för att avgöra hur läget är och dessutom kräva ett nytt utlåtande från ägaren av samma veterinär för att höra dennes åsikt om huruvida hästen blivit bättre. (och det har den ju INTE... tvärtom...)

Det var en bra person att prata med och jag tror att det här löser sig! Jag fick gärna ringa upp i slutet på nästa vecka för att höra hur det hade gått. :)

PUH! Vad skönt! En stor sten har fallit från mitt hjärta.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:STARKT JOBBAT! hoppas allt löser sig för häststackarn:(

Underbart med folk som inte bara beklagar sig utan faktiskt GÖR något också. :bow:
Hoppas det ordnar sig nu.

mmmmmmm

Jag kommer inte att släppa det här denna gången :smirk:

Att man ser revbenen på gamla hästar är mer vanligt än ovanligt. Fruktansvårt svårt att undvika. Men det får inte se ut som på bilden. Kors, bog och hals ger bevis för att den här hästen lider av svält.

Att man ser revbenen på gamla hästar är mer vanligt än ovanligt. Fruktansvårt svårt att undvika. Men det får inte se ut som på bilden. Kors, bog och hals ger bevis för att den här hästen lider av svält.

Hmmmm jo så är det....
Vi tog nyss bort en 30 årig shettis som vi inte kunde få hull på och som blev stel och trög...han hade inte roligt längre....och då är det dags...det är min skyldighet anser jag!!!

vad skönt att höra!!! hoppas att allt går snabbt nu så den stackarn slipper lida mer.! stor eloge till dig som tog tag i det!

Känner att det är snart dags här också. Gamleman börjar tunna ur nu i fällningstider så beslutet är snart här. Snyft!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka