Inget händer!!! Hästen kommer att självdö!!!

Sv: Inget händer!!! Hästen kommer att självdö!!!

Ungefär så här ser den ut:

field01.jpg

Jag har lånat bilden på: "Horse abuse in Texas"

http://www.kbrhorse.net/news/rayfield1.html

Så här såg ett sto ut som vi nyligen köpte. Jag fotade henne och skickade kortet till vår djurinspektör i kommunen för att inte bli anmäld själv. Att hon var så mager berodde på att förra ägaren inte visste hur de skulle hålla henne i hull med fölunge vid sidan. Övriga hsätar var hur fina som helst. Ibland är det bra att kolla upp hur det ligger till innan man anmäler el lägger ut på ett internetforum.

Nej vad hemskt!!
Att hästen ska behöva vara så mager..

Lova att uppdatera oss här, så vi vet hur det går! *kramar om*

Så här såg ett sto ut som vi nyligen köpte. Jag fotade henne och skickade kortet till vår djurinspektör i kommunen för att inte bli anmäld själv. Att hon var så mager berodde på att förra ägaren inte visste hur de skulle hålla henne i hull med fölunge vid sidan. Övriga hsätar var hur fina som helst. Ibland är det bra att kolla upp hur det ligger till innan man anmäler el lägger ut på ett internetforum.

Och hur kollar du det då på bästa sätt?
Jag tycker att det känns som om "Milleman" behövde stöd inför sina beslut denna dag...? Det är ju inte precis som att vi kan lista ut var eller vilka det gäller? Eller kan du det?

Jag har varit i liknande sits som "Milleman"...det gällde några som bodde ett par km från mig och som under flera år hade en mager häst....
Om jag skulle knatat dit och ifrågasatt detta....tror du jag kunnat bo kvar på min gård då? (Med mina barn i samma skola som deras....)

Nä jag ringde istället och pratade med kommunens inspektör och sa som det var...att jag inte kunde veta vad det berodde på att hästen såg ut som den gjorde......den kunde ju vara sjuk...vad visste jag....????? ....men att jag tyckte att de skulle kolla upp det för ev. rådgivning eller åtgärd.

Det spelar ju ingen roll om det hänger på okunskap....att en häst mår dåligt...det måste ju ändå åtgärdas...eller hur? :smirk:

Ja, men du gjorde ju helt rätt som djurägare och talade om varför hästen såg ut som den gjorde. Det är ju det som är skillnaden mellan bra och dåliga djurägare. De bra vet att något måste göras och ser till att det blir gjort, medan en dålig inte ser det eller skiter i det.

Om jag hade fått en häst i det skicket hade jag troligen lagt ett täcke på för att folk inte skulle förfäras över eländet... Och om djurskyddsinspektör hade kommit ut är det bara att förklara läget! Hade inte stört mig alls.

Hej Welsh
Jag fattar nog inte riktigt vad du vill med det här?
Tycker du att jag gjort nåt fel? I så fall vad?
Jag har ju haft hästen under uppsikt förut och trodde att den skulle få hjälp i och med en tidigare diskussion med "inspektörn". :crazy:

Bilden som jag lånade och lade in förut var endast en fingervisning om hur hästen ser ut, den är i verkligheten VÄRRE!!! Tänk dig ett skelett med skinn på så har du en bild av hästen som detta gäller. :cry:

Angående din kommentar om att lägga ut på forum: Har jag hängt ut någon? Jag behövde faktisk hjälp med idéer, jag visste ju inte att jag skulle få så bra respons från kommunen denna gången. :smirk:

P.S JAg ringde djurägaren INNAN jag ringde kommunen, men de svarade inte på hela dagen och jag tyckte att det var mer akut än så. D.S :cool:

Ni andra ska ha ett stort tack för ert stöd :)
Jag återkommer så fort jag hört nåt om hur det går.

( I ett sånt här läge blir man lite vild. Jag kan nästan tänka mig att sno hästen en mörk natt för att "rädda" den undan sin misär.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte om att man hänger ut folk på internetforum. Hur vet vi att inte ägaren har kontakt med veterinären och gör allt för sin häst? Vi ser bara din version av det hela och här är många som hetsar upp en obehaglig stämning när det handlar om djurskydd. Jag tycker att det var bra att du tog kontakt med djurskyddet i din kommun och som du märkte så hade de redan koll på djuret.

Sen kan man ju försöka få tag på ägarna mer än bara i en dag. Många jobbar långa dagar och kan därför vara svåra att få tag på. Har du haft hästen under uppsikt en längre period så har du ju haft chansen att få tag på ägarna under en längre period.

Du har nu gjort din plikt som hästmänniska och anmält till djurskyddet. Vad mer ska du göra? Nu är det upp till ägaren och djurskyddet.

Om jag hade fått en häst i det skicket hade jag troligen lagt ett täcke på för att folk inte skulle förfäras över eländet... Och om djurskyddsinspektör hade kommit ut är det bara att förklara läget! Hade inte stört mig alls.
Vi har ju tagit hand om en sån häst, och informerade på stört grannar, vet och sen kommun och hälsa när de kollade stallet. Alla visste bakgrunden och var ett stort stöd - annars hade man ju skämts ögonen ur sig på promenader etc.

Det gick bra med en sista tid (1,5 år) som sällskapshäst där han åt upp sig och verkade trivas. "Spöket" fick dock vandra vidare när han visade tecken på att inte orka längre.

Men visst, ännu mera än tidigare tycker jag att man ska kolla upp, ifrågasätta och inte minst anmäla om djur lider!

Vem har hängt ut vem? Här är inga namn nämnda, vi vet inte ens i vilken stad i vårt avlånga land denna häst befinner sig i. Vi vet bara att det står en väldigt mager häst någonstanns i Sverige. Eller förresten inte bara en utan säkert väldigt många, jag känner till ett sånt fall jag med i min närhet men där ägaren är informerad.

Dom magra är ändå i minoritet jämfört med de väldigt feta som mår minst lika dåligt de med. Lite underligt att en mager häst väcker så mycket mer känslor än en väldigt fet häst som under smärta sakta bryts ned i rygg och ben. Detta är givetvis inget försvar mot undernärda magra hästar utan bara en reflektion.

:bow: :bow: vad skönt att höra att detfinns folk som även AGERAR istället för att bara "prata" hur synd det är om djuren :bow:

jag själv köpte en mager häst förra året, och tog kort på den innan vi köpte den, och när den kommit hit.
den stod på en stor anläggning med ca 30-40 hästar varav INGEN annan var mager :confused:
(olika ägare)
Jag pratade med "min" veterinär om att jag kommer ta hem en mager häst ifall det blir nåt tokigt.
Och skulle det bli nått trassel, så skulle jag ringa till henne.

våran hästtandläkare tänkte anmäla detta när han såg hästen, men backade eftersom jag hade SOM TUR VAR köpepappret med mig i pärmen där han kunde se köpedatumet...
(efter 3 månader var hästen i god hull) :bump:

med detta vill jag inte försvara den aktuella hästens ägare, utan bara poängtera att jag tycker det är hemskt när folk ser, men inget gör:(

så en stor eloge till dig som verkligen brydde dig :bow:

Sen kan man ju försöka få tag på ägarna mer än bara i en dag. Många jobbar långa dagar och kan därför vara svåra att få tag på. Har du haft hästen under uppsikt en längre period så har du ju haft chansen att få tag på ägarna under en längre period

Vaför det!? Jag hade INTE gjort det!
Som privatperson kan man råka riktigt illa ut! Det är väl just inspektörens jobb att kolla att det står rätt till, inte jag, som ser och misstänker en misskötsel.
Är det ingen fara på taket, så är väl det bra, och den som trott att det var något allvarligt slipper få "onda ögat" från djurägaren.
Man kan dock bara förundras över människor som önskar "liv till varje pris". En stackars kuse som varit sjuk i en muskelsjukdom och ser ut som ett ök, hade man väl slaktat för länge sedan!!!

Jag tycker inte om att man hänger ut folk på internetforum. Hur vet vi att inte ägaren har kontakt med veterinären och gör allt för sin häst? Vi ser bara din version av det hela och här är många som hetsar upp en obehaglig stämning när det handlar om djurskydd. Jag tycker att det var bra att du tog kontakt med djurskyddet i din kommun och som du märkte så hade de redan koll på djuret.

Sen kan man ju försöka få tag på ägarna mer än bara i en dag. Många jobbar långa dagar och kan därför vara svåra att få tag på. Har du haft hästen under uppsikt en längre period så har du ju haft chansen att få tag på ägarna under en längre period.

Du har nu gjort din plikt som hästmänniska och anmält till djurskyddet. Vad mer ska du göra? Nu är det upp till ägaren och djurskyddet.

Men det är inte alla som är lika synska som du...det verkar som om du på nåt fantastiskt sätt kunnat lista ut vem det är jag pratat om!?

Har du missat att det här var ANDRA gången jag pratade med kommunen...? Det är väl klart att jag blev orolig när hästen nu såg VÄRRE ut än ifjol! :crazy:

Menar du på fullt allvar att du skulle kontakta folk på en "tattar-gård" som fanns i din närhet för att ta upp vad du tycker om deras djurvård? Då skulle jag nog kalla dig våghalsad.
Men det är klart...hur man än vänder sig så sitter ju rumpen bak, och man kan ju aldrig vara alla till lags. ;)

Mvh Frugan

P.S Från "Gubben": Över min döda lekamen att frugan hade fått knata upp på går´n hos dom där och börjat snacka djurvård!!! Då hade dom väl tagit fram bössan!? D.S

Dom magra är ändå i minoritet jämfört med de väldigt feta som mår minst lika dåligt de med. Lite underligt att en mager häst väcker så mycket mer känslor än en väldigt fet häst som under smärta sakta bryts ned i rygg och ben. Detta är givetvis inget försvar mot undernärda magra hästar utan bara en reflektion.

Jag håller med dig! Jag tycker precis lika illa om att folk inte gör något åt feta hästar...USCH!!!

Nä precis...för det skulle jag aldrig göra! Hänga ut någon alltså.

fast hon i fråga i tråden har ju faktiskt sett hästen i flera år?? så det går ju inte jämnföra med ditt fall?
för visst får du väl upp hullet på din under kortare tid? än tre år? ;)

lycka till med din pålle

Vaför det!? Jag hade INTE gjort det!
Som privatperson kan man råka riktigt illa ut! Det är väl just inspektörens jobb att kolla att det står rätt till, inte jag, som ser och misstänker en misskötsel.
Är det ingen fara på taket, så är väl det bra, och den som trott att det var något allvarligt slipper få "onda ögat" från djurägaren.
Man kan dock bara förundras över människor som önskar "liv till varje pris". En stackars kuse som varit sjuk i en muskelsjukdom och ser ut som ett ök, hade man väl slaktat för länge sedan!!!

Skönt att nån mer resonerar som jag.
Inspektörernas jobb får de sköta själva.

Ja den hästen skulle behövt få somna för länge sedan ...stackarn. Det är väl vårt djurägaransvar att också se till att de får dö en värdig död lika väl som att de ska få ett värdigt liv?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka