Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ungefär så här ser den ut:
Jag har lånat bilden på: "Horse abuse in Texas"
http://www.kbrhorse.net/news/rayfield1.html
Så här såg ett sto ut som vi nyligen köpte. Jag fotade henne och skickade kortet till vår djurinspektör i kommunen för att inte bli anmäld själv. Att hon var så mager berodde på att förra ägaren inte visste hur de skulle hålla henne i hull med fölunge vid sidan. Övriga hsätar var hur fina som helst. Ibland är det bra att kolla upp hur det ligger till innan man anmäler el lägger ut på ett internetforum.
Så här såg ett sto ut som vi nyligen köpte. Jag fotade henne och skickade kortet till vår djurinspektör i kommunen för att inte bli anmäld själv. Att hon var så mager berodde på att förra ägaren inte visste hur de skulle hålla henne i hull med fölunge vid sidan. Övriga hsätar var hur fina som helst. Ibland är det bra att kolla upp hur det ligger till innan man anmäler el lägger ut på ett internetforum.
Vi har ju tagit hand om en sån häst, och informerade på stört grannar, vet och sen kommun och hälsa när de kollade stallet. Alla visste bakgrunden och var ett stort stöd - annars hade man ju skämts ögonen ur sig på promenader etc.Om jag hade fått en häst i det skicket hade jag troligen lagt ett täcke på för att folk inte skulle förfäras över eländet... Och om djurskyddsinspektör hade kommit ut är det bara att förklara läget! Hade inte stört mig alls.
Sen kan man ju försöka få tag på ägarna mer än bara i en dag. Många jobbar långa dagar och kan därför vara svåra att få tag på. Har du haft hästen under uppsikt en längre period så har du ju haft chansen att få tag på ägarna under en längre period
Jag tycker inte om att man hänger ut folk på internetforum. Hur vet vi att inte ägaren har kontakt med veterinären och gör allt för sin häst? Vi ser bara din version av det hela och här är många som hetsar upp en obehaglig stämning när det handlar om djurskydd. Jag tycker att det var bra att du tog kontakt med djurskyddet i din kommun och som du märkte så hade de redan koll på djuret.
Sen kan man ju försöka få tag på ägarna mer än bara i en dag. Många jobbar långa dagar och kan därför vara svåra att få tag på. Har du haft hästen under uppsikt en längre period så har du ju haft chansen att få tag på ägarna under en längre period.
Du har nu gjort din plikt som hästmänniska och anmält till djurskyddet. Vad mer ska du göra? Nu är det upp till ägaren och djurskyddet.
Dom magra är ändå i minoritet jämfört med de väldigt feta som mår minst lika dåligt de med. Lite underligt att en mager häst väcker så mycket mer känslor än en väldigt fet häst som under smärta sakta bryts ned i rygg och ben. Detta är givetvis inget försvar mot undernärda magra hästar utan bara en reflektion.
Vaför det!? Jag hade INTE gjort det!
Som privatperson kan man råka riktigt illa ut! Det är väl just inspektörens jobb att kolla att det står rätt till, inte jag, som ser och misstänker en misskötsel.
Är det ingen fara på taket, så är väl det bra, och den som trott att det var något allvarligt slipper få "onda ögat" från djurägaren.
Man kan dock bara förundras över människor som önskar "liv till varje pris". En stackars kuse som varit sjuk i en muskelsjukdom och ser ut som ett ök, hade man väl slaktat för länge sedan!!!