Inget händer!!! Hästen kommer att självdö!!!

Sv: Inget händer!!! Hästen kommer att självdö!!!

:love: tycker det e strongt gjort av dej som iaf gör nåt och inte blundar! :bow:

Håller med....
Bättre att nån gör nåt än bara blundar!!!

// M

Tycker att de var jättebra gjort att ta kontakt med djurinspektören!:bow: :bow:
Tycker inte att man som privatperson ska gå hem till ngn utan att de ska skötas på rätt sätt, så man undviker onödiga konflikter som nästan garanterat skulle uppstå. Inte så kul med granne som värsta fiedne:eek:

kl
jag hoppas att hästen snart får hjälp:(

*Knapplån*

Uppdatering:

Nu har jag pratat med djurskyddsinspektören igen.
H*n och veterinären har varit ute och tittat på hästen och de tycker:
Att hästen ändå är relativt pigg.
Veterinären menar att hästen verkar ha problem med tarmarna.
Och därför antagligen inte kan ta upp all näring som den får i sig. Men den har avföring och är inte apatisk. Den kommer fram till dem i hagen och ser glad ut.
Beslutet blev att det inte finns anledning till att tvångsavliva.
(Jag har inte sagt att de borde det!? Finns det inte annat man kan göra? )

Jag har svårt att kommentera det här....men en sak vet jag och det är att: Jag kommer inte att lägga mig i detta igen, jag anser att det nu är upp till djurskyddsinspektören att ha koll på det här.

Det är klart att det är bra om det nu inte var så illa med hästen som jag trodde....men jag anser att det är en definitionsfråga. Ska man gå så långt som djurägare att man vill ha sin häst kvar även om den går runt som ett vandrande skelett i hagen? Tvångsavliva kanske inte behövdes, men en rekommendation?

Jag vet inte jag men hos mig skulle det aldrig få gå så här långt. Men det är ju hos mig. Jag försöker vara tolerant och jag försöker förstå djurägarens beslut att ha hästen kvar men det är svårt.

Mvh "frugan"

Håller med om att man inte förstår andras sätt att handha hästar men vad ska man göra? Du har i det här fallet gjort vad du kunnat.

En som har häst i närheten av mig hade till för ett tag sen två. Den andra var sjuk o utdömd men hon skröt över att hästen överlevde dödsdommen på några månader o minsannn fortfarande levde efter ett år. Tillslut självdog den iallafall. Fattar inte varför inte veterinär o hovslagare mfl sa ifrån.

Nu står den andra där själv i en liten paddock. Inspektören säger att det i säg inte behöver betyda att hästen mår dåligt(?).
Härliga djurvänner:eek:

Så länge du står på din eller allmänn mark får du ta hur mycket kort du vill. Man får ta kort in i folks hus om man vill, så länge man står på allmänn mark. Bra va!!!! Ta så många kort du vill och lycka till med att sätta dit dom där jävlarna...:devil: Fattar inte hur myndigheter kan ignorera sånt här och prioritera skattesmitare istället... Patetiskt...

Men det är inte alla som är lika synska
Menar du på fullt allvar att du skulle kontakta folk på en "tattar-gård" som fanns i din närhet för att ta upp vad du tycker om deras djurvård? Då skulle jag nog kalla dig våghalsad.
Men det är klart...hur man än vänder sig så sitter ju rumpen bak, och man kan ju aldrig vara alla till lags. ;)

Mvh Frugan

P.S Från "Gubben": Över min döda lekamen att frugan hade fått knata upp på går´n hos dom där och börjat snacka djurvård!!! Då hade dom väl tagit fram bössan!? D.S

Du vet att Tattare är ett folkslag va? Använd inte folkslag som skällsord är du snäll och om du inte visste att så var fallet, ta reda på vad det är du egentligen säger!!! Inget illa menat, men för oss som vet så låter det som att du har fördommar mot tattare, vilket du förmodligen inte har egentligen..!!!

JAG hade valt att fråga ägaren om vad som orsakat hästen sådant hull. Det går att fråga artigt utan att provocera ägaren. MEN det är jag det.

Ägaren till hästen du beskriver kan sitta här på Buke och få läsa om sin hästhållning i denna tråden. Så många hästar i vårt avlånga land kan inte ha samma diagnos och fel????

Jag tycker att det är bra att du kontaktade djurinspektören då du inte vågade fråga hästägaren själv. Men kunde det inte ha räckt med detta? Var du tvungen att starta en tråd om detta? Det är det jag vänder mig imot.

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Jag reagerar på samma sätt angående den här tråden.

Sedan visar ju inlägget som citeras ovan, att det finns mer i den här historien än vad som framkommit. Grannosämja kan leda till mycket.

Men både inspektör och veterinär har bedömt hästen, och den verkar ju inte lida. Så då måste det ju vara utagerat.

Norrland

Om du med "tattare" menar folk av "resandesläkt" så brukar dom inte heller uppskatta att kallas för tattare.;)

Du vet att Tattare är ett folkslag va? Använd inte folkslag som skällsord är du snäll och om du inte visste att så var fallet, ta reda på vad det är du egentligen säger!!! Inget illa menat, men för oss som vet så låter det som att du har fördommar mot tattare, vilket du förmodligen inte har egentligen..!!!

Hoppsan....Nej det var absolut inte menat åt ett folk. Förlåt om nån tagit illa upp :bow:

.....fast...du menar alltså att det finns ett folk som du kallar tattare? Låter inte så kul.....det skulle jag aldrig göra.

Det var dumt av mig att skriva som jag gjorde men jag hade ingen annan beskrivning på en gård som ser ut som en soptipp.

Hoppsan....Nej det var absolut inte menat åt ett folk. Förlåt om nån tagit illa upp :bow:

.....fast...du menar alltså att det finns ett folk som du kallar tattare? Låter inte så kul.....det skulle jag aldrig göra.

Det var dumt av mig att skriva som jag gjorde men jag hade ingen annan beskrivning på en gård som ser ut som en soptipp.

jag förstod faktiskt.
vet att det är en folkgrupp, men vi säger så här också ibland...

Jag håller med dig. Jag reagerar på samma sätt angående den här tråden.

Sedan visar ju inlägget som citeras ovan, att det finns mer i den här historien än vad som framkommit. Grannosämja kan leda till mycket.

Men både inspektör och veterinär har bedömt hästen, och den verkar ju inte lida. Så då måste det ju vara utagerat.

Norrland

Hmmmmm, nu förstår jag inte....
Vad finns det mer som inte framkommer? :confused:
Sååå nära bor de inte, vi är inte deras grannar.
Vi känner inte till dessa människor på nåt annat sätt än att vi sett hästen.
Vi visste inte ens vad de hette innan det här.
Jag kom dessutom inte ihåg deras namn till denna gången jag skulle ringa till kommunen heller...
Det krävde en hel del detektivarbete för att få reda på deras namn och adress ska jag säga...
Så nära bor de alltså inte, då hade jag väl sett hästen oftare :smirk:

Jag tycker nog att du pratar om saker som du inte vet något om.
Precis som jag också har gjort, men jag ger inte sken av att jag vet allt om bakgrunden till hela denna historia.

Nu är saken utagerad och jag kan med gott samvete säga att jag åtminstone inte struntade i något som helt uppenbart inte såg ut att stå rätt till.

jag förstod faktiskt.
vet att det är en folkgrupp, men vi säger så här också ibland...

He he..... ja och jag använder det om min egen gård också...;)

Minsta lilla som står framme och skräpar så gastar jag åt resten av familjen: Ska det se ut som en tattargård här eller? :eek:
(om de är skyldiga och inte jag förstås....)

*Knapplån*

Uppdatering:

Nu har jag pratat med djurskyddsinspektören igen.
H*n och veterinären har varit ute och tittat på hästen och de tycker:
Att hästen ändå är relativt pigg.
Veterinären menar att hästen verkar ha problem med tarmarna.
Och därför antagligen inte kan ta upp all näring som den får i sig. Men den har avföring och är inte apatisk. Den kommer fram till dem i hagen och ser glad ut.
Beslutet blev att det inte finns anledning till att tvångsavliva.
(Jag har inte sagt att de borde det!? Finns det inte annat man kan göra? )

Jag har svårt att kommentera det här....men en sak vet jag och det är att: Jag kommer inte att lägga mig i detta igen, jag anser att det nu är upp till djurskyddsinspektören att ha koll på det här.

Det är klart att det är bra om det nu inte var så illa med hästen som jag trodde....men jag anser att det är en definitionsfråga. Ska man gå så långt som djurägare att man vill ha sin häst kvar även om den går runt som ett vandrande skelett i hagen? Tvångsavliva kanske inte behövdes, men en rekommendation?

Jag vet inte jag men hos mig skulle det aldrig få gå så här långt. Men det är ju hos mig. Jag försöker vara tolerant och jag försöker förstå djurägarens beslut att ha hästen kvar men det är svårt.

Mvh "frugan"

För att vara lite "tråkig" så lägger jag in lite lagtext från Djurskyddslagen här som myndighetspersonerna måste följa. Läser man den så förstår man att det inte finns gråzoner, utan lagen är svart eller vit - antingen tas djuren omhand av myndigheten eller så händer inget. Tyvärr är det så, det är ofta därför det tar många år innan de som inte sköter sina djur får djurförbud, det ska finnas VÄLDIGT mycket att ta på innan det sker, det räcker tyvärr inte med att ETT djur inte sköts som det ska, utan det ska upprepas under LÅNG tid innan man lagenligt kan utfärda ett djurförbud. Skickar man som djurskyddsinspektör in polisanmälan läggs oftas fallet ner i djurskyddsfall pga brist på bevis på att ägaren uppsåtligen har vanvårdat/misskött ett djur. Det djurskyddsinspektören kan göra är att förelägga djurägaren, när det gjorts upprepade gånger utan att djurägaren gjort något ( minst 3 veckor mellan varje föreläggande då djurägaren ska kunna överklaga...), så kan länsstyrelsen gå in och besluta om omhändertagande ( även här minst 3 veckor till överklagan som ska behandlas). Som djurskyddsinspektör behöver man inte tycka att djurägares djurhållning är bra eller att den är som man själv skulle hålla djur, men man måste alltid vara noga med att ha lagen i ryggen innan man agerar.
Hur som helst så var det bra att du anmälde tycker jag, nu hoppas man att djurskyddsinspektören följer upp fallet.

Ur Djurskyddslagen (SFS 1988:534)

"Omhändertagande av djur m.m.
30 § Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör
avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i
brådskande fall någon annan genast avliva djuret.
Den som har avlivat djuret skall underrätta ägaren eller
innehavaren av djuret om detta. Om detta inte kan ske, skall
polismyndigheten underrättas.
31 § Länsstyrelsen skall besluta att ett djur skall tas om hand
genom polismyndighetens försorg om
1. djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte
rättas till efter tillsägelse av kontrollmyndigheten,
2. ett beslut som meddelats enligt 26 § inte följs och beslutet
är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
3. ett beslut som meddelats enligt 29 § inte följs,
4. den som har djuret i sin vård har dömts för djurplågeri
enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, eller
5. den som har djuret i sin vård vid upprepade tillfällen dömts
för brott enligt 36 eller 36 a § eller vid upprepade tillfällen
varit föremål för beslut enligt 26 §. Lag (2006:809).
32 § Utan hinder av vad i 31 § 1 föreskrivs om tillsägelse och
rättelse skall länsstyrelsen, en kontrollmyndighet eller
polismyndigheten besluta att ett djur som är utsatt för lidande
omedelbart skall omhändertas om
1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt,
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller
3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från
djurskyddssynpunkt.
Om beslutet har meddelats av någon annan än länsstyrelsen,
skall beslutet underställas länsstyrelsen, som snarast skall
avgöra om det skall fortsätta att gälla.
Omhändertagandet skall ske genom polismyndighetens försorg.
Lag (2006:809).
33 § Beslut enligt 31 eller 32 § omfattar också avkomma som det
omhändertagna djuret föder under omhändertagandet.
Sedan ett djur har omhändertagits får ägaren inte förfoga över
djuret eller avkomma som omfattas av omhändertagandet utan
tillstånd av länsstyrelsen. Lag (2003:52).
34 § När länsstyrelsen beslutar om omhändertagande av djur,
skall länsstyrelsen snarast fastställa om djuret skall säljas,
överlåtas på annat sätt eller avlivas.
Om länsstyrelsen har beslutat att djuret skall säljas eller
överlåtas på annat sätt och om det visar sig att beslutet inte
kan verkställas, får länsstyrelsen i stället besluta att djuret
skall avlivas.
Djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas
genom polismyndighetens försorg. Lag (2002:550)."

kan du ta foto på hästarna i dagsläget?

Hmmmm
Inte utan att bli upptäckt tror jag....
och jag känner att även om jag tog ett kort så skulle jag aldrig lägga ut det här med risk för att det kan gå att avgöra vem/vilka det rör sig om. Jag har inte varit ute efter att hänga ut någon....jag ville bara att hästen inte skulle lida. Och det gör den ju inte enligt utsaga efter inspektion.

Jag tycker att vi får lov att lita på att djurskyddsinspektören gör sitt jobb nu. Både h*n och veterinär var ju där....så det är deras uppfattning som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka