Ingen uppvarmning?

diabla

Trådstartare
Nu ar jag i USA och jobbar pa ett dressyr stall. Jag jobbar som ryttare och sjalvklart nar jag satte mig pa hasten, borjade jag med skritt pa langa tyglar i ca 10 minuter, sen trav pa raka spar och stora volter och inte kravde sa mycket utan mest kravde att hasten skulle ga frammat och varma upp muskler, leder och allting. Sen nar hastar frustar och ar uppvarmd, DA borjar jag krava mer och borjar med att fa hasten lasgjord genom t.ex. skankelvikningar serpentiner, Ni fortsar hur jag menar, sa "vi" gor i sverige!

Men nar jag gjorde detta fick jag varldens utskallning om att detta ar Grand Prix hastar som ar i sa bra kondition att dom inte behover uppvarmning! Okej, vissa av hastarna ar jatte fina, tavlar mycket och sa, och dom behover vall inte en lang uppvarmning, inte for konditionens skull, men jag tycker anda att dom behvoer skrittas fram for musklernas och ledernas och skelttets skull. har jag fel? men en del hastar, dom blir ridna kanske en gang varannna vecka, och da tycker jag att man maste varma upp!

Sen har dom en 5 aring, som har Arthritis!! och den vagarar jag rida utan att varma upp pa mitt svenska satt!

Vad tycker ni om detta? Har jag helt fel nar jag menar att man varmer upp for fler andledningar an konditionen? att man varmer upp for muskler leder skellettet och allt sant?

Om man ser pa topp elit man och kvinnor, som t.ex. karolina kluft, det ar ju inte som att hon bara sitter ner pa en stol och vantar pa sin tur och sen satter pa sig skorna och hoppar en hack! hon maste ju ocksa varma upp! fortsar ni hur jag menar?

Nu kanske detta blev lite svamligt och konstigt, men jag hoppas att nan fortsra och att nan haller med mig eller sager att jag har fel om det ar sa?

Tacksam for svar!

Sv: Ingen uppvarmning?

Hej! Det är klart man ska värma upp! Alla behöver värmas upp! Vem vill gå upp på morgonen och bara börja träna?

Men problemet kvarstår ju. Man kan ju helt enkelt säga, antingen accepterar du deras sätt att jobba hästarna på och får behålla jobbet. Eller så börjar du tala om för dem dina åsikter och du blir nog inte kvar där så länge. Tänk på vad du vill. Bara för att du inte säger något är du inte en dålig människa. Du kan lära dig andra saker där ändå och även fast dem gör något dåligt så slutar dom ju inte bara för att du slutar och jobba där?

Mvh Michaela

När jag jobbade som beridar elev nere i Tyskalnd under ett år på ett internationellt dressyr stall, fick man aldrig rida på lång tygel inför "chefen". I reithalle är det enbart jobb som gäller!

Men min svenska mästare tyckte att det var ok att rida tre varv i skritt lång tygel..

Det konstiga eller kanske inte.. är att de var verkligen jätte fina och deras "äldre" höll otroligt bra!
men rätt ridning med rätt underlag men ändå.. l

jag har varit på 3 olika "finare" stall i södra californien.
ett hoppstall där man både skrittade fram och av ganska länge och lång uppvärmning.
ett dressyrstall med en mycket duktig fd tysk som bas, där är det också skritt på lång tygel före och efter.
o så ett blandat, och där var det ju lite olika vad dom olika tyckte att man skulle göra, men jag fick alltid värma upp och värma av!

självklart att man ska värma upp! det är jätte viktigt för hästens muskler. Både Jan brink och kyra kyklund värmer upp med minst 30 minuter skritt. även 30 minuter efter ridpasset.
Själv skrittar jag fram ca:10-15 min och börjar med skritt arbeten.
Efter det lägger jag upp högre och högre tempo och gör mina krumelurer ;) öppna, sluta, galopp ombyten o.s.v
i slutet av ridpasset, ride rjag lätt i en låg form för att stretcha ut musklerna. alltså, det är viktigt med uppvärmning ;)

Tycker du gör helt rätt! Men sen é de ju olika syn på ridning i olika länder å så, så man blir väll inte alltid aksepterad för att man gör på sitt sätt överallt...

Är du anställd så får du göra som ägarna vill..... hur illa du än tycker om det. Annars kan du ju inte vara kvar där.

Jag värmer alltid upp väldigt mycke. Rider gärna ut minst 30 minuter (skritt) innan jag ens går in på ridbanan och börjar kräva något av hästen. Men jag tror jag är extremt noga med uppvärmningen och kanske inte hade behövt värma upp så länge. ;)

självklart ska man värma upp! alla vet ju har det blir om man själv börjar anstränga sig utan att ha värmat upp! risken för skador är mycket större. man som sagt. är du anställd där får du göra som dom vill, det är deras prblem om de drar på sej an massa hästar med senskador även om det inte är kul när man vet att man kunde förhindra det.
men å andra sidan kan det inte vara alltför vanligt med skador om de rider på det sättet utan att tro att det kan vara skadligt.
själv värmer jag alltid upp noggrant

Man kan jämnföra en tävlingshäst med en elitidrottare. En elitidrottare skulle aldrig drömma om att tävla eller träna utan uppvärmining. Det sliter på ligament och leder och ökar skaderisken. Uppvärmning och nedvarvning och stretch har inget med konditionen att göra. Häst eller idrottare kan inte prestera 100% utan uppvärmining.

Tyvärr är det väl så att du måste göra som din arbetsgivare säger, eftersom du är anställd. Men jag förstår din frustration. Jag förstår inte alls hur din arbetsgivare tänker. Men alla är vi saliga på vår tro.:crazy:

Kan du inte sätta hästen i en skrittmaskin en kvart innan ridningen?! Den värmer ju upp minst lika bra utan en ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
19 058
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 099
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 035
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka