Ingen uppvarmning?

diabla

Trådstartare
Nu ar jag i USA och jobbar pa ett dressyr stall. Jag jobbar som ryttare och sjalvklart nar jag satte mig pa hasten, borjade jag med skritt pa langa tyglar i ca 10 minuter, sen trav pa raka spar och stora volter och inte kravde sa mycket utan mest kravde att hasten skulle ga frammat och varma upp muskler, leder och allting. Sen nar hastar frustar och ar uppvarmd, DA borjar jag krava mer och borjar med att fa hasten lasgjord genom t.ex. skankelvikningar serpentiner, Ni fortsar hur jag menar, sa "vi" gor i sverige!

Men nar jag gjorde detta fick jag varldens utskallning om att detta ar Grand Prix hastar som ar i sa bra kondition att dom inte behover uppvarmning! Okej, vissa av hastarna ar jatte fina, tavlar mycket och sa, och dom behover vall inte en lang uppvarmning, inte for konditionens skull, men jag tycker anda att dom behvoer skrittas fram for musklernas och ledernas och skelttets skull. har jag fel? men en del hastar, dom blir ridna kanske en gang varannna vecka, och da tycker jag att man maste varma upp!

Sen har dom en 5 aring, som har Arthritis!! och den vagarar jag rida utan att varma upp pa mitt svenska satt!

Vad tycker ni om detta? Har jag helt fel nar jag menar att man varmer upp for fler andledningar an konditionen? att man varmer upp for muskler leder skellettet och allt sant?

Om man ser pa topp elit man och kvinnor, som t.ex. karolina kluft, det ar ju inte som att hon bara sitter ner pa en stol och vantar pa sin tur och sen satter pa sig skorna och hoppar en hack! hon maste ju ocksa varma upp! fortsar ni hur jag menar?

Nu kanske detta blev lite svamligt och konstigt, men jag hoppas att nan fortsra och att nan haller med mig eller sager att jag har fel om det ar sa?

Tacksam for svar!

Sv: Ingen uppvarmning?

Hej! Det är klart man ska värma upp! Alla behöver värmas upp! Vem vill gå upp på morgonen och bara börja träna?