Ingen stork

jennyjenny

Trådstartare
Nu har vi försökt i över ett år, men ingen stork vill komma. Jag är en av de där som man nu skäller på i artiklar för att vi väntat med att skaffa barn. Jag är 36 och min man 40. Och nu längtar vi efter en knatte!
Varje mens är en lika stor besvikelse. Jag är nästan skengravid då och då och försöker nästan känna min illamående bara för att jag hoppas så. Patetiskt nog tittar jag på annonserna om mammakläder och barnleksaker. Men inget händer. Slappna av så händer det till slut, får jag höra. Jo, lätt att säga, men svårt att göra :smirk: .

Nu står vi i kö för utredning. Men ingen tid förrän till hösten och tiden bara går. Och tänk om vi inte kan få biologiska barn. Skall man adoptera då eller ? Usch, så många tankar och ibland känns det riktigt deppigt.
Är det någon mer här som är i samma situation?
 
Sv: Ingen stork

Jadå, jag är!

Vi har försökt i 4 år nu, och har precis slutfört ICSI #4 (vet inte resultatet ännu). Jag är 32 och maken är 37. Han har dålig rörlighet på spermierna och jag har svår endometrios, höga antikroppar och dåliga hormonvärden - hade ingen aning om detta innan utredningen :crazy:

Finns det ingen möjlighet att gå privat, och göra utredning den vägen? Det snabbar på processen avsevärt :)

Var inte orolig för IVF, det är inte så farligt som det låter. Det finns så många olika metoder nuförtiden att de kan göra underverk! Och adoption - vänta tills ni säkert vet att/om ni har problem och sen kan ni ju alltid undersöka det parallellt om ni vill, för att snabba på saker och ting.

kram! Jag vet hur hemskt det är när inget händer :cry:
 
Sv: Ingen stork

Är det någon mer här som är i samma situation?

Inte jag. Men jag vill ändå ge mitt deltagande och en *cyberkram* till dig. Usch, vad jobbigt det ska kännas! Jag har en pluggkompis som genomgick processen att göra utredning för mååånga år sen. Till slut löste det sig med "provrör" och hon hade sån tur att båda inplanterade äggen tog sig! De fick tvillingar. Nu väntar hon plötsligt (som 39-åring) sitt tredje barn; utan hjälp denna gång....

Hoppas ni får tid snart och kan få hjälP!!!
 
Sv: Ingen stork

jag fick precis höra av en arbetskamrat som idag har flera barn att dom försökte få barn i många år innan hon på egen hand klurade ut vad som var "felet". hon hade nämligen knappt ngn ägglossning. hon var i kontakt med läkare oså men de behövde aldrig göra ngn utredning.. utan med hjälp av termometer så kunde hon luska ut när hon hade ägglossning så provade de då. (på ett år hade hon ägglossning 1 gång) och det gick till slut!

helt nytt för mig då jag trodde att om man har mens så har man ägglossning men det stämmer tydligen inte. läkaren hon var i kontakt med sa att detta var vanligare än vad man kunde tro..

men det är väl skönt att kolla upp iaf. först då kan ni ju ta ett beslut om hur ni ska gå vidare...
 
Sv: Ingen stork

Japp, vi har försökt sen i september, men det vill sig uppenbarligen inte. Jättetrist, man blir otålig.

Hur mycket kostar det att göra en utredning?
 
Sv: Ingen stork

Vi hade försökt i nästan två år när jag började mitt nya jobb som koskötare, och då tog det sig efter ca två veckor:idea:

Det är inte första gången för mina stackars arbetsgivare. Fem av åtta anställda tjejer genom åren har blivit med barn. Av dem var en till och med värre än jag, hon var konstaterad steril. De funderar på att starta fertilitetsklinik:D

Jag tror på fullt allvar att kossorna hade med det att göra, faktiskt. Att vara bland alla de brunst- och dräktighetshormonerna hela dagarna satte fart på mina egna, det är min fulla ovetenskapliga övertygelse. För några månader sedan kom det ju nya rön om att kvinnor som vill bli gravida ska dricka fet mjölk och äta fet glass också, och då spekulerade de i om det hade med kohormonerna att göra.
 
Sv: Ingen stork

Vi hade försökt i nästan två år när jag började mitt nya jobb som koskötare, och då tog det sig efter ca två veckor:idea:

Det är inte första gången för mina stackars arbetsgivare. Fem av åtta anställda tjejer genom åren har blivit med barn. Av dem var en till och med värre än jag, hon var konstaterad steril. De funderar på att starta fertilitetsklinik:D

Jag tror på fullt allvar att kossorna hade med det att göra, faktiskt. Att vara bland alla de brunst- och dräktighetshormonerna hela dagarna satte fart på mina egna, det är min fulla ovetenskapliga övertygelse. För några månader sedan kom det ju nya rön om att kvinnor som vill bli gravida ska dricka fet mjölk och äta fet glass också, och då spekulerade de i om det hade med kohormonerna att göra.

Det där var jättespännande tycker jag :) Hoppas någon vill göra systematiska studier!

/fascinerad Miss Ph
 
Sv: Ingen stork

Här på jobbet är så många som är gravida och jag blir så där "Buhäää, det är bara jag som har problem i hela världen!". Fånigt vet jag, men eftersom det inte är en sak som jag vill diskutera med vem som helst IRL, så känns det skönt med buke :love: . Det finns alltid olika erfarenheter här.

För att försöka svara lite till er alla.

Jag har tagit kontakt med privat klinik också, men de har lika lång kö. Det är till hösten som gäller. Men det är ändå skönt att få hjälp för visst är det så att även om jag känner mig hur frisk som helst, så kan det ju vara något fel. Håller tummarna för dig Sunshine! Jag läste om ICSI (en variant av provrörsbefruktning) och det verkar vara bra resultat med den. Gör du detta privat?

Jag har också hört om en del som fått hjälp med IVF eller liknande och som på egen hand plötsligt blivit gravida senare. Det ger alltid lite hopp. Det är inte alla dagar jag deppar ner mig. Det är mest på mensdagen, för jag hoppas alltid att den uteblir och att jag får använda graviditetstestet jag har köpt.

Jag har använt ägglossningstest och enligt dem så har jag ägglossning och då har vi tagit tillfället i akt så att säga. Men det innebär inte att de är ett dugligt ägg som kommer efter vad jag har läst.

Eftersom jag börjar inom en statliga sjukvården kostar inte det mer än vanlig sjukvård fram tills jag är 38 år och blir utkastad ur systemet. Kanske att åldersgränsen kan vara olika för olika landsting. Så till hösten har jag lite drygt ett år på mig. Men sen börjar det kosta pengar på allvar. Det finns prislistor på en del privata klinikers hemsidor. Titta tex på http://www.fertilitetscentrum.se/goteborg/?meny=forskning&page=utredning

Ja, du kanske har rätt om detta med miljö :idea: . Jag får se det som att alla dessa gravida runt mig förhoppningsvis på verkar mig. Jag läste också om detta med fet mjölk och glass. Nu kan jag äntligen berättiga min konsumtion av Haägen dazs :o ! Men varför inte? Så jag dricker mjölk, knaprar folsyretabletter och multivitaminer.
 
Sv: Ingen stork

Som sagt ägglossningstest garanterar inte att det finns ett moget/dugligt/något ägg i äggblåsan även om man får positiva utslag varje månad. Jag har alltid haft regelbunden ägglossning och efter 4 provrörsbehandlingar så kan jag säkert säga att jag och maken producerar första klass embryon (läkarens ord, inte mina!) varje gång, vi har dessutom 100% fertilisering. Men det tar sig inte ändå.

Jenny vi går privat för i England får man ingen hjälp alls av staten. Och varje behandling går på ca 70k SEK så jag är djupt tacksam att vi har råd att gå igenom detta. Jag vet att det är betydligt billigare i Sverige, så skräms inte av detta nu ;)

Jag tror också på "feta mjölken" teorin. Iaf när det gäller att skapa bra ägg. När man gör provrörsbehandling (i England iaf) så måste man dricka en liter fet mjölk om dagen under hela behandlingsperioden, plus 2 liter vatten. Mjölken är för att hjälpa äggen på traven, vattnet för att hålla kroppen ordentligt med vätska och för att hjälpa till att rensa ur medicinerna (annars finns det en risk att man blir överstimulerad och det är INTE trevligt).

Men sen måste man komma ihåg att det är helt normalt att det tar 1-2 år att bli gravid på naturlig väg. Och varken du eller Mabuse har försökt så länge än!! Men när man är över 35 så bör man söka hjälp redan efter 6 mån för risken är större att ngt är fel.

Stor kram igen!
 
Sv: Ingen stork

Skapade en ny tråd innan jag såg att det redan fanns en:crazy:
Lägger mitt inlägg här istället...


Känner mig så ensam ibland. Vi har ett barn på drygt 4 år och vi vill så gärna ge honom ett syskon. Jag tog bort spiralen i september, blev gravid i början av november, fick missfall i mitten av december och sen dess vill det sig inte. Försöker tänka att det är väl en speciell person som ska komma till oss, den har bara inte "dykt" upp än. Men jag blir så ledsen varje gång jag inser att det inte blivit något. Jag hoppas innerligt på detta försöket, lyckades pricka in ägglossning med ägglossningstest och full fart med barnaproduktionen.

Förstår att det finns människor här som försökt betydligt längre än vi och som inte har några barn innan, men det känns jobbigt i alla fall. Det är bara skönt att få skriva av sig lite.

/CT
 
Sv: Ingen stork

Det där var jättespännande tycker jag :) Hoppas någon vill göra systematiska studier!

/fascinerad Miss Ph



Visst är det!?

Jag tänkte i alla fall ta kontakt med tidningen Land när bebisen väl är lyckligt ute, innan dess är jag för vidskeplig, och se om de är intresserade av att kolla hur läget är på andra gårdar.
Vi är KRAV-gård också, men jag tror mina chefer hade samma problem innan de gick över till KRAV :D

När de skulle hitta en ersättare till mig funderade de på fullt allvar på att sätta in en annons med rubriken "Vill du bli gravid?":rofl:

Jag vet också att det ska göras en stor studie nu om varför barn till lantbrukare, särskilt mjölkbönder, är så friska och så sällan har allergier. Det kanske är samma syndrom. Opastöriserad mjölk till frukost och mycket skit i närmiljön...:banana:
 
Sv: Ingen stork

har varit, men var yngre och det var andra barnet som inte ville komma...

ett tips är att gå till en privat klinik eller gyn och göra utredningen så hamnar ni snabbare i IVF-kö om det är det som behövs - en del har "vanliga" patientavgifter för det!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 804
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 675
Senast: Skralt
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp