Ingen lunchfodring?

Sv: Ingen lunchfodring?

Vi har våra två hästar hemma och fodrar dom minst 4ggr/dag på vintern. Vi har dom dygnet runt, dom får komma in om det är oväder så att de får ligga ner. Vi har en stor lada med halm (fast dom äter den inte) och lyse (mysig :p ) och dessutom en skog i hagen, så det går ingen nöd på dom.

Vi fodrar strax före nio, när mamma far till jobbet, vid 12 och vid fem. Sen så får dom rejält med natt mat framåt tio. Vi köper storbalar med, typ hösilage, det är inte så blött iaf.

Hörde nånstanns att hästar inte känner mättnad på samma sätt som oss, utan att det är tiden dom tuggar som styr det. Även om det inte nödvändigtvis måste vara jätte näringsrik mat. Typ gnaga på ett träd eller så.. Kan förstå dom.. Tuggummi.. :d

Hmm, konstigt, jag var säker på att jag hade läst att det var krav på utfodring minst tre ggr/dag och rekommenderat minst 4ggr eller fler, det kanske var någon tidigare bestämmelse som nu omformulerats eller bara ett förslag som inte gick igenom.

Det säger sig självt att det inte kan finnas några sådana krav. Jag fodrar mina hästar ungefär var 5-e dag.

Om det går tillräckligt många hästar ihop kan man ju bara ställa ut en bal hösilage, det gör vi och det fungerar perfekt. Äter de halmen är det ju ok, men de måsta ha någon form av grovfoder. Som någon sagt innan är det ju inte helt ovanligt med magsår, och det är antagligen fler som lider av det bara att vi aldrig tittat efter då det inte alltid ger några tydliga symptom...

Han tycker det blir för jobbigt... Det är som sagt 21 hästar, så det skulle bli en 60 kg hö att bära ut i hagarna. Ett år provade de med att han körde ut hö med traktorn i hagarna på morgonen, men det är riktig lermark runt stallet och även utan en traktor som kör omkring i hagarna varje dag, så brukar det bli fruktansvärt lerigt. Så när han hade kört ut hö i någon månad så kunde hästarna knappt ta sig ut i hagen, de sjönk ner till knäna...
skulle inte ni kunna ansvara att ni lägger ut eget hö på kvällen i hagen.Eller ställer ut höpåsar utanför hagen så han kan slänga in.Eller det enklaste är väl ändå att ha en ensilagebal i hagen....

Om det går tillräckligt många hästar ihop kan man ju bara ställa ut en bal hösilage, det gör vi och det fungerar perfekt. Äter de halmen är det ju ok, men de måsta ha någon form av grovfoder. Som någon sagt innan är det ju inte helt ovanligt med magsår, och det är antagligen fler som lider av det bara att vi aldrig tittat efter då det inte alltid ger några tydliga symptom...
Öööh, men halm är ju ett grovfoder...

Kul att du hittade en bra instruktör!
Ja hon är verkligen en pärla.
Nej, tyvärr är det så nu att folk är arga på mig för att jag har frågat vilka som vill ha. Så de som från början var intresserade har nu dragit sig ur också för att inte bli ovänner med de som inte vill ha...
Detta är så underligt tycker jag. Jag förstår inte hur någon kan bli arg för att du ställer en fråga. Det är så ologiskt. Man kan ju ha olika åsikter utan att behöva bli ovänner, men i detta stallet verkar det inte gå alls. Undrar varför det är så? Men det skulle säkert försvinna om det fanns en stallchef eller om ägare tog större ansvar.
Det kanske blir så att vi tre som fortfarande vill ha lunch, får ha våra hästar i en egen hage och så får vi lunchfodra dem de dagar som någon av oss kan och de andra dagarna får vi lägga ut hö i hagen på morgonen, eftersom de inte kommer ut förrän kl 10, så har de ju då hö fram till kl 12 åtminstone.
Ja då har ni ju löst det för er i alla fall. Hoppas ni kan göra så. Lycka till!! (mindre flock är väl inte helt fel heller?)

Vill göra ett förtydligande.
Det har blivit missuppfattningar av vad jag svarat i den här tråden och för att reda ut det vill jag påpeka att jag aldrig haft något otalt med ägarna till nämnda stall. De är jättetrevliga båda två. Sen att jag tror tjafset i stallet skulle bli betydligt mindre med tydligare styrning står jag för. Men att jag tycker ett tydligare ledarskap och mera kunskap om hästar vore bra betyder INTE att jag har det minsta emot ägarna. Hoppas det är tydligt och klart nu. (annars blir väl även detta missförstånd en snackis i stallet och det har jag ingen lust med) Det är flera som håller till i det stallet som hela tiden påtalar att det ät tjafs, skvaller, skitprat, utfrysning osv som pågår och det tycker det är väldigt jobbigt. Det förstår jag. Hästarna är ju en hobby som ska vara ett nöje.

KL

Tycker det verkar vara en vettig lösning om de som vill ha lunchfodring hamnar i samma hage (och de andra stackarna får vara utan :crazy:)

Själv skulle jag då ha lagt ut rejält med hö i hagen varje kväll (om det inte går att lösa med lunchfodring varje dag). Om det är problem med lera så hade jag lagt höet i ett par stora vattentunnor. Då blir det betydligt mindre med spill.

KL

Trådskaparen: om ni inte har möjlighet att lunchfodra varje dag och ska varva det med att lägga ut hö på morgonen/kvällen innan, och de då,som du säger, har mat minst fram till kl 12, så skulle jag köra på det alternativet rakt av. Kan bli rörigt för hästarna att ibland få lunch och ibland inte, de mår bäst av fasta bra rutiner.

den andra aspekten, om det är folk som inte vill luncha sina hästar i hagarna brevid, är att det är betydligt mer diskret att redan ha lagt ut höet i samband med utsläpp eller kvällen innan. grymt att vissa får lunch och andra inte, kan även bli oroligt i de hagar där de INTE får. Det är ju rätt viktigt att hålla god ton med folk i stallet, jag kan tänka mig att du sått ont blod bara av den enkla anledningen att du är medryttare, inte hästägare i stallet....hästfolk är speciella.

summa summarum ser jag inga problem egentligen. lägg ut maten kvällen innan eller på morgonen innan utsläpp. ge halm så räcker det troligtvis större delen av dan, sånt brukar inte hästarna vräka i sig, och dessutom lär de sig fort att maten finns där, och då brukar de äta rätt sporadiskt över dagen.

Men stackars hästar. man borde ju kunna göra ett rullande schema på lucnhfodringarna?? Någon av ägarna borde ju sluta sitt arbete i rimlig tid.?? Är ju inte så bra att magrana är tomma så länge. Hoppas att det löser sej.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 737
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 873
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka