Ingen lunchfodring?

Sv: Ingen lunchfodring?

Varför tar du inte en diskussion med stallchef/stallägare. Under vintern är det ju förkastligt ur hästsynpunkt att låta hästarna vara utan foder. Om de inte får så mycket på morgonen ute i hagen att det räcker länge, men jag gissar att frukostfodret ges inne eller? Bättre ansvar av stallägare efterlyser jag. Har man inte bättre rutiner brister det stort i hästkunskap.

Åh, nu har jag läst hela tråden. Nu är jag nästan säker på vilket stall det handlar om. De här problemen har ju funnits länge.

På natten får de flesta hästar en större grovfodergiva som räcker längre också. Men jag håller med om att halm ute på dagen är en bra lösning. Huvudsaken att hästarna får i sig fibrer och att magen får jobba.

Åh, nu har jag läst hela tråden. Nu är jag nästan säker på vilket stall det handlar om. De här problemen har ju funnits länge.

Japp, det är nog rätt stall du tänker på, det är ju inte så långt ifrån ditt stall. Och ja, de här problemen har funnits i många år och varje gång jag blir "inblandad" i en häst i stallet (egen/medryttare) så har jag försökt att förbättra saker, särskilt lunchfodring, därav diverse försök med att köra ut hö med traktor odyl, men det är inget som har funkat särskilt bra. Vi har diskuterat grindar med timer, foderautomater, att betala någon för att fodra lunch, men det är omöjligt att få alla att komma överens... Särskilt som majoriteten i stallet inte tycker att det behövs någon lunchfodring "Det är ingen häst i stallet som är för mager, alltså får de tillräckligt med hö."

Det fungerade någorlunda när vi hade fyra hästar, vars ägare ville ha lunch på vintern, i en egen hage och vi la ut hö i den hagen på kvällen innan, så det fanns mat när hästarna kom ut vid 10. Men jag lyckades ju få den som ägde tre av hästarna att förstå att det fanns många bättre ställen att ha hästen på, så hon (och min dåvarande medryttarhäst) flyttade och jag var så glad att slippa därifrån.
Men nu är jag som sagt återigen medryttare på en supertrevlig häst som står i det här stallet och eftersom jag bor 100 meter ifrån så vore ju det bästa om det här stallet kunde förbättras, istället för att förmå hästägaren att flytta hästen så jag kanske måste åka lång väg för att kunna sköta och rida honom.

Fast nu är det ju flera i stallet som är arga på mig för att jag ställer till besvär (frågar om det är någon mer som vill ha lunchfodring och om vi kanske kan försöka ordna det på något sätt), så just nu känns som att det vore helt ok att åka en bit bara man slipper vara mer i detta stall...

På natten får de flesta hästar en större grovfodergiva som räcker längre också. Men jag håller med om att halm ute på dagen är en bra lösning. Huvudsaken att hästarna får i sig fibrer och att magen får jobba.

Halm på natten är inte fel det heller. Man kan lägga in kvistar och annat i boxen med som hästarna kan tugga på. Alternativt så köper man hö med "dåliga värden" och ger dubbelt så mkt istället.

Någon skrev att magsår var vanligt hos hästar... bland storhästar som står på box och knappt får umgås med artfränder, ja. Men bland islandshästar som ofta får gå ute dygnet om i flock existerar knappt begreppet magsår hos häst.. det krävs ingen expert för att räkna ut varför.

Japp, det är nog rätt stall du tänker på, det är ju inte så långt ifrån ditt stall. Och ja, de här problemen har funnits i många år och varje gång jag blir "inblandad" i en häst i stallet (egen/medryttare) så har jag försökt att förbättra saker, särskilt lunchfodring, därav diverse försök med att köra ut hö med traktor odyl, men det är inget som har funkat särskilt bra. Vi har diskuterat grindar med timer, foderautomater, att betala någon för att fodra lunch, men det är omöjligt att få alla att komma överens... Särskilt som majoriteten i stallet inte tycker att det behövs någon lunchfodring "Det är ingen häst i stallet som är för mager, alltså får de tillräckligt med hö."

Det fungerade någorlunda när vi hade fyra hästar, vars ägare ville ha lunch på vintern, i en egen hage och vi la ut hö i den hagen på kvällen innan, så det fanns mat när hästarna kom ut vid 10. Men jag lyckades ju få den som ägde tre av hästarna att förstå att det fanns många bättre ställen att ha hästen på, så hon (och min dåvarande medryttarhäst) flyttade och jag var så glad att slippa därifrån.
Men nu är jag som sagt återigen medryttare på en supertrevlig häst som står i det här stallet och eftersom jag bor 100 meter ifrån så vore ju det bästa om det här stallet kunde förbättras, istället för att förmå hästägaren att flytta hästen så jag kanske måste åka lång väg för att kunna sköta och rida honom.

Fast nu är det ju flera i stallet som är arga på mig för att jag ställer till besvär (frågar om det är någon mer som vill ha lunchfodring och om vi kanske kan försöka ordna det på något sätt), så just nu känns som att det vore helt ok att åka en bit bara man slipper vara mer i detta stall...

Kom med inte så "dramatiska" förslag istället som inte kräver alltför mkt jobb. Problemet i ditt stall är att hästarna inte får tugga tillräckligt mkt. Ställ ut en bale halm i hagen på en pallkrage så är problemet löst. Inget extrajobb för bonden ellr för någon egentligen.

*knapplån*
I stallet där min häst står så lunch fodras det inte heller... Men det där med halmbal i hagen lät som en bra idé om det inte var så att vi har en Ponny (island/new forest) som äter tills det tar slut... Det var en kall vinter kväll som hans ägare hade lagt in 3 balar med halm i hans box och på morgonen så fanns det inte ett strå kvar... Samma sak om man ger dem hö i hagen så verkligen TRYCKER han in hö i munnen nästan att han trycker in så mycket att han inte kan tugga... och med bete samma sak där... Han slutar ALDRIG att äta och han sväller som en ballong... Så när det är betes tider går han med munkorg... Min uppfattning är att han hetsäter, panikäter... Vad beror det på? Är det för att han är en ponny eller är det för att det är längre tid mellan fodringarna? Vad tror ni? *nyfiken*

Citatet försvann av någon anledning, men "Satis" skrev:
"Någon skrev att magsår var vanligt hos hästar... bland storhästar som står på box och knappt får umgås med artfränder, ja. Men bland islandshästar som ofta får gå ute dygnet om i flock existerar knappt begreppet magsår hos häst.. det krävs ingen expert för att räkna ut varför "

Tja, magså existerar nog också hos islandshästar. Magsår uppstår huvudsakligen pga för långa tider utan mat i magsäcken, mer sällan pga stress o.dyl.
Visst kan ett mer "naturligt" hästliv minska en del på magsår, men då ingår i många fall också mer eller mindre fritt foder vilket bidrar med sitt.

En orsak till att magsår inte så ofta upptäcks på islandshästar antar jag beror på att de ofta är betydligt mer stress- och smärttåliga än många andra raser. (Med individuella skillnader, givetvis.) Det skall i många fall en hel del till för att man på symtomen skall märka att en islandshäst har magsår, men då de undersöks av diverse orsaker händer det ändå relativt ofta att de visar sig ha sådana.

Citatet försvann av någon anledning, men "Satis" skrev:
"Någon skrev att magsår var vanligt hos hästar... bland storhästar som står på box och knappt får umgås med artfränder, ja. Men bland islandshästar som ofta får gå ute dygnet om i flock existerar knappt begreppet magsår hos häst.. det krävs ingen expert för att räkna ut varför "

Tja, magså existerar nog också hos islandshästar. Magsår uppstår huvudsakligen pga för långa tider utan mat i magsäcken, mer sällan pga stress o.dyl.
Visst kan ett mer "naturligt" hästliv minska en del på magsår, men då ingår i många fall också mer eller mindre fritt foder vilket bidrar med sitt.

En orsak till att magsår inte så ofta upptäcks på islandshästar antar jag beror på att de ofta är betydligt mer stress- och smärttåliga än många andra raser. (Med individuella skillnader, givetvis.) Det skall i många fall en hel del till för att man på symtomen skall märka att en islandshäst har magsår, men då de undersöks av diverse orsaker händer det ändå relativt ofta att de visar sig ha sådana.

Islandshästar går ofta ute dygnet om i stora hagar och tuggar således betydligt mer än hästar som står i frimärkshagar utan gräs. Många med islandshäst ger dessutom mer grovfoder och mindre kraftfoder. Många tillämpar en sund hästhållning något som man inte kan få när hästen står på box halva dygnet och går i en upptrampad hage andra halvan.

Kom med inte så "dramatiska" förslag istället som inte kräver alltför mkt jobb. Problemet i ditt stall är att hästarna inte får tugga tillräckligt mkt. Ställ ut en bale halm i hagen på en pallkrage så är problemet löst. Inget extrajobb för bonden ellr för någon egentligen.

Vi kanske ska få halm, men det innebär ju också lite extrajobb för bonden, en bal räcker ju inte hela vintern utan det måste fyllas på (men det lilla jobbet verkar han ändå kunna tänka sig att ta). Men han sa häromdagen att det blev så lite halm i år, så han vet inte om hästarna kan få någon...

Och om det blir så att de som står uppstallade i stallet måste betala för att det ska köpas in halm, så kan du ge dig på att det inte blir något, de kan inte tänka sig att betala ett öre extra för någonting. Halm är ju inte jättedyrt, så jag skulle kunna betala all halm själv hela vintern, men eftersom min medryttarhäst inte äter halm överhuvudtaget, så känns inte det särskilt roligt...

Japp, det är nog rätt stall du tänker på, det är ju inte så långt ifrån ditt stall.
Oj, du vet vem jag är. (men vem är du? nu blev jag nyfiken)
Och ja, de här problemen har funnits i många år och varje gång jag blir "inblandad" i en häst i stallet (egen/medryttare) så har jag försökt att förbättra saker, särskilt lunchfodring, därav diverse försök med att köra ut hö med traktor odyl, men det är inget som har funkat särskilt bra. Vi har diskuterat grindar med timer, foderautomater, att betala någon för att fodra lunch, men det är omöjligt att få alla att komma överens... Särskilt som majoriteten i stallet inte tycker att det behövs någon lunchfodring "Det är ingen häst i stallet som är för mager, alltså får de tillräckligt med hö."
Det är synd att det är så låg kunskapsnivå på många av ägarna. Att de tror det handlar om hurvida hästarna är magra eller inte säger ju en del. De skulle behöva lära sig hur hästens matsmältning fungerar. Sen skulle stallägare ta ett större ansvar tycker jag. Så länge han inte tar "ledningen" där utan låter hästägare styra och ställa så blir det aldrig rikgigt bra. Det är ju upplagt för tjafs.
Du har inte lätt om du vill få till en ändring där. Lycka till!!:)

Men nu är jag som sagt återigen medryttare på en supertrevlig häst som står i det här stallet och eftersom jag bor 100 meter ifrån så vore ju det bästa om det här stallet kunde förbättras, istället för att förmå hästägaren att flytta hästen så jag kanske måste åka lång väg för att kunna sköta och rida honom
. Jag förstår att du vill ha ordning där, men du har ingen lätt uppgift.

Så typiskt för just det stallet. Undrar hur många gånger jag hört att det blir tjafs där för nästan ingenting. Det verkar räcka med att säga sin åsikt.
Du gör ju helt rätt i att fråga de andra tycker jag, men får du inte med dit stallägaren blir det ju jättesvårt att få till en ändring. Har ni ingen möjlighet att få halm i hagen den här vintern också?

Får de tillgång till halm så är det ingen fara tycker jag. Men det måste vara ren halm som inte varit nedtrampad i leran. En hel dag (vintertid) utan mat tycker jag låter farligt. Stor risk att hästarna drabbas av kolik. En ide är att ni skaffar en fodergrind (jag har byggt en själv) skärmar av en del av hagen och lägger ut tillräckligt många höhögar för att alla ska få. Grinden öppnas klockan tolv och hästarna får sin middagsmat.

Problemet i det stallet är att stallägaren inte vill dela på flocken. Antingen ska alla få lunchhö eller inga. (så har det varit tidigare när dessa diskussioner dykt upp) Han tycker det är för mycket jobb att det blir två hagar och överlåter till hästägarna att fatta beslut i frågan. De är inte överens och då blir det ju jobbigt. Förra vintern körde han ut halm vilket jag hört fungerade bra. Nu är tillgången på halm ett frågetecken så det kanske inte går att göra så denna vinter. (eftersom TS medryttarhäst inte äter av halmen alls så förstår jag att hon vill ha ut hö)

Jag har hittills bara stått i ett stall som hade samma tider som i stallet du pratar om, och jag gillade det inte! Blev lurad av stallägaren då denne lovade 4 fodringar per dag med endast fodrade 3. Vi flyttade ganska så fort, men inte bara av den anledningen.

Fast nu har du fördomar om "stora hästar";)
Våra hästar går inte i några frimärkshagar, utan i flock om 4 st ( 2 ponnyer och 2 stora) i en hage som är 1,3 km runt tråden. Vi har två sådana och alternerar för att de ska ha bete så länge som möjligt. Vintertid går de också i samma stora hagar med buskar och träd att sysselsätta sig med. Mycket lek och bus, och ja vid ingången blir det lerigt, i övrigt underbart underlag...
Men ändå fick vår ena häst begynnande magsår pga foderrutiner som inte passade henne. Stod på spån nattetid, foder 3 ggr/dagligen och var tom i magen mellan ca 21 och 8 på morgonen. När vi nu fodrar 6 ggr dagligen, och hon står på halm, samt tagit bort stärkelserik föda är hon helt bra. Slapp även sommarexem. :)
Hon är dock den enda som drabbats men jag tar det som en varningsklocka och vi har nu ändrat våra rutiner i förebyggande syfte, och har MYCKET välmående hästar.

Oj, du vet vem jag är. (men vem är du? nu blev jag nyfiken)

Vet inte vem du är, men vid något tillfälle postade du en tråd och frågade om folk som red akademisk ridning i Karlstad-området, jag svarade och du berättade var du hade hästen och jag konstaterade att vi praktiskt taget är grannar! (Fast jag vet ju inte om du har hästen kvar där nu förstås...)

Fast nu har du fördomar om "stora hästar";)
Våra hästar går inte i några frimärkshagar, utan i flock om 4 st ( 2 ponnyer och 2 stora) i en hage som är 1,3 km runt tråden. Vi har två sådana och alternerar för att de ska ha bete så länge som möjligt. Vintertid går de också i samma stora hagar med buskar och träd att sysselsätta sig med. Mycket lek och bus, och ja vid ingången blir det lerigt, i övrigt underbart underlag...
Men ändå fick vår ena häst begynnande magsår pga foderrutiner som inte passade henne. Stod på spån nattetid, foder 3 ggr/dagligen och var tom i magen mellan ca 21 och 8 på morgonen. När vi nu fodrar 6 ggr dagligen, och hon står på halm, samt tagit bort stärkelserik föda är hon helt bra. Slapp även sommarexem. :)
Hon är dock den enda som drabbats men jag tar det som en varningsklocka och vi har nu ändrat våra rutiner i förebyggande syfte, och har MYCKET välmående hästar.
Jag har fördomar mot "stor hästar" ja men fördomarna grundar sig inte på luft. Jag har alltid förespråkat lösdrift, då slipper hästarna stå inne på begränsad yta 13h (om inte mer) per dygn och göra ingenting. Har man hästarna på stall får man fodra oftare, sätta in grenar åt hästen att gnaga på och helst ha halm i boxen. Hästar är inte gjorda för att stå och glo.

Vet inte vem du är, men vid något tillfälle postade du en tråd och frågade om folk som red akademisk ridning i Karlstad-området, jag svarade och du berättade var du hade hästen och jag konstaterade att vi praktiskt taget är grannar! (Fast jag vet ju inte om du har hästen kvar där nu förstås...)

Ja, jag vet nu. Minns de PM:en. Det var flera år sedan när jag var nyfiken på AR. Hästen och resten av familjen är kvar där. Vi flyttar inte i första taget. Jag hittade en fantastiskt bra AR-instruktör som jag fortarande tränar för. :)

Hur går det med lungfodringen? Får du någon respont i stallet?

Islandshästar går ofta ute dygnet om i stora hagar och tuggar således betydligt mer än hästar som står i frimärkshagar utan gräs. Många med islandshäst ger dessutom mer grovfoder och mindre kraftfoder. Många tillämpar en sund hästhållning något som man inte kan få när hästen står på box halva dygnet och går i en upptrampad hage andra halvan.

Det där var allt väldigt fördomsfullt. Det har ju inte med storleken eller hästarnas ras att göra. Det beror ju på om hästarna har kunniga eller okunniga ägare.
Mina hästar går ute dygnet runt från ca maj-september (beroende på väder) De står inne om natten på vinterhalvåret. Får vi bara en ligghall byggd kommer de att vara ute ännu mer. Har bekanta med islandshäst som aldrig skulle ha sina hästar hos mig för deras hästar får inte gå ute dygnet runt. inga eksem eller annat utan enbart för att de vill ha kontroll på sina hästar. De är i hage mellan 10 och 17 varje dag. Stor i stallet sedan utan ens halm att pilla i. Så inte har det med rasen att göra inte. (P:S: vet du vilken sorts hästar som finns i TS stall?)

Senast ändrad:

Ja, jag vet nu. Minns de PM:en. Det var flera år sedan när jag var nyfiken på AR. Hästen och resten av familjen är kvar där. Vi flyttar inte i första taget. Jag hittade en fantastiskt bra AR-instruktör som jag fortarande tränar för. :)

Hur går det med lungfodringen? Får du någon respont i stallet?

Kul att du hittade en bra instruktör!
Nej, tyvärr är det så nu att folk är arga på mig för att jag har frågat vilka som vill ha. Så de som från början var intresserade har nu dragit sig ur också för att inte bli ovänner med de som inte vill ha...
Det kanske blir så att vi tre som fortfarande vill ha lunch, får ha våra hästar i en egen hage och så får vi lunchfodra dem de dagar som någon av oss kan och de andra dagarna får vi lägga ut hö i hagen på morgonen, eftersom de inte kommer ut förrän kl 10, så har de ju då hö fram till kl 12 åtminstone.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 737
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 873
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka