Ingen lunchfodring?

Fideli

Trådstartare
Tänkte bara höra om det är några som inte lunchfodrar sina hästar? I stallet där min medryttar-häst står är det ingen lunchfodring, så hästarna får hö kl 8 på morgonen och sedan kl 18 (när var och en tar in och fodrar sin häst själva, när de kommer från jobbet) och en sista gång kl 21-22. De i stallet menar att det är helt ok eftersom det i djuskyddslagen står att hästar ska fodras minst tre gånger om dagen och det gör de ju.

Jag skulle gärna vilja ha lunchfodring också, men det är förstås svårt att ordna, själv jobbar jag 2,5 mil ifrån stallet och har bara 40 min lunchrast, så jag hinner inte dit och lunchfodra... Det är 21 hästar så foderautomater blir ju också lite krångligt och dyrt.
Kanske kommer det bli en stor rundbal med halm i hagen i hagen, så hästarna i alla fall har något att tugga på, men vi vet inte säkert än.

Det måste ju vara fler som har samma problem, så jag tänkte kolla hur vanligt det egentligen är att hästar inte får lunchhö.

Sv: Ingen lunchfodring?

Står hästen i gräshage under dagen så spelar det ingen roll. Vintertid så är det dock alldeles för lång tid att vara utan mat.

och hur länge räcker höt på morgonen?

Det är ju bara att ge ordentligt med hö på morgonen så dom har att äta på en lång stund

Frågan är väl hur länge höet de får på morgonen räcker. Om det inte är slut förrän på eftermiddagen fungerar det ju. Formuleringen om minst tre utfodringar per dag är olycklig, det har inget med saken att göra hur många gånger hästen fodras, frågan är som sagt hur länge den står utan foder.

Jag lunch fodrar inte mina hästar, men de har fri tillgång på Hösilage under dagen. Så allt är beroende på hur mkt grovfoder du har tänkt ge din häst och hur lång tid det tar för hästen att äta upp det:laugh:

vart i lagen står det om 3 gånger om dagen?

"Ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur
Varje dag ska du ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur. Fodergivan ska garantera att din häst får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Du ska ge din häst grovfoder i tillräcklig mängd, så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att din hästs behov av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig." http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html

Hästarna får morgonhö inne i stallet kl 8, släpps sedan ut kl 10, en del hästar har ätit upp sitt hö vid 8,30-9, de flesta har ätit upp vid 9-9,30, någon enstaka äter ända till kl 10. Ute i hagen har de gräs nu, men ingenting till vintern (ev kommer de få halm ute) och sedan fodrar som sagt varje hästägare själv em-hö och kraftfoder när de kommer till stallet, någon kanske hinner dit till 15,30 någon dag, andra kommer vid 18-tiden. Sedan fodras det vid 21-22 och det blir ju den största givan för de flesta hästarna så det brukar räcka ett par timmar.

Själv anser jag som sagt att hästarna borde få lunch-hö ute i hagen, men det är bara jag och tre stycken till som tycker så och jag har som sagt inte ens någon häst i stallet, är endast medryttare en dag i veckan på en häst.

Hmm, konstigt, jag var säker på att jag hade läst att det var krav på utfodring minst tre ggr/dag och rekommenderat minst 4ggr eller fler, det kanske var någon tidigare bestämmelse som nu omformulerats eller bara ett förslag som inte gick igenom.

Hmm, konstigt, jag var säker på att jag hade läst att det var krav på utfodring minst tre ggr/dag och rekommenderat minst 4ggr eller fler, det kanske var någon tidigare bestämmelse som nu omformulerats eller bara ett förslag som inte gick igenom.
Nops, står inte ens med i föreskriftsmotivet, så den siffran kan de inte ha fått från några föreskrifter. Om det inte blir lunchfodring i ditt stall så tycker jag att du ska kräva att de får tillgång till halm i alla fall. För som det verkar nu står hästarna utan foder allt för lång tid. Foderexperterna säger max 4 timmar utan foder (dvs. från att det ena målet är slut tills de får nästa mål grovfoder).

Alldeles för långt mellan fodringar. Kan man inte förändra det så flyttar man sin häst till ett stall där kunskapen ligger högre, om det finns möjlighet. I "mitt" fd stall fick de ingen lunch, inte vatten heller (vintertid). Eftersom de inte fick hö så behövdes inte vatten....:crazy: Tyvärr så flyttade jag dit utan att ta reda på ordentligt vad som gällde. De fick dammig halm, gudbevars! Där är min häst inte kvar längre:)

Jo, hade det varit min häst så hade jag ju flyttat så fort som möjligt, men nu är det ju inte jag som bestämmer varken över hästen eller stallet...
Givetvis kommer jag fortsätta tjata på ägaren att hon ska flytta, men hon är bara 14 år, så det är ju föräldrarna som bestämmer och de tycker inte att det är så noga. "Det har ju alltid varit på det sättet i det stallet och inga hästar verkar må dåligt av det".

Det jag kan hoppas på är att ägaren blir mer intresserad av killar och tröttnar på hästeriet (som ju är ganska vanligt i den åldern), då kan jag köpa hästen och flytta den till något bra ställe.

Å jag som hoppades på att dessa fruktansvärt okunniga människor var ett utdöende släkte...hur man ens kan fundera på att ställa hästar ute från 10-18 en vinterdag utan något att äta övergår mitt förstånd?:confused::confused:

Det syns ju inte utanpå hur en häst mår som får foder alltför sällan såtillvida den inte svälts men att det inte är bra kan ju vem som helst, med grundläggande kunskaper om hästens anatomi, räkna ut. Och den som då inte HAR grundläggande kunskaper ska faktiskt inte ha häst.

Jo, det är skitjobbigt...
Så fort jag klagar på något, som att underlaget på ridbanan är så dåligt att det knappt går att trava (galoppera är inte att tänka på), att det är för dålig kvalité på fodret osv, så tycker de bara att jag är en gnällig storhästryttare. "Vi islandsryttare är inte så petiga/känsliga/bortskämda" eller "Islandshästar är inte så bortklemade/känsliga". Och de tycker ju förstås att jag inte ska ha några åsikter alls eftersom jag inte betalar någon stallhyra och inte äger någon häst som står där. Jag antar att man inte heller ska lägga sig i om grannarna slår sina barn "Det är ju inte mina barn".

Just nu går våra med massa gräs i hagen! Men på vintern får de ca 10 kg var på morgonen. Runt 8. Sedan får de mer hö inne runt 16-17. Då får de hö så det räcker hela natten. OCh fyller på runt 22 om det behövs. De står på halm.

I alla stall jag varit inaccoderade har ed aldrig fått lunch hö.

Jag fodrar bara mina hästar 1 gång/dygn, men då får de så pass mkt att det aldrig tar slut, så de står aldrig utan grovfoder.

Lunchfodring känns inte nödvändigt. Fodras hästarna vid 8 och nästa gång vid 12 har det gått 4h mellan fodringarna. På natten är de flesta hästar utan hö och det går ofta 11h mellan fodringarna. Att fodra 8, 18, 21 känns helt ok även om det hade varit bättre att fodra tidigare på em.

Att ha halm i hagen är en bra kompromiss!

Det jag inte riktigt begriper här är varför den som släpper ut hästarna vid 10-tiden inte kan lägga ut hö i hagen?

Frukost vid 8 och sedan förmiddagshö och eller halm som förhoppningsvis räcker länge?

Hästar har små magsäckar och ska äta ofta, eller ännu bättre ha fri tillgång till stråfoder. Håller inte med de som säger att det är okej eftersom de står tomma under natten, och således borde "klara av detta." Det kan för en häst med mag/tarmproblem eller magsår vara förödande och fruktansvärt plågsamt.
Nu har jag turen att vi kan fodra våra hästar 6 ggr /dygn, första målet vid 7.00 och sista vid 21.00. Alltid stråfoder före kraftfoder, för att tuggandet ska sätta fart på matsmältningen, och även förhindra foderstupsförstoppning.
(Hästar på bete tuggar minst 16 timmar av dygnets 24....)

Dessutom så ökar ju behovet vid kyligare temperatur så hur gör de när det blir minusgrader ute? :(

Det jag inte riktigt begriper här är varför den som släpper ut hästarna vid 10-tiden inte kan lägga ut hö i hagen?

Han tycker det blir för jobbigt... Det är som sagt 21 hästar, så det skulle bli en 60 kg hö att bära ut i hagarna. Ett år provade de med att han körde ut hö med traktorn i hagarna på morgonen, men det är riktig lermark runt stallet och även utan en traktor som kör omkring i hagarna varje dag, så brukar det bli fruktansvärt lerigt. Så när han hade kört ut hö i någon månad så kunde hästarna knappt ta sig ut i hagen, de sjönk ner till knäna...

Vi har heller ingen lunchfodring i vårt stall. Hästarna har ätit upp sitt hö (som de får i hagen) vid 9.30 gissar jag och får nästa högiva vid insläpp runt kl 18-19. Vi har löst det genom att låta dem ha fri tillgång till halm istället. Ingen av hästarna är sådana som vräker i sig utan äter när de behöver. Har även fri tillgång till halm på nätterna (i spånbox).

Vi har tyvärr alldeles för högt näringsinnehåll i vårt hö för att kunna ge så mycket hö på morgonen att det räcker hela dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 737
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 873
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka