Ingen kontakt

B

banni

Jag vet inte vad jag ska göra. Kanske är jag bara fånig och krånglar till det.
När nu hästen äntligen börjar bli bättre och ridningen och hanteringen stämmer så borde jag vara nöjd. Men det är så konstigt.
Jag får ingen kontakt med hästen. Jag har aldrig känt såhär med någon häst jag haft eller ridit ett längre tag förut. Alla andra hästar liksom förstår jag på ett annat sätt, men pållan förstår jag inte alls. Har inte alls samma känslor för henne som för många andra hästar som inte ens är mina egna, och jag får det inte heller, och det är något som skrämmer mig. Jag vet inte hur jag ska förklara, det låter mest flummigt. Men hästen verkar vara onåbar. Hon är inne i ett skal och jag når inte fram till henne.
Tror ni det blir bättre?
Borde jag försöka få iväg hästen till någon som förstår henne bättre? Jag vet inte om någon av oss mår bra av det här, men kanske skulle hon inte bli bättre hos någon annan heller?

Hästen är oerhört snäll och lätthanterlig, men var är hon???
 
Jag förstår precis vad du menar.

Jag har känt min häst i sex år, men bara ägt honom i drygt tre månader. Tidigare stod han på en kursgård, vars ägare hade köpt kursgården med tillhörande hästar och verksamhet strax innan jag åkte dit för första gången.

Hon berättade att alla hästarna de köpt med från tidigare ägare varit mer eller mindre "avstängda" och "inte närvarande" när man hanterade dem, men vart efter tiden gick så öppnade hästarna upp en efter en. Utom min pålle. Tydligen tog det över ett år innan nya ägaren kände att hon fick "ett svar" av hästen, och han började tala om vad han tyckte och kände. Att han var "med" och inte bara ett styck häst.

Det är inget kul alls. :( Händer det något nu - ryttarbyte, framför allt - så sluter han sig inom sitt skal igen.

Av de erfarenheter jag har så drar jag ju slutsatsen att hon borde öppna upp efter ett tag, bara du insisterar på att få komma in. Det låter ju också flummigt... men du kanske förstår ändå?

Lycka till! :)
 
kAN DET VARA ATT HON FÖRSÖKER TESTE DIG?
Be om hjälp av någon ,men jag tror säkert att du fixar det men någon hästvan.Ge inte upp .Det här fixar du lätt. :bow: :bow:
 
Vissa hästar är så pga deras personlighet, mer eller mindre. Att du på sikt kan få en bättre relation är väl ingen omöjlighet , men som sagt....
 
På vilket sätt menar du att hon skulle försöka testa mig? Och vad ska jag få hjälp med??? :confused: :confused:
 
Kanske flummigt men jag förstår precis vad du menar!
Tack :bow:
Fick lite mer energi att kämpa vidare nu...
 
Låter som min förra delfoderhäst.
Jag hade henne i 7 månader, men kände aldrig att
hon släppte in mig. :(

Nu har hon blivit köpt till nya stallet jag är i.
Har bara "gosat" med henne några gånger, men nu verkar
det som hon har öppnat sig lite. :)

Ta det vara lugnt, så småningom tror jag att hon släpper
in dig. Tvinga dig bara inte på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 275
Senast: mamman
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 205
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp