ingen klocka i terrängen

M

Montgomery

Är det inte så i dom nya reglerna att man inte får ha klocka förrän i 1*ig? vad tycker ni om det? det blior ju mkt svårare att hålla koll på hur länge man vart ute i terrängen isf .:confused:

Sv: ingen klocka i terrängen

JAg hoppas att det inte blir så att vissa rejsar på istället och känner sig stressade över tiden. Kan tänka mig att det kanske blir så speciellt för den som leder. Tanken är god. De lägre klasserna är bara utbildningsklasser och då ska man absolut inte rida på tid.

JAg hoppas att det inte blir så att vissa rejsar på istället och känner sig stressade över tiden. Kan tänka mig att det kanske blir så speciellt för den som leder. Tanken är god. De lägre klasserna är bara utbildningsklasser och då ska man absolut inte rida på tid.

Jag håller med dig! I början ska man rida för att lära sig, vinner man är det kul men huvudsaken är att ekipaget kan ta sig runt felfritt och på ett säkert sätt! :)

Tycker att det är bra, iaf på ponny. I stället för att rida efter klocka är det ju bättre att rida på känsla och rytm. Känns som det blir både säkrare och "finare" ridning.
Håller med tidigare svarande, det är ju just utbildningsklasser..

Jo, men det är ju så man lär sig , vilken tid man har till vissa hållpunkter. Bara sluttiden har du ju ingen nytta av för hur det känns under ritten

Helt sjukt.
Hur ska man kunna lära sig hur fort man skall rida, utan att ha en klocka att hålla mellantider osv på?
Vissa banor är väldigt "knixiga", då är det inte så lätt att hålla "ideal" rytmen....

Är kluven till detta ....

Tycker det är bra om nu alla istället koncentrerar sig på att rida harmoniskt i rätt tempo för hindren, banan, underlag och hästens utbildningsståndpunkt. Man slipper de som maskar....

Tycker det är dåligt om det blir så att folk flå rider i de lägre klasserna för att "hinna" i tid. Då faller ju utbildningen för ryttare och häst.

Jag rider aldrig med klocka i debutantklass oavsett häst..
Tränar på klockridning hemma istället.

En tanke flög upp i mitt huvud. Peter Eriksson skulle rida en omhoppningsbana. Hur lång tid skulle den ta? Peter gissade på 71-72 s. Vad tror ni han red på? Mellan 71-72 s.

Regler ger aldrig god ridning tyvärr.

Klockan kan ge dåligt fokus på ridning o brist i rytm iom maskning/rida ikapp och de eviga hålltiderna. Ingen klocka kanske kan ge hets men jag tror nog man rider på lite extra i början med klocka oxå om man tror sig kunna få problem längre fram.

Mao, jag tycker nog det är bra att det inte får förekomma klockor i utbildningsklasser. Ryttaren ska lära sig rida i ett bra grundtempo genom hela ritten o rida väl på hindren, inte fixera sig vid en viss tid.

Däremot (längesedan jag tävlade men jag friskar upp mitt minne med att vara funktionär då o då :angel:) så har de ju tagit bort en kvart sekunder EFTER optimaltiden, varför??? Då får man ju direkt hetsen - att rida under optmt? Att det är "bättre" att skynda i mål än att sikta på en bestämd tid som just ska vara optimal för bansträcknignen. Förstod inte alls den bestämmelsen, någon som kan förklara?

Själv orkade jag aldrig lära mig min klocka fullt ut så jag har alltid ridit utan o kommer nog fortsätta så. Dock klockade jag alltid galoppjobb och mätte noga ut alla tänkbara rundor jag galopperade.

En tanke flög upp i mitt huvud. Peter Eriksson skulle rida en omhoppningsbana. Hur lång tid skulle den ta? Peter gissade på 71-72 s. Vad tror ni han red på? Mellan 71-72 s.

Och HUR många år av omhoppningsridning tror du det tog honom att lära sig den uppskattningen?.....:angel:

Som Bettibets säger så är det ju DET man ska lära sig med hjälp av klockan, inte att hetsrida eller maska utan helt enkelt hur ett BRA tempo känns på just din häst.

Problemet är ju att banor inte alltid är mätta logiskt. Är det på t.ex. öppna fält kan det ju skilja ganska många meter beroende på hur långt ut banan är mätt.
Då spelar det ju ingen roll om tempot är rätt om ekipaget tar större eller mindre vägar. Det är däremot lättare med en klocka där man kan peta ut hur långt man ska vara efter en viss tid och sen hålla koll på det.

Och HUR många år av omhoppningsridning tror du det tog honom att lära sig den uppskattningen?.....:angel:

Som Bettibets säger så är det ju DET man ska lära sig med hjälp av klockan, inte att hetsrida eller maska utan helt enkelt hur ett BRA tempo känns på just din häst.

Det är ju det jag menar, man ska lära sig ;)

Och ett bra tempo för ens häst lär man sig hemma på galoppjobb (som man klockar o lär sig rida olika tempon på olika underlag o sträckning) och man lär sig rida på typhinder korrekt på träningar. Varför skulle man inte kunna rida hela banan o ett bra tempo och utvärdera tiden?

Problemet är ju att banor inte alltid är mätta logiskt. Är det på t.ex. öppna fält kan det ju skilja ganska många meter beroende på hur långt ut banan är mätt.
Då spelar det ju ingen roll om tempot är rätt om ekipaget tar större eller mindre vägar. Det är däremot lättare med en klocka där man kan peta ut hur långt man ska vara efter en viss tid och sen hålla koll på det.

Man vinner på att komma in på rätt tid ja, men jag tycker det går över styr helt enkelt. Ser hellre att man lär sig rida i rätt tempo för den banan man rider just då och rider en lämplig sträckning. Oftast så är nog sträckningen ändå mätt så som man lämpligtvis rider.

Mao. Jag tycker inte klocka är dåligt egentligen. Jag tycker bara att man ser mer negativa saker med att rida med klocka i lägre klasser än utan klocka. Och jag hoppas det är därför de tog bort den, för att få bukt med de dåliga konsekvenserna. Att få mer fokus på bra, säker ridning och mindre fokus på tid helt enkelt.

Det är ju det jag menar, man ska lära sig ;)

Och ett bra tempo för ens häst lär man sig hemma på galoppjobb (som man klockar o lär sig rida olika tempon på olika underlag o sträckning) och man lär sig rida på typhinder korrekt på träningar. Varför skulle man inte kunna rida hela banan o ett bra tempo och utvärdera tiden?

För att när du rider hemma så rider du säkert den sträckan många många gånger...inte riktigt samma sak under tävlingsform med ny bansträckning, nervös häst och ryttare, inte så himla lätt att då ha rätt tempo "inbyggt" i kroppen utan klockan ska vara en hjälp. Det tar åtskilliga tävlingar innan en ryttare "känner" tempot så pass bra att det funkar i alla lägen...

T ex, jag har klockat min häst på min galoppsträcka massor av ggr, han går i ett bra 500 m tempo (rider 100-klass) men då galopperar han ju i samma tempo på sträckan hela tiden. Om jag startar t ex i Trollhättan så är första sträckan ENORMT tittig för en unghäst och dessutom kommer det en brant backe precis i början som tar udden av galoppen lite, svårt att känna rätt tempo där och mycket svårt att veta hur snabbt han behöver gå sen för att jobba in det vi tappade i början.

Eller ta din egen bana, Hermanstorp, för oss som inte är därifrån så ställde ju starten i år till med enorma bekymmer när man skulle tränga sig förbi det vita hindret, kryssa på den lilla stigen till första hindret, ner för backen och sen upp igen i debutanklassen. Hur många sekunder förlorade vi där i början?

Det är ju inte så att hästen funkar precis som hemma på tävling så därför anser jag att klockan är en god hjälp för att få in känslan.

Man vinner på att komma in på rätt tid ja, men jag tycker det går över styr helt enkelt. Ser hellre att man lär sig rida i rätt tempo för den banan man rider just då och rider en lämplig sträckning. Oftast så är nog sträckningen ändå mätt så som man lämpligtvis rider.

Jag har inte varit på så väldigt många fälttävlan men nog har jag sett att det kan skilja en hel del i mätningarna av banan. Ska man isf ha krav på att det rids utan klocka så bör det också markeras ut exakt hur banan är mätt.

Och jag anser att man ska inte bry sig om tiden sålänge man inte har en harmonisk ritt. Men jag är ingen tävlingsmänniska för fem öre ;)

Men om ett orutinerat ekipage missar massa pga problem på någon sträcka, är det då rätt att rida igen den tiden en annan sträcka?

Jag tycker man ser de negativa bitarna med klocka (som jag dock inte tror du faller i de groparna, utan att ha sett dig rida) i att man medvetet eller omedvetet pressas "rida i kapp" när man haft problem. Är man verkligen redo att rida ikapp tiden i ett betydligt högre tempo än klassens i dessa låga utbildningsklasser? Det är där jag ser problem med säkerhet.

Om man ska dra det riktigt långt då (nu är jag ful men vill få en diskussion). Ska inte den ryttaren som anpassat sin ridning efter banan bäst vinna ist för den som passar klockan bäst?

En stor brist i ovanstående är att man kan ha "tur" eller "otur". Men själva tanken kanske ni förstår?

I min värld ingår det i fälttävlan att man lär sig att rida harmoniskt och ha koll på klockan. Nu är ju jag dock född till tävling ;)

Jag rider ju inte själv fälttävlan, jag är bara hästägare. Jag vet dock att Jennifer trivs bra med att rida med klocka och hon har hittat ett system som fungerar bra för henne.
Om man skulle få problem med något hinder, som Jennifer t.ex. fick på Lag-SM i somras då struntar man ju därefter i klockan. (Jag hoppas att andra också gör det. Oavsett vilket så lär de inte strunta i att rida ifatt tid bara för att de inte får ha klocka, kanske till och med tvärtom.)

Mja, jag tycker nog att koll på klockan ingår i sporten. Åtminstone om man siktar på högre placeringar.
Grejen är ju att för min del (och Jennifers också antar jag) vore det okej med klockförbud om det visades hur banan är mätt så att man åtminstone har en chans att rida rätt och riktigt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: inverterad
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 336
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka