M
Montgomery
Är det inte så i dom nya reglerna att man inte får ha klocka förrän i 1*ig? vad tycker ni om det? det blior ju mkt svårare att hålla koll på hur länge man vart ute i terrängen isf .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JAg hoppas att det inte blir så att vissa rejsar på istället och känner sig stressade över tiden. Kan tänka mig att det kanske blir så speciellt för den som leder. Tanken är god. De lägre klasserna är bara utbildningsklasser och då ska man absolut inte rida på tid.
En tanke flög upp i mitt huvud. Peter Eriksson skulle rida en omhoppningsbana. Hur lång tid skulle den ta? Peter gissade på 71-72 s. Vad tror ni han red på? Mellan 71-72 s.
Och HUR många år av omhoppningsridning tror du det tog honom att lära sig den uppskattningen?.....
Som Bettibets säger så är det ju DET man ska lära sig med hjälp av klockan, inte att hetsrida eller maska utan helt enkelt hur ett BRA tempo känns på just din häst.
Problemet är ju att banor inte alltid är mätta logiskt. Är det på t.ex. öppna fält kan det ju skilja ganska många meter beroende på hur långt ut banan är mätt.
Då spelar det ju ingen roll om tempot är rätt om ekipaget tar större eller mindre vägar. Det är däremot lättare med en klocka där man kan peta ut hur långt man ska vara efter en viss tid och sen hålla koll på det.
Det är ju det jag menar, man ska lära sig
Och ett bra tempo för ens häst lär man sig hemma på galoppjobb (som man klockar o lär sig rida olika tempon på olika underlag o sträckning) och man lär sig rida på typhinder korrekt på träningar. Varför skulle man inte kunna rida hela banan o ett bra tempo och utvärdera tiden?
Man vinner på att komma in på rätt tid ja, men jag tycker det går över styr helt enkelt. Ser hellre att man lär sig rida i rätt tempo för den banan man rider just då och rider en lämplig sträckning. Oftast så är nog sträckningen ändå mätt så som man lämpligtvis rider.