Martha, jag haller med dej full ut! Du har helt ratt.
Visst ska hastar i den man de kan vara ute sa mycket som mojligt, men de mar inte speciellt daligt av att vara inne pa heltid heller.
Tyvarr pa Irland har vi inte den kulturen att slappa ut hastarna pa dagen. Jag far en massa fragor varje dag fran irlandare, for att jag slapper ut mina hastar varje dag. Manga gillar inte tanken pa att hastarna ska fa ga ute mer an kanske en timme pa ridbanan. Speciellt om det regnar!!
Manga tycker att det ar daligt eftersom hasten blir smutsig ute och risken for mugg och andra saker okar.
Dessutom ar det manga som tror att hasten inte klarar av arbete om den gar ute och motionerar sej sjalv under dagen.
Vad jag har sett om man jamfor med andra irlandare, ar att mina hastar ater lite mer an andra. De ser inte speciellt mycket battre ut pga detta, utan jag tror att de helt enkelt behover mer foder. Men annars ar det ingen skillnad. Mina hastar ar INTE lugnare an andra irlandare. Snarare tvartom.

De ar inte mindre tittiga. De presterar inte mer eller mindre och de ar lika mycket sjuka som andra.
Jag tror inte att det spelar nagon roll om hasten star ute eller inte for halsans skull. Mentalt sa handlar det om att hasten far hjarnan aktiverad, och det ar viktigare an att fa benen aktiverade.
Om man jamfor Sverige med Irland sa har vi faktiskt FLER forslitningsskador i Sverige an vad vi har pa Irland, dar hastarna inte har daglig utevistelse. Jag har ofta funderat pa det och kommit fram till att det finns 2 orsaker till detta. Irlandska hastar gar pa bete (vila) langre an svenska hastar, det finns mycket mera kalk i vattnet och battre kvalitet pa gras.
Dessutom sa tillbringar de allra flesta 0-3 aringar hela deras uppvaxt pa bete i grupp. Avelsston gar ute hela aret och ar mammor pa heltid.
Ingenting ar fel - bara annorlunda!!