D
Daydream
Jag tycker också att det är bättre för hästarna att komma ut i en lerpöl än att stå i stallet hela dagen och glo, då får de ju ialla fall kika ut över nejden och få frisk luft. Mugg och annat elände beror ju mer på hur känslig hästen är än om det är kladdigt ute. Min häst hade småmugg hela tiden när hon gick ute i stor gräshage men nu när hon står i lervälling har hon inte haft mugg på två höst/vinter säsonger. Inte för att jag menar att lervällnig är BRA för mugg utan för att ge exempel på att mugg och hagunderlag inte behöver hänga ihop.
Jag säger som min veterinär på Åby när det gäller hagar och skador: Hästen är ingen pensionsförsäkring!
Sedan så kan jag förstå den som håller hästen inne veckan före en viktig tävling för att undvika hältor men personligen skulle jag inte göra det med min häst - hon skulle vara helgalen efter en veckas "boxvila" och sedan ut på tävling! Brr.
Jag säger som min veterinär på Åby när det gäller hagar och skador: Hästen är ingen pensionsförsäkring!
Sedan så kan jag förstå den som håller hästen inne veckan före en viktig tävling för att undvika hältor men personligen skulle jag inte göra det med min häst - hon skulle vara helgalen efter en veckas "boxvila" och sedan ut på tävling! Brr.