Ingen Grimma

S

snuttis

Hej ja undrar hur får man på en tvååring en grimma, som går på lösdrift som ingen har gjort nåt vid, hästen är så rädd:mad: för såna saker kommer inte ens i närheten nån som har nåt bra förslag inga dumma kommentarer tack.

Sv: Ingen Grimma

Hej ja undrar hur får man på en tvååring en grimma, som går på lösdrift som ingen har gjort nåt vid, hästen är så rädd:mad: för såna saker kommer inte ens i närheten nån som har nåt bra förslag inga dumma kommentarer tack.

Om inte fallet är akut så hade jag börjat från början med att vinna hästens förtroende, och sedan trappa upp tills hästen vågar låta dig ta på grimman.
Om man har möjlighet hade jag varit där flera gånger om dagen, fast samtidigt behålla hästens nyfikenhet så att den inte tappar intresset.

Det är vad jag hade gjort!

Det är inte akut och jag är där fyra till fem gånger om dagen,han är nyfiken han kommer fram,så får ja klappa han på halsen:) en till två gånger,sen går han.

Vad duktig du är som är där ett par gånger om dagen och tränar. Annars kan du ju ta in de andra hästarna i stallet (om det finns i närheten) och låta honom följa med lös in i stallet. Väl därinne i en box är det mycket lättare att få på honom en grimma. Så hade jag gjort.

Det är inte akut och jag är där fyra till fem gånger om dagen,han är nyfiken han kommer fram,så får ja klappa han på halsen:) en till två gånger,sen går han.

Låter som en superbra början till en fin relation :)

När jag vänjer hästar vid grimma knäpper jag alltid upp nackremmen och lägger den runt halsen först sen trär jag nosdelen över nosen. Många hästar tycker i början det är otäckt när något dras tight över öronen. En del hästar tycker också att grimman skramlar otäckt, det blir ju lite metallskrammel om det är metallknäppen, vilket det oftast är.

Jag skulle börja med att dra med handen över hästens kropp, även huvud. (friendlygame). När den tillåter det gör jag samma sak med grimman. När den sedan tillåter även det skulle jag knäppa upp nackremmen och föra in mulen genom nosdelen av grimman. Om hästen drar ut huvudet så låter jag den göra det och börjar bara om från början igen (mycket beröm och gos när den gör det). När den tycker att det är ok att ha nosen i grimman tar jag bort den och hänger den uppknäppta nackdelen över halsen och succesivt drar den mot det läge där den sedan ska sitta. Går det bra kan man börja ha ett lätt tryck där för att sedan trä nosdelen över mulen igen och sedan kunna knäppa nackeremmen bakom öronen. Allt ska dock ske långsamt och med mycket tålamod. Beroende på häst kan det ta från en enda dag till ett par veckor.

Lycka till!:)

Tycker redan du har fått en del bra svar. Att starta en bra relation först så att han (?) litar på dig och sedan att ta det långsamt och successivt med mycket tålamod!
En idé jag hade utöver det var att du kan ju träna lite på att han ska flytta för tryck. Anledningen är att han inte ska få "panik" när det så småningom blir tryck i nacken av grimman.
Börja med att flytta honom med händerna, tryck på bogen - först svagt, sedan mer och mer. Sedan kan du ju prova att ta ett grimskaft (först friendly game med det över hela kroppen tills han tycker det är okej, som Stjaertberg sa, sedan lägg det runt halsen, dra det mot dig och "gå baklänges" så att han följer med dig och samtidigt går undan för trycket på andra sidan halsen. Prova att ta grimskaftet högre upp mot nacken och gör samma sak när det är vid läget där grimmans "nackrem" ligger. Du kan ju även prova att ge tryck i nacken så att han tar ner huvudet för det, det kan underlätta för honom sedan när du ska leda honom i grimskaft, så han "inte får panik".

Tycker att ni alla gett kanonbra svar och metoder. När ni lärt känna varann lite bättre på lösdriften kan det bli lättare att begränsa utrymmet genom att först vänja honom vid box, sedan börja hantera honom där. Pressen kommer att öka på honom då lite mer mentalt, eftersom han då inte kan gå ifrån dig när han tycker att "han är färdig", men ta det lugnt. Pyttesmå steg frammåt för att vinna förtroende och skapa en relation innan du sätter för mycket press och en sak i taget.
Vad synd att han det har blivit som det blivit, men med tålamod kommer det nog fixa sig. Lycka till! :)

Klickerträning. Googla för mer info om vad det innebär.

Jag har jobbat med flera rädda/ohanterade hästar och har väldigt bra resultat med just klickerträning. Det tar inte många 5 minuterspass innan hästen själv trär huvudet i grimman! Dessutom är det en stor fördel att ha tekniken etablerad vid alla andra moment som hästen ska introduceras till, som hovvård och liknande. Ett snabbt, effektivt och väldigt roligt sätt att arbeta med hästarna. För alla parter!

/Migo

Tack För alla svar,jag ska försöka så gott ja kan men ibland känns det hopplöst,när man kommer och man får bara röra han lite grann,sen går han, morötter tycker han om iallafall så ja försöker muta han med det,ibland är han så väldigt go.Men Grimma nä tack det vill han ej ha, men till våren kanske man fått på han,,,

Jag skulle försöka få in hästen i en box och helt sonika sätta på den grimman...det ger inget att dra ut på tiden för du kommer inte att få på den grimman så länge den kan fly...den tappar INTE förtroendet för dig...jag har haft rädda hästar och dom kan man inte ta på utmattning, för dom låter dig aldrig fånga sig.
Ta gärna hjälp av nån lugn erfaren människa som inte hetsar upp sig.

Jag skulle försöka få in hästen i en box och helt sonika sätta på den grimman...det ger inget att dra ut på tiden för du kommer inte att få på den grimman så länge den kan fly...den tappar INTE förtroendet för dig...jag har haft rädda hästar och dom kan man inte ta på utmattning, för dom låter dig aldrig fånga sig.
Ta gärna hjälp av nån lugn erfaren människa som inte hetsar upp sig.

Detta hade varit min lösning också, man tar in hela flocken i stallet och då brukar även den rädda följa med, och sedan på med grimma efter att man klämt in hästen i ett lämpligt hörn. Givetvis får man ta det försiktigt om den är hysteriskt rädd och hellre kastar sig igenom både väggar och tak än låter dig ta på den. Men du verkar ju ha byggt upp ett grundförtroende hos hästen så det är ju bra.

Efter att man fått på grimman är det inte dumt att binda upp hästen. Detta för att den ska lära sig att den inte kan komma loss när du håller i den.

det ger inget att dra ut på tiden för du kommer inte att få på den grimman så länge den kan fly...

Bull shit. Det går alldeles utmärkt att sätta på en grimma helt utan tvång, om så hästkraken befinner sig på en stor åker. Det handlar om att använda sig av förstärkningslagarna och lite sunt förnuft. På en helt "vild" och ohanterad häst tar det mellan 2 och 10 femminuterspass. Helt stressfritt. Dessutom kommer hästen själv att stoppa huvudet i grimman nästa gång.

/Migo
som gör detta i jobbet ganska ofta.

ja??!!, 10-15 minuter....men TS trodde ju hon skulle få vänta till våren...är inte det lite skillnad...?
Då lär ju inte du heller dra ut på tiden för det blir ju knappast bättre av det.

Du får väl tala om för TS istället för att hoppa på mig :mad:

Stå och klappa hästen, klia den på halsen. Ge nån liten godbit. När du kan klia ganska hårt på halsen ska du klia den närmare huvudet.

När hästen glatt låter sig beröras på hals och huvud har du med ett grimskaft. Låt hästen kolla lite på det nosa etc.

Ha det i handen och klia hästen med grimskaft och hand. När tillfället kommer lägg bara grimskaftet över halsen och fortsätt att klia. Gör ingen jätteaffär av det hela.

När hästen tycker grimskaftet är helt ok så träna att lägga grimskaftet lite närmare huvudet. Är det okej kan man ta tag i grimskaftet under hästhalsen och hålla litet försiktigt så det blir ett svagt tryck på halsens översida.

Öka kraven.

Testa att lägga grimskaftet i en slinga om nosen också...

När du kan leda hästen ett steg eller två med grimskaftet om halsen så är det dags att ta fram grimma istället för grimskaft.

Gör samma process dvs klia med grimman, låt hästen nosa. När hästen tycker allt är okej så provar man att dra grimman över nosen precis som man gjorde med grimskaftet innan. När hästen tycker det är okej så lägger man nackremmen över nacken utan att spänna, och tar av igen. upprepar.

Och när hästen tycker detta är helt naturligt så gör man om det och spänner fast grimman om huvudet.

Detta tar allt mellan 5 minuter och kanske en eller två dagars träning, beroende på vad det är för en häst och hur pass van tränaren är att läsa av hästen.....

Tricket är att hela tiden gå lagom fort framåt så att hästen inte blir rädd och misstänksam.

Jag har redan skrivit till TS, mitt svar var en kommentar på det du skrev. Jag har inte hoppat på dig, och ber om ursäkt om du uppfattade det så. Det var som sagt en kommentar till det du skrev (citerat i inlägget) "...aldrig få på grimman så länge den kan fly". Det är inte sant, för det kan man.

/Migo

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama