Ingen bra dag

Jag ska till tandläkaren idag, men vet inte alls vad de kommer att göra. De får titta, ta bilder och eventuellt peta på tänderna, men inte på tandköttet. Där är det stopp.

Jag har dålig tandhälsa för jag klarar inte av att borsta tänderna. Nu går jag i terapi för att klara av det, men jag misströstar och tror inte terapin kommer att hjälpa.

Om jag hade en autism-diagnos, så kunde jag få ett blått kort så att tandläkarbesöken inte skulle kosta så mycket. Min förra psykolog tyckte ju att en second opinion vore motiverad för mig. Men jag vet inte vad det blev av med det där. Det har gått flera månader utan att remissgruppen återkopplat.

Och det är väl just möjligheten att få ett blått kort som skulle kunna vara en fördel med en diagnos. Fler fördelar har jag inte kunnat komma på.

Borstade lite idag igen. Och så munskölj på det. Såg mig själv i spegeln när jag spottat ut det och hela mitt ansikte visade avsmak. Men tänkte jag ändå jag skulle försöka plåga mig med munsköljen tills det är slut. Sen får jag prova en annan smak.

Sen kanske jag får kika efter tuggummin nästa gång jag tar mig till apoteket. Kan vara bra att komplettera med.

Borstade lite idag igen. Och så munskölj på det. Såg mig själv i spegeln när jag spottat ut det och hela mitt ansikte visade avsmak. Men tänkte jag ändå jag skulle försöka plåga mig med munsköljen tills det är slut. Sen får jag prova en annan smak.

Sen kanske jag får kika efter tuggummin nästa gång jag tar mig till apoteket. Kan vara bra att komplettera med.

Jag har med svårt med munskölj men tycker det hjälper lite att inte ta så mycket som man "ska" flaskan säger att jag ska ta ungefär en kork med munskölj men då får jag nästan panik, tar lite mer än hälften istället.

Jag har med svårt med munskölj men tycker det hjälper lite att inte ta så mycket som man "ska" flaskan säger att jag ska ta ungefär en kork med munskölj men då får jag nästan panik, tar lite mer än hälften istället.
Jag tar också mindre än man ska, men smaken är lika vidrig ändå.

Jag tar också mindre än man ska, men smaken är lika vidrig ändå.

håller med om det. Tror min mamma har en som är typ extra mild, tror jag ska prova nåt sånt nästa gång. Jag tycker dock oftast att det är fejksmakerna som läggs ovanpå som är värst, fattar att det aldrig lär smaka gott men på något sätt blir det värre när det läggs till smak också

Jo jag förstår att det är där skon egentligen klämmer för dig.

Tuggumi påverkar ju ph i munnen så att det blir bättre för tänderna. Har du paketet i fickan är det kanske inte så svårt att ta ett tuggumi ett par gånger om dagen. Helst efter maten men hellre ibland än inte alls.

Själv avskyr jag tuggumi så det funkar inte för mig. Jag gillar inte tandborstning heller. Gillar inte avbrottet som blir i min kväll, och att stå där i badrummet i två minuter och eh, jag vet inte, gillar det inte bara. Så ibland tar jag lite munskölj istället som en kompromiss mellan munhälsa och lathet. Men om man avskyr tandborstning, och avskyr munskölj men tycker tuggumi är okej så är det nog bra att tugga ett par gånger om dagen.

Förresten, om tandkrämen smakar bättre än munsköljet kanske du kan prova att skölja munnen med lite tandkräm och vatten istället för munskölj.

På hunden använder jag tumnageln för att få bort det värsta från tänderna. Alla rörelser är bort från tandköttet så ingen risk för hennes del.

Du verkar ju ha lite flyt just nu så hoppas att du får till en tandrutin av bara farten. Även om den inte är perfekt så kanske det blir bättre än ingenting.
Jag använder barntandkräm just nu. Bättre än inget tänker jag. Den löddrar inget heller.

Det jag har problem med vid tandborstningen är själva borstningen då jag är rädd för att tandköttet ska blöda. Då får jag panik.
En fråga bara, eftersom jag (bland annat) jobbar med att sälja produkter för tandvård och blir lite nyfiken på hur du fungerar. Hoppas det är okej...
Använder du extramjuk tandborste?
Sen blir jag lite nyfiken på vilken munskölj du använder nu? Det finns ju ganska många olika, med olika smaker och innehåll.
(skicka gärna PM om du inte vill diskutera det öppet)
Har ju heller inte kunnat vänja mig vid tandkräm som löddrar mycket. Tycker det är så äckligt.
Det du ska undvika om du inte gillar skummande tandkräm är "SLS" (sodiumlaurylsulfat) som är det som får tandkrämen att skumma. Den kan också göra att tandkrämen känns stark i munnen.
Är mintsmak jobbigt för dig eller är det bara skummet?

Har ett kommunalråd i närheten som gick på lönebidrag i flera år. Lite hjälpreda några timmar administrativt i en liiiten fotbollsklubb i bushen. Sen blev hon kommunalråd. Fixar arbetet utan mankemang. Lönebidrag kan vara ett sätt att komma in på arbetsmarknaden.

Jag tuggar apotekets sockerfria tuggummin. Jag gör det till en rutin att verkligen tugga runt så alla tänder får tugga ordentligt. Finns ofta köp två få tre. Bra smaker. Saltlakrits, melon med flera.

jag bara kom att tänka på sådana här fingertutor som är tandborste i silikon för bäbisar. De borde verkligen ta bort risken för blödning? Silikonspröt är oändligt mycket mjukare än mjukaste tandborsten och kunde kanske göra skillnad?

Samtidigt gissar jag att du och din tandläkare gått igenom allt, och att det inte finns någon enkel lösning :heart så funkar inte den tanken bara strunta i det.

En fråga bara, eftersom jag (bland annat) jobbar med att sälja produkter för tandvård och blir lite nyfiken på hur du fungerar. Hoppas det är okej...
Använder du extramjuk tandborste?
Sen blir jag lite nyfiken på vilken munskölj du använder nu? Det finns ju ganska många olika, med olika smaker och innehåll.
(skicka gärna PM om du inte vill diskutera det öppet)

Det du ska undvika om du inte gillar skummande tandkräm är "SLS" (sodiumlaurylsulfat) som är det som får tandkrämen att skumma. Den kan också göra att tandkrämen känns stark i munnen.
Är mintsmak jobbigt för dig eller är det bara skummet?
Jag har ingen aning om vilken tandborste jag har, men den sitter på en eltandborste. Jag borde ha bytt ut den för länge sedan men tycker liksom att den ändå fungerar. Sen tänker jag väl att risken är stor att blöda om man inte har borstat på länge, eller är oregelbunden med borstningen. Och då kanske det inte spelar någon roll vilken tandborste man har.

Som munskölj har jag Dentan Mint 0,2%. Fick den utskriven av tandläkaren.

Det är främst skummet som är jobbigt.

Jag tuggar apotekets sockerfria tuggummin. Jag gör det till en rutin att verkligen tugga runt så alla tänder får tugga ordentligt. Finns ofta köp två få tre. Bra smaker. Saltlakrits, melon med flera.
När jag tänker efter så inser jag att tuggummi kanske inte är något för mig. Jag kan nämligen inte tugga med alla tänder, då alla tänder sitter i sicksack i min mun. Mitt bett är extremt snett. Det är nog främst höger fram som jag kan få lite tuggyta på. På vänster sida får tänderna inte kontakt med varandra.

jag bara kom att tänka på sådana här fingertutor som är tandborste i silikon för bäbisar. De borde verkligen ta bort risken för blödning? Silikonspröt är oändligt mycket mjukare än mjukaste tandborsten och kunde kanske göra skillnad?

Samtidigt gissar jag att du och din tandläkare gått igenom allt, och att det inte finns någon enkel lösning :heart så funkar inte den tanken bara strunta i det.
Blir man verkligen ren i munnen då? Sen tänker jag att det inte är så trevligt att stoppa in fingrarna i munnen.

Blir man verkligen ren i munnen då? Sen tänker jag att det inte är så trevligt att stoppa in fingrarna i munnen.
Jag tror en vanlig tandborste säkert gör renare än en fingertuta, men att en fingertuta gör renare än att inte borsta. Eftersom den minimerar risken att irritera tandköttet och samtidigt kan ge lätt massage till tandköttet vilket ytterligare ökar tandköttets hälsa vilket i sig också minskar risk att irritera tandköttet ytterligare så kanske det är en möjliggörare.

Tänker du att fingrar i munnen är sensoriskt äckligt eller hygieniskt? Det första har jag nog ingen lösning på, om det skapar obehagliga känselintryck, men hygieniskt sett så skulle jag inte se några problem men jag skulle vilja tvätta händerna innan och efter.

När jag tänker efter så inser jag att tuggummi kanske inte är något för mig. Jag kan nämligen inte tugga med alla tänder, då alla tänder sitter i sicksack i min mun. Mitt bett är extremt snett. Det är nog främst höger fram som jag kan få lite tuggyta på. På vänster sida får tänderna inte kontakt med varandra.
Men prova och se hur det går. Det är nog svårt att tänka ut innan.

Jag tänker att tuggumits största funktion är att göra miljön i munnen bättre, alltså ändra phvärdet. Då räcker det om du kan tugga med några tänder.

I vissa länder är nejlika populärt att tugga på för tänderna. Har inte koll på vetenskapligheten i det dock.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 449
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 677
Senast: svea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här PTSDn är snart ett minne blott. Det är så fantastiskt på så många sätt. Lite halvjobbigt att jag är i en "lära känna mitt nya...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Myzan87
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ännu en skriva av sig tråd. Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment...
Svar
17
· Visningar
2 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka