Ingen bra dag

Jag ska till tandläkaren idag, men vet inte alls vad de kommer att göra. De får titta, ta bilder och eventuellt peta på tänderna, men inte på tandköttet. Där är det stopp.

Jag har dålig tandhälsa för jag klarar inte av att borsta tänderna. Nu går jag i terapi för att klara av det, men jag misströstar och tror inte terapin kommer att hjälpa.

Om jag hade en autism-diagnos, så kunde jag få ett blått kort så att tandläkarbesöken inte skulle kosta så mycket. Min förra psykolog tyckte ju att en second opinion vore motiverad för mig. Men jag vet inte vad det blev av med det där. Det har gått flera månader utan att remissgruppen återkopplat.

Och det är väl just möjligheten att få ett blått kort som skulle kunna vara en fördel med en diagnos. Fler fördelar har jag inte kunnat komma på.

Jag har varit på flera arbetsplatser där personer börjat på lönebidragsanställning men sen blivit fast anställda på en vanlig tjänst. Det har handlat om personer som av olika skäl behövt byta bana i livet pga tex utmattning. Där det kan vara svårt för en arbetsgivare att chansa på att det funkar och att lönebidraget då är en garanti för att inte behöva kräva fullt arbete per krona. Och när personerna visat sig funka alldeles ypperligt så har de fått vanliga tjänster. Ingen aning om villkoren för detta men kanske kan vara ett alternativ?
Sonen går ju på lönebidrag. Han har rätt till att jobba 36 timmar i månaden, men får betalt för 40 . Nu jobbar han full tid ändå. Men han har aldrig fått nej när han slutar tidigare någon dag om han ska till tex läkaren. Sedan har han även arbetstidsförkortning. Då kan han ta timmar där med.

Sonen går ju på lönebidrag. Han har rätt till att jobba 36 timmar i månaden, men får betalt för 40 . Nu jobbar han full tid ändå. Men han har aldrig fått nej när han slutar tidigare någon dag om han ska till tex läkaren. Sedan har han även arbetstidsförkortning. Då kan han ta timmar där med.
Det låter ju som en superbra lösning för alla inblandade 😊

Min syster fick lönebidrag ett tag. Syster är en fullt fungerade och normal människa på alla plan men blev arbetslös som blev långtidsarbetslös och in i fas 3 som det hette då.

Ingen vågade chansa på en som varit arbetslös så länge men med lönebidrag så var det någon som vågade och där har hon varit i många år nu utan lönebidrag.

Tror inte du vet om personer du träffar på olika arbetsplatser har eller haft lönebidrag, är ju inget som står i pannan på folk eller pratas om i fikarummet.

Behöver du borsta tänderna då? Jag har i bland (i samråd med tandläkare) behövt använda Corsodyl eller Hexident, minns inte riktigt. Kanske kan det vara en lösning, eller annat munskölj för de dagar du inte klarar av tandborstningen?
Jag har fått munskölj utskrivet för länge sen, att använda i stället för tandborstning. Haken är att jag tycker det är så äckligt och kommer mig aldrig för att använda det. Det är liksom aldrig rätt tid att använda det. Och så glömmer jag.

Jag har alltid haft svårigheter att sköta mina tänder för jag glömmer det eller kommer inte till skott med det.

Borstning behövs nog ändå för att få bort sånt som fastnat på tänderna.

Senast ändrad:
Jag har fått munskölj utskrivet för länge sen, att använda i stället för tandborstning. Haken är att jag tycker det är så äckligt och kommer mig aldrig för att använda det. Det är liksom aldrig rätt tid att använda det. Och så glömmer jag.

Jag har alltid haft svårigheter att sköta mina tänder för jag glömmer det eller kommer inte till skott med det.

Borstning behövs nog ändå för att få bort sånt som fastnat på tänderna.
Men hur känns det egentligen i din mun om du i princip aldrig vare sig borstar eller sköljer :confused: ? Är det inte väldigt obehagligt/gör ont? Om jag missar tandborstning x 2 varje dag plus tandtråd en gång om dagen börjar mitt tandkött att göra ont rätt snabbt. Plus att jag inte riktigt står ut med känslan av att tänderna känns sträva och smutsiga....

Men hur känns det egentligen i din mun om du i princip aldrig vare sig borstar eller sköljer :confused: ? Är det inte väldigt obehagligt/gör ont? Om jag missar tandborstning x 2 varje dag plus tandtråd en gång om dagen börjar mitt tandkött att göra ont rätt snabbt. Plus att jag inte riktigt står ut med känslan av att tänderna känns sträva och smutsiga....
Jag får inte ont. Igår upptäcktes ett sår på tungan som jag fått p.g.a. en vass tand. Jag hade ingen aning om såret.

Tänderna blir ju smutsiga men det är inget jag märker av.

Varför ställer du frågorna över huvudtaget?

Jag började min karriär med att få lönebidrag typ. Jag hade varit arbetslös länge efter examen pga lågkonjunkturen vid millennieskiftet. Då blev jag erbjuden en friårsplats. Någon tog ett friår och fick ”a-kassa” och jag fick dennes jobb. Eftersom jag hade varit arbetslös så länge fick arbetsgivaren också lönebidrag.

Detta var mer än 15 år och jag har inte varit arbetslös en dag sedan dess. Lönebidrag betalades ut i sex månader, sen ”behövdes” det inte mer.

Lönebidrag betalas ut när det behövs och jag är tacksam för att jag (min arbetsgivare) fick bidraget. Det var lönsamt för hela samhället och jag har ”betalat” tillbaka med råge till samhället via skattesedeln.

Tja, för att där har du min största motivering till att få tandborstningen avklarad. Jag klarar inte av att INTE göra det. Men om du inte känner samma obehag så förstår jag att det inte blir en prioritering för dig på samma sätt.
Ingen har väl frågat om din motivering. Och att jag inte klarar av att borsta tänderna är uppenbart. Jag behöver inte redogöra för hur det känns.

Jag borstade lite på tänderna nyss. Sen sköljde jag med munskölj. Det är verkligen vidrigt äckligt. Inte konstigt att det är svårt att stå ut med det.

Men du gjorde det i alla fall! Härligt! :)
Jag hulkar varje gång jag tar baktänderna och tungan, men det måste ju göras. Det är betydligt obehagligare att gå till tandläkaren! 😱
Tungan? Borstar man tungan också? Det är aldrig något jag hört talas om.

Testa annan smak på munsköljet? :)
Tror inte kemikaliesmaken går att dölja med annan smak. Har mintsmak nu men känner inte i huvudsak minten utan kemikalierna. Och jag känner mig tvungen att fortsätta spotta långt efter att jag spottat ut munsköljen. Gick nyss och spottade igen fast det är nästan en halvtimme sedan jag sköljde.

Tungan? Borstar man tungan också? Det är aldrig något jag hört talas om.

Tror inte kemikaliesmaken går att dölja med annan smak. Har mintsmak nu men känner inte i huvudsak minten utan kemikalierna. Och jag känner mig tvungen att fortsätta spotta långt efter att jag spottat ut munsköljen.
Borsta eller skrapa tungan varje dag är en bra grej, bara man är lite försiktig. Det byggs upp en hel del gojs där. Det finns tungskrapor specifikt för yftet om man inte vill använda tandborsten.

Jag tror du kommer att vänja dig vid munsköljen så småningom!

Tror inte kemikaliesmaken går att dölja med annan smak. Har mintsmak nu men känner inte i huvudsak minten utan kemikalierna. Och jag känner mig tvungen att fortsätta spotta långt efter att jag spottat ut munsköljen.
Visst, munskölj smakar till viss del just det, men smakuppfattning är ju individuellt och jag kan tänka mig att olika smaker kan framstå som en mer ok kombination med den smaken än andra. Kan vara värt att testa kanske? :)

• Gilla
Reactions: Sel
Borsta eller skrapa tungan varje dag är en bra grej, bara man är lite försiktig. Det byggs upp en hel del gojs där. Det finns tungskrapor specifikt för yftet om man inte vill använda tandborsten.

Jag tror dessvärre inte att jag kan vänja mig vid munsköljen. Har ju heller inte kunnat vänja mig vid tandkräm som löddrar mycket. Tycker det är så äckligt.

Ja, visst. Men jag skulle ändå se det som överkurs om det är obehagligt. Ingen tandläkare har någonsin sagt åt mig att fixa med tungan. De har visat hur jag ska borsta bara, och senast även hur man använder tandtråd. I @Willes skor skulle jag absolut börja med att bara borsta tänderna, inte tungan.

Ja, visst. Men jag skulle ändå se det som överkurs om det är obehagligt. Ingen tandläkare har någonsin sagt åt mig att fixa med tungan. De har visat hur jag ska borsta bara, och senast även hur man använder tandtråd. I @Willes skor skulle jag absolut börja med att bara borsta tänderna, inte tungan.
Det var ingenting jag menade att @Wille skulle göra, jag nämnde bara att min borstningsrutin också är obehaglig och sedan kom följdfrågan. :)

Jag tror dessvärre inte att jag kan vänja mig vid munsköljen. Har ju heller inte kunnat vänja mig vid tandkräm som löddrar mycket. Tycker det är så äckligt.
Jag säger inte att det kommer att bli nöjsamt, men det blir en sådan där grej man gör bara. Förhoppningsvis kan det fungera så för dig, och som @EmmaBovary säger kan du ju prova olika smaksättningar för att se om någon är mindre obehaglig. Det finns ju "milda" varianter också. Allt du gör är bättre än inget!
Framför allt ser ju varje litet framsteg till att det blir mindre att göra hos tandläkaren i slutänden. Så resonerar jag som är livrädd för att gå dit. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 449
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 677
Senast: svea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här PTSDn är snart ett minne blott. Det är så fantastiskt på så många sätt. Lite halvjobbigt att jag är i en "lära känna mitt nya...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Myzan87
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ännu en skriva av sig tråd. Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment...
Svar
17
· Visningar
2 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka