Ingen att prata med

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du fattar inte. Jag får panikångest av att spela rysk roulette. Medicinen kan ju också ge andra biverkningar som är ångestframkallande. Jag vill verkligen inte hamna i läget att jag behöver vård. Det är så fruktansvärt hemskt och svårt ångestframkallande. Och det är ingen risk alls med att inte ta medicinen. Allt förblir ju som vanligt bara.
Men du vill ju inte ha det som vanligt.
Du vill ju bli frisk.
Kan du inte be om att få övervakningen när du börjar med nya medicinen?
Det var nog meningen att du skulle börja med den på en gång, så det är nog inte så bra att vänta med det.
Risken är ju att du snart mår så dåligt igen att du behöver läggas in, och det blir ju värre.

Och det är ingen risk alls med att inte ta medicinen. Allt förblir ju som vanligt bara.

I all välmening, men - ingen risk, när du precis har kommit ut från akutpsyk pga dina självmordstankar? Du kan inte fortsätta att ha det som vanligt för då riskerar du att hamna på precis samma plats igen. :( Ja, det är läskigt att prova medicinen, men är det inte minst lika läskigt att fortsätta att må som du gör? Change requires change, som det heter.

Jag tror att du behöver ha en kontinuerlig vårdkontakt tills vidare om du inte redan har fått det, så att ni kan komma fram till något som faktiskt gör ordentlig skillnad. Man kommer liksom inte in på akutpsyk i en kris på det vis du gjorde och går därifrån med en klackspark, och man ska inte återlämnas till sina egna ensamma tankar hur fort som helst, speciellt inte när de är så mörka som de är.

I stort sett alla mediciner har allvarligare biverkningar som ger skrämselhicka när man läser om dem men de är ovanliga och står listade för att de måste göra det. Snälla, fundera på att göra ett försök i alla fall. Inläggning under invänjningsperiod är inte ett dugg lockande, jag förstår det, men om du ser till allt du skulle kunna vinna om du faktiskt får en fungerande medicinering så kanske?

Med det i åtanke kanske det inte vore så dumt att vara inlagd vid insättning av medicin? Jag vet inte riktigt hur sådant fungerar i praktiken helt, men jag vill åtminstone minnas att jag fått det som förslag en gång.
Jag har inte råd. Det kostar en hundring per dygn att vara inlagd. Insättningsperioden är en månad så det blir 3000 kronor. Var ska jag få de pengarna ifrån? Jag har inte råd hur jag än gör.

För övrigt måste jag sköta skolan. Så jag har inte tid att vara inlagd heller.

Senast ändrad:
Jag har inte råd. Det kostar en hundring per dygn att vara inlagd. Insättningsperioden är en månad så det blir 3000 kronor. Var ska jag få de pengarna ifrån?

För övrigt måste jag sköta skolan. Så jag har inte tid att vara inlagd heller.
Nej, men det är kanske inte säkert att en hel månad skulle krävas. Men det vore säkert en idé att ta upp hur rädd du är, och se vad de rekommenderar, jag har ingen personlig erfarenhet av medicinen du fått på recept, men det kanske är så att det sällan är problem med insättningen, eller så är det efter en viss tid etc.

I all välmening, men - ingen risk, när du precis har kommit ut från akutpsyk pga dina självmordstankar? Du kan inte fortsätta att ha det som vanligt för då riskerar du att hamna på precis samma plats igen. :( Ja, det är läskigt att prova medicinen, men är det inte minst lika läskigt att fortsätta att må som du gör? Change requires change, som det heter.

Jag tror att du behöver ha en kontinuerlig vårdkontakt tills vidare om du inte redan har fått det, så att ni kan komma fram till något som faktiskt gör ordentlig skillnad. Man kommer liksom inte in på akutpsyk i en kris på det vis du gjorde och går därifrån med en klackspark, och man ska inte återlämnas till sina egna ensamma tankar hur fort som helst, speciellt inte när de är så mörka som de är.

I stort sett alla mediciner har allvarligare biverkningar som ger skrämselhicka när man läser om dem men de är ovanliga och står listade för att de måste göra det. Snälla, fundera på att göra ett försök i alla fall. Inläggning under invänjningsperiod är inte ett dugg lockande, jag förstår det, men om du ser till allt du skulle kunna vinna om du faktiskt får en fungerande medicinering så kanske?
Risken att få allvarliga biverkningar, panikångest och otäck vård är hemskare än att inget förändras.

Jag har kontakt med psykolog varje vecka sedan två år tillbaka.

Det kanske är en bra idé att ta upp rädslan för biverkningar med vården och be om tät uppföljning via telefon eller så i alla fall? Om man börjar känna av någon biverkning kanske det känns lugnare om man vet att läkaren kommer höra av av sig nästa dag tex. Eller kanske höra dig för om det finns någon liknande medicin med mindre biverkningar?

Det kostar max 1500 kr i månaden, det är taket.
Okej. Bra att veta. Men jag har ändå inte pengarna.
Jaha, och hur bra är det då?
Vill du inte ha det bättre än så?
Jo, jag vill ha det bättre men inte på bekostnad av min trygghet.

Det kanske är en bra idé att ta upp rädslan för biverkningar med vården och be om tät uppföljning via telefon eller så i alla fall? Om man börjar känna av någon biverkning kanske det känns lugnare om man vet att läkaren kommer höra av av sig nästa dag tex. Eller kanske höra dig för om det finns någon liknande medicin med mindre biverkningar?
Jag har redan tagit upp det med min psykolog.

Och får jag de allvarliga biverkningarna måste jag till sjukhus direkt. Det går inte att vänta.

Förändring kostar alltid.
Något måste du satsa för att vinna.
Annars så blir framtiden precis likadan som nutiden.
Må så vara men jag tänker inte göra något farligt för att det eventuellt, kanske ska bli bättre.

Jag börjar faktiskt bli irriterad över tjafset nu.

Okej. Bra att veta. Men jag har ändå inte pengarna.

Jo, jag vill ha det bättre men inte på bekostnad av min trygghet.

Jag har redan tagit upp det med min psykolog.

Och får jag de allvarliga biverkningarna måste jag till sjukhus direkt. Det går inte att vänta.
Ah ok. Ja då är det ju lite annorlunda såklart. Vad säger psykologen? Bra att du kan bolla med psykologen ändå tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: movi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar