Ingen aptit längre

Philosophia

Trådstartare
Jag brukar normalt sett ha mycket god aptit, äta regelbundna måltider och ha regelbundna hungerkänslor. Men sedan ett par veckor tillbaka så är aptiten som bortblåst.

Jag känner ingen hunger och längtan efter god mat är borta. Visst kan jag känna att maten smakar rätt gott när jag väl äter, men jag blir inte sugen på förhand och maten smakar inte lika gott som den brukar. Viss mat känns rent av jobbig att äta när de bara är konsistens med nästan ingen smak. Just nu känns det som att jag pliktäter tre gånger om dagen och får nästan ställa klockan för att komma ihåg att äta. :(

Vad är detta? Vad kan det bero på? Jag är inte deprimerad, snarare känner jag mig i övrigt gladare än någonsin. Däremot känns det rätt ledsamt att inte ha någon aptit.
 
Sv: Ingen aptit längre

Mycket jobb?

Är du väldigt mager, annars är det väl inget jätteproblem?
 
Sv: Ingen aptit längre

Jag är inte stressad eller så och viktmässigt är det inga problem, särskilt inte nu när jag inte tränar så mycket och måste få i mig stora mängder mat.

Problemet är att jag gillar att gilla mat. Visst överlever jag utan ett matintresse, men jag tycker att det är tråkigt.
 
Sv: Ingen aptit längre

Bytt p-medel? Jag märker tydligt att min hunger påverkas av hormoner, fast för mig går det i cykler så att jag var fjärde vecka får dålig aptit.
 
Sv: Ingen aptit längre

Jag blir sådan ett par, tre veckor ibland. Det är väldigt tråkigt, livet förlorar verkligen en viktig dimension. Men sen brukar jag bli som vanligt igen.
 
Sv: Ingen aptit längre

Så där blir min man ibland. Han äter en hel del i vanliga fall men jobbar mycket och håller vikten, men när han saktar ner tempot så försvinner hans hunger lite. Han blir inte sugen på något, mindre portioner, inga mellanmål. Annars äter han 4 regelbundna mål mat om dagen. Han äter aldrig kvällsmat i vanliga fall.

Kanske din hunger ökar lite igen om du börjar anstränga dig mer fysiskt?

Mitt normala jag utan ätstörningen kan också känna så ibland men då handlar det om dagar, inte veckor.
 
Sv: Ingen aptit längre

Jag har slutat med Cerazette nyligen, men jag vet inte i vilken mån det kan påverka. Visst att man kan få ökad aptit när man äter det, men jag har aldrig haft dålig aptit.
 
Sv: Ingen aptit längre

Visst är det tråkigt! Mat är ju en viktig del av livet. Jag hoppas att det är något övergående.
 
Sv: Ingen aptit längre

Jag är inte helt inaktiv utan springer några mil per vecka, styrketränar och promenerar med hundarna ca. 5 km/dag. Tränar jag hårt så brukar aptiten däremot dämpas, men aldrig försvinna helt som nu. Den är verkligen helt borta.
 
Sv: Ingen aptit längre

Jag har alltid haft en period av mindre aptit vid byte av preventivmedel (även mellan olika liknande preparat, tex mini-piller till p-stav), men det gav sig på någon månad eller två.
 
Sv: Ingen aptit längre

Om man inte är sig själv och såsom man brukar vara så är det någonting fel, enligt min teori. Okej att man kan ha perioder när saker och ting är annorlunda, tex när man slutar eller börjar äta hormoner såsom du gjort. Men känner man inte alls igen sig så tycker jag att man ska gå till läkare och få det kollat.

Har ingenting annat ändrats, trötthet, pigghet, sexlust, osv ska man nog inte dra på för stora växlar heller, men att helt förlora aptiten utan anledning gör man ju inte.
 
Sv: Ingen aptit längre

Åh, jag känner igen mig...=/

Jag tycker precis som du att god mat är en viktig del av livet och brukar alltid ha god aptit, längta efter god mat osv. Men på sistone har jag också haft som du beskriver, inte sugen på någonting. Det har ännu inte hänt så ofta, men det är så ovanligt så det är jättetrist varje gång. Har inte ändrat något i mitt liv.

Detta tillför väl inte denna tråden något, men hoppas du får bra tips och råd av andra iaf, ska följa tråden.


//r
 
Jag brukar normalt sett ha mycket god aptit, äta regelbundna måltider och ha regelbundna hungerkänslor. Men sedan ett par veckor tillbaka så är aptiten som bortblåst.

Jag känner ingen hunger och längtan efter god mat är borta. Visst kan jag känna att maten smakar rätt gott när jag väl äter, men jag blir inte sugen på förhand och maten smakar inte lika gott som den brukar. Viss mat känns rent av jobbig att äta när de bara är konsistens med nästan ingen smak. Just nu känns det som att jag pliktäter tre gånger om dagen och får nästan ställa klockan för att komma ihåg att äta. :(

Vad är detta? Vad kan det bero på? Jag är inte deprimerad, snarare känner jag mig i övrigt gladare än någonsin. Däremot känns det rätt ledsamt att inte ha någon aptit.
Tråden är gammal men undrar har du fortfarande så här att du saknar hunger? Om inte vad har du gjort för att få tillbaka den?
 
Tråden är gammal men undrar har du fortfarande så här att du saknar hunger? Om inte vad har du gjort för att få tillbaka den?

2013 är rätt gammalt och jag kan för all del inte minnas att jag någonsin har haft en tappad aptit, men uppenbarligen har jag ju det. Tråden är ett bevis.

Min gissning är att jag vid tiden tränade lite för mycket - sprang 8-10 mil i veckan och aptiten hängde nog inte riktigt med. Tror även att jag kan ha varit ganska stressad pga att jag var i sluttampen på mitt avhandlingsskrivande.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 058
Senast: Ramona
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 659
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 160
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp