Ingen akutvård?!

Pancakes

Trådstartare
Pratade med hovslagaren lite lätt om att eventuellt sänka veterinärvårds försäkringen på ponnyn eftersom jag inte tänkt göra några större grejer om det händer något, men vill ändå ha lite att luta mig emot om det till exempel blir kolik som ponnyn måste in för eller nåt åt det hållet. Hovslagaren påstod då att de knappt behandlar gamla hästar för sånt utan hellre låter dem somna in om det är allvarligt. Kan det verkligen stämma?

Sv: Ingen akutvård?!

Nu kan jag bara svara för mig själv och om de patienter jag träffar.

Det är inte ovanligt att äldre hästar får kolik och de behandlas ofta!

Det är ägaren som bestämmer om man ska prova att behandla hästen eller om den ska få vandra vidare (förutsatt att den inte är super dålig och bortom rädding förstås).

Oftast så brukar man behandla hästen hemma. Smärtstillande/kramplösande, vätska och motion. Många hästar blir bra på detta, det kostar några tusen om det krävs ett par besök (det är i detta läget det är bra att ha en försäkring).

I de fall man väljer att ta bort hästen så brukar det vara om man misstänker en så allvarlig kolik att hästen måste buköppnas. Det är ett stort ingrepp som många inte vill utsätta sin gamla häst för.
En buköppning kan vara nog så tuff för en ung och frisk häst, föreställ dig då hur det är för en gammal häst med sämre muskelmassa och ork. Risken finns att de klarar operationen men aldrig kommer tillbaka igen utan står som vrak och avlivas några månader senare.
Många väljer att avliva för att hästen inte är försäkrad och ägaren har inte råd att köra in hästen på klinik.

Jag har själv två gamla hästar hemma, 28 och 20 år gamla.
28åringen har jag tagit över, han är oförsäkrad och kan pga sin ålder inte försäkras igen. Skulle han bli dålig så kommer jag att behandla honom hemma så länge han och jag orkar (och så långt som min kompetens sträcker sig).
Går det till den gräns då han måste åka till klinik kommer jag att välja att ta bort honom istället.
20åringen är pigg och i fin form (fullt ridbar), har en bra veterinärvårdsförsäkning. Om han blir dålig skulle han få åka till klinik för utredning. Jag är tveksam till om jag skulle låta honom buköppnas, men ex. spolning av en led eller kirurgi av vissa sårskador skulle jag inte backa på!

Det är inte bara kolik som de kan drabbas av, sårskador är inte ovanligt heller.
När jag jobbade åt distriktarna så var jag ute en kväll på en sårskada. Ganska lång resväg (som ägaren får stå för). Hästen drogades, fick lokalbedövning, såret rensades och syddes ihop. Hästen fick stelkrampsvaccin och smärtstillande. Detta kostade djurägaren ca 5000:-. Ingen speciellt stor skada, men dyrt nog ändå...

Att skippa veterinärvårdsförsäkringen på din häst tycker jag är ett dåligt drag!
Det finns många lägen då den är bra att ha!

Att skippa veterinärvårdsförsäkringen på din häst tycker jag är ett dåligt drag!

Jag har 3 äldre hästar, den yngsta är i år 18 år.

Honom hade jag försäkrad vet vård och lite liv i flera år, men då de vetbesök han var på aldrig översteg självrisken med speciellt mycket så valde jag för några år sedan att säga upp den.

De andra har vart för gamla för att försäkras in när jag fått dom, de är i år 27 och 23 år.

Vi gör så att vi sparar det som en försäkring skulle kostat, då har vi lite sparat att ta av vid ett eventuellt vet besök.

Den äldste fick kolik på en helgjourtid för några år sedan, det gick på 4 tusen.

Men helt klart har vi sparat på att inte ha försäkring, våra hästar är så pass gamla nu att en större operation inte är att tänka på.

Lättare behandling javisst, men inte tal om buköppning för någon av dom.

18 åringen är den som mest vart skadedrabbad pga av hans ehrlichios som vi dragits med i många år. Men vi har en bra hemmavet som bor på promenadavstånd och det blir inte alls dyrt de gånger vi behövt anlita honom.

*Kl*

Ang kolik och pris. 7400 kr slutade notan på för ett besök för kolik på prima jourtid (helgnatt) här. Då var bara resan på över 2500 kr...

I övrigt så ganska standardbehandling, och en lindrig kolik som inte berodde på stoppa/etc utan på magsår iofs, men ändock. Undersöktes och lyssnades, rektaliserade, näs-svalgsond, ingen direkt slangning men fick lite olja och vatten bara för vet ändå var 'nere', en minidos NSAID, lite kramplösande samt beviplex. Och så 10 liter dropp. Vet stannade inte för att passa droppet så inte därför det blev 'dyrt' heller, att det tog himla lång tid.

Så, det kan springa iväg tusenlappar i en rasande fart utan att vara varken speciellt allvarligt eller extremt behandlingskrävande.

Gamla hästar får ju lättare kolik med. Den vi hade som blev 33 hade upprepade koliker sista åren (gärna på julafton). Släppte de inte mer värme och mild rörelse fick ju vet behandla. 'Klassisk' behandling där med, och var aldrig något prat om 'den är gammal, avliva'. Utan hästens allmäntillstånd etc bedömdes, det frågades hur vi som ägare ställde oss, och så behandlades den. Däremot fanns ju alltid tillägget att 'om det här inte hjälper, då...' Och efter då var det prat om avlivning och inte klinik, fullt rimligt på en 30+ are dock.

Däremot, hur känner DU? Att sänka vetvården ner till 20 - 30 000 kr kan ju vara vettigt om du själv vill spara in pengarna i premieskillnad, och du känner att du inte vill utsätta hästen för några större grejer. Dock, fundera på läget att hästen under ett år får säg 2 koliker a 5000 kr/st (vilket inte är dyrt alltså), och så får den en sårskada av enklare, icke livshotande art men som måste tråcklas ihop av vet på prima jourtid a 4 000 kr. Då har du 'bara' 6000 kr kvar på försäkringen det året. Och ponera att kolikbesöken sker första veckan på året, och så sårskadan en månad senare. Då är det 10 månader med bara 6000 kr kvar. OM dt skulle hända ngt då, är du beredd (och kan) att betala själv då, eller ta bort?

Det är lätt att man tänker att det bara är allvarliga, livshotande saker a la buköppning som blir dyra. Men det kan skena iväg pengar på saker som inte är ens i närheten av livshotande. Och om man råkar få flera sådana på samma försäkringsår kan det bli tight. Sen finns det ju andra saker, som är potentiellt illa, men inte blir det, men kostar. En unghäst fick en liten skada som i sig var harmlös. Dock var den väldigt lednära. Så det blev både in på klinik, och en veckas observation på klinik då hästen hade lindrig hälta och låggradig feber. Notan slutade, för flera år sen, på 9000 kr för den klinikvistelsen. Det 'blev' aldrig ngt av det lednära såret, det läkte fint och så vidare. Men likväl en dyr nota.

Men, vad har du vetvården på nu, och vad funderar du på att sänka till?

Svarar alla:

Tack för svaren!

Ponnyn är 18 år i år, har haft samma ägare från 5 - 17 år när jag köpte honom. Han har under den tiden träffat veterinär fyra gånger; för lös mage (minns inte vad han fick), kvarka (i stallet, han var den enda som aldrig blev sjuk), för hosta (fick ventipulmin) och besiktningen när jag köpte honom..

Han står i 60 000 i veterinärvård (en summa som jag bara övertog från tidigare ägare). Ta bort den vill jag nog inte göra, men samtidigt känns det som att 30 000 kanske kan räcka? Buköppning till exempel tror jag inte skulle bli aktuellt. Å andra sidan är det min stora kärlek så när det väl kommer till kritan kanske man satsar ändå. Ska ner till GHS imorgon så tänkte prata med dem i Agrias monter vad de tycker.

Ja alltså de lägger ju inte hur mycket krut som helst på en gammal häst, är problemet av en mera komplicerad natur så ja då tror jag att de låter dem få somna in.

Vi hamnade i den sitsen här hos oss för några veckor sedan, då vår gammel man blev rejält halt. Var inne på kliniken och de kunde inte finna orsaken till varför, han fick Metacam en vecka och sedan skulle vi höras av på telefonen.

1 vecka senare ringde jag och ratade med behandlande veterinär, och hon sa i princip som så att de inte kunde bidra med mera och nu var det bara att vänta ett par veckor till och hade han inte då blivit bättre så ja då fanns inga flera alternativ.:crazy:

Jag kan bara tala för mig själv. För ett år sedan fick min 3-åring kolik, och distriksveterinären kom ut och sade åt oss att åka till klinik så fort som möjligt. På kliniken förklarade de att hon behövde buköppnas, och OM hon klarade operationen skulle efterbehandlingen säkerligen överstiga de 100 000 jag hade henne veterinärförsäkrad i. Hästen själv hade jag köpt för 12 000, men OJ vad hon betydde mycket för mig.

För min del var det inget val- rädda det som räddas kan. Jag hade aldrig slutat fundera på om hon hade gått att rädda om jag hade valt att avliva henne där och då, och det har varit värt varenda krona bara att få veta vad det var för fel.

Min fråga till dig är således: Föreställ dig att din häst åker på kolik, och distriktsvet. säger åt dig att det enda du kan göra är att ta hästen till klinik fortast möjligt. Om du i ett sådant läge kan besluta att avliva hästen på plats tycker jag att du kan sänka din veterinärvårdsförsäkring. I annat fall: behåll den.

Men nu pratade ju TS om att SÄNKA veterinärvårdsförsäkringen, inte TA BORT den. Viss skillnad kan jag tycka ;)

/boccia, som själv funderar på att sänka sin veterinärvårdsdel på försäkringen, från 120´till 60´

Vår häst är 25 år och var inne på Strömsholm ett par dagar för njur och mjältbandsupphängning av tarmen (kolikliknande symtom). De behandlade henne och hade det inte gått att få loss tarmen med medicinen de använde hade de gått in med titthålsoperation. Nog kan man behandla äldre hästar även om det är allvarligare saker bara man ser till konsekvenserna.
Vi skulle t.ex. inte låta hästen genomgå en stor buköppning för den konvalescensen som blir med boxvila etc. skulle inte denna häst funka bra med. Då skulle hon fått somna in med tanke på åldern och personligheten (lättstressad, tappar lätt hull).
Men 'allting annat' som inte innebär så stora ingrepp skulle vi givetvis försöka med om hon blev sjuk och behövde hjälp. Hon är endast veterinärvårdsförsäkrad för 60 000 kr och har så varit sen vi köpte henne, har knappt behövt använda försäkringen under åren.

Denna häst är i extremt bra skick för övrigt, vilket kan också vara en faktor när man beslutar över behandlingar.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 791
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023