Inga pengar, ingen häst.

Athletin

Trådstartare
Hej.
Nu har jag hamnat i en situation som så många andra före mej har hamnat i.

Jag skulle sälja mitt fullblodssto och det var en kvinna som ville köpa henne.
Det var JAG som ville att hon skulle ha henne en månad på foder innan köpet gick igenom eftersom hästen i fråga är llite av en problemhäst och jag ville att allt skulle fungera.

När dagen kom för betalning så frågade kvinnan om vi kunde vänta med betalning till slutet av månaden, vilket jag gick med på eftersom jag visste att hennes man som jobbar i Norge fick lönen då, och eftersom jag kom väldigt bra överens med kvinnan och vi hade pratat mycket så sa jag ja.

När andra dagen kom för betalning så skickade jag sms dagen innan och samma dag och påminde om att hästen skulle vara betald.
Jag fick svar på Facebook att hennes man inte fått sin lön men att hon skulle försöka fixa fram halva summan så fort som möjligt.
jag sa då till henne att hon fick en vecka till på dej och att jag då skulle ha HELA summan.
Sa även till henne att jag redan hade vart schysst och dragit på det en gång, och att jag inte kunde stå både utan pengar och utan häst.

Hästen i fråga kostar 7000:- så jag tycker inte att det är någon otrolig summa heller.
jag har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen då dels för att jag inte har någon plats och för att jag inte klarar av hästen.
i kontraktet står det att hästen ej får säljas vidare då hon tidigare har varit vandringspokal och jag vill inte att hon ska hamna i den situationen igen.

Nu till min fråga
Hur ska jag gå vidare?
Är det kronofogden som jag får vända mej till?

har aldrig hamnat i denhär situationen förut så jag har ingen aning om hur jag skall gå tillväga.

Vi behöver inte diskutera om man ska låna ut sin häst på foder innan köp för det gör jag aldrig om.

vi behöver heller inte diskutera att man ska kolla upp köparen innan, för det gjorde jag.

Otroligt tacksam för svar!

MVH
Athletin
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Vad skrev ni i kontraktet ang ägarbyte? Är hästen din tills hon har betalt eller gick ägarskapet över när hästen flyttade till henne?

Om du fortfarande äger hästen hade jag tagit tillbaka den och sålt den till någon annan.

Annars får du skicka ärendet vidare till KFM. Om du har kollat upp henne innan och hon inte har skulder där eller betalningsanmärkningar borde hon vilja lösa det ärendet så fort som möjligt.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Förlåt, men det slutar ofta så när man säljer problemhästar billigt...
Skicka en faktura via mail, rek.brev och vanligt brev, där du även skriver att om hästen inte är betald innan x datum så går ärendet vidare och att det kommer bli ännu dyrare för henne...

Och att hästen inte får säljas vidare, den delen brukar bara komma igenom om där står vad som händer om hästen trots detta säljs, så vitt jag vet.

Sedan kan jag känna att om man inte har råd med 7.000 för en häst (som är det billigaste utlägget i hästvärlden, oftast) så borde man heller inte ha råd att hålla den.

Jag hade nog övervägt att ta hem och avliva den, faktiskt.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

hästen är min fram tills betalning har skett.

Att ta hem hästen och avliva är det som jag allra helst vill göra.
men då hästen är klaustrofobisk så är det varken speciellt lätt att lasta eller ha henne i transport, detta var en av anledningarna till att jag inte ville att hon skulle behöva åka runt mer.

Har heller ingenstans att ställa henne i väntan på avlivning.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Jag hade skickat ett meddelande till henne att om hästen inte är betald innan veckan är slut, kommer den att återtas för avlivning.

Vet du var den står kan du beställa dit trotjänartjänst el. liknande efter att ha kommit överens med någon i närheten att du får ta bort hästen där. Jag hade absolut tyckt att det är det bästa för hästen, kan man inte skaka fram futtiga 7000 kr som är planerad utgift - vad gör man den dagen hästen behöver akut veterinärvård för 10 000 kr?
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Hon står i denhär kvinnans privata stall, och jag kan väl inte boka avlivning till hennes gård? :O
tror även att kvinnan kan bli rätt motsträvig om jag kommer och ska avliva hästen.

Vad kostar det att använda sej av KFM?
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Hon står i denhär kvinnans privata stall, och jag kan väl inte boka avlivning till hennes gård? :O
tror även att kvinnan kan bli rätt motsträvig om jag kommer och ska avliva hästen.

Vad kostar det att använda sej av KFM?

Vi avlivar hästar på parkeringen utanför stallet hos oss, sen vinschas hästen upp i bilen. Behövs inga arrangemang mera. Passar inte det så kan dom gå en bit bort.
Motsträvig? Jamen då får hon leta fram pengar. Hon kan ju inte bestämma att du inte får avliva DIN häst.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Jag håller på och letar efter någon bonde som jag kan gå till med hästen.
Ja jag vet var hästen finns, det svåra är att få ut en veterinär att avliva på rätt tidpunkt.

Trotjänartjänst är rätt dyrt vad jag vet?
eftersom jag inte får dom 7000:- för hästen så ligger jag dåligt till ekonomiskt denhär månaden, min buffert för sånthär är i det närmaste slut efter en annan incident med en av mina andra hästar.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Det måste väl vara dyrare att avliva med veterinär och sedan ordna bortfrakten själv???
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

jag får titta på detta!
många år sen jag avlivade en häst senast så jag har inte en susning om vad sånt kostar nuförtiden :)
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Vad jag inte förstår är varför måste du avliva hästen? Har den det inte bra hos denna kvinna (köparen)? Om hästen mår bra hos köparen så hade jag nog haft lite is i magen och tjatat på om att få betalning istället för att avliva hästen nu på stört..
Att avliva hästen kostar ju en massa pengar det med.. däremot så kan du skriftligen begära betalning med information om att om hästen inte betalas i sin helhet före ett visst datum så kommer du och hämtar hästen för avlivning/alt vidareförsäljning.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Nu förstår jag inte problemet ??? Om du nu tycker det är ok att betala priset för avlivning som är nästan lika mycket som du vill ha för hästen, varför inte helt enkelt överlåta hästen på köparen.
Det verkar ju som du var nöjd med köparen och om nu denna "problemhäst" får det bra. Fast jag kanske har förstått saken fel.:)
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Det är billigare att lantbrukstjänst avlivar hästen och tar den med sig på en gång än att veterinären ska komma och avliva den och att lantbrukstjänst sedan ska hämta den. Själva avlivningen ingår i hämtningen, iallafall gjorde den det när jag fick ta bort min förra häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Om hästen står hemma hos köparen är nog det bästa du kan göra att antingen skänka hästen till henne, alt. lämna ut den på livstidsfoder. Du får inte gå in och ta hästen därifrån, även om det är din - så länge hon inte lämnar den frivilligt till dig eller ger dig tillträde. Således måste du involvera KFM, vilket tar tid och energi - tid verkar du inte ha om jag förstår dig rätt.

Vi betalade 6000 kr för bultning och bortforskling i november, det kanska kan bli billigare med annan aktör, men jag tror inte det handlar om några större summor du sparar. Det är bortforsling och bränning av kroppen som kostar, bulten tar de nog inte mycket för.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Anledningen till att jag inte vill låna ut på livstid eller skänka hästen är för att om hon nu inte ens kan betala 7000:- så har jag svårt att tro att kvinnan skulle ha råd att hålla häst överhuvudtaget.

Jag hade vart mer förstående om det handlade om en större summa, men 7000:- är ingen stor summa när det handlar om hästar.
Och om vi ist ändrar till livstidsfoder så finns ju endå risken att jag får tillbaka henne.

Jag har ju ingen möjlighet att ta hem hästen, mest för att jag inte klarar av henne.

Jo jag har uppfattat det som att jag kan inte bara gå in och hämta hästen på hennes gård, utan jag måste ha hennes tillåtelse, det är drf som jag tror att hon skulle sätta sej på tvären om jag ringer och säger att jag ska komma ut och hämta henne för avlivning.
 
Sv: Inga pengar, ingen häst.

Du får nog se den stora bilden. Vad ska du göra om hon inte betalar? Gråta som ett barn? Du kan gå till KFM och be om handräckning och återta din häst. Alt. kräva in pengarna - men i så fall kvarstår ju fakta att hon egentligen inte har råd att ha häst. Hade hon haft råd, hade du haft pengarna nu.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 308
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 159
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 576
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp