Inga fästen för bakselen?

Q

qrumelur

Jag har hittat en vagn som jag är intresserad av. men den saknar fästen för bakselen på skaklarna.
Fråga från mig som är väldigt novis: kan man fästa bakselen i öglorna för skakelremmarna? :confused:

Sv: Inga fästen för bakselen?

*Kl* och *trådlån*

Jag har hittills kört med bakselen fäst i ringarna vid skakelremmarna på min loksele. Är det att föredra att fästa den direkt i skakeln istället och i så fall varför?

Man kan sätta den i skakelögglan, om bakseleremmen räcker fram, annars kan man skarva den:)

Att sätta bakselen i ringen på lokselen brukar göra så att lokorna gärna puttas fram i nedförbackar. Till en vanlig loksele bör man helst ha långa skakelögglor på skaklarna (ev långa skakelremmar) och sätta bakselen i skaklarna, för att hästen ska få mer röreslsefrihet och så att selen ligger mer stilla, men det brukar inte vara så stor skillnad om man motionskör lite nu och då samt att om hästen inte verkar bry sig:)

Tack för svaret! Har läst en del och kommit fram till att jag ska prova att fästa i skaklarna istället.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 114
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 568
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar