Sv: Inför 3års-test
Oj vilken bra tråd! Har själv en treåring (2,5) som ska visas i vår och har lite panik för att jag inte kunnat jobba henne tillräckligt. Jag pratade dock med en av våra "kända" unghästutbildare som sa att "det är lugnt"... de ska kunna så lite som treåringar så det hinner du på en månad eller två...
Mitt sto är dagligen hanterat sedan föltiden (född hos mig) Hon är longerad och har fått träna lös galopp och har sedan hon var liten fått skutta över lite hinder först tillsammans med mamman (obs ingen egentlig hoppning) och sedan lite då och då själv. Kan tillägga att min DRESSYRunghäst älskar hoppningen (!) och har under sin uppväxt gjort "egna" hoppbanor över stock och sten i hagen... därför är hon väldigt positiv till all hoppningen. Nu ska hon iväg på lite anordnade löshoppningsträningar ett par ggr i månaden samt ridas i skritt, trav, galopp i feb/mars. Hon är sadelvan och hängd på utan problem så jag tror det ska fungera. Jag brukar vilja göra detta på höten men detta sto har helt enkelt inte varit moget utan man har fått ta det sakta så vi får e vad vi hinner, treårs är ju bara ett delmål!
Dessvärre så jobbar ju vädret mot mig då jag inte har tillgång till ridhus/ridbana utan bara en gräsvall.