Inför 3års-test

R

rombin

Hur tränar ni era hästar inför 3års-testet? det vanligaste är ju att börja när hästarna är ca 2,5 år men löshopparna ni hästarna och så från tidigare ålder? hur ser träningen ut?

vore intressant att veta! :)

Sv: Inför 3års-test

Jag har bara visat två ponnyer på treårstestet så någon stor erfarenhet har jag inte :)

Mina hästar fick skutta över bommar redan som föl. Jag har löshoppat dem utan några större krav från att de var unga, lite då och då. Dvs inga höjder, utan mer för att de ska känna sig säkra på uppgiften.

Ett halvår innan testet så provade jag höja för första gången upp till ca 80. Inga problem. Runt två månader innan hoppade de fulla höjden ett par gånger. Sedan pysslade jag med annat inför testet, tränade mer visning för hand etc och promenader i skogen varvat med vanlig utbildning. Någon vecka innan testet fick de hoppa ett par gånger var över full hinderhöjd.

Detta var inget genomtänkt upplägg, det bara blev så. Mina hästar kändes väldigt välförberedda på själva testet, lugna och säkra.

ohh den här tråden måste jag följa!

Jag köpte min unghäst i höstas och han var då endast hanterad men inte utbildad på något sätt. Jag började direkt med tömkörning, hoppning, och longering, när han var säker i longering och tömkörning började jag rida in honom.

Idag så hoppar han fulla 3:årstest höjden vilket är 130 cm, han går i alla gångarter i tömkörningen med bra bärighet och jag rider honom utan ledare i skritt och trav.

När januari är slut så vill jag ha börjat rida ut på honom med en annan häst och galoppera honom ute

Mitt mål är att han ska få vila lite innan treårstestet så därför skyndar jag på lite så att jag bara kan ta korta pass innan treårs.

Hur lägger ni andra upp det?:D

Jag har precis börjat löshoppa min som ska visas och hon är 2,5 år (född i juni). Förra året har hon hängt med som handhäst på ridturer ut i naturen för att träna kondition.
Hon är insutten och riden lite grann och det har gått bra. Ser ingen anledning att skynda för jag red in min andra häst på hösten som 2,5-åring och det gjorde inte någon fördel kände jag, så därför har jag medvetet väntat med denna (och den andra jag har som dock inte ska visas).
Det som de ska kunna på 3-års tar inte så lång tid att lära in.
Nu är planen att tömköra lite och rida lite till. Åka iväg på fler löshoppningar så vi kan börja höja lite. Jag kommer lägga mest krut på att hon ska vara trygg med löshoppningen eftersom det är det som det är mest fokus på under visningen.

Om det är halvblod som ska visas så tänk på att även öva hästarna att lösgaloppera i båda varven. Man börjar i höger varv, sen vänster, sen sätts bommarna upp.

Har sett alldeles för många hästar som visarna knappt kan få att galoppera i högervarv och hästar som reagerar väldigt när det helt plötsligt är en bom uppe.

*KL*

Får gå i paddocken några gånger som 2 åring på sommaren samt lite sadelvänjning och lära sig gå runt i lösshoppningen och små hinder .några veckor på sommaren ,Maj /juni sen går de i hagen

Åker sen på insittning Helst Nov/Dec

Unghästarna _sitts in i skritt trav gallop _ hösten innan 3 årstestet hos unghästinridaren samt löshoppas 1 gång i veckan då .
Detta sker under 1 månad hem och vila 3-4 månader

Sen tillbaka till unghästutbildaren rids mer ca 1 månad innan 3 årstestet och löshoppas . Visas på 3 årstest .

Sen ska de inte göra något förrän hösten igen . Då med lätt jobb ca 3 dagar veckan .

Anser att folk överjobbar sina unghästar dom ska löshoppas och kunna visa att det går att sitta /rida skritt trav och galopp utan att dom beter sig istadig.

Inga krav på form eller nåt .

Mia

Oj vilken bra tråd! Har själv en treåring (2,5) som ska visas i vår och har lite panik för att jag inte kunnat jobba henne tillräckligt. Jag pratade dock med en av våra "kända" unghästutbildare som sa att "det är lugnt"... de ska kunna så lite som treåringar så det hinner du på en månad eller två...
Mitt sto är dagligen hanterat sedan föltiden (född hos mig) Hon är longerad och har fått träna lös galopp och har sedan hon var liten fått skutta över lite hinder först tillsammans med mamman (obs ingen egentlig hoppning) och sedan lite då och då själv. Kan tillägga att min DRESSYRunghäst älskar hoppningen (!) och har under sin uppväxt gjort "egna" hoppbanor över stock och sten i hagen... därför är hon väldigt positiv till all hoppningen. Nu ska hon iväg på lite anordnade löshoppningsträningar ett par ggr i månaden samt ridas i skritt, trav, galopp i feb/mars. Hon är sadelvan och hängd på utan problem så jag tror det ska fungera. Jag brukar vilja göra detta på höten men detta sto har helt enkelt inte varit moget utan man har fått ta det sakta så vi får e vad vi hinner, treårs är ju bara ett delmål!
Dessvärre så jobbar ju vädret mot mig då jag inte har tillgång till ridhus/ridbana utan bara en gräsvall.

Ja just det var något jag också tänkte på när vi var på testet! Jag hade galopperat mina åt båda hållen så de visste vad de skulle göra men det märkte jag att inte många andra hade tänkt på :) Bra tips!

Men, detta gäller även ponnyerna! ;)

Senast ändrad:

jätte bra sida, ska följa den här. Är förste pilot på en 3åring =)

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka