Info om vad distans är?

J

jaca

finnns det nånstans? Borde kanske se det nånstans *tittar mig omkring men hittar ingen/t :crazy: .

Förmodligen gör jag bort mig nu men är det någon här som i enkla drag har lust att förklara för mig hur sporten fungerar? Vilka hästar har ni?

Själva idén är tilltalande ; att rida långt utomhus med sin bästa vän låter som något man vill göra men jag kanske har fått det mesta om bakfoten? Det kanske inte är det som är drivkraften? Som ni ser har jag ingen aning om vad jag pratar om så hjälp!

Sv: Info om vad distans är?

Självklart hittade jag en informationssida om distans strax efter jag postat detta inlägg men ni som tävlar kan väl ändå berätta lite.

Ja, vad är drivkraften?
Den är nog olika från ryttare till ryttare (och även beroende på vilken häst man har).

Man kan rida distans därför att:
- Man vill vinna
- Man vill rida många godkända kilometer men kanske inte nödvändigtvis vinna eller placera sig
- Man vill få en snitslad underbar ridtur genom olika sorters miljö och terräng i olika delar av landet
- Man vill kunna luta sig tillbaka efter en jobbig ritt och vara lycklig över att man själv och hästen klarade sig bra (man har tränat bra)
- Man klarar inte av prestationsångesten när man ska in på en hopp- eller dressyrbana och göra sitt yttersta under någon kort minut. Distans rider man i många timmar, utan större publik. Bra för dallriga tävlingsnerver även om de förstås finns i viss grad också när man rider distans.
- Man är vetgirig och inser att ALLT som rör ridning och hästhållning påverkar ditt tävlingsresultat, du behöver inte snöa in på en snäv liten värld av ridstilar eller filosofier.
- Man vill kombinera en annan ridgren med något som ger hästen kondition, hållbarhet och glädje.

Det är vad jag kan komma på för ögonblicket.

"att rida långt utomhus med sin bästa vän låter som något man vill göra men jag kanske har fått det mesta om bakfoten? Det kanske inte är det som är drivkraften?"

Jo, för mig och för många andra är det det. Att tillsammans med hästen klara prestationen men också uppleva natur och ridsällskap. Sen är det också lockande för de som är taktiskt lagda och inte bara snabba och starka. Att man kan vinna en tävling om man lägger upp den smart istället för att bara vara snabb och stark. Förstår du mitt svammel? ;)

Det finns som sagt många infosidor om distans och om du läser mer i gamla trådar på det här forumet så får du ännu mer information.

Sporten fungerar så att vi tävlar på sträckor mellan 5 och 16 mil, fast oftast anges de i km. Sträckor under 50 km förekommer också, men då är det oftast en clear round, dvs ingen vinner men alla godkända får en rosett. CR kan förekomma ända upp till sträckor på 80 km. Lätt klass är 50-79 km, medelsvår är 80 - 120 km och svår 121 km och uppöver. För att få rida en klass måste du som ryttare ha kvalat till den genom att ha genomfört två godkända ritter i den lägre klassen. Tex 2 CR för att rida 50-79. När man kommer upp på längre ritter måste också hästen ha kvalat, tex för att rida 121-140 ha två godkända på mellan 100 och 120.

Alla ritter är indelade i delsträckor som max är 4 mil, förutom sista sträckan som ska vara som mest runt 2 mil. Innan start, efter målgång och mellan varje delsträcka är det veterinärbesiktning och mellan delsträckorna (i de s.k. veterinärgrindarna) är det också obligatorisk vila på runt 30 - 40 min.

I veterinärbesiktningen kollas puls, andning, hjärtljud, tarmljud, uttorkning, hälta, sår, mm. Pulsen blir en central del då det är pulsgräns för att få fortsätta. På lägre ritter är det oftast 60 slag, på längre 64. Från att man kommit in till en veterinärgrind eller i mål så har man 20 minuter på sig att få ner pulsen på hästen, oftast genom kylning och avskrittning. Rider man lugnt och är nybörjare brukar man kunna gå rakt in till pulsning om man har tagit det lugnt i slutet av sträckan.

Vinner gör den häst som klarat hela ritten på kortast tid och varit godkänd i alla besiktning inklusive den sista. Alla som är godkända i mål får en godkänd ritt noterad på sig, övriga är uteslutna, antingen i grindarna eller på egen begäran, om man tex känt att hästen inte mår bra, är trött, känns stel, osv, eller att man själv inte mår bra.

Många rider inte för att vinna, någonsin, utan för att samla kilometer. Därför finns också en km-liga. Dessa hittar du bäst under www.distanslistan.com. Där hittar du också var det finns ritter och de resultat som gjorts.

De hästar som används är alla möjliga, iaf på lätt och medelsvår klass. Sen börjar araberna att dominera, just för att de är lätta, uthålliga och har snabb avkylning. Varmblod är också bra hästar för sporten. Oavsett ras så bör ens häst inte ha för bulkiga muskler, eftersom då blodkärl ligger djupare och avkylningen går långsammar = svårt att få ner puls och ansträngande för hästen. Jämför ytterligheterna Ardenner - Arab så förstår du vad jag menar.

Utrustningen vi använder är också väldigt olika men alla distansryttare är mycket sadelmedvetna då det omedelbart märks om sadeln inte passar. Många rider med specialsadlar eller bomlösa, men även i vanliga dressyrsadlar. Träns brukar vara av enklaste snitt och många rider bettlöst så att hästen lättare kan dricka/äta under ritten.

Kort sagt kan alla rida distans på lätt nivå, oavsett ras och utrustning. Om man sen vill satsa på högre klasser brukar det ge sig vad man behöver i hästväg och utrustning.

En sak som är speciell är att man är ett helt team som tävlar. Inte bara hästen och ryttaren utan också 1-flera medhjälpare som möter upp längs sträckorna med vatten och energirik mat till ryttaren, tar hand om hästen i grindarna och allmänt finns till hand. För många är det en familjesport, där mamma och pappa eller pappa/mamma och barn är medhjälpare. Andra har ridkompisar som hjälper till.

Det finns mycket mer att berätta men jag hoppas att du har fått en inblick iaf!

/Camilla

det var en väldigt bra och målande beskrivning! :) :bow:

Tack för den fina beskrivningen! Låter riktigt roligt allt+ att man kan hålla sig på låg nivå hela tiden om man vill.

En fråga till; hur bra kondition har ni distansryttare? Är ni unga alla (ska jag lura in mina barn eller mig själv :smirk: )? Är det möjligt att vara publik nånstans? Hur ofta arrangeras det tävlingar? Hur "blodigt allvar" präglas tävlingarna av?

Personligen låter det roligt att ha ett mål med sin träning utan att harva runt i padock och träna jämt . Långritter ägnar vi oss redan åt i famijen men det här kan ju göra att man har ett mål med sin träning. Vill ju givetvis ha en korrekt riden häst(o dit är det långt) men är inte det minsta intresserad av andra typer av tävlingar där man ska visa upp sig på kort tid och vara perfekt under tidspress. Distans låter jätteroligt men undrar om jag kanske passerat bäst före datum hm..ska nog fördjupa mig mer i ämnet.

Än en gång; tack för att ni tog er tid att svara så utförligt!

P:S Är det några islandshästar med?

Alla åldergrupper finns nog.
Precis som inom maratonlopp för människor så kan man hålla på med uthållighetssporter länge och väl. Då kan nog lura in hela familjen med gott samvete :p !

Hej!

Vad roligt att du är intresserad, nu håller vi tummarna för att du ger dig ut på en distansrittstävling! Jag vet flera som har börjat rida distans på äldre dagar, vi har haft många duktiga äldre i sverigeeliten. Och som Geshira sa, hela familjen kan också vara med! :)

Islänningar finns också på distansbanorna, än så länge är de inte så många, men det är ju dags att ändra på! Jag ser ofta ett par stycken ute på distansbanorna och de är alltid lika härliga att se!

Camilla

Man kan tävla BÅDE föräldrar och barn häst/ ponny och dessutom i samma klass! Det är inte många andra grenar som kan erbjuda det!
Hoppas att du provar på distans (det finns många prova-på ritter som inte är så långa!)

Ja det låter verkligen som något för vår familj! Ska försöka hitta en tävling att åka och titta på. Finns det nån rikstäckande hemsida med lokala klubbar?

Precis som när man själv ska fys-träna är det bra att liksom ha en anledning och att träna(mer än att man vill må bra).Gångartsträning är jättekul och nödvändigt men det gör jag ju bara för att kunna rida ut men skulle aldrig komma på idén att tävla. Det här låter som en fantastisk vidareutveckling av vårt ridande. Fortvarande bara på kul men man kommer iväg på roliga evanemang.

Läste nånstans att träningen för att få upp hästen i rätt kondition är nåt år så det är bara att börja. Känns kul bara att planera och lära sig hur man ska lägga upp träningen.

Tack för alla svar!

Du kan gå in på www.distanslistan.com och där hittar du ritter och klubbar. Det är inte så väldigt många tävlingar kvar denna säsongen, men kanske att du kan hitta en som passar att åka och titta på. Annars drar säsongen igång igen i mars-april.

Finns det ingen i trakterna södra Dalarna/norra Västmanland som är intresserade av att börja med distans?? Jag skule behöva en tränings- och peppningskompis. Har tillgång till bra tränare och mentorer men vill inte börja själv. :bump: Hoppa på!!!

Ålder är oväsentligt för distans! Och det är ofta så att ju äldre du blir desto tålmodigare så det är bara att sätta igång, och som sagt - ni kan rida hela familjen samtidigt i samma klass, t.o.m.!

När det gäller lägre klasser så räcker vanlig ridkondition, dvs den du får genom träningen. När man kommer längre upp i klasser så är det bra att vara i form själv med hjälp av t.ex. simning, löpning, mm någon gång i veckan. Detta för att orka vara en bra ryttare även när man är trött.

Islandshästar passar garanterat bra, iaf till klasser på lätt nivå.

När det gäller träningen så stämmer det att grundträningen tar flera år. Men är era hästar redan regelbundet ridna så är mycket av den träningen redan gjord. Då återstår att lägga in distanspass och vänja dem att trava /tölta? längre sträckor men i långsamt tempo. Då behöver det inte ta år, utan om ni sätter igång nu så är ni mer än redo för en femmilare till nästa vår! Och man behöver inte träna för kung och fosterland för en femmilare - de flesta hästar som rids regelbundet och minst sådär 3 gånger i veckan klarar en sån ritt i lugnt tempo.

Ta kontakt med er distriktsgrenledare. Alla dom hittar du på www.distansryttaren.se och finns det ingen för ert distrikt så ta kontakt med den i närmaste distriktet.

Förresten - distans hör ju till SvRF och islandshästar har egen organisation, eller hur? Då måste ni ha grönt kort och lokal licens för er själva för att starta en distans, men sen är det bara att tuta och köra på ritter upp till och med fem mil.

/Camilla

*lånar knapp*
passar på att fråga här...Kan jag ställa upp i tex. en clear round med en oskodd häst? kan jag starta och rida hela ritten med boots av något slag eller MÅSTE hästen vara skodd?

Tack för att du tar dig tid att svara så utförligt! Jag tände verkligen till på detta måste jag säga, kunde knappt somna inatt.
Hittade distans-sidan och lite annat smått och gott och har nog sträckläst det mesta MEN det där med grönt kort lyckades jag inte fatta vad det innebär? Får kolla på dotterns ponnyridskola, dom borde ju veta.

Om jag ska satsa på ett provlopp nästa vår hur mycket träning ska jag börja med nu? Den ena hästen är i bra normal form, regelbundet riden och med bra isländsk uppväxt då han gick i stora kuperade marker som föl, det är honom jag tänker på som försöksobjekt i första hand. Har läst att man ska rida några mil per vecka , först i skritt och sedan i lugn trav/tölt. Menar man då totalt per vecka alltså kanske en mil per gång 4 ggr eller några mil per gång 4 ggr? Oj, förstod ni det där?

Hur många lopp per säsong gör en normal startande? Hur många långa pass bör man ha gjort hemma innan man kommer till en start? Hur många är det som tävlar i Sverige?

Nästa "problem" är väl att han blir stissig när det är flera hästar med och då våra andra hästar inte är lika starka går det ju jättebra med dom, men nya hästar...tror jag skulle vara nervös som sjutton vid den första starten, sen är det nog inga problem. Kanske är rätt vanligt fenomen? Däremot tror jag det här skulle vara rena vitamininjektionen för honom för han är inte vidare glad i vanlig träning......men har massor med go ute.

En liten, liten fråga till; hur är det med barnmedverkan? Tro om man lyckas få dottern att nappa? Hon har ju viss Malin som idol men tror inte hon egentligen vet vad hon vill ännu. Islandsvärlden vill hon INTE o jag vill inte låta henne träna hoppning intensivt så kanske vi kan mötas här tänkte jag.

Finns det nån bra bok att läsa?

Hoppas ni orkar svara lite till....sen ska jag forska vidare på egen hand :p .

Tack för att du tar dig tid att svara så utförligt!

Jag svarar gärna på frågor från en som är så intresserad, det är bara kul! Men tänk på att mina svar är utifrån min erfarenhet och inte några generella som gäller alla!

MEN det där med grönt kort lyckades jag inte fatta vad det innebär?

Alla som tävlar på tävlingar som anordnas av ridsportförbundsansluten klubb och som omfattas av ridsportförbundets tävlingsreglemente, måste ha ett grönt kort. Detta tar man en gång och via sin lokala ridklubb. Det gäller att visa att man kan hitta i reglementet och att man har viss baskunskap när det gäller hästar, som att visa häst för hand, lasta, mm.

Har läst att man ska rida några mil per vecka , först i skritt och sedan i lugn trav/tölt.

För att rida en femmilare, vilket är det ni måste sikta på då ni behöver göra en CR (jag skrev fel förut när jag skrev två!), så behöver ni bara rida hästen som vanligt men kanske en till två gånger i veckan rida ca en mil i skritt och trav (eller tölt, jag vet inte vilket som är mest gynnsamt för en islandshäst?) Börja med att trava 5 minuters pass med skritt emellan och känns det väldigt enkelt för hästen så öka till 10 minuters pass med ca 5 minuters skritt emellan. Dessa pass (1 eller 2) per vecka plus något pass vanlig uteridning och några pass gångartsträning räcker alldeles utmärkt. Låt hästen vila 1-2 dagar per vecka, gärna efter distanspassen så att den återhämtar sig väl och bygger muskler/kondition

Hur många lopp per säsong gör en normal startande?

Tja, kanske 3-6 tävlingar per år, men det beror på. Har man en häst som som längst går tex 12 mil så rider man inte 6 tolvmilare utan rider ibland kortare ritter. Själv rider jag max 3 ritter per år men det beror på långa avstånd till tävlingarna.

Hur många långa pass bör man ha gjort hemma innan man kommer till en start?

Ska du rida en femmilare så räcker det att ca 4 veckor innan göra ett pass om 2-3 mil. Detta för att vänja hästen att gå lite längre, att pressa kroppen liten extra, att kolla om den känns fräsch och redo och känna att utrustningen fungerar.

Hur många är det som tävlar i Sverige?

Bra fråga. 200 kanske? Svårt att säga - en del hoppar över några år men kan ändå räknas till de aktiva.

tror jag skulle vara nervös som sjutton vid den första starten, sen är det nog inga problem. Kanske är rätt vanligt fenomen?

Ja, det är det. Du har en hel kvart på dig att starta så du kan gömma dig och honom bakom ett hus eller annat och sen rida iväg efter de andra om du vill.

En liten, liten fråga till; hur är det med barnmedverkan?

Går ypperligt! Alla tävlar på samma villkor, barn på ponny, vuxna på ponny, vuxna på stor häst, barn på stor häst. Bara de klarar av sin häst och orkar så. Är de yngre än 13 år kan de inte ta grönt kort men om en vuxen med grönt kort är med är det okej. När jag hade mina elever var två av dem 12 år när de tävlade (på ridskolehäst!).

Finns det nån bra bok att läsa?

Kolla in boken Med naturen som ridhus.

/Camilla

Intressant läsning...men en liten undran. Du skriver att mest är det araber som klarar av att få ner pulsen snabbt och kyls ner fortare, men spelar det någon roll vilken typ av arab, när jag läser om araber så är det en djungel...det finns polska, ryska och egyptiska araber och så blandningar av dessa. Är någon bättre än en annan typ?
Sadlar likaså, var kan man läsa om sadlar speciellt för distansridning? Vilkan märken finns det alltså som säljer distanssadlar? Djungel här med, dressyrsadlar, hoppsadlar och Island finns i mängder men jag har aldrig sett en distanssadel.

Återigen; stort tack!

Håller på o pratar mig varm för detta med maken samt dottern (hon som tror hon ska bli hoppryttare, men vi har inte sett slutet än). Maken tände till direkt, det här är hans typ av bag också, dock blev han lite förskräckt när jag skulle visa honom en distansritthemsida och det första han ser är en ridbild samt text;16 milaritt o blabla :o . Fick lugna honom snabbt med att det är vanligast med kortare turer.... :D .

Jag gräver vidare efter bok, har redan beställt tidningen, och mera kött på benen så syns vi kanske här eller ännu bättre på nån tävling nästa år!

Texaz skrev:
Finns det ingen i trakterna södra Dalarna/norra Västmanland som är intresserade av att börja med distans?? Jag skule behöva en tränings- och peppningskompis. Har tillgång till bra tränare och mentorer men vill inte börja själv. :bump: Hoppa på!!!
Börja med och börja med, men jag tänkte iaf ta en säsong nästa år och det blir då min första på... *räknar efter*... fem år och jag har inte haft någon riktig tävlingssäsong före det heller pga min äldre hästs problematik. Hästen jag har tänkt tävla är helt grön och nyinriden och därmed börjar jag från början.
Bor gör jag också - i södra(ste) Dalarna, så om inte annat så skulle man ju kanske kunna tänka sig träningsritter tillsammans? Nu är jag väldigt nyfiken på vem din tränare/mentor är?

/JES

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 317
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025