Info om vad distans är?

Sv: Info om vad distans är?

Åja, du vet nog vilka de är ( det finns flera!!) :angel: Tror nog att vi t o m rider för samma klubb... :o . Fast jag har inte varit så väldigt aktiv på ridsidan de senaste åren, ja knappt på arrangörssidan heller :crazy: . Nog ska vi väl kunna få till några träningsritter, och kanske få med oss fler... :banana:

jaca!!!
jag är själv ganska ny inom distansen och rider dessutom islandshäst!
håller på att knåpa ihop ett slags träningsprogram för islandshästar inom distansen, givetvis inga benhårda "så SKA du göra" utan lite mer riktlinjer för vad som funkar generellt för ALLA hästar, vad som är anpassningsbart för just islänningen enligt vad jag provat på min, och lite tips och råd till första cr 50 km, lite smått och gott helt enkelt! om du e sugen på att läsa sen när jag är färdig kan du väl pm:a mig din mailadress? :bump:

alla!!!
är det 1 eller 2 cr 50 km man måste ha godkänt för att få starta tävlingsklass 50 km?? har lite hjärnsläpp..... :confused:

lime skrev:
Intressant läsning...men en liten undran. Du skriver att mest är det araber som klarar av att få ner pulsen snabbt och kyls ner fortare, men spelar det någon roll vilken typ av arab, när jag läser om araber så är det en djungel...det finns polska, ryska och egyptiska araber och så blandningar av dessa. Är någon bättre än en annan typ?

Nej, det beror rent generellt på hur hästen som individ är byggd, men de flesta araber har ytliga blodkärl och slimmade muskler. Det är klart att det finns "köttbullar" också men de klarar av ritter mycket bra ändå, skulle jag tro. Även den mest kompakta och runda arab är oftast nättare än ett normalkompakt kallblod, tex.

Sadlar likaså, var kan man läsa om sadlar speciellt för distansridning? Vilkan märken finns det alltså som säljer distanssadlar? Djungel här med, dressyrsadlar, hoppsadlar och Island finns i mängder men jag har aldrig sett en distanssadel.

Big horn har speciella distanssadlar och också flera tyska märken (som jag nu inte kommer på namnet på) men också flera märken som har s.k. långfärdssadlar som kan fungera, tex Griffin, Zaldi, mfl. Jag har tidigare ridit i en westernsadel och har nu en bomlös så jag är inte själv så insatt i olika distanssadlar.

/Camilla

Jaha? Nu ska man inte bli MER nyfiken på vem du är då menar du? *muttra, morra* Äh.. får väl ta och slänga iväg ett PM jag då...

/JES
som iaf har varit med och arrangerat för den klubb jag TROR du pratar om EN gång de senaste åren... =)

jaca skrev:
Jag gräver vidare efter bok, har redan beställt tidningen, och mera kött på benen så syns vi kanske här eller ännu bättre på nån tävling nästa år!
Förutom den redan nämnda och väldigt BRA Med naturen som ridhus, så finns det även bra böcker på engelska (om den egna inte är alltför knackig.... ;) ). I min bokhylla står t.ex.: Endurance Start to Finish av Marcy Pavord
Författarinnan är distansryttarinna, uppfödare av distanshästar och har haft turen att ha hittat sig en (distans)veterinär att gifta sig med (FUUUUSK! :D ) så där finns mycket smått och gott även om en del saker i boken är anpassade till engelska förhållanden.

/JES

Vet inte om du vet vem jag är, är "bara" sekreterare i klubben, men jag håller på med NH och western också...
Trodde att du flyttat från stan, eller?? För var du inte med i boxerklubben också???!!

Nattuggla skrev:
jaca!!!
jag är själv ganska ny inom distansen och rider dessutom islandshäst!
håller på att knåpa ihop ett slags träningsprogram för islandshästar inom distansen, givetvis inga benhårda "så SKA du göra" utan lite mer riktlinjer för vad som funkar generellt för ALLA hästar, vad som är anpassningsbart för just islänningen enligt vad jag provat på min, och lite tips och råd till första cr 50 km, lite smått och gott helt enkelt! om du e sugen på att läsa sen när jag är färdig kan du väl pm:a mig din mailadress? :bump:

Vad kul, hur har det fungerat för er? Hur många lopp har ni gjort? Tränar du "den vanliga" gångarts/dressyr träningen ett par gånger per vecka o så långturer resten? Jag skulle verkligen, verkligen vilja ta del av din erfarenhet! Skickar min mailadress på en gång.

Tack för tipsen! Med naturen som ridhus har jag lyckats hitta på tidningen ridsport. Vet du eller någon annan om den finns i nån näthandel där den är billigare? Bokus hade den inte....
Fixar nog engelskan något så när så det får bli efter den svenska.

Kolla på ditt bibliotek om inte de har Naturen som ridhus. Den finns här i Ö-o vet jag, så det borde väl vara fler bibblor i Sverige som har tagit hem den.

Att jag inte tänkte på biblioteket, där ska jag kolla så klart. Tack.

jaca skrev:
Tack för tipsen! Med naturen som ridhus har jag lyckats hitta på tidningen ridsport. Vet du eller någon annan om den finns i nån näthandel där den är billigare? Bokus hade den inte....
Fixar nog engelskan något så när så det får bli efter den svenska.
Billigare eller inte vet jag inte, men större urval av just hästböcker på nätet än hos Hästbokhandeln får man väl leta efter? :bow:

http://www.hobbybokhandeln.com/hastbok/

/JES

Texaz och Kassiopeja!
Jag har tänkt att prova på distans, tanken har funnits i många år men det har bara inte blivit av. Kanske kan ni hjälpa mig lite??
Om inte annat så vore det ju urkul att träffas och rida några mil tilsammans!

Ja nu börjar det likna något, vi kanske ska dra igång lite grönölingsträning inför nästa säsong!!! :o Här i södra Dalarna finns ett gäng duktiga distansryttare som väldigt gärna ställer upp och hjälper till, har lite informationer och träningsritter, fast de senaste åren har intresset varit lite svalt, men det kan vi väl ändra på ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 317
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025