Ineffektiv arbetstid? Utbruten ur Budgetrådgivning

Sedan finns det ju också vad jag skulle kalla hybrid arbete. Dvs, att man under informella former, aka fika, blandar personligt med jobbsnack. Man ska inte underskatta det sociala utbytet och hur det bidrar till jobb effektiviteten.

För en del neurotyper ja. För mig är det mer mentalt ansträngande att hålla tungan rätt i mun vid fikabordet än vad det är att producera.

Ju mer någon (kollega, nära vän eller sambo går bra) tvingar mig till småprat under dagen ju lägre effektivitet får jag.

Jag bränner enormt med hjärnkraft på att försöka verka artigt intresserad av Lennarts altanbygge eller Ullas senaste tittning av Robinson.

Du har så rätt, det är helt upp till varje verksamhet att definiera vad arbetstid är där. Och lite ner till varje chef i mångt o mycket. Jag följer en kvinna på linkedin som har ett stort företag i USA, hon har ingen satt arbetstid på sina medarbetare. MEN de ska utföra uppgifterna inom deadline, därutöver får de lägga upp veckorna hur de vill, med ett par obligatoriska möten här o där inom en 5 dagars arbetsvecka. Det hade jag tyckt varit jättespännande o få testa!

Det låter ju som förtroendearbetstid som är vanligt även i Sverige?

För en del neurotyper ja. För mig är det mer mentalt ansträngande att hålla tungan rätt i mun vid fikabordet än vad det är att producera.

Ju mer någon (kollega, nära vän eller sambo går bra) tvingar mig till småprat under dagen ju lägre effektivitet får jag.

Jag bränner enormt med hjärnkraft på att försöka verka artigt intresserad av Lennarts altanbygge eller Ullas senaste tittning av Robinson.
Jaaaaa!

Jag blir helt dränerad av 30 min fikaprat. Men kan hålla ett 3 h långt förhör eller göra trettiofjorton arbetsuppgifter utan paus.

okej, det vet du nog mer om än mig! Aldrig hört talas om det i sverige :O
Det är jättevanligt från tjänstemannanivå och uppåt

Dock kan jag avslöja att de flesta ändå jobbar inom ganska normala ramar. Dvs dagtid mån till fred. Eftersom det är då alla andra jobbar. Så även om Nisse hellre skulle vilja jobba klockan 02 på natten så funkar det bara om det är uppgifter som är oberoende av andra

Du har så rätt, det är helt upp till varje verksamhet att definiera vad arbetstid är där. Och lite ner till varje chef i mångt o mycket. Jag följer en kvinna på linkedin som har ett stort företag i USA, hon har ingen satt arbetstid på sina medarbetare. MEN de ska utföra uppgifterna inom deadline, därutöver får de lägga upp veckorna hur de vill, med ett par obligatoriska möten här o där inom en 5 dagars arbetsvecka. Det hade jag tyckt varit jättespännande o få testa!

Det låter ju som förtroendearbetstid som är vanligt även i Sverige?
Nja, vid förtroendearbetstid brukar man ju ändå ha arbetstider, även om de i regel är rätt flexibla. Så har i alla fall jag haft det när jag haft förtroendearbetstid, och generellt med förväntan på att man ska vara anträffningsbar mellan ”tidig förmiddag och tidig eftermiddag” typ, med flex i övrigt och möjlighet till personliga ärenden på arbetstid (t.ex tandläkarbesök). Och att man inte räknar övertid utan att man istället själv går tidigare en annan dag för att kompensera för en dag då man behövde jobba över.

Grejen med exemplet ovan är väl att det försvårar vissa delar av vårt svenska system när det kommer till exempelvis förskoleplats och ersättning från försäkringskassan, som ju i regel baseras på hur många timmar man jobbar. Ersättning löser sig kanske genom att man ändå får skriva papper med heltidstjänst, men förskoleplats blir nog svårare? Du får ju inte ha ett barn på förskolan åtta timmar om du bara jobbar två, även om det ”på pappret” står att du ska jobba åtta. Så vet inte hur det skulle se ut rent praktiskt?

Och sen är det väl detaljen att det är fint så länge allt flyter på och alla deadlines är väl tilltagna så man kan jobba mindre än 40 timmar i veckan, men vad händer om det är tvärtom? Är folk lika glada över att jobba övertid i flera månader för att de ”vid ett annat tillfälle” kan få jobba kortare dagar?

Samma här. Jag tycker gemensamma fikor och luncher är tusen gånger mer dränerande för energin än att sitta åtta timmar på raken och jobba utan paus alls.

Nja, vid förtroendearbetstid brukar man ju ändå ha arbetstider, även om de i regel är rätt flexibla. Så har i alla fall jag haft det när jag haft förtroendearbetstid, och generellt med förväntan på att man ska vara anträffningsbar mellan ”tidig förmiddag och tidig eftermiddag” typ, med flex i övrigt och möjlighet till personliga ärenden på arbetstid (t.ex tandläkarbesök). Och att man inte räknar övertid utan att man istället själv går tidigare en annan dag för att kompensera för en dag då man behövde jobba över.

Grejen med exemplet ovan är väl att det försvårar vissa delar av vårt svenska system när det kommer till exempelvis förskoleplats och ersättning från försäkringskassan, som ju i regel baseras på hur många timmar man jobbar. Ersättning löser sig kanske genom att man ändå får skriva papper med heltidstjänst, men förskoleplats blir nog svårare? Du får ju inte ha ett barn på förskolan åtta timmar om du bara jobbar två, även om det ”på pappret” står att du ska jobba åtta. Så vet inte hur det skulle se ut rent praktiskt?

Och sen är det väl detaljen att det är fint så länge allt flyter på och alla deadlines är väl tilltagna så man kan jobba mindre än 40 timmar i veckan, men vad händer om det är tvärtom? Är folk lika glada över att jobba övertid i flera månader för att de ”vid ett annat tillfälle” kan få jobba kortare dagar?

Finns en hel del med förtroendearbetstid utan att det behöver vara inom flexramen eller liknande. Men det är ju ingen större vinst så länge man är beroende av andra och de jobbar dagtid vardag ändå.

Jag jobbade faktiskt hellre flex än förtroende. För det är lättare hålla balansen med flex och faktiskt hålla koll och få tillbaka alla de där timmarna över arbetstidsmåttet man jobbar. Och det var i alla fall för mig lättare samvetsmässigt att ta de där lediga dagarna med lön när jag hade 42 h plusflex i systemet. Jämfört med när det bara fanns i mitt huvud sas. Då kände jag mig alltid skyldig på nåt vis när jag var ledig men fick betalt

Jag har förtroendearbetstid. Men jag behöver ju ändå vara på plats för möten och liknande. Förtroendearbetstid innebär för min del att jag kan jobba mer flexibelt. Jag har kollegor som (de dagar det inte är nåt tidsbestämt som t.ex. möten) jobbar några timmar på förmiddagen, sen är ledig i flera timmar (lunch, hundpromenader, middag, träning osv) och som sen sätter sig och jobbar resterande timmar på kvällen från kl. 20-21. Så gör inte jag då jag avskyr att jobba kväll. Jag kan däremot gärna börja kl. 5-6 på morgonen och sluta tidigt på eftermiddagen. Speciellt på sommaren är det jätteskönt! Eller ta en långlunch på vintern och gå en promenad eller umgås med dottern om hon har lov eller är hemma från skolan av annan anledning.

Men det kräver ju att man har disciplinen att inte jobba varken för mycket eller för lite över en längre period och att ens chef inte lägger på en mer än man hinner med på rimlig tid.

Jag har förtroendearbetstid. Men jag behöver ju ändå vara på plats för möten och liknande. Förtroendearbetstid innebär för min del att jag kan jobba mer flexibelt. Jag har kollegor som (de dagar det inte är nåt tidsbestämt som t.ex. möten) jobbar några timmar på förmiddagen, sen är ledig i flera timmar (lunch, hundpromenader, middag, träning osv) och som sen sätter sig och jobbar resterande timmar på kvällen från kl. 20-21. Så gör inte jag då jag avskyr att jobba kväll. Jag kan däremot gärna börja kl. 5-6 på morgonen och sluta tidigt på eftermiddagen. Speciellt på sommaren är det jätteskönt! Eller ta en långlunch på vintern och gå en promenad eller umgås med dottern om hon har lov eller är hemma från skolan av annan anledning.

Men det kräver ju att man har disciplinen att inte jobba varken för mycket eller för lite över en längre period och att ens chef inte lägger på en mer än man hinner med på rimlig tid.
Gud vad smidigt det låter! Så hade jag gärna haft. Får man fråga vad det är för arbetsgivare? Jag har ärligt talat aldrig hört talas om detta i sverige, och jag har bara haft tjänstemannajobb (och sökt sånna, där detta aldrig nämnts heller).

Gud vad smidigt det låter! Så hade jag gärna haft. Får man fråga vad det är för arbetsgivare? Jag har ärligt talat aldrig hört talas om detta i sverige, och jag har bara haft tjänstemannajobb (och sökt sånna, där detta aldrig nämnts heller).

Det är väldigt smidigt! Speciellt om man har barn, djur eller annat som kräver att man tar tid ledigt från jobbet på vardagar ibland. T.ex. tandläkarbesök, utvecklingssamtal i skolan och andra liknande saker kan jag göra på vardagar. Jag kan dessutom jobba hemifrån några dagar i veckan. Den kombinationen minskar stressen rätt rejält! Jag bara lägger in i min jobbkalender att en viss dag så jobbar jag inte mellan vissa klockslag. Ibland dyker det ju upp viktiga möten så jag får boka om tiden men oftast behövs det inte.

Jag har kollegor som lämnar barnen på skolan, kör till jobbet och jobbar på kontoret de timmar barnen är i skolan och sen kör och hämtar barnen när de slutar, fixar mellanmål till barnen och sen sätter sig och jobbar resterande timmar eftermiddag/kväll hemifrån.

Jag ser det som ett stort privilegium och lyx att kunna arbeta på det här sättet!

Det du beskriver i första stycket låter väldigt likt det jag har nu. Jag har inte förtroendetid utan flextid, men med väldigt generösa villkor och stort eget ansvar under förtroende.

Min man har förtroendetid. Han har inga arbetstider. Han ska lösa sina arbetsuppgifter. går han tidigare en dag behöver han inte kompensera med att jobba längre än annan dag så länge han utför sitt arbete. I praktiken så innebär ju det att han i regel behöver vara tillgänglig dagtid eftersom hans arbete innebär personalansvar och en massa möten med andra människor som arbetar dagtid.

Det du skriver i sista stycket är ju en av de stora nackdelarna med förtroendetid. Det är ju verkligen inte bara guld och gröna skogar.

Så har jag det delvis, har förvisso väldigt mycket möten och kontaktytor med andra (projektledare inom processindustri/bygg) men tid som inte är möten får jag styra ganska mycket över själv. Idag har jag tagit 3 h paus mitt på dagen och kommer jobba igen det på kvällen, i morgon kan jag ta min inarbetade flex och vara ledig på skolavslutningen. Många kollegor tänker lika, de mailar från 5 på morgonen till 23 på kvällen :). Riktigt så mycket flex har inte jag, men så jobbar jag också i kommunalförbundsbolag.

Då förstår jag inte vad du menade med att det inte var effektiv tid att stirra på skärmen och försöka få ur sig orden? Det är ju en del av processen fram till att faktiskt skriva orden.

En del av mötena jag går på är inte särskilt effektiva de heller ur ett resultatperspektiv, men också en del av processen för att komma fram till resultatet.
Eftersom det räknades som rejält respektlöst mot arbetsgivaren att sitta på sociala medier så tänkte jag att det är ungefär samma sak, om man vill räkna det så. Vilket jag inte vill. Jag har mycket hellre uppgifter på beting än att sitta och räkna minutrarna jag måste vara på jobbet.

Det du beskriver i första stycket låter väldigt likt det jag har nu. Jag har inte förtroendetid utan flextid, men med väldigt generösa villkor och stort eget ansvar under förtroende.

Min man har förtroendetid. Han har inga arbetstider. Han ska lösa sina arbetsuppgifter. går han tidigare en dag behöver han inte kompensera med att jobba längre än annan dag så länge han utför sitt arbete. I praktiken så innebär ju det att han i regel behöver vara tillgänglig dagtid eftersom hans arbete innebär personalansvar och en massa möten med andra människor som arbetar dagtid.

Det du skriver i sista stycket är ju en av de stora nackdelarna med förtroendetid. Det är ju verkligen inte bara guld och gröna skogar.
Okej, jag har aldrig haft flextid utan förtroendearbetstid men ändå alltid haft satta arbetstimmar. Sen kan jag anpassa dem efter behov så länge det fungerar med dem jag jobbar med på det aktuella projektet.

Jag jobbar som dina kollegor. Är tillgänglig för möten och frågor ett par timmar på fm, sen gör jag fysiska saker och betar av sysslor. På kvällen får jag ro i kroppen och kan använda hjärnan optimalt för min egen produktion.

Eftersom jag jobbar nära mina kollegor krävs det att jag tar de möten som finns under ramtid, i övrigt är det uppgiften som är den viktiga.

På temat ineffektiv arbetstid så ägnar jag en stor del av min tid till att vänta på att programmet ska ladda om. Säkert minst en tredjedel av arbetsdagen när jag jobbar i vissa program. Då kan det hända att jag är här och läser eller skriver tex, när programmet står och tuggar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka