Ineffektiv arbetstid? Utbruten ur Budgetrådgivning

Enligt en arbetsterapeut jag träffade är den där nödvändiga pausen inte mer än ett par minuter. Typ hämta ett glas vatten om pauserna sker med 20-30 min mellanrum. Sen behöver man ju naturligtvis en längre paus efter en stund, kanske någon gång i timmen eller vad det kan vara, där man tar en kort promenad/fika/kaffe eller vad man vill göra på sina pauser.

Ärligt talat hade jag nog skämts om jag fick betalt för 8 h och hade mindre än 3 timmar effektiv tid, om det nu inte var någon typ stand by-jobb eller liknande där man mer eller mindre väntar på uppgifter. Å andra sidan hade jag väl inte blivit långvarig på ett sådant heller då det är precis det jag bytte från :D
Ja i slutändan blir det nog ca 20 min rast/timme om man ska ha både rast var 20 minut, plus en längre en gång i timmen. Det blir 160 min rast/arbetsdag. Högt räknat. Men det är ändå 2 timmar och 40 min, vilket innebär att man har då har 5 h och 20 min kvar att jobba.

Sen är frågan vad de menar med effektiv tid också. Jag tänker att när man sitter och stirrar på skärmen och försöker få ut sig orden inte är effektiv tid. För mig är det när man aktivt sitter och "producerar". Försök till att producera känns inte som effektiv tid. Men jag vet inte hur de har avgränsat det.
 
Fast sådana där undersökningar är ju inte alltid så rättvisande heller. Jag har aldrig lagt så lite tid på en heltid. Inte ens en "lat" dag.

Tillägg. Dock helt enig med att 8 h arbetsdagar inte är optimalt. Och ser var aldrig tänkt att ha det PLUS sköta hem mm. Utan de är utifrån att en person arbetar, och en annan person sköter hem och all markservice...
Men att göra samma jobb på mindre tid, vilket kommer vara nödvändigt då ingen kommer ha råd anställa fler om man jobbar kortare, innebär mer stress.

Där jag jobbar har vi så, vi gör jobb för 8-9 timmar på 5-6 timmar. Jag gillar det men man jobbar verkligen de timmarna i sträck, utan paus för att hinna med. För mig är det som sagt bara fördelar men naturligtvis väldigt slitigt, så inte något för alla.
 
Ja i slutändan blir det nog ca 20 min rast/timme om man ska ha både rast var 20 minut, plus en längre en gång i timmen. Det blir 160 min rast/arbetsdag. Högt räknat. Men det är ändå 2 timmar och 40 min, vilket innebär att man har då har 5 h och 20 min kvar att jobba.

Sen är frågan vad de menar med effektiv tid också. Jag tänker att när man sitter och stirrar på skärmen och försöker få ut sig orden inte är effektiv tid. För mig är det när man aktivt sitter och "producerar". Försök till att producera känns inte som effektiv tid. Men jag vet inte hur de har avgränsat det.
Jag arbetade med att producera läkemedel, såvida man inte hade problem med att maskinerna stod still så producerade man hela tiden.
 
Ja i slutändan blir det nog ca 20 min rast/timme om man ska ha både rast var 20 minut, plus en längre en gång i timmen. Det blir 160 min rast/arbetsdag. Högt räknat. Men det är ändå 2 timmar och 40 min, vilket innebär att man har då har 5 h och 20 min kvar att jobba.

Sen är frågan vad de menar med effektiv tid också. Jag tänker att när man sitter och stirrar på skärmen och försöker få ut sig orden inte är effektiv tid. För mig är det när man aktivt sitter och "producerar". Försök till att producera känns inte som effektiv tid. Men jag vet inte hur de har avgränsat det.
Ja de där 20-30 min är ju räknade på när det är just ansträngande för hjärnan. Säg beta sig igenom avancerade texter, tyngre föreläsningar/möten eller vad det nu kan vara som är ansträngande för en viss person. Där svävar man ju ofta iväg i tanken efter ungefär den tiden. Att skriva något man vet vad man ska skriva kan man ju, enligt samma arbetsterapeut, oftast göra under längre tid utan att det blir överhettat i hjärnkontoret så att säga. Med det sagt ska man såklart inte sitta timmar i sträck men kanske uppåt 45 min-1 h och sen resa sig upp en liten stund (hämta vatten som hon så smidigt drog som exempel för att få lite cirkulation) och köra vidare en stund till.

Som jag förstod när jag läste det jag kom åt genom länkarna var inte funderingar över formuleringar en "ineffektiv tid" utan när personer helt bytte fokus (prata icke-arbetsrelaterat, sociala medier, jobbsök osv).
 
Det beror på vilket slags arbete som menas. När jag jobbade på Migrationsverket och hade utredningar var det ett måste att snacka bort lite efteråt med kolleger. Samma sak när man skriver beslut och liknande behövs det ofta en paus, hämta en kopp te, göra något som distraherar innan jag kunde skriva klart för att det krävdes tid och eftertanke för att hitta rätt ord och struktur.
 
Men att göra samma jobb på mindre tid, vilket kommer vara nödvändigt då ingen kommer ha råd anställa fler om man jobbar kortare, innebär mer stress.

Där jag jobbar har vi så, vi gör jobb för 8-9 timmar på 5-6 timmar. Jag gillar det men man jobbar verkligen de timmarna i sträck, utan paus för att hinna med. För mig är det som sagt bara fördelar men naturligtvis väldigt slitigt, så inte något för alla.
När man gjort studier och testat det och gjort det fullt ut, dvs anställt fler, har det gett superfina resultat
 
Det beror på vad man jobbar med. Jag har varit socialsekreterare i många år, man får ta del av tunga livsöden och kan behöva ta en liten paus mellan besöken så att man har släppt det tidigare mötet när man går in i nästa. Det är ett bra sätt att tömma skallen så att man kan hålla full fokus på nästa person man möter.
Men det är ju ett sätt att ta en paus och då är det ju ok att surfa på nätet lite tycker jag. Som en paus- och det får man ju, och BÖR ju helst också ta!
 
Vi har fasta rasttider och då tar jag rast som alla andra.
Sånt gör jag på mina raster. Sitter jag vis datorn vill jag inte prata med någon.
Svarar på de frågor jag får, jobbrelaterade. Kan behöva planera om vilka som ska göra vad och vad som ska göras i vilken ordning, dvs jobb.
Så är det hos mig med. Välkommen till industrin.
 
Tja som kontorsarbetande föredrar jag de dagar då jag kan försjunka i uppgifter och slippa bli störd av oväsentligheter av diverse art.
Jag har inte svårt att "producera" jobb 2-3h i sträck.
Tillägg: tycker det är mycket värre att återfå fokus efter avbrott som är mer än hämta ett glas vatten eller gå till skrivaren.

Jag vet att detta är en (mycket) impopulär åsikt men jag tycker många tar för mycket pauser och folk skulle få mer gjort om de förstod att på jobbet arbetar man, umgås kan man göra på sin fritid.
Undantag för dem som av hälsoskäl behöver flera raster.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp