Kan det inte vara så att de jobb som @JohannaB tog upp i sitt inlägg är jobb där det liksom inte riktigt går att gå tidigare ifrån även om det är lite att göra? Jag tolkade det nog lite så. Nu när jag har ett kontorsjobb/administrativt jobb med flextid så behöver jag egentligen inte stämma av med varken chef eller kollegor om jag jobbar en timme längre när vi har mycket att göra eller går en och en halv timme tidigare om det är stendött? Alternativt då börjar en timme senare eller tar en långlunch?Att belastningen skulle vara högre på de som är låsta på sina schema låter väldigt märkligt tycker jag och det är rätt fördomsfullt att tro att bara för att man inte har låsta tider så har man mindre att göra på jobbet. Belastningen är relaterad till hur mycket man har att göra per tidsenhet, inget annat. Jag och mina kollegor har förtroendearbetstid och kan jobba hemifrån delvis. Det finns en hel del av mina kollegor som har mycket hög arbetsbelastning! Som jobbar mer än sina 8 timmar per dag för att hinna med.
När jag jobbade i butik fanns det ett schema som angav hur många som skulle jobba varje pass. Exempelvis var vi tvungna att vara två vid stängning. Även om det inte kom in en enda människa efter klockan 17 och det var så tråkigt att man (jag) bara ville dö så fick inte den ena gå hem utan båda var tvungna att stanna. På ett sånt jobb kan ju även vad som helst hända precis när man ska gå hem/passet är slut, så att man inte får gå hem? Jag fick inte betalt efter klockan 18 och efter 14 på helgerna, men var sällan därifrån förrän minst en halvtimme senare. Minns speciellt med fasa en kollega som satte i system att komma in fem minuter innan stängning på lördagar de lördagar hen själv inte jobbade, och strosade runt i butiken i godan ro i säkert 20-30 minuter innan hen släpade sig ut därifrån. Vi kunde ju inte räkna kassan eller stänga/gå därifrån förrän hen gått.
Jag tolkade det inte som att det skulle vara mer att göra på såna jobb, butiksjobbet var definitivt mindre stressande än mitt nuvarande jobb. Men det var inte flexibelt på samma sätt och man är så beroende av andra för att ens kunna gå hem. Blir jag stoppad av en kollega när jag är på väg hem nu och är stressad kan jag ju faktiskt säga vi får ta det imorgon, jag måste rusa, men vi kunde ju (tyvärr) inte slänga ut oförskämda kunder som vägrade lämna butiken fast det var stängt.