Ineffektiv arbetstid? Utbruten ur Budgetrådgivning

Jag arbetar absolut inte effektivt åtta timmar per dag, det klarar jag inte av. Sen är det skillnad på olika arbetsuppgifter och olika arbeten. På mitt förra jobb var jag ibland iväg på akuta ärenden och då jobbade jag ju effektivt tills det var löst oavsett om det slutade mitt i natten. Andra dagar med bara skrivtid gick jag runt och småpratade med mina kollegor för att få lite raster och ganska ofta gick jag några vändor i korridoren för att få lite nya tankar i huvudet. Jag fastnar ofta i formuleringar om jag bara sitter still framför datorn.
När jag jobbar hemifrån märker jag hur mycket socialt utbyte jag har på jobbet. Då arbetar jag ofta väldigt effektivt de första timmarna och sedan är jag helt tömd på energi.
 
Jag antar det eftersom det var respektlöst att kolla på youtube/facebook osv osv. En del stirrar på texten, andra rensar huvudet genom att göra andra saker.

Fast det finns ju väldigt mycket annat att göra i det där "funderandet" än att stirra på texten eller kolla på youtube? Känns som att det finns en bild av att "kontorsarbete" är att man sitter ensam vid sin dator och skriver saker helt på egen hand.

Om det enbart är när man faktiskt skriver ner (eller motsvarande) resultatet som räknas som effektiv arbetstid så kan min arbetstid per dag nog räknas i minuter. Men det är ju inte ens nästan en rättvisande bild. Om ett par minuter är min rast slut och dagens andra (av totalt fyra) timme av möten börjar, exempelvis.
 
Jag ser mycket av nedlåtande attityd mot intellektuellt arbete i den här tråden.

Forskning och uppfinningar låter sig inte riktigt schemaläggas på det sättet.

I mitt jobb är det jättetydligt att den där tiden vid kaffeautomaten eller med tillsynes orelaterade diskussioner över en lunch är väldigt värdefull för resultatet. Inte alltid i tid (med oftast även det, i längden), men definitivt i kvalitet. Att småprata om varandras jobbfrågor höjer kompetensen i hela teamet, även om småpratet i fråga ofta rör de saker vi inte har gemensamt i våra roller.

Det händer ofta att jag tar en kvarts promenad under en skrivdag. Räknar nästan alltid det som arbetstid, och så gör även min chef. Tid borta från skärmen så att man kan vrida och vända på en frågeställning fri från tanke på att det måste "bli ord av den" direkt leder ofta till att åtminstone jag kommer framåt snabbare. Jag hade förmodligen producerat fler ord per timme om jag suttit vid datorn den tiden istället, men jag hade fått lägga mer tid på att göra om komplicerade delar senare då.

Sen är jag också en av de där människorna som oftast har en hjärna som en formel 1-bil. När jag producerar så gör jag det i väldigt högt tempo. Jag behöver oftast markant mindre tid än andra för att göra mätbart likartade uppgifter. I gengäld behöver jag bra vila däremellan för att inte bränna ut mig på nolltid. Om jag får jobba på mitt sätt får jag ofta lika mycket gjort på 75-80% av tiden utan problem, men om jag tvingas fortsätta på samma sätt till 100% eller försöker gå i "volvotempo" så går jag sönder rätt fort. Fruktansvärt slöseri för alla.

Kommer aldrig söka ett jobb som är baserat på hur många timmar man jobbar, om det inte är extremt välavgränsade uppgifter med bra planerat arbetstempo... (På mitt jobb har de flesta förtroendearbetstid. Åtminstone alla jag jobbat med producerar väldigt mycket och det är händer oftare att chefen säger till oss att vi måste se till att slacka vissa perioder också, för att inte gå sönder i långa loppet.)
 
Jag ser mycket av nedlåtande attityd mot intellektuellt arbete i den här tråden.

Forskning och uppfinningar låter sig inte riktigt schemaläggas på det sättet.
Påminner om min familj där bara fysiskt kroppsarbete är riktigt arbete, är man snabb i huvudet och har tummen mitt i handen istället och fungerar på så sätt kallas man för plugghäst, bokmal och andra trist ord och räknas inte som viktig... Till och med så till den grad att man gjort skillnad på mina söner när de växte upp då jag har en av varje. En som är bra på det ena och en som är bra på det andra, bara den ena räknades och var favorit.
 
Jag personligen skulle absolut kunna få lika mycket gjort på en kortare arbetsdag. Men det är ju också olika från period till period. I vissa perioder har vi mer att göra och fyller utan problem en åtta timmars arbetsdag utan att sitta och dra ut på jobbet för att ha att göra hela arbetsdagen. Vissa dagar går ju även bort stora delar på obligatoriska möten som kanske inte på samma sätt har med arbetsuppgifterna att göra, men ändå är just obligatoriska.

Men det är ju väldigt, väldigt individuellt. Bara i min närmaste arbetsgrupp finns det små grupper där en del har möten nästan hela tiden medan andra, däribland jag, har ganska få regelbundna möten. Alla är ju även olika till sätt att vara och vad man tankar energi av. Jag får egentligen inte ut någonting av att sitta och prata privata saker med mina kollegor på en kaffepaus mer än möjligen någon enstaka kollega, mest för att vi inte har något gemensamt att det ändå blir att vi pratar jobb för att det är det enda vi har gemensamt.

Tidigare i livet har jag jobbat i affär och på café. Där styrde ju öppettiderna. Någon var tvungen att jobba alla timmar vi hade öppet. Framför allt på caféjobbet var timmarna runt lunchen så fruktansvärt intensiva att det kunde vara en ren lättnad med "dötid" efter det. Dels för att få en chans att hinna ikapp och städa upp, eller bara sätta sig en stund, få gå på toaletten (!!!) eller dricka lite vatten.
 
Fast det finns ju väldigt mycket annat att göra i det där "funderandet" än att stirra på texten eller kolla på youtube? Känns som att det finns en bild av att "kontorsarbete" är att man sitter ensam vid sin dator och skriver saker helt på egen hand.

Om det enbart är när man faktiskt skriver ner (eller motsvarande) resultatet som räknas som effektiv arbetstid så kan min arbetstid per dag nog räknas i minuter. Men det är ju inte ens nästan en rättvisande bild. Om ett par minuter är min rast slut och dagens andra (av totalt fyra) timme av möten börjar, exempelvis.
Ja absolut. Jag har inte sagt att det inte finns annat att göra. Exakt vad man gör under funderandet/rensandet av huvudet är inte poängen i det hela. Poängen är att det behövs i många arbeten.
 
Jag ser mycket av nedlåtande attityd mot intellektuellt arbete i den här tråden.

Forskning och uppfinningar låter sig inte riktigt schemaläggas på det sättet.
Är snarare avundsjuk men är snart där jag med med att riva av en heltid på halvtid istället för att slita på kroppen i 8h. Bonus är att det kan göras hemifrån👍
 
Jag ser mycket av nedlåtande attityd mot intellektuellt arbete i den här tråden.

Forskning och uppfinningar låter sig inte riktigt schemaläggas på det sättet.

Jag väljer att tolka det som okunskap och lägger därmed inte så mycket vikt vid det. Har man enbart vana av att arbeta praktiskt så tror jag det är svårt att sätta sig in i hur det faktiskt fungerar inom en del andra yrken.
 
Det här med arbetstid känns nästan omöjligt att mäta, och bedöma. Vad är arbetstid? Är det en kaffe och tid för reflektion? Eftertänksamhet? Bidrag till en trivsam arbetsplats? Är det enkla arbetsuppgifter som går att riva av i en rasande fart, produktion som syns? Är det att vara på plats och vara tillgänglig?

En produktiv eller ambitiös arbetare är inte alltid den bästa arbetaren, per definition. Jag tänker att vad verksamheten behöver och vad individen behöver rimligtvis varierar en del.
 
Det här med arbetstid känns nästan omöjligt att mäta, och bedöma. Vad är arbetstid? Är det en kaffe och tid för reflektion? Eftertänksamhet? Bidrag till en trivsam arbetsplats? Är det enkla arbetsuppgifter som går att riva av i en rasande fart, produktion som syns? Är det att vara på plats och vara tillgänglig?

En produktiv eller ambitiös arbetare är inte alltid den bästa arbetaren, per definition. Jag tänker att vad verksamheten behöver och vad individen behöver rimligtvis varierar en del.
Du har så rätt, det är helt upp till varje verksamhet att definiera vad arbetstid är där. Och lite ner till varje chef i mångt o mycket. Jag följer en kvinna på linkedin som har ett stort företag i USA, hon har ingen satt arbetstid på sina medarbetare. MEN de ska utföra uppgifterna inom deadline, därutöver får de lägga upp veckorna hur de vill, med ett par obligatoriska möten här o där inom en 5 dagars arbetsvecka. Det hade jag tyckt varit jättespännande o få testa!
 
Mitt jobb går främst ut på problemlösning och verksamhetsutveckling, att göra det 100% effektivt 8 h varje arbetsdag är nog en utopi. Vissa dagar blir bra mycket längre än 8 h, andra dagar där en uppgift tex kräver mycket fokus och efterforskning dränerar mig fullständigt på 5 h.

Jag styr helt över min egen arbetstid och planering, de flesta tjänstemän hos oss har samma upplägg och för mig är det optimalt. Har samma upplevelse som @Sassy att cheferna oftast påminner oss om att det inte alltid är gasen i botten som gäller, att jobba hållbart och planera in andningshål under mindre hektiska perioder är minst lika viktigt för verksamheten.
 
Jag jobbar både med kundservice och som chef, och i båda mina roller är den tid jag ”inte jobbar effektivt” nog den absolut viktigaste tiden.
Det ÄR lite irriterande för min personlighet passar också bättre med ”arbete på beting” dvs att snabbt göra 100 stycken X och sen 20 Y och sen är man klar…
Men i nuvarande arbete är det viktigare att mina arbetsuppgifter går att avbryta (för en kund eller medarbetare som behöver hjälp) än att själva arbetsuppgiften blir gjort. Lite frustrerande, jag gillar som sagt att beta av grejer och på fritiden gillar jag t ex att måla en vägg för man kan slå av hjärnan och bara göra och SE hur saker blir klart.
På jobbet kan det snarare vara att jag har fler arbetsuppgifter efter en arbetsdag 😝 eftersom min viktigaste uppgift är att avlasta andra och lösa problem. Mentalt ganska jobbigt samtidigt som jag vet att chefer ofta anses mest sitta och flytta papper och dricka kaffe ;)
 
Ja absolut. Jag har inte sagt att det inte finns annat att göra. Exakt vad man gör under funderandet/rensandet av huvudet är inte poängen i det hela. Poängen är att det behövs i många arbeten.

Men min poäng är att den del av min arbetstid som jag lägger på möten, rådgivning, administration, granskning, med mera med mera absolut inte är samma sak som att fundera eller att "rensa hjärnan", snarare tvärtom. Men jag "producerar" ingenting under den tiden. Varför det inte skulle räknas in i den arbetstid som nämns i trådstarten begriper jag inte.
 
Men min poäng är att den del av min arbetstid som jag lägger på möten, rådgivning, administration, granskning, med mera med mera absolut inte är samma sak som att fundera eller att "rensa hjärnan", snarare tvärtom. Men jag "producerar" ingenting under den tiden. Varför det inte skulle räknas in i den arbetstid som nämns i trådstarten begriper jag inte.
Inte jag heller?
 
Är det att vara på plats och vara tillgänglig?
Det här.

Ibland, typ i mellandagarna och mitt i sommaren, är detta det enda som krävs av oss. Att någon är i tjänst och tillgänglig på mejl/telefon om någon skulle ringa. Det finns typ inga andra arbetsuppgifter att göra för allt annat står stilla, men någon måste jobba och vara tillgänglig. Och då ska det självklart räknas som arbetstid? Jag personligen hade aldrig velat ha det så hela tiden eller ens regelbundet, men vid enstaka tillfällen som just vid storhelgerna runt jul kan det ändå vara okej när det är tydligt från allas sida att det är så det ser ut.
 
Du har så rätt, det är helt upp till varje verksamhet att definiera vad arbetstid är där. Och lite ner till varje chef i mångt o mycket. Jag följer en kvinna på linkedin som har ett stort företag i USA, hon har ingen satt arbetstid på sina medarbetare. MEN de ska utföra uppgifterna inom deadline, därutöver får de lägga upp veckorna hur de vill, med ett par obligatoriska möten här o där inom en 5 dagars arbetsvecka. Det hade jag tyckt varit jättespännande o få testa!

Mitt drömupplägg! På distans också tack.

Jag skriver på tangentbordet snabbare än kollegorna, tänker snabbare, problemlöser extremt mycket snabbare... Men på mitt förra jobb var det tiden man var "såg aktiv ut" som räknades. Dvs långsammare kollegor ansågs jobba mer.

Snälla, låt mig få jobba på i det tempo som passar mig, de tider som passar mig, och döm mig inte om arbetsdagen bara är 2 timmar. Uppgifterna är ju klara, med god kvalitét och nöjda kunder. Och jag behöver vila.

Det är inte mitt fel att jag har räserbilshjärna. Jag jobbar annorlunda än en traktor, men jag jobbar hårt jag med.
 
Sedan finns det ju också vad jag skulle kalla hybrid arbete. Dvs, att man under informella former, aka fika, blandar personligt med jobbsnack. Man ska inte underskatta det sociala utbytet och hur det bidrar till jobb effektiviteten. För att dra ett ganska extremt exempel på ratio jobb/icke jobb är FN tolkarna. De tolkar bara högst 20 minuter, sedan vilar de i kanske en halvtimme innan de börjar igen. Just simultanförmågan som tagits upp tidigare har de utvecklat något enormt.

Jag kände några tolkar och de berättade att eftersom det är simultantolkning och inte direkt på hej, vad tycker du om vädret nivå och bara måste vara rätt så krävs det en enorm anspänning och fokus som hjärnan inte kan hantera längre stunder. Så om de jobbade sju timmar, så var kanske fyra timmar icke-jobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp