Indraget körkort- får skylla sig själv

Hur skulle ni ha gjort?
Svarat "ja då är det ju bara att börja promenera hem då, fast du har ju hästen, då kan du rida hem."

Hade nån i min bekantskapskrets bilar havererat så hade jag hämtat hem den men att hämta nån som kört vårdslöst-på fyllan-för fort och blivit av med kortet, "grattis skitstövel men då kan du gå" hade jag svarat. Sådant är ju knappast engångsföreteelser.

Svarat "ja då är det ju bara att börja promenera hem då, fast du har ju hästen, då kan du rida hem."

Hade nån i min bekantskapskrets bilar havererat så hade jag hämtat hem den men att hämta nån som kört vårdslöst-på fyllan-för fort och blivit av med kortet, "grattis skitstövel men då kan du gå" hade jag svarat. Sådant är ju knappast engångsföreteelser.

Men hästen kan det ju vara schysst att hämta hem.

Jag hade erbjudit mig att hämta hästen OM jag inte hade druckit och OM mitt körkort gällde för vikten, hästen inte ska behöva lida för idiotiska ägare men gjort klart att de själva får ta sig hem på något annat sätt. Folk som medvetet, och oftast regelbundet, utsätter sig själv och framförallt andra för fara i trafiken genom att köra för fort har jag inget till övers för. Sedan hade jag gjort klart att de får betala bensinen samt ersättning för transporteringen och tiden. Är man dum ska det svida när man väl åker fast!

Söndag är en dag som man tar lite som man vill. God mat lite vin en promenad på stan för att se "Allt ljus på Uppsala" o en fika med en god bakelse :d. Sedan kommer man hem på ett gott humör och sätter sig i skinnsoffan för att avnjuta en spännande film med Van Damme :D. Sen ringer telefonen och någon från stallet som hade varit på tävlig med sin häst ringer och säger att dom hade blivit stoppade på motorvägen av polisen. Jaha, säger jag varför då. Ja det visar sig att dom hade kört 113km/h med hästsläpet + att dom inte hade körkort för hela ekipaget. Å resterande i sällskapet kunde heller inte få köra för polisen. Å där står dom? Å så ringer dom o begär att jag ska ta mig ut dit o köra hem hästen :eek: :rage:. Nä, tack då får man faktiskt skylla sig själv. Hur skulle ni ha gjort? Hur det slutade får jag väl höra under dagen :angel:. Behöver jag säga att det gick åt h-e på tävlingen...Kanske var därför som dom körde i 113

Jag får väl vara den som går emot strömmen då och säga att jag självklart skulle hämta, om jag är nykter och har behörighet. Inte skulle jag skälla, moralisera, uppfostra eller ta betalt heller. Vad gör det för nytta förutom att tillfredställa bror duktig hos den som skäller?
Straff har farbror blå redan delat ut så det behöver inte jag stå för. Dock skulle jag förvänta mig noll gnäll enligt devisen "if you can't do the time don't do the crime".

Min inställning är att vi alla gjort idiotiska saker vid något tillfälle och det är väl tur att det finns vänner som ställer upp för en då. Om någon av mina vänner skulle börja skälla eller kräva betalt i en dylik situation, då hade jag sagt tack och hej.

@Kosmostanten Jorå, det finns företag som transporterar åt en. De har inte jour eller någon nödlägesservice vad jag vet, men de finns. Man får vackert vänta.

Helt ot egentligen, men när jag tappade ett däck på min transport fick jag ringa väldigt många innan någon kunde komma och hämta oss. Då ringde jag bland annat en transportfirma. Det skulle ta nästan halva dan och kosta en rejäl peng, men vilket val hade jag?
Nu kunde en kompis fixa släp och bil och hjälpa mej, så det gick både snabbare och billigare. Men visst fanns alternativet.

@Kosmostanten Jorå, det finns företag som transporterar åt en. De har inte jour eller någon nödlägesservice vad jag vet, men de finns. Man får vackert vänta.

Helt ot egentligen, men när jag tappade ett däck på min transport fick jag ringa väldigt många innan någon kunde komma och hämta oss. Då ringde jag bland annat en transportfirma. Det skulle ta nästan halva dan och kosta en rejäl peng, men vilket val hade jag?
Nu kunde en kompis fixa släp och bil och hjälpa mej, så det gick både snabbare och billigare. Men visst fanns alternativet.
Jag stannade vid ett hästsläp med punktering för något år sedan. De hade lånad transport och skulle hämta en nyköpt häst långväga ifrån. Ringde en bekant i närheten och lånade domkraft och verktyg. Hjälpte till att fixa släpet och åkte tillbaka med verktygen.

Men hade obekanta blivit stående längs vägen för att de kört fort och olovligt vete katten. Möjligen fixat så hästen kunde ställas i ett närbeläget stall?
Såvida det inte var väldigt goda vänner. Då hade jag kört hem hästen.

Rätt och slätt nej!! Inte med vin i kroppen.
I nyktert tillstånd så visst, för hästens skull. Har ofta hjälpt dårar bara för djurens skull.

Hade jag inte druckit (dricker typ två ggr om året) så hade jag hämtat i eget ekipage för hästens skull..
Sitt eget hade dom vackert fått hämta senare ev lämna släpet och fått med sig bilen. Är lite trött på folk i olagliga ekipage i allmänhet men det ska inte hästen lida för

Jag tycker det är dåligt av polisen att inte se till att de kommer av motorvägen, snacka om olycksrisk! :eek:
Jag hade inte heller velat lasta om en häst på motorväg, utan skulle jag hjälpt till hade det blivit att köra från platsen utan omlastning. :crazy:

Hade jag varit i körbart skick hade det inte varit ett problem. Tvärtom, det är lite i linje med vad jag jobbar med. Men givetvis blir det inte billigt med tanke på framförhållningen (obefintlig) och tidpunkten...

Jag tycker det är dåligt av polisen att inte se till att de kommer av motorvägen, snacka om olycksrisk! :eek:
Jag hade inte heller velat lasta om en häst på motorväg, utan skulle jag hjälpt till hade det blivit att köra från platsen utan omlastning. :crazy:
Nja, polisen hade gjort "follow me" och stannat dom nästan längst upp på en avfart. Det var visst en civilbil med blå ljus

Hej!

Som många andra säger- hade jag druckit hade jag inte hämtat- inte värt att riskera körkortet för att hjälpa. Hade jag inte druckit och fått dra ekipaget hade jag hämtat upp dom, men jag gissar att om de inte fick dra får jag det knappast heller.

/Lavinia, som inte tycker hästen ska lida för att människorna är pundiga.

Hej!

Som många andra säger- hade jag druckit hade jag inte hämtat- inte värt att riskera körkortet för att hjälpa. Hade jag inte druckit och fått dra ekipaget hade jag hämtat upp dom, men jag gissar att om de inte fick dra får jag det knappast heller.

/Lavinia, som inte tycker hästen ska lida för att människorna är pundiga.
Men hästen har ju redan lidit genom att åka i 113 så då är den ju tacksam att den blev stående på vägen viilket i sin tur räddade hästen liv.

Blir de ståendes länge så finns risken att bli påkörd, även på en avfart. Hur som helst så tror jag knappast att hästen är ett dugg tacksam över att behöva tillbringa ytterligare tid i transporten efter en tävling, utan skulle uppskatta det mer att få komma hem till stallet och bli ompysslad och fodrad.

Tja jag kan inte tro att hästen lider av att stå på transporten (såvida det inte rör sig om väldigt lång tid) och kan inte heller se någon anledning att hjälpa någon som kört så vårdslöst med häst bakom!
Då ska det ha varit VÄLDIGT goda vänner som haft en bra anledning till att köra så fort...

Liknande trådar

Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 891
Senast: Monstermom
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 668
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30