Indragen medicin, pengarna tillbaka?

cutty

Trådstartare
Har fått utskrivet medicin till min häst, 1300 kr. Har hämtat ut den och använt
fåtal dagar.
För några dagar sedan ringer de från apoteket, medicinen måste returneras, då den skall sluta säljas.

Fick igår hem ett madrasserat kuvert, frankerat och färdigt.

Men, kan jag få mina pengar tillbaka? Som jag förstod det, måste jag returnera.

Sv: Indragen medicin, pengarna tillbaka?

Jag skulle inte skicka tillbaks innan jag fått en bättre och vettigare information. Varför sluta säljas? Farlig? Pengarna tillbaka? Ersättningsmedicin? Har dom gjort fel som sålt den?

Jag hade börjat med att rådgöra med veterinären som skrivit ut den om hästens fortsatta behandling.

Kan absolut inte tänka mig att du måste skicka tillbaka medicinen, och avbryta den ordinerade medicineringen av din häst. Köpt är ju köpt.

Har aldrig hört talas om att man måste lämna tillbaka medicin man hämtat ut!
Det hade jag inte gjort, du har fått den på recept och kunnat hämta ut den samt betalt för den...

Vad är det för medicin och varför ska den sluta säljas? (ren nyfikenhet)

(antar att kuvertet var vadderat ;) )

Vet inget om medicinen, står inget om indragning på Fass.se.

Humanmedicin utskriven till föl mot Rhodecoccus. Humant mot tuberkulos.

Fölet är avlivat.

Jag har ingen nytta av medicinen, undrar om jag ej ha rätt till pengarna tillbaka
för medicinen. Använt 2 dagars dos...

Jag har ingen nytta av medicinen, undrar om jag ej ha rätt till pengarna tillbaka
för medicinen. Använt 2 dagars dos...

Förlåt om jag verkar dum men ska man få lämna tillbaka resten och få pengarna tillbaka om man bara använt lite av en medicin och inte har någon nytta av den. :confused:

Förlåt om jag verkar dum men ska man få lämna tillbaka resten och få pengarna tillbaka om man bara använt lite av en medicin och inte har någon nytta av den. :confused:

Det är ju apoteket som begärt tillbaka medicinen då den tydligen dragits in, det är alltså inte Cutty som vill lämna tillbaka den, att det sedan slumpar sig så att Cutty dessutom inte behöver medicinen längre är ju bara "lyckosamt".

Till TS
Om apoteket begär tillbaka betald medicin så måste de naturligtvis ersätta kostnaden, sa de inget om det när de hörde av sig eller de erbjöd dig kanske ersättnings medicin som du avböjde iom att behovet inte längre fanns ? Då blir det ju lite knepigare läge.

Hm, är det du som är ägare till fölet det skrivs om på hästvård, tro?

Nej.

Mitt föl behandlades för lunginflammation i 5 veckor, varav två första på djursjukhus. Först efter denna tid byttes medicinen till ovan nämnda och fölet dog två dagar senare. Avlivades i september.

De erbjöd ingenting i ersättning.

Jag kommer ej att bråka, men är nyfiken på vad som gäller i dessa fall. Om någon med egen erfarenhet visste något.
Ex hade det gällt Plegicil i sirapsform, hade jag aldrig erkänt att jag hade kvar att returnera ;)

Vad gällde det för medicin? Rimactan och Klacid?

Det är inte så att fölet blev sämre av medicinen och att din veterinär har rapporterat in det, annars verkar det ju också egendomligt att de vill ha tillbaka en medicin som du hämtade ut för två månader sedan för att behandla med normalt skulle den ju liksom vara använd redan ??????? Verkar knepigt det hela.

Längst ner på ovan nämnda sida står det att returnerad medicin kommer att krediteras.
Stämmer med utgångsdatumet, 05 2014.

Fortsättning verkar följa.

Om det nu är indraget p g a ett en omgång blivit fel och kan ge biverkningar, så brukar det normala vara att man får "riktigt" istället. För de flesta behöver ju sin medicin.
Har du tur kan du istället få pengarna tillbaka för den mängd som finns kvar.

Kan inte läsa PDF på denna dator (inte min). Står det vad de har för anledning att dra in?

Så här står det;

ALLVARLIGHETSGRAD enligt Rapid Alert System. Ange RAS-klass (siffra och klartext): RAS Klass II
Användning kan orsaka sjukdom eller felbehandling, utan att vara livshotande.

ORSAK: INDRAGNING SKER PÅ GRUND AV STABILITETSPROBLEM.
INGEN ANNAN BATCH ÄR INBLANDAD.

Hur går det?
Jag kollade vad jag hade kvar i medicinskåpet, och jag har
Rimactan med samma batch.
Dock är ju den utskriven på fölets ägare, undrar om dom kontaktats av apoteket?
Burken är ju knappt påbörjad, förrens Strömsholm menade på att medicineringen kunde avslutas. (Jaja, fölet hade då käkat medicin läänge.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka