Inbyte vid köp av häst

Lakritsnapp

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att byta in sin häst mot en annan? Jag funderar på att göra det för enkelhetens skull, men undrar lite hur det går till.

Ni som bytt in era hästar får gärna dela med er av era erfarenheter! :)

Sv: Inbyte vid köp av häst

Har bytt mitt fullblodssto som skulle gå ENDAST i avel mot 2 ettåringar. Det bytet ångrar jag djupt, dom sålde henne 3 veckor senare som fälttävlanshäst.
Ena åringen var superfin, den andra var grov med polsk stam. Sålde den för att han var för grov, och han är väl lite ädlare än en nordsvensk nu men inte mkt.. Och dom hade beskrivit honom som en lovande hopphäst, mamman hade varit hur fin som helst tydligen :crazy:.
Visst att du kan råka ut för oseriösa människor ändå när du ska sälja/ köpa häst, men känns som att när man vill byta så är det nått som är fel vilket gör att man inte kan få sålt hästen, men är desperat att bli av med den..

Jag har gjort ett rakt av byte från en treåring till en tvååring, men då ett byte med min mamma så det kan nog inte räknas :p

Annars hade jag nog inte gjort det. Det känns nog så svårt att hitta den perfekta hästen som jag vill, och dessutom hitta den bästa köparen till min häst, var och en för sig. Att lyckas hitta den perfekta köparen och perfekta hästen på samma ställe känns lite bra för att vara sant. Okej om man "snubblar" över något då är det väl att tacka o ta emot, men jag hade nog inte vågat gå in för ett byte i första hand.

Jag har bytat hästar 2 gånger.
Först 2 b-ponnier, min 4-åriga valack mot en 12-årig valack.
Jag skulle inte behålla inbytet utan sälja honom då hans ägare inte hade tid och ork att sälja en häst, böt hästar, böt pass och jag tog över hans försäkring som tur var då han visa sig ha grov spatt och fick tas bort.

Därefter 2 andra b-ponnier, en 1-årig hingst mot ett 2årigt sto.
Gick hur bra som helst.

Kan tänka mig att byta igen om jag är säker på att allt klaffar hos alla inblandade.

Min man och jag bytte in ett tolvårigt sto som slängde av oss med buller och bång åtskilliga gånger. Vi fick en jättefin fyraåring istället, så vi var så klart jättenöjda! Stoet gick till avel och reds inte mer så även hon var nog mer än nöjd. Obs! Det var inget fysiskt fel på detta sto, hon var genomgången på längden och tvären på klinik. Sen om man skall avla på det temperamentet är en helt annan historia. Men vi var såklart jätteglada för att slippa bli slagna gula o blå för att damen ifråga bestämde sig för att vi skulle av :D! Den hästen hade nog varit rätt svår att sälja så bytet blev bra för alla. Stoet hade en väldigt fin härstamning så det var väl det som gjorde bytet möjligt.

Jag bytte min förra häst. Vi passade inte riktigt ihop. Och när vi bytte stall så kände jag redan från början att jag vill inte längre. Stallägaren sa att hon kunde hjälpa mig att rida till henne för försäljning om det var så.

Det slutade med att stallägaren förälskar sig i hästen och frågar om jag kan tänka mig att byta mot ett av fölen som fötts. För mig har aldrig pengar varit viktigt, jag tycker ju om hästen- jag vill bara inte behöva RIDA henne så för mig var det viktigast att hon fick det bra.
Sen fick jag en söt hingst med mkt bra stam som nu är 13 månader. :) Hon har även stått för kostnaderna med chippning o sånt även fast han var min nästan direkt och jag betalade ingen stallhyra för honom förrän nu när han blev ett år. Och sen kommer hon även att rida in honom till mig. (Hon har det som yrke och vi har samma hästtänk så det känns bra :love:)

Och min gamla häst har tävlat några gånger och ska fortsätta med det och har det hur bra som helst. Jag har inte ångrat mig en enda gång utan är överlycklig över att bara kunna rida den häst jag har som jag trivs med att rida. :love:

Bytte min första häst mot en ungponny på 5 år, visade sig vara obotligt sjuk. Ångrade mig djupt över det bytet men lyckades få tillbaka min häst igen. Dem hade nästan förstört mitt sto när jag fick tillbaka henne. Men idag är hon i tiptop!

Problemet blir väl om man inte är nöjd med den häst man byter till sig.
Säg att den nya hästen visar sig ha ett fel som leder till att man har rätt att häva affären.
Lämnar man tillbaka den i utbyte mot sin gamla häst då?

Hade jag planerat ett byte (t.ex. via ett bra försäljningsstall) hade jag i så fall sett till att bytet rent tekniskt inte är ett byte, utan två separata affärer. Jag säljer min häst för X kr, och köper den nya hästen för X kr.

Precis, så måste det bli.

Mardrömmen är om man inte är nöjd med den häst man fått med, vill byta tillbaka, den häst man bytte in är inte i samma skick (skada/halt) eller såld. Och så anser den som tidigare ägt den häst man vill lämna tillbaka att "ja, men den är väl kanske värd 5000 kr". Så har man bytt in en häst för 60 000 kr, lämnar tillbaka den man fått och får 5000 kr tillbaka.

Nä, det är viktigt att sätta pris på bägge djuren, eller som Luleå föreslår - sälja till varandra.

Ortens ridklubb har gjort detta med en häst och fasnat i en spiral av dåliga hästar. Hästen de bytte bort passade inte verksamheten och fick en häst som verkade passa bättre. Den var dock obotligt halt på flera ben. Efter nästan två år hade bytaren äntligen en likvärdig häst att byta tillbaka med. Även den halt visade det sig. Nu står de med den tredje halta och knepiga hästen på 5 år. Dyrt i stallplats och veterinärkostnader mm och en ridskolehäst mindre.

Det beror kanske på hur avtal ser ut med den man byter och vad man byter ifrån och vad man byter till samt vilken relation man har till bytets ägare. Men jag hade nog aldrig vågat byta med en okänd om det gällde ridbara hästar. Unghästar känns lite dock lite annorlunda med.

Sen vill jag ha stenkoll på var min häst hamnar sen.

Jag var en gång i tiden lite av en hästhandlare och jag har tagit massor med hästar i delbetalning för en annan häst. Det är väldigt sällsynt att man får byta rakt av, normalt vill man ju ha någonting bättre än vad man byter in. Men som delbetalning fungerar det jättebra.

Sen får man ju ta det för vad det är. Du kan inte ställa massor med krav på personen som äger hästen. Antingen så säljer man sin häst och förlorar makten och bestämmanderätten över den, eller så får man ha den kvar om man vill bestämma.

Ibland stöter man på människor som försöker luras, så man får vara på sin vakt. Men samtidigt finns det massor av mycket seriösa och trevliga hästhandlare i världen som gärna hjälper dig att göra en så bra affär som möjligt. Tyvärr brukar det vara så att de duktiga och snälla handlarna inte är bland de billigaste, men det lönar sig i längden.

Jag har bytt flera gånger och jag tror att alla har blivit nöjda med bytena. Men jag byter kanske på ett lie annorlunda sätt. Jag byter egna uppfödningar med ryttare som har äldre/skadade meriterade ston som går till avel. vilket ju blir lite av ev vinn/vinn situation för bägge parter. Ryttaren får en ny ung ridhäst och jag får ett meriterat avelssto.
Lite beroende på den andra parten har det varit allt från två kontrakt (skilda affärer på hästarna) till bara byte av ägarbevis.

Det var smart!:idea: I en sån situation verkar det smart att byta, annars hade jag nog varit lite rädd för det, om man inte skriver ett vettigt kontrakt. Har ingen egen erfarnhet dock.

Hej,försöker byta min arab.men hittills inte gått så bra.vi tittade på en fin schäck som vi gillade jättemycket och var lugn,sen fick jag tag påförra ägaren och enligt henne har han kissin spines (täta ryggkotor) och eftersom vi vill kunna hoppa så blev det inget där,men dom nuvarande ägarna låtsades inte om att som visste om detta. sedan skulle vi byta mot ett lugnt fullblod, den var mycket piggare än vår egen häst så det blev inget heller. en som skulle köpa henne betalade inte och när hon lämnade igen henne hade hon benen fulla med skavsår. så jag har ingen bra erfarenhet med byte än så länge. men se upp för oseriösa människor!

Jag har just bytt en häst, men privat och inte hos någon hästhandlare.

Och än så länge fungerar det hur bra som helst :love: Vi ägare har jättebra kontakt, pratar mycket i telefon och via mail, ger varandra små rapporter om hur det går, och framför allt: vi är båda två hur nöjda som helst!
Vi bytte rakt av utan pengar mellan, bytte pass, skrev kontrakt och satte hästarna på lastbilen :) I vinter kommer jag även byta min uppfödning mot ett avelssto, uppfödningen kommer till en tjej som är intresserad av att utbilda och visa henne och jag får ett bra sto :)

Så privat har jag bara bra erfarenheter och med hästhandlare har jag inga alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar