Inbjudan till diskussion om pellets!

Då måste ju hästarna har väldigt klena tänder, man kan ju bryta av/smula sönder pelletsen med fingrarna/händerna? :confused:
 
Inte katten får du sönder Kraffts "sten"-foder med fingrarna?
Det var ju hästar med dåliga tänder (av ngn anledning) det var frågan om, eller?
Jag fodrar inte med pellets, tror inte det är nyttigt att få ner smuligt pulverfoder i magen.
 
Nästan rätt..Det har blivit krav på att man skall redovisa råvaruinnehåll i procent, alltså hur många procent havre, hur många procent korn o.s.v.

Det fanns redan innan ett krav på att mna skulle redovisa näringsinnehåll.
 
Jag är ingen pelletsföresprålare, men värmebehandlingen är kanske inte alltid så dum eftersom den tar död på t.ex. salmonellabakterier.
 
Det har forskats en del om pellets och ät-tider, jag kommer tyvärr inte ihåg de precisa resultaten men pellets hamnade högt upp på listan över foder som går fort att äta, Kraffts lite större pellets äts tydligen snabbare än de som är lite mindre, varför vet jag inte???

Denna info fick jag från Cuddeford när han höll föreläsning på Flyinge förra året så jag antar att forskningen är gjord i england.

Den fodertyp som hade längst ättid av kraftfodervarianterna var foder som var uppblandat med strå, t.ex. om man blandar hö- eller halmhack i.
 
Min hästar får ej pelleterat foder, jag gillar det INTE. Hästarna får müsli sen ett par år tillbaka. Det är mkt smakligare, lättare att tugga, och man SER att fodret verkligen är bra!

Frågade en gång om dom hade krossad korn och fick då som svar att "nä, den var så möglig och dålig, så den hade dom lagat pellets av." :eek: :eek:
Det här var på norska motsvarigheten till Gg.
 
Det där stämmer inte. Müsli är mer lätt tuggat, men den ska ju vara behandlat på ett specielt sätt, så "vanlig" spannmål är hårdare än pellets. Dock är müsli fortfarande bäst! Men dyrare.
 
Det pellets som jag använder, blir inget smuligt pulver när man blöter det. Det blir som Luzern med spanmålskross.

Prova att ta krossad havre och blöt det en stund. Det blir som klister. Havregrynsgröt, here I came. Eller mosa havrekross mellan fingrarna, så får du pulver. Havremjöl.

Så att ta alltihopa och pressa ihop det till "kögglar" förändrar ju inte själva råvarorna. De är sig förhoppningsvis ganska lika även som hop-pressade.

Det vanligaste bindemedlet är melass och det brukar man ju ge hästar. Och nästan allt betfor är ju melassat.
 
Jag är heller ingen pelletsförespråkare, men så illa om du beskriver, med mögliga råvaror, det är jag i det närmaste bombsäker på att så går det inte till hos våra, svenska, foder tillverkare.
 
Hästarna får müsli sen ett par år tillbaka. Det är mkt smakligare, lättare att tugga, och man SER att fodret verkligen är bra!
Hur vet du att det är smakligare för hästarna? Och hur kan du SE att det är bra? Man kan ju inte se på hö om det är bra.

Och jag tror visst att vissa pelletsproducenter stoppar skiten i pellets. Men det kanske dels var till grisar och dels så var det inte min foderproducent. Eftersom ALLT går att pelettera, så kan ju innehållet vara bra likväl som dålig. Så man måste ju välja sin pelletstrillare med omsorg.

Jag har svårt att förmå mig att använda Krafft pga skrönor från forntiden. Dåligt rykte kan sitta i länge.
 
Man ser att det inte är dåliga ingredienser i det, dom kan inte gömma bort att majsen var lite möglig till exempel.

Och visst är det smakligare! Är ju bara att lukta på det... Mina hästar tycker iaf att müslin smakar bättre än pellets, det märks tydligt. Min mamma tkr också det smakar gott. :d :D

Den ända skälet JAG kan se för att ge pellets istället för müsli är priset, jag får betala ungefär dubbelt så mkt för müslin, 170kr för 20kg. Men det tar jag mig råd till...
 
Och visst är det smakligare! Är ju bara att lukta på det...Min mamma tkr också det smakar gott
Nå, var det du eller hästen som skulle ha maten?

Mina hästar tycker iaf att müslin smakar bättre än pellets, det märks tydligt.
Hur vet du det?
Hästar brukar helst vilja ha den mat de är vana vid att äta. Mina föredrar pellets av den anledningen.

Jag hade en müsslihäst på besök en gång, och den fick alltid ha sitt müssli ifred (utom en gång, när h*n hade snott en pelletshög av en annan häst. Då tog den andra hästen müsslin i ren desperation), men den snodde gärna de andra hästarnas pellets.
 
Därför att min häst ibland inte ville äta upp sin pellets, åt hellre hö... Sin müsli äter han med stor förtjusning.

Ni kanske har bättre pellets i sverige än här i norge, den vi har här är iaf inget jag vill att mina hästar ska äta. :smirk: Den luktar skumt och stövar. Jag är jätteglad över att ha hittat ett alternativ iaf. Men om ni är nöjda med eran pellets, så är väl det bra.....
 
Ja som sagt, kvaliteten kan variera. Jag har kollat upp mitt pellets noga. Och jag vet vad som är i det. Det är samma innehåll som om jag skulle ta och blanda foder själv, men till ett lägre pris. Och så slipper jag att pytsa.

Och det är INTE Krafft.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 520
Senast: Mia_R
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
39 930
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 239
Senast: Mirre
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp