Inåtvänt beetende!!!!!

C

Chanel_

En kompis till mig har en hund med inåtvänt beteende.

Han blir vansinig på andra hundar, o när han inte kan ta dom,ger han sig på henne o biter henne.

Hon har försökt med massa metoder...

avleda.
godis.
straff o belöning. Men inget verkar hjälpa.
Går du på han tar han i nackskinnet blir han ännu argare.
Ibland hinner du inte göra nått innan han är på o ska bita en för att han inte kan ta den där hunden som är 50 meter bort.
Värsta är att hon inte vill avliva honom,han mår ju inte bra.

Men direkt en karl med pondus håller i han e han inte lika tuff/osäker

men hur ska ja få min kära vän att ta bort han ?? en vacker dag kanske han biter fel o ja kanske inte har min vän kvar.Eller att man tappar han o han tar nån annans hund.

Står ett barn brevid han vaktar han barnet,han släpper inte fram okända till barnet...

Direkt ett koppel kommer på han växer han 10 cm.

Hur ska ja förklara för henne att han är en livsfara innan det är för sent ?
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Alltså, jag har ju en hund som beter/har betett sig precis likadant.
Det jag kände på en gång när jag läste ditt inlägg är att den hunden är mycket mån om att det är han som ska försvara den som går i kopplet eller i annat fall ett barn. Han berkar med andra ord tro att det är hans uppgift som ledare att försvara sin flock och härja och sköta om den. Det hunden måste få lära sig är att det är matte eller husse som sköter utomstående kommunikation och även bestämmer om man ska hålla sig i skinnet eller ej. Där spelar småsaker jättestor roll för en sån hund. Kolla om han får:
*vara i soffor/sängar -det ska vara förbjudet, hunden ska ha en egen liggplats
*Springa fram först när det ringer på dörren- Förbjudet, hunden ska sitta en eller två meter bakom matte/husse för det är deras besök. Inte hundens
* Hälsa på andra människor först innan matte/husse gjort detsamma.-Förbjudet, det är matte eller husses vänner/bekanta inte vice verca

Han ska givetvis få komma fram o hälsa , men inte först. Han sköter inte ordningen i vardagen. Och det här med det inåtvända beteendet att han angriper föraren 8den som håller i kopplet) låter inte precis kul. Men även där handlar det nog om att han försöker upprätthålla ordning, men att det slutar i kaos.. Min hund blir också ännu argare om man ger tillbaka med samma mynt..Men det är tyvärr en kamp man måste vinna. Det ska aldrig löna sig att sätta sig upp mot matte/husse. Det som har funkat bäst på min hund när han gjort utfall mot mig är helt enkelt att hålla fast honom tills han lugnar ner sig..Då reser man sig lugnt och går vidare. Beröm inte på en gång. Är hunden lugn efter att ni gått en bit..Klappa den lugnt. Gör inte en så stor affär av det hela. Poängen är bara att det inte ska löna sig att bete sig på detta viset.

Är hunden allmänt lydig? Vaktar han barn får man helt enkelt kall ain honom på avstånd och ha honom någon annanstans. Jag tycker att ägaren rent allmänt ska kontakta ngn bra hundpsykolog/tränare för att få bukt på detta. Det går. Men det kommer inte vara lika enkelt som att ha en normal familjehund..Man får helt enkelt se hundens begränsningar. Klarar dom ändå inte av det..så kanske avlivning är det bästa. Men det går att lösa.
Det här med koppel är också ett dilemma. Då koppel innebär mindre frihet vilket kan göra hunden spänd. Min tax är alltid misstänksam mot mig när jag ska ta på kopplet. Det blir dock bättre och bättre..
Allt går med lite vilja.
Hoppas dom agerar!
 
Senast ändrad:
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

vad är det för ras på hunden? sånt här ska man inte pyssla med själv, det är något man måste få hjälp med.
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Detta beteende kallas omriktat beteende. Menas...Om en hund hotas av annan hund, så kan den hotade hunden hamna i en konflikt mellan rädsla och aggression för den andra hunden...men riktar istället sin aggression mot något annat som är mindre hotade, en tredje part som tex annan hund av lägre rang eller dess ägare. Dessa är då mindre hotande än den hund den blev rädd för. ett omriktat beteende behöver heller inte visa sig som aggression, utan kan visa sig som att tex: hunden hamnar i konflikt med en annan hund...den vill hällsa men är samtidigt rädd för den...denna konflikt kan utlösa ett omriktat beteende i form av att hunden intensivt söker kontakt med sin ägare istället.

Den hund du skriver om är knappast en tuffing, utan snarare en osäker individ.

Det finns en hel del på nätet att läsa om detta.
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Det behöver inte heller vara så att hunden "vet" vad den biter på.
En hund som är blockerad av en retning i form av en annan hund kan ta ut sin aggrission (om så är fallet) på ett totalt annat objekt än vad som är meningen.

Personligen tycker jag att det är såpass allvarligt att ägaren bör ta professionell hjälp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Alltså, jag har ju en hund som beter/har betett sig precis likadant.
Det jag kände på en gång när jag läste ditt inlägg är att den hunden är mycket mån om att det är han som ska försvara den som går i kopplet eller i annat fall ett barn. Han berkar med andra ord tro att det är hans uppgift som ledare att försvara sin flock och härja och sköta om den. Det hunden måste få lära sig är att det är matte eller husse som sköter utomstående kommunikation och även bestämmer om man ska hålla sig i skinnet eller ej. Där spelar småsaker jättestor roll för en sån hund. Kolla om han får:
*vara i soffor/sängar -det ska vara förbjudet, hunden ska ha en egen liggplats
*Springa fram först när det ringer på dörren- Förbjudet, hunden ska sitta en eller två meter bakom matte/husse för det är deras besök. Inte hundens
* Hälsa på andra människor först innan matte/husse gjort detsamma.-Förbjudet, det är matte eller husses vänner/bekanta inte vice verca

Han ska givetvis få komma fram o hälsa , men inte först. Han sköter inte ordningen i vardagen. Och det här med det inåtvända beteendet att han angriper föraren 8den som håller i kopplet) låter inte precis kul. Men även där handlar det nog om att han försöker upprätthålla ordning, men att det slutar i kaos.. Min hund blir också ännu argare om man ger tillbaka med samma mynt..Men det är tyvärr en kamp man måste vinna. Det ska aldrig löna sig att sätta sig upp mot matte/husse. Det som har funkat bäst på min hund när han gjort utfall mot mig är helt enkelt att hålla fast honom tills han lugnar ner sig..Då reser man sig lugnt och går vidare. Beröm inte på en gång. Är hunden lugn efter att ni gått en bit..Klappa den lugnt. Gör inte en så stor affär av det hela. Poängen är bara att det inte ska löna sig att bete sig på detta viset.

Är hunden allmänt lydig? Vaktar han barn får man helt enkelt kall ain honom på avstånd och ha honom någon annanstans. Jag tycker att ägaren rent allmänt ska kontakta ngn bra hundpsykolog/tränare för att få bukt på detta. Det går. Men det kommer inte vara lika enkelt som att ha en normal familjehund..Man får helt enkelt se hundens begränsningar. Klarar dom ändå inte av det..så kanske avlivning är det bästa. Men det går att lösa.
Det här med koppel är också ett dilemma. Då koppel innebär mindre frihet vilket kan göra hunden spänd. Min tax är alltid misstänksam mot mig när jag ska ta på kopplet. Det blir dock bättre och bättre..
Allt går med lite vilja.
Hoppas dom agerar!

Han hälsar aldrig först,det är tränat att han itne ska få hälsa först. Han vet att han ska sitta snällt o vänta på sin tur.
Allmänt så är han rätt lydig.
Men kommer då en annan hund så slår det tilt.
Han blir vansinig!!
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Så där var min hund, bara det att han brydde sig inte om vem det var som höll i kopplet. Han var rädd, hade blivit illa behandlad av andra hundar innan jag köpte honom. Det jag gjorde var att höja hans tillit till mig och hans självförtroende. Efter ett tag slutade han bita mig men var min sambo ute med honom så kunde han fortfarande bitas. Två gånger hängde han sig i sambons arm så vi fick åka in till akuten. Något som jag tyckte kunde hjälpa lite var att alltid försöka ha honom trött. Massor av träning där han fick springa lös i snabbt tempo och spårträning kunde göra honom trött för en stund och då kunde vi passera andra hundar utan att det var allt för svårt.

Jag tycker att din kompis ska ta hjälp av en duktig hundpsykolog som kan bedöma varför hennes hund reagerar som den gör. Det är viktigt att veta för att sen kunna arbeta med problemet.
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Jaha såpass. Han lät nämligen väldigt mkt som min ena hund var förr och är lite ännu. Jag tycker precis som alla andra att hon ska kontakta en hundpsykolog eller tränare. Det går att lösa utan för den sakens skull avliva. Värt ett försök!
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Jag hade likadana problem med min hund för 1½ år sedan. Kom det en hund för nära gjorde han revolt och blev en best. Slet i kopplet, gjorde utfall, lät som ett hundslagsmål.. Sa jag då åt honom så flög han på mig. Det gick absolut inte att ta i hunden, och i vissa lägen kunde jag inte ens neja honom.

Hur jag löste detta? Jag slängde faktiskt på en halti för att klara av att hålla kräket, sedan fixade jag vår relation. Gick på en helgskurs där jag fick hjälp att styra upp min mycket osäkra hund. Det är ingen hjälte jag har, och har aldrig varit. Så be din vän söka sig till en lämplig tränare!
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Jag hade likadana problem med min hund för 1½ år sedan. Kom det en hund för nära gjorde han revolt och blev en best. Slet i kopplet, gjorde utfall, lät som ett hundslagsmål.. Sa jag då åt honom så flög han på mig. Det gick absolut inte att ta i hunden, och i vissa lägen kunde jag inte ens neja honom.

Hur jag löste detta? Jag slängde faktiskt på en halti för att klara av att hålla kräket, sedan fixade jag vår relation. Gick på en helgskurs där jag fick hjälp att styra upp min mycket osäkra hund. Det är ingen hjälte jag har, och har aldrig varit. Så be din vän söka sig till en lämplig tränare!

Vad är en halti ?
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Helt krasst så är det ju inte hundens probelm utan ditt, eftersom hunden inte ger sig på husse eller vem det var, DU står lägre i rang hos hunden och får ut för "aggressionerna"...det är nog dig du ska jobba med i första hand.

Jag har en hund som är som din , men han ger sig aldrig på nån annan....däremot om han är kopplad så blir han som en idiot om nån annan hund kommer i närheten, det är en sch blandning o folk blir ju ganska så rädda för honom...

HANS problem är att han blivit fullständigt överrumplad i anfall av andra hundar och försvar är det bästa numera. Nu litar jag så på min hund så antingen.....släpper jag på kopplet, slä'pper honom helt o hållet ( beroende på vart jag är) då gör han aldrig något, men tar jag det minsta i halsband koppel så är han t om svår att hålla,

Har jag gått bara 1 meter förbi den andra hunden kan jag släppa honom lös utan att han ens bryr sig om hunden vi nyss passerade som han ville "mörda!

Försök luska ut "varför" din hund gör som den gör och sök hjälp från nån som har erfarenhet av såna hundar.
 
Sv: Inåtvänt beetende!!!!!

Säger som alla andra, prata med en hundinstruktör/pyskolog för ni har inte kunnandet att hantera problemet själva.
Både ägarna å hunden behöver hjälp i detta fall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 444
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp