Jag har byggt så varje box har en egen låsbar "sadelkammare", mitt emot boxen. Där får hyresgäster förvara sitt kraftfoder, täcken, all tänkbar utrustning... även kläder ifall de vill det. Jag har grundutrustat varje sadelkammare med 10 krokar, 2 sadelhängare, 1 selhängare, 3 hyllplan, och en korghylla. Varje sadelkammare har 2 dörrar in i sig, storleken är ca 1m djup och lite drygt 3 m lång, sadelhängare i mitten så de kan nås från båda dörrarna. Hyllplanen innanför ena dörren, finns utrymme att tex ställa in en byrå/trådbackar under hyllplanen, fodertunnor bredvid, och tex. hänga täcken på galge innanför andra dörren. Man får inreda som man vill bara det går att återställa vid ev. flytt.
Blöta täcken/nytvättat hängs in i torkrummet, (jag har tvättmaskin i min egen sadelkammare som är rätt mkt större än hyresgästernas). Krav enligt kontraktet att alla ska förvara hästens pass i original i sin sadelkammare, och att jag som hyresvärd ska kunna komma åt dem vid behov (tex. akuta veterinärbesök eller vid kontroll från Länsstyrelsen) så nyckel/kod ska jag kunna använda om det behövs. Alla har uppskattat att ha "gott" om utrymme (jämfört med de bås/garderober som är vanliga i hyrstall), ingen som stör sig på att det är stökigt runt nån annans prylar, ingen som tjuvlånar eller såna problem som lätt kan uppstå i vissa stall. Skönt!
Extra förvaring finns på loftet för vagnar/större saker/säsongsbetonade grejer man inte vill ha i sadelkammaren, fikarum/toalett och dusch är gemensamt och finns på annan plats i stallet.