Inackorderings- eller -fodervärdskontrakt

Ellanamde

Trådstartare
Jag ska skriva ett kontrakt angående en häst som kommit hit lite akut.
Frågan är om jag ska skriva ett fodervärdskontrakt eller ett inackorderingskontrakt. Ägarna har tänkt att jag ska börja rida hästen (den är inte riden på 2 år), så jag har börjat med att träna upp den från grunden, tränsning, sadel osv.
Så hur ska man göra, jag kommer efter hand att få lov att rida hästen, men jag är inte särskilt intresserad över att bli fodervärd och stå för alla kostnader till en häst som jag inte bett om att få hit.
Inackoderingskontrakt eller fodervärdsavtal? Ska jag behöva stå för alla kostnader eftersom jag får rida den????
Ägaren verkar inte ha ngt särskilt "mål" för hästen heller, så jag vet ju inte vad som ska hända med den stackarn' och vad jag ska träna upp den till :confused:

Väldigt tacksam för hjälp :bow:

Sv: Inackorderings- eller -fodervärdskontrakt

I mina öron låter det som tillridning/träning, alltså borde ägarna betala dig för både uppstallning och träning.

Ja, det kan jag hålla med om, fast sen känns det också fel på sitt sätt, för jag är en hobby-ryttare, dvs jag vet vad jag gör men jag är ingen avancerad tillridare. Skulle man kunna ta betalt för stallplats och sen vara nöjd med det så länge man slipper att stå för kostnaderna för hästen?

Det är väl något du får diskutera med ägarna om de vill betala för hästen eller om du ska stå för kostnaderna.
Även om det gått fort när du fått hästen så bör du ta den diskussionen så fort som möjligt, så att ni ser det på samma sätt.

Spelar ingen roll om du är amatör, om ägarna vill anlita dig för tillridning och du vill ha betalt så ska du ta betalt. Sen är det upp till dem om de vill betala dig för det, eller om de vill låta hästen stå kvar utan träning, eller flytta den någon annan stans.

Du ska självklart även ta ut stallhyra för hästen om du inte ska vara fodervärd.

Jag skulle nog skriva ett full servis kontrakt där stallplats, foder, träning, mockning, övriga stallsysslor och ev. Skonings ingick. Räkna ut vad det skulle gå på i pris för allt stallplats, foder och de. Sen räknar du ut hur många timmar du kommer att lägga ner på hästen och ta ut en vettig timpenning på kanske 150kr. Se vad slutsumman blir och lägg till lite till ;). Skriv oxå i kontraktet att ägaren står för övriga kostnader som försäkring på hästen, veterinär osv.

Självklart kan du ta betalt för jobbet du gör även fast du inte har nån utbildning :)

Jag ska skriva ett kontrakt angående en häst som kommit hit lite akut.
Frågan är om jag ska skriva ett fodervärdskontrakt eller ett inackorderingskontrakt. Ägarna har tänkt att jag ska börja rida hästen (den är inte riden på 2 år), så jag har börjat med att träna upp den från grunden, tränsning, sadel osv.
Så hur ska man göra, jag kommer efter hand att få lov att rida hästen, men jag är inte särskilt intresserad över att bli fodervärd och stå för alla kostnader till en häst som jag inte bett om att få hit.
Inackoderingskontrakt eller fodervärdsavtal? Ska jag behöva stå för alla kostnader eftersom jag får rida den????
Ägaren verkar inte ha ngt särskilt "mål" för hästen heller, så jag vet ju inte vad som ska hända med den stackarn' och vad jag ska träna upp den till :confused:

Väldigt tacksam för hjälp :bow:

Vad har ni kommit överens om?
Hyr de in hästen hos dig, eller lånar du hästen?

Ja, de hyr in hästen här. Det har börjat bli lite si och så med betalningen, så vill ha kontraktet klart så fort som möjligt nu.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?