Inackordering

day

Trådstartare
Hej!

Flytta tråden om den ligger fel moderatorn.

Jag har fått hem en inackordering i veckan och skulle nu vilja be er det kloka bukefolket om lite hjälp. :)

Hästen är en haflinger och kommer stå hos oss som inackordering i höst/vinter tillsammans med mina tre andra hästar. Jag kommer rida och ha ansvaret över henne helt då ägaren inte kan rida pga en skada och hennes dotter har tappat intresset. Ägaren betalar allt för hästen och jag tar enbart hand om den.

Stallet är helt nybyggt med 4 stora boxar, spolspilta, uppvärmd sadelkammare, stora kuperade hagar, paddock hemma, tillgång till ridhus nära och trevliga hagkompisar.
Jag kommer sköta alla sysslor och all hästens träning. Jag har givetvis kunniga personer runt mig så det kommer inte vara några problem och hästen är välutbildad. Jag har helt fria händer med henne.

Nu till frågorna:

1. Hur mycket skulle ni betala för hyran?
2. Vad tycker ni ingår i det priset i såna fall?
3. Jag vill gärna ha lite betalt i höst för att jag tränar hästen. Anser ni det vara rätt?


Kanske kommer på någon mer fråga sen :)

Tack på förhand!
 
Sv: Inackordering

Spontant, gör man inte upp priset först, det blir så besvärligt om man inte kommer överens annars.

Beroende på vad ni kommer överens om är allt mellan att du betalar hyra för hästen till att du tar runt 5000 i månaden + omkostnader+moms. Vissa hyr ut hästar, andra lämnar dem på foder, ett fåtal betalar för inackordering+ motion och så finns det de som lämnar hästen på träning. Vad har ni kommit överens om? Vad har du för bakgrund och kunskaper? Om hästen är välutbildad har du kunskapen att vidareutbilda? Vad vill ägaren?
 
Sv: Inackordering

Självklart kommer vi inte att göra upp priset först. Men jag vill ha riktlinjer i åtanke eftersom det är våran första inackordering och jag vill det ska bli rätt.

Eftersom hästen kom förra veckan så har jag endast hunnit suttit upp och känna lite på henne. Hästen kan en hel del men är inte riden på länge så just nu ska jag sätta igång henne försiktigt. Ägaren har inga krav på mig och jag har fria händer att göra det jag anser vara rätt. Hon vill bara att jag ska motionera och fräscha upp hästens kunskaper mest. Självklart kommer ägaren vara delaktig i det vi kommer göra.

Det jag ville ha svar på var om det är "rätt" att vilja ha pengar utöver hyran då jag är grön på detta med inackordering.
Även hur mycket man skulle ta i hyra.
 
Sv: Inackordering

Som Lobelia skriver, priset gör man upp FÖRST, för att undvika osämja.

Är det ägaren som bett att du ska träna hästen så kan det ju vara ok att ta en slant för det. Hur mycket beror ju på hur duktig du är.

Angående hyra så beror ju det på hur hyresläget ser ut där du bor, det varierar så mycket från landsbygd till storstad.
Hyra utifrån prisnivå, tillägg för foder, skoning etc, samt en summa för att sköta hästen. Har själv lagt på ca 500:- de gånger jag haft inackorderingar, det är ju iofs lite men jag har valt att ligga lågt. Allt vitt såklart!

Vad du har för tillgång på t ex ridhus och paddock är nog av mindre betydelse då det inte är ägaren som ska rida.
 
Sv: Inackordering

1. Hur mycket skulle ni betala för hyran? Svår fråga, räkna vad ni har för utgifter som ska täckas av hyran och gärna så att det går lite med vinst.. så hade jag gjort. Vad tar man för liknande stallplats där liknande ingår i närheten? En stallplats kan ju kosta vad som helst per månad, men satsa på att få det att gå runt så att inte allt blir gratisjobb..Tänk på att kunna ha pengar över till oförberedda utgifter, så en liten marginal är bra. Saker i stall går sönder och behöver repareras, ofta omgående.

2. Vad tycker ni ingår i det priset i såna fall?
Vad som ingår kan vara vad som helst men jag som hästägare uppskattar att minst grovfoder ingår då den hanteringen och inköpet kan vara rätt besvärlig. Strömedel kan vara en fördel att det ingår eller att man betalar efter förbrukning men att det i alla fall finns på plats är skönt.

Hade jag ägt stall m tillhörande ridhus/ridbana hade jag skiljt dessa åt. En hyra för stallplats och ridkort för ridbana/ridhus.

Är det helinackordering bör ju allt ingå; foder,strö,själva stallplatsen, mockning, fodringar osv..ja allt, man ska inte behöva åka ut till stallet med ett sånt koncept.

Jag tror på att betala per förbrukning så borde ekonomin rulla på..som ett kvitto i affären, där man betalar per vara helt enkelt.

3. Jag vill gärna ha lite betalt i höst för att jag tränar hästen. Anser ni det vara rätt?
Några jättesummor hade jag inte ansett vara riktigt om du saknar utbildning men det kan väl ändå vara skäligt för att hästägaren "slipper". Gör du en tjänst eller gör du det för att du vill/roligt? Är det mer en tjänst som ägaren i så fall köper får man väl diskutera vettig ersättning för det men är det för att det är roligt så tycker jag inte det känns 100 med att ta betalt för det..Ibland kan det ju vara win-win också, ägaren slipper och du får möjligheten att rida fler hästar kanske i utbildningssynpunkt?

Mycket att tänka på..men ang hyran hade jag gjort en stadig kalkyl på verklig förbrukning på allt som förbrukas och slå ut det så att man får tillbaka pengarna så att allt hålls rullande minst.

Du ska ju sälja ett koncept/tjänst så jo, gör upp priset innan och se om din kund köper det eller inte. Kan lätt bli osämja i efterhand och du kanske inte får den ersättning du behöver..och skriv kontrakt!
 
Senast ändrad:
Sv: Inackordering

Jag har ställt mig själv samma frågor som du ställer mig nu. Jag är också inne på att ta betalt för spån, hö osv efter åtgång då det känns mest rätt. Jag ska sätta mig ikväll och göra kalkyl. Jag är inne på att ta en fast kallhyra och spån/foder/andra åtgångsvaror utöver det. Sedan lägger man ihop det till ett pris?

Jag tycker inte det känns rätt att kräva pengar ur ägaren för att jag rider hästen. Jag ser det mest som att det är kul och att jag får ännu mer erfarenhet och det ger mig gott rykte inför framtiden. Men jag vill heller inte gå helt obetald och känna mig utnyttjad... Svår ekvation de där!

Du har väldigt bra synpunkter så nu har jag en del att fundera på :)
 
Sv: Inackordering

Där jag stod innan så var full inackordering för häst 4000kr och sedan betalade hästägaren en ryttare för att träna hästen och tävla hästen. Jag har ingen aning om hur mycket ryttaren får men jag skulle tro att det inte är under 2000kr. Ryttaren är duktig och har meriter och tränar även andra ryttare.

Stallet med alla bekvämligheter, stor uteridbana och ridhus, 8 mil norr om Stockholm, 0,8 mil utanför Norrtälje som är "stan".
 
Sv: Inackordering

Jag kan tänka mig ett sådant pris Såpass nära en större stad men eftersom jag bor på landsbygden så skulle jag aldrig kunnat med att ta ett sådant pris.

Säg om ryttaren får 2000 kr för att träna/utbilda hästen plus stallhyran så kan jag enbart tänka mig att det är en ryttare med en utbildning och med meriter msv/svår m.m, precis som du säger. I nuläget handlar det i sådana fall inte om sån stor summa utan en mer symbolisk summa...
 
Sv: Inackordering

Utan svar på frågorna är det omöjligt att gissa.

Så här tänker jag, att lämna till fodervärd är gratis, och hade jag inte kunnat rida min häst och jag hittat en vettig hade förmodligen blivit det. Om jag velat ha hästen tränad så hade jag letat upp någon med rekommendationer eller som jag själv känner/känner till och då hade jag betalt marknadsmässiga priser utifrån utbildning och erfarenhet. Ska jag betala för att någon rider min häst så måste denne tillföra något. Alternativen skulle varit att ha hästen på en bra lösdrift en period och ev betäcka hästen.

Utan att veta vad du kan så är det omöjligt att svara.
 
Sv: Inackordering

fullservice hyran måste du nog ändå ha i huvudet redan. och sedan får du tänka, vad skulle du själv kunna tänka dig att betala dig själv för ridningen, den nivå du tänker dig.

Och vad får du ut själv av att rida och träna den här hästen? Du har ju ändå andra hästar, är dom ridbara i samma skick så att ytterligare en häst att rida blir på "bekostnad" av dina andra. Eller är du glad att du får en häst att rida, det är också värt att tänka på då :)
 
Sv: Inackordering

Hej!

Jag hade räknat på vad foder och strö kostade för hästen, sen hade jag räknat på vilken timpenning jag själv ville ha, lagt på för "arbetsgivaravgifter" och sen tagit betalt/timme för all skötsel.

/Lavinia
 
Sv: Inackordering

Svarar alla.

Jag förstår erat resonemang helt! Kanske bara jag som va lite för naiv.

Såhär ligger det till med hästarna:

Jag äger två stycken på pappret, den ena är ett b-ponnysto som jag red in själv och tränade upp till LB/LB men kom aldrig längre för jag växte ur henne. Går idag som körponny och som läromästare till en åttaårig tjej som jag håller på att lära rida.

Min andra är ett D-ponnysto som var tänkt som tävlingshäst åt mej men fick fång och har även råkat ut för lite skador under våra 4år så jag har bara kunnat rida henne i perioder. Nu har jag fått klartecken att kunna sätta igång henne. Men eftersom hon är 18 år så har jag lagt våra tävlingsplaner på hyllan.

Min storhäst har jag på foder. Jag har klickat otroligt bra med denna hästen och vi tränar skolor och lite allt möjligt just nu, tanken är att komma ut på tävlingsbanorna i vår. Hon var endast grundriden när hon kom till mig och hur långt vi kommer får framtiden avgöra.

Jag är inget proffs men jag har ridit in både egna och andras hästar, vidarutbildat några. Jag har aldrig fått möjlighet att tävla egna hästar utan har fått tävlat andras hästar när jag va mindre på LB nivå. Jag tränar för tränare varannan vecka för att bli bättre givetvist :) Nu ligger jag på LAnivå mot MSV.

Jag tror ni har missförstått mig lite, jag ville ha hästen hos mig för att få mera erfarenhet av att kunna rida många olika hästar. Mina föräldrar tycker likaså. Men framförallt så tycker jag hästen är himla go och jag gör det för jag tycker det är kul! Jag vet inte ännu om jag eller hästen kommer att bidra med något till varandra men det är nog ingen omöjlighet.

Jag vill inte kräva några pengar utan jag vill höra med er om det var vanligt att man tar betalt (även om det bara handlar om hundringar) för sådant här jobb och ansvar eller om man gör det gratis? Vilket jag har förstått att man gör.

Så för att förtydliga så kräver jag inga pengar utan jag frågade OM man brukar betala.
 
Sv: Inackordering

Nu är det ju lite svårt eftersom vi inte vet vart du bor eller hur mycket ut på landet det är men jag har gjort så här hos oss.

Grundhyra 1000kr Då ingår box, in och ut, fodringar.

Dom betalar hö ,spån m.m efter åtgång.

Om dom skulle vilja ha fullservice också så får dom betala 1000kr xtra per månad då behöver dom inte ens åka till hästen utan jag gör allt.

Sen får du känna själv om du vill ta ngt xtra för att du rider den m.m eller om du känner att det ger dig såpass mycket att du kan göra det utan kostnad.
 
Sv: Inackordering

Om man betalar eller inte beror på omständigheterna, jag hade inte betalt någon med motsvarande dina kunskaper. Du är säkert duktig och vill väl, men att lämna till dig eller en fodervärld kan gå på ett ut.

Hade jag känt dig och velat att just du skulle rida min häst hade jag betalt alla omkostnader eventuellt inklusive tävlingar och träningar. Man kan ta betalt för att rida andras hästar, men då krävs det meriter och gärna utbildning. Kontakter är bra också.
 
Sv: Inackordering

Jag betalar 2k i månaden för fullservice. Vill jag ha hästen riden kostar det 75:- per gång o då är det dukyiga ryttare som tävlar med framgång upp tom 140cm.

Jag rider ´deras hästar ibland det gör jag gratis för att jag tycker det är kul. Jag har heller inga meriter.
 
Sv: Inackordering

Svarar både Bison och Lobelia.

Jag förstår er och håller med. Jag ville ha en diskussion om man brukar/kan betala för någon som rider ens häst. Jag är grön inom detta området eftersom jag aldrig har haft häst på detta sätt förut och vill bolla med kloka svar och erfarenheter så allt blir rätt :)

Nu har jag funderat i några timmar och diskuterat med mina föräldrar som är mycket delaktiga i detta men dem har inte heller någon större erfarenhet av inackorderingar och nu har vi kommit fram till detta:

Vi kommer ha ett fast grundpris, låt oss säga 1000 kr. Där ingår mockning, in-/utsläpp, alla fodringar och skötsel. Pappa ville också ha en kostnad som täcker slitage på saker m.m i det priset.
Utöver det fasta pris tillkommer foder, strö (alltså förbrukningsvaror som jag kommer ha hemma).

Jag tycker inte det känns rätt att ta betalt för ridning nu när jag har läst era svar. Även om det bara skulle röra sig om en liten symbolisk summa som par hundra kronor...
 
Sv: Inackordering

Fråga ägaren vad denne är villig att betala, vad h*n räknat med. Ge förslag att du inte tar betalt för ridningen men att du gärna rider för tränare med hästen då och då och hör om h*n kan tänkas sponsra. Då får både du och ägaren ut något av det.
 
Sv: Inackordering

Det var en jättebra idé :) Jag vill ju få ut win-win till båda parter så det kan vara en bra lösning.

Vi ska sätta oss och skriva kontrakt när betessäsongen närmar sig sitt slut och då ta beslut om allt. Men jag kände att jag redan nu vill fundera och planera allt så jag inte känner mig helt vilse när det väl är dags.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 649
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp