Inackordering med räknade foderstater?

Sv: Inackordering med räknade foderstater?

förvisso, men skulle det ingå automatiskt utan att någon frågar så skulle nog många acceptera det.. likväl som det ingår när man skickar en häst på inridning så räknar dom ut foderstat där och ger hästen det den behöver, varför ska det vara mycket sämre att ha samma sak fast det är man själv som sitter och utbildar hästen och inte en tränare?

Jag tror inte att många skulle acceptera det för det spelar ingen roll hur många hyresgäster det finns, det är nästan lika många åsikter om vad hästen ska ha i foder. Jag vill ha fri tillgång så långt det är möjligt på stråfoder och hellre lite kraftfoder eller mineraler om det räcker med det. Stråfoder är inte enbart mat utan även sysselsättning, så mer mat = längre tid att äta upp = sysselsatta hästar = mindre krubbitning eller vävare.

BeastieBabe skrev:
haha jo, självklart är det alltid mycket frågor..

det jag tänkte var att höet skulle ingå, och att man räknar foderstat efter hästägarens önskemål, vill han/hon ha spannmål, krafft, mustang, fibergi eller hippo så bör det gå att ordnas om det fungerar i foderstaten dvs..

och mineraler.. ja är höet mineralfattigt och behovet inte täcks av kraftfodret och ägaren verkligen INTE vill ha mineraler till hästen så är det juh hästägarens eget fel om hästen skulle bli dålig pga mineralbrist..

b-vit för hudens skull, överskottet kissas juh ut och behövs det tas det upp av kroppen.. varför skulle man inte vilja ge b-vit?

Jag tror inte att det funkar! Alla äro saliga i sin egna tro.. Och när det gäller hästmännniskor är det lugnast att sköta sitt och inte lägga sig i, om dom inte ber om hjälp! Tjänsten är ju bra att ha, om man vill ha hjälp med sitt foder... Jag säger inte att jag själv är fastkörd, men det finns vissa foder som jag väljer att ge om inte höet räcker till. Man kanske inte behöver mineraler för att den övriga foderstaten täcker det!

Jag vet flera människor som köper jättedyra foder för att dom vill det, även om dom kan komma undan mycket billigare om dom väljer något annat. Hur ställer sig stallägaren till det? Fanns det en stallägare som tog hem det foder jag ville ha, så visst! Men om 15 hästägare i stallet vill olika, då blir det problem!!

Vad jag läst så tillverkar hästen b-vitamin själv... Och så tror jag att om man ger en i övrigt bra foderstat som täcker behoven, så krävs inga extra grejer... Som sagt, alla är vi saliga i vår egen tro! ;)

Ja inte bara bli påtvingad en foderstat utan dessutom betala för ngt som jag vet är onödigt!
PL

Happy skrev:
Jag tror inte att det funkar! Alla äro saliga i sin egna tro.. Och när det gäller hästmännniskor är det lugnast att sköta sitt och inte lägga sig i, om dom inte ber om hjälp! Tjänsten är ju bra att ha, om man vill ha hjälp med sitt foder... Jag säger inte att jag själv är fastkörd, men det finns vissa foder som jag väljer att ge om inte höet räcker till. Man kanske inte behöver mineraler för att den övriga foderstaten täcker det!

Jag vet flera människor som köper jättedyra foder för att dom vill det, även om dom kan komma undan mycket billigare om dom väljer något annat. Hur ställer sig stallägaren till det? Fanns det en stallägare som tog hem det foder jag ville ha, så visst! Men om 15 hästägare i stallet vill olika, då blir det problem!!

Vad jag läst så tillverkar hästen b-vitamin själv... Och så tror jag att om man ger en i övrigt bra foderstat som täcker behoven, så krävs inga extra grejer... Som sagt, alla är vi saliga i vår egen tro! ;)
Nej behövs inte mineraler så kommer dom juh inte få mineraler, det räknar den som har hand om foderstatsuträkningarna ut..
visst finns det folk som räknar själv eller vill köpa dyra foder, men det finns oxå dom som i nuläget alltid kommer ut halv sju på morgonen enbart för att täcka sin egen häst så att det inte blir fel.. känns konstigt när man går där som stallpersonal.. att täcka privathästarna som det står angivet på boxen är en självklarhet..

kanske om en 3-4 år så är foderstatsuträkning lika självklart.. och då lika självklart att den som räknar ser hästen och diskuterar med ägaren om vad den tycker, vill ägaren ha hästen livlig och är nöjd med det så bra, då får hästen fortsätta på foderstaten..
precis lika självklart som om det står "regntäcke på vid regn" och det duggar på morgonen men efter 1 timme klarnar det upp och då tas täcket av för att hästen ska vara ute 5 timmar till i strålande solsken, och slippa täcket..

BeastieBabe skrev:
Nej behövs inte mineraler så kommer dom juh inte få mineraler, det räknar den som har hand om foderstatsuträkningarna ut..
visst finns det folk som räknar själv eller vill köpa dyra foder, men det finns oxå dom som i nuläget alltid kommer ut halv sju på morgonen enbart för att täcka sin egen häst så att det inte blir fel.. känns konstigt när man går där som stallpersonal.. att täcka privathästarna som det står angivet på boxen är en självklarhet..

kanske om en 3-4 år så är foderstatsuträkning lika självklart.. och då lika självklart att den som räknar ser hästen och diskuterar med ägaren om vad den tycker, vill ägaren ha hästen livlig och är nöjd med det så bra, då får hästen fortsätta på foderstaten..
precis lika självklart som om det står "regntäcke på vid regn" och det duggar på morgonen men efter 1 timme klarnar det upp och då tas täcket av för att hästen ska vara ute 5 timmar till i strålande solsken, och slippa täcket..

Men den här foderstatsuträkningen, den görs alltså ihop med ägaren? Hur vet ägaren att denne person verkligen KAN? Jag VILL räkna mina foderstater själv... Jag anser mig kunna grunderna väl, och försöker hela tiden lära mig mer. Om jag vill ha hjälp så ber jag om det, och jag umgås med "folk" som kan häst som kan hjälpa mig se på hästen om den foderstat jag själv gjort funkar. För mig är uträkning av foderstat en självklarhet, för andra kommer det aldrig att bli det! Sen kan jag inte se något stall där människor vill ha hjälp med precis allt!
Men om nu den uträknade foderstaten visar sig vara felaktig, och hästens prestation kanske blir nedsatt mitt i tävlingssäsongen, tar denne uträknare också ansvar för det då?

Men det här med täckena förstod jag tyvärr inte... Är stallägaren alltid hemma och kan ta på och av täcken? Om det börjar regna igen, får hästen tillbaka sitt täcke? Det är ju lite känsligt ämne med täcke också, en del vill aldrig ha täcke, en del vill alltid ha det på. Vem är rådgivare där?
Hur många timmar får hästarna gå ute? 6 timmar låter lite väl lite!

Happy skrev:
Men den här foderstatsuträkningen, den görs alltså ihop med ägaren? Hur vet ägaren att denne person verkligen KAN? Jag VILL räkna mina foderstater själv... Jag anser mig kunna grunderna väl, och försöker hela tiden lära mig mer. Om jag vill ha hjälp så ber jag om det, och jag umgås med "folk" som kan häst som kan hjälpa mig se på hästen om den foderstat jag själv gjort funkar. För mig är uträkning av foderstat en självklarhet, för andra kommer det aldrig att bli det! Sen kan jag inte se något stall där människor vill ha hjälp med precis allt!
Men om nu den uträknade foderstaten visar sig vara felaktig, och hästens prestation kanske blir nedsatt mitt i tävlingssäsongen, tar denne uträknare också ansvar för det då?

Men det här med täckena förstod jag tyvärr inte... Är stallägaren alltid hemma och kan ta på och av täcken? Om det börjar regna igen, får hästen tillbaka sitt täcke? Det är ju lite känsligt ämne med täcke också, en del vill aldrig ha täcke, en del vill alltid ha det på. Vem är rådgivare där?
Hur många timmar får hästarna gå ute? 6 timmar låter lite väl lite!
du missade ordet "stallpersonal" i ett seriöst stall finns det folk som jobbar..
skulle aldrig hyra in mig i ett stall där det inte var någon som kunde hålla koll jämt, tänk om något händer liksom..

jaja till saken..

är hästägaren oxå kunnig/intresserad kan man samabeta för att få fram en bra foderstat som passar hästen.. och Ja det finns folk som kan det här med foderstater ordentligt så att hästen inte får en formsvacka.. är foderstaten uträknad för en högpresterande häst och får rätt tillskott så skulle en svacka mitt toppstriden snarare bero på träningens upplägg, hästen kanske tröttnade mitt i för att det blev för mycket trots att foderstaten stämmer..

Mesta grejen är att få fram foderstater som passar hästen utan att snåla ägare ska dra ner på den näring hästen behöver (dvs så den lider) OCH att om en ägare/ryttare börjar tycka att "nu är han lite för pigg när vi rider ut och lite för hetsig på hinder samt kickar när han inte får som han vill i dressyren" så ska man kunna diskutera med foderstatsuträknaren som då kan ändra lite och kanske få till det så att hästen kanske får ökad kvot genom mindre energi eller mer proteiner.. och samma sak åt andra hålla "nu är det för lite acc i ponnyn, hon går juh bara å sover och trillar över hindrena" så kan man sänka kvoten genom höjning av energin eller sänkning av proteinet, beroende på träningen..

och de 6 timmarna kanske var de 6 förmiddagstimmarna som efterföljs av en timmes lunchfodring inomhus följat av ytterligare 6 timmar utomhus..
häng inte upp dig på saker.. ;)

BeastieBabe skrev:
du missade ordet "stallpersonal" i ett seriöst stall finns det folk som jobbar..
skulle aldrig hyra in mig i ett stall där det inte var någon som kunde hålla koll jämt, tänk om något händer liksom..

jaja till saken..

är hästägaren oxå kunnig/intresserad kan man samabeta för att få fram en bra foderstat som passar hästen.. och Ja det finns folk som kan det här med foderstater ordentligt så att hästen inte får en formsvacka.. är foderstaten uträknad för en högpresterande häst och får rätt tillskott så skulle en svacka mitt toppstriden snarare bero på träningens upplägg, hästen kanske tröttnade mitt i för att det blev för mycket trots att foderstaten stämmer..

Mesta grejen är att få fram foderstater som passar hästen utan att snåla ägare ska dra ner på den näring hästen behöver (dvs så den lider) OCH att om en ägare/ryttare börjar tycka att "nu är han lite för pigg när vi rider ut och lite för hetsig på hinder samt kickar när han inte får som han vill i dressyren" så ska man kunna diskutera med foderstatsuträknaren som då kan ändra lite och kanske få till det så att hästen kanske får ökad kvot genom mindre energi eller mer proteiner.. och samma sak åt andra hålla "nu är det för lite acc i ponnyn, hon går juh bara å sover och trillar över hindrena" så kan man sänka kvoten genom höjning av energin eller sänkning av proteinet, beroende på träningen..

Jooo, men jämt? :eek: Min häst kollas under uppstallningen vid morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp och nattfodring. Dvs 5 ggr per dag!! Morgon, lunch och kväll är det stallägaren som är ger mat, och han är en "redig karl" som vet vad man gör om en häst skulle vara dålig på något vis. Under sommaren (bete) kollas han ordentligt en gång per dygn av mig, och så av dom andra när dom är där. Är jag en dålig hästägare då? :angel:

Men är ändå inte målet att få en hästägare kunnig själv, så att den själv vet vad sin egna häst behöver? Eller är det ett sätt att tjäna pengar som uträknaren måste vara med hela tiden? :devil:
Man kan ju inte hela hästägarlivet vara beroende av andra för att sköta om en häst!? :smirk:

Varför ska hästarna äta inne på lunchen? Hur många timmar är det kvar tills insläppet?
Fick inte nått riktigt svar ang. täckesbytena... ;)

Jag gillar inte tanken på att foderstatsberäkningen och fodret ingår i stallplatsen.
Däremot servicen med fodringar, det är en helt annan sak.

Inte för att jag tror att jag kan det bättre själv, för så behöver det nödvändigtvis inte alls vara.
Utan för att det inte ger mig en möjlighet att påverka själv.

Ska stallägaren bestämma vilket hull min häst passar att vara i?
Ska stallägaren bestämma hur mycket grovfoder min häst ska få?
Tänk om vi inte tycker lika?

Tyvärr har jag jag bara dåliga erfarenheter av stall där foder ingår.
Min teori är att det finns inga pengar att tjäna på att hyra ut stallplatser och ge service.
Det enda man kan tjäna pengar på är att snåla med foder och kvalitet på foder.
Och då är det tyvärr allt för vanligt att stallägare gör det för att kunna gå runt ekonomiskt.

Happy skrev:
Jooo, men jämt? :eek: Min häst kollas under uppstallningen vid morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp och nattfodring. Dvs 5 ggr per dag!! Morgon, lunch och kväll är det stallägaren som är ger mat, och han är en "redig karl" som vet vad man gör om en häst skulle vara dålig på något vis. Under sommaren (bete) kollas han ordentligt en gång per dygn av mig, och så av dom andra när dom är där. Är jag en dålig hästägare då? :angel:

Men är ändå inte målet att få en hästägare kunnig själv, så att den själv vet vad sin egna häst behöver? Eller är det ett sätt att tjäna pengar som uträknaren måste vara med hela tiden? :devil:
Man kan ju inte hela hästägarlivet vara beroende av andra för att sköta om en häst!? :smirk:

Varför ska hästarna äta inne på lunchen? Hur många timmar är det kvar tills insläppet?
Fick inte nått riktigt svar ang. täckesbytena... ;)
jao, saken är den att ett blödande sår eller benbrott eller liknande verkligen inte syns förrens det händer.. är någon i stallet kan man märka om hästarna rusar runt som galningar i hagen, om något är på G..

Alla hästägare vill inte fördjupa sig i ALLT runt en häst.. samt att det finns många som är mer intresserad av träning och tävling vid sidan om en karriör på jobbet.. och att fördjupa sig i saker som andra faktiskt kan bättre är slöseri med tid..

och jo, många hästägare är beroende av andra för att kunna ha sin häst, veterinär och hovslagare är två viktiga personer som de flesta behöver.. trots att t.o.m jag verkar och skor bättre än en del sk "hovslagare" så väljer en del att lita på killen som skalar av en rand av hoven och slår på ny sko, så hästen har högre trakter på vänsterhoven än på höger och att trakterna på högerhoven är olika så hästen står snett med det benet.. men "hovslagaren" är juh ändå hovslagare och dom ska man juh lita på? varför så hysterisk mot foderstatsuträknare när hovslagare kommer undan med vadsomhelst.. ?

kanske för att det är jobbigt att spika upp krubbhållare och gå runt med en massa krubbor till hagarna på lunchen.. vet du inte att helst av allt ska ALLA fodringar se exakt likadana ut och infalla efter nästan exakt lika många timmar.. typexempel: 3,5 kg hö och 400 g havre kl 06:00, 12:00, 18:00 och 24:00 då mår hästen bättre än om den får mellan 1 och 5 kg hö och 0 och 1 kg havre kl 08:00, 11:00, 18:00 och 21:00..

läs hela tråden.. där finns det beskrivet att man samverkar med ägaren oavsett om hästägaren enbart vill ha hästen piggare/lugnare eller smalare/fetare eller om man som ägare är insatt och vill veta vad som händer och hur man kan förändra med små medel..

Hos mig har det ingått länge med uträknad foderstat, men bara som en tjänst till de som vill ha det. Alla får bestämma vad deras hästar ska gå på för foder. Hästarna går på fri tillgång och alla vill dessutom ha det så.

Jag skulle inte vilja ha någon som räknade min foderstat eftersom jag helst gör det själv, men de i stallet uppskattar att få en uträknad foderstat som ingår i stallhyran.

Jag förutsätter att fodret är av högsta kvalitet och då svarar jag ja. Vad gäller foderstatuträkningen så visst, fine men jag vill inte känna mig tvingad att följa den. Däremot är den ju en trevlig bonus.

Senast ändrad:

Du förstår ändå inte?

Svaret på din fråga är NEJ.

Ingen annan här vill uppenbarligen heller ha den typen av "service".

Varför frågar du efter folks åsikter när du inte klarar av att de svarar som det är?

Hur mycket du än tycker att det vore bra så finns inte marknaden för ett dylikt upplägg. Man skaffar egen häst för att få bestämma själv :smirk:

Och jag skaffade egen gård för att slippa vara inhyrd där någon stallägare hade åsikter om fodret :angel:

Men. Läs svaren ovanför ditt.. ALLA är inte kunniga och en del känner faktiskt "skönt att få hjälp att få min häst att må bra när jag själv inte vet riktigt"

Thrandur & LenaH:
:bow: ett svar jag ville ha, av några som har stallkamrater som gärna tar en hjälp av någon annan för hästens bästa.. tack så mycket :)

Jodå, men jag var kanske inte så tydlig när jag undrade om jag var tvingad att följa den uträknade foderstaten?

Till syvende og sidst så vill jag ha sista ordet om vad min häst äter men jag kan tycka det är serviceminded att erbjuda det! :)

BeastieBabe skrev:
jao, saken är den att ett blödande sår eller benbrott eller liknande verkligen inte syns förrens det händer.. är någon i stallet kan man märka om hästarna rusar runt som galningar i hagen, om något är på G..

Alla hästägare vill inte fördjupa sig i ALLT runt en häst.. samt att det finns många som är mer intresserad av träning och tävling vid sidan om en karriör på jobbet.. och att fördjupa sig i saker som andra faktiskt kan bättre är slöseri med tid..

och jo, många hästägare är beroende av andra för att kunna ha sin häst, veterinär och hovslagare är två viktiga personer som de flesta behöver.. trots att t.o.m jag verkar och skor bättre än en del sk "hovslagare" så väljer en del att lita på killen som skalar av en rand av hoven och slår på ny sko, så hästen har högre trakter på vänsterhoven än på höger och att trakterna på högerhoven är olika så hästen står snett med det benet.. men "hovslagaren" är juh ändå hovslagare och dom ska man juh lita på? varför så hysterisk mot foderstatsuträknare när hovslagare kommer undan med vadsomhelst.. ?

kanske för att det är jobbigt att spika upp krubbhållare och gå runt med en massa krubbor till hagarna på lunchen.. vet du inte att helst av allt ska ALLA fodringar se exakt likadana ut och infalla efter nästan exakt lika många timmar.. typexempel: 3,5 kg hö och 400 g havre kl 06:00, 12:00, 18:00 och 24:00 då mår hästen bättre än om den får mellan 1 och 5 kg hö och 0 och 1 kg havre kl 08:00, 11:00, 18:00 och 21:00..

Men om man alltid ska utgå från att det alltid kan hända något så kan man ju inte vara hemma själv, eller åka bil själv, eller ha hunden hemma själv, eller ha sin häst i hagen själv... :smirk:

MEN det finns hästägare som vill lära sig allt! Det finns dom som lär sig vad som är bra för en häst att äta. Det finns dom som lär sig se om hästen mår bra och vad man ska göra om olyckan är framme. Det finns dom som lär sig se om hovslagaren har gjort ett bra jobb. Lär man sig lite själv, är man inte så beroende av andra. Men det behöver inte utesluta att man ringer veterinären, foderrådgivaren, den utbildade hovslagaren... Eller helt enkelt frågar boxgrannen om den vet något klokt!

Jag vet ingen som ger kraftfoder på alla fodringar...
Vet du inte att helst ska hästen ha fri tillgång på grovfoder! Helst ett så bra så man inte behöver ge kraftfoder, eller massa olika former av tillskott...
Vi kommer alltid att tumma på det naturligast för att vi inte kan uppfylla allt, men man kan alltid göra sitt eget bästa!

Om man frågar efter åsikter om något o bara accepterar/tackar för positiva svar förstår jag inte varför man frågar.
PL

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
4 455
Senast: Wera
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama