Inackordering med räknade foderstater?

Sv: Inackordering med räknade foderstater?

Jomänvisst. Och jag som letar stallplats... Det är inte lätt. Men hur vet man innan att det är omöjligt folk? Eller jo, på vissa märks det kvickt, men andra kan ju verka vettiga från början. :smirk:

BeastieBabe skrev:
men snälla vän, sitt inte å säg att jag ljuger för det gör jag inte.. om du inte kan sluta upp med att försöka racka ner på mig tycker jag att du inte ska käfta mot mig i denna tråden mer.. tack..

InsaneSpliffwizard skrev:
Antagligen överdriver du eller så har du bara väldig otur.

Tog du åt dig?

Men sluta! du ska föreställa vuxen av vad jag har hört.. detta är bara en hypotetisk tråd och jag och många med mig anser att det finns folk som inte kan eller vill räkna foderstater..
men du fortsätter att säga att ALLA som tar hand om en häst kan det och rackar ner på mig för att jag säger att det finns folk som inte kan.. lägg av!

InsaneSpliffwizard skrev:
Tog du åt dig?

Du har lite av en besserwisserattityd i fråga av det mesta här på Buke. Antagligen överdriver du eller så har du bara väldig otur.
Jag har också sett hästar som fodras helt fel, men det är enstaka fall.

Ja, jag blir förbannad när du säger att det är mig det är fel på i denna fråga.. fattar inte varför du säger något sådant, jag har aldrig attackerat någon på det sättet som du gjort mot mig..

Jag kanske är kunnig inom en del områden, kanske därför jag har rätt då och då? eller menar du att bara för att jag har rätt och 10 st har fel så ska jag lägga mig på rygg och ge upp?

skuleld u göra det om du vet att du har rätt (med fakta bakom)

Ja, DU är ju iaf övertygad om att du har rätt

jag är ofta övertygad om att jag har rätt när jag dubbelkollat fakta i böcer och på tillförlitliga internetsidor JA.. eller brukar du bara tänka "pfff, böckerna och avelsföreningen har FEL!"

jag vet vad fakta betyder, och jag kollar oftast faktan först så att jag skriver rätt .. jag vill inte tips nån om saker som jag "tror" är rätt, jag tipsar om saker jag "vet" är rätt.. och på så sätt lär man sig.. men som nån annan klyftig person sa "om du inte har lärt dig det genom att uppleva det och komma på det helt själv så är det bara stulen kunskap" rätt eller fel?

Jag är 100% övertygad att du inte skulle kunna driva ett inackorderingsstall med den där besserwisserattityden och ingen egentlig verklighetsförankrad kunskap och framför allt ingen förmåga att anpassa dig till andras önskemål/kunskap.

Anledningen att jag ids lägga ned tid på att säga det är för din egen skull för att du ska få en chans att ta till dig det innan du satsar helt galet i någon verksamhet som ändå kommer att kollapsa.

Men jag inser att jag talar för döva öron ;)

Tim
(som haft inackorderingsstall i måååånga år)

Personligen skulle jag inte vilja ha en foderstat där B-vitamin tillkommer, då en av mina hästar inte mår bra av det. Det blir för mycket för henne med tillskottet..har provat..
Hon mår alldeles utmärkt på Hö morgon och kväll, Fri tillgång på ensilage 08-ca 21 i hagen, samt korn och kraft morgon och kväll + fri tillgång på vatten. Mängd på hö och kraftfoder varierar, beroende på div olika faktorer. Ex hur mycket hon jobbar, utetemperatur,(vid -35 blir det mer kraftfoder, än vid -15..) hull och helt enkelt hennes allmäntillstånd. Har nyss vacc. och fick då höra av vet. att hon rent allmänt är i kanonskick (hull, hud, päls, muskler,ögon mm) Så även om jag inte läst mig till hur man räknar ut en foderstat,utan lärt mig genom många års erfarenhet, så mår mina hästar alldeles utmärkt ändå....Innan jag hade huvudansvar för egna hästar, så växte jag upp med våra och andras hästar och lärde mig då genom de vuxna hästmänniskorna runt i kring, som jobbade i vårat stall. Så förkasta inte oss "ickefoderstatsteoretiker". Vi är minst lika måna/kunniga om att ge våra hästar foder i rätt mängd, näringshalt mm som du..

Skulle jag vilja betala för att få en beräknad foderstat?
Svar nej. Jag har adekvat utbildning själv.

Tror jag att det finns en marknad för inckorderingsstall där man får hjälp med att beräkna foderstat?
Svar nja. Jag tror inte efterfrågan är särskilt stor, vilket t.ex. märks på debatten här.

Skulle jag vilja stå i ett stall där stallägaren anser att jag i princip vanvårdar min häst om vi inte är överens om foderstaten? Svar nej.

Finns det särkilda foder utbildningar?
vad har jag nu missat?

Kan man räkna att hänga med Christina Planck som en merit :angel: :D

En husdjursagronom har lång utbildning på bl a foderberäkningar (de är betydligt mycket krångligare till t ex ko kan jag meddela, men självklart lär man sig också varför man gör på ett visst sätt m.m och det tycker jag egentligen är viktigare).

Sen finns det tex en A-kurs på SLU som heter "hästens utfodring och avel 5 poäng" där man bl a får lära sig räkna foderstater. På de flesta naturbruksgymnasier finns det också i kurserna. Så ja, det finns en hel uppsjö med utbildningar för att (bl a) lära sig räkna foderstater.

annhen skrev:
Skulle jag vilja betala för att få en beräknad foderstat?
Svar nej. Jag har adekvat utbildning själv.

Tror jag att det finns en marknad för inckorderingsstall där man får hjälp med att beräkna foderstat?
Svar nja. Jag tror inte efterfrågan är särskilt stor, vilket t.ex. märks på debatten här.

Skulle jag vilja stå i ett stall där stallägaren anser att jag i princip vanvårdar min häst om vi inte är överens om foderstaten? Svar nej.
Har inte sagt att någon vanvårdar sin häst om någon inte räknar foderstat, har hästen gott hull och mår bra är det OK.. skulle däremot hästen falla ur och hästägaren inte gör något för att förbättra hästens tillstånd skulle den åka huvudstupa ut från stallet..

Gnist skrev:
Personligen skulle jag inte vilja ha en foderstat där B-vitamin tillkommer, då en av mina hästar inte mår bra av det. Det blir för mycket för henne med tillskottet..har provat..
Hon mår alldeles utmärkt på Hö morgon och kväll, Fri tillgång på ensilage 08-ca 21 i hagen, samt korn och kraft morgon och kväll + fri tillgång på vatten. Mängd på hö och kraftfoder varierar, beroende på div olika faktorer. Ex hur mycket hon jobbar, utetemperatur,(vid -35 blir det mer kraftfoder, än vid -15..) hull och helt enkelt hennes allmäntillstånd. Har nyss vacc. och fick då höra av vet. att hon rent allmänt är i kanonskick (hull, hud, päls, muskler,ögon mm) Så även om jag inte läst mig till hur man räknar ut en foderstat,utan lärt mig genom många års erfarenhet, så mår mina hästar alldeles utmärkt ändå....Innan jag hade huvudansvar för egna hästar, så växte jag upp med våra och andras hästar och lärde mig då genom de vuxna hästmänniskorna runt i kring, som jobbade i vårat stall. Så förkasta inte oss "ickefoderstatsteoretiker". Vi är minst lika måna/kunniga om att ge våra hästar foder i rätt mängd, näringshalt mm som du..
jag har skrivit fler ggr i tråden att man anpassar foderstaten efter hästen, tål inte hästen lite mer b-vitamin så får hästen inget sånt, samma sak om den är lättfödd/svårfödd eller inte klarar av spannmål eller inte får ha dammigt hö eller vadsomhelst så går det juh att lösa..

Allmänt känns det som att denna diskussion spårade ur och att det som skulle vara att "foderstatsuträkning och anpassning individuellt efter varje häst" har blivit "10 kg hö och 2 kg havre annars får du inte stå i mitt stall!"

jag vet att det finns många hästägare som skickar sin grovfoderanalys till kraftfoderföretag eller utbildade privatpersoner som räknar ut foderstater efter grovfodret, men saken är den att då får dom en foderstat och kommer att använda den tills höet tar slut, enda ändringarna kommer att bli om hästen vilar, då är det ½ kraftfoderranson.. men är det alltid smart att göra så? nej.. därför tycker jag att det borde finnas en mer uppföljande fodertjänst.. och varför då inte erbjuda en sådan tjänst i ett stall?

Men ni som anser att det inte finns folk som ringer kraffts foderrådgivning, aldrig låter nån annan titta på ens hästs foderstat eller ens frågar om råd på foderforumet här på buke.. ja.. synd att ni inte förstår att alla inte är lika duktiga som er..

*avslutar tråd*

Jag tror att de människor som skulle lockas av att stå i ett sånt stall där "allt" ingick är såna som har ont om tid och inte så erfarna hästägare, vuxna människor som kan betala för att få alla tjänster. Jag kan på rak arm komma på ett antal som skulle tycka det var jättebra.

Foderstatsberäkningen tror jag kan bli knivigt. Jag vet ju hur det ser ut i stallet där jag ofta är, vissa kan inte ett jota men tror heller inte att det spelar någon roll, de ger 5 kg hö och havre efter önskad "pigghet". Andra kan tillräckligt mycket för att känna till det magiska talet 6 g smbrp/MJ, och de tror nog inte att de behöver någon hjälp. Så finns det naturligtvis såna som faktiskt kan själv, och de räknar nog gärna själv också. Däremot vore det nog väldigt bra med en stallägare som kunde räkna foderstater och som folk kunde be hjälpa till när det behövdes.

Dock tror jag att eftersom alla fodringar och allt foder skulle ingå är det större chans att folk skulle utnyttja den i hyran inkluderade foderstatsberäkningen, min erfarenhet är att folk som inte håller på med fodret själva är mindre noggranna med vad hästen får (förutsatt att de inte kan så mycket...). Jag tror att man får ta ett relativt lågt pris för fodret, i alla fall om man har ett bra grovfoder så många hästar kanske inte får så mycket annat. Många människor förstår inte värdet av ett bra grovfoder och vill nog inte betala ett i deras ögon hutlöst pris för torrt gräs.

Mockningen är nog likadant som fodringen, många människor bryr sig nog mindre om hur det mockas hos sin häst om det är någon annan som gör det...

Nej, jag ser det inte som någon jätteförtjänst att stå i ett inackorderingsstall där någon sitter och räknar på foderstater med decimaler.

Hästen kan vara i bra hull trots att energiintaget inte gör sig rättvist vad gäller träningen, och sånt syns inte, utan känns när man jobbar med hästen.

Så hellre en vettig grundfoderstat (som uppenbarligen även en klantskalle till hästägare kan räkna ut med ett vettigt program) och sen modifiera efter hästens behov.

Tycker det finns viktigare aspekter i hästens välmående att hålla ögonen öppna på än decimalerna på ett vitt pappersark.

Sedan ber jag om ursäkt på förhand, för jag vet att du kommer att bli förbannad av vad jag kommer att säga härnäst, men jag behöver säga det också.
Din attityd är inte rolig, och jag skulle inte palla med länge i ett stall med en människa som dig i min närhet. Tyvärr, sådan är min uppfattning och erfarenhet.

BeastieBabe skrev:
Har inte sagt att någon vanvårdar sin häst om någon inte räknar foderstat, har hästen gott hull och mår bra är det OK.. skulle däremot hästen falla ur och hästägaren inte gör något för att förbättra hästens tillstånd skulle den åka huvudstupa ut från stallet..

Men vem bestämmer då vad som är bra hull? Själv gillar jag lite rundare hästar - men det finns andra som anser att normalt hull är då revbenen kan skönjas. Att slänga ut sina hyresgäster p.g.a. att man har olika åsikter låter inte schysst i mina öron.

Ska man ha inackorderingar tror jag att det enda sättet att inte bli galen är att inte lägga sig i för mycket. Visst, man kan ha åsikter. Jag har åsikter om hur andra fodrar sina hästar, hur de hanterar dem, hur de rider dem, hur de täckar dem, när/när de inte konsulterar veterinär, o.s.v., o.s.v., o.s.v. Men jag håller åsikterna för mig själv, annars skulle det inte funka!

Varför skulle just fodret vara en sak som ger stallägaren rätt att vräka folk? Kan man vräka folk även om man tycker de rider dåligt - det påverkar också hästens välmående!?

Jag är inte ute efter att kritisera eller mucka gräl, jag vill bara resonera kring frågan

Tack för ditt svar,
Det jag mest hade i åtanke var om det fanns alldeles speciella kurser/utbildningar där man ENDAST läste häst-foder.

Håller för övrig med om att nötkreaturen är ett "roligt" släkte. Inte bara har de fyra magar de stoppar dessutom gärna i sig en massa konstigheter också såsom små spik,plastkassar och annat mums :p

Senast ändrad:

Och snacka om svårt det är att beräkna energivärdet i en spik...sabbar hela foderstaten....

He he... Ja, det blir ju svårt med smältbarhetsförsök när den attans spiken aldrig kommer ut igen, utan bara skvalpar omkring där i förmagarna...

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
4 455
Senast: Wera
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama