Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
BeastieBabe skrev:men snälla vän, sitt inte å säg att jag ljuger för det gör jag inte.. om du inte kan sluta upp med att försöka racka ner på mig tycker jag att du inte ska käfta mot mig i denna tråden mer.. tack..
InsaneSpliffwizard skrev:Antagligen överdriver du eller så har du bara väldig otur.
InsaneSpliffwizard skrev:Tog du åt dig?
Du har lite av en besserwisserattityd i fråga av det mesta här på Buke. Antagligen överdriver du eller så har du bara väldig otur.
Jag har också sett hästar som fodras helt fel, men det är enstaka fall.
Har inte sagt att någon vanvårdar sin häst om någon inte räknar foderstat, har hästen gott hull och mår bra är det OK.. skulle däremot hästen falla ur och hästägaren inte gör något för att förbättra hästens tillstånd skulle den åka huvudstupa ut från stallet..annhen skrev:Skulle jag vilja betala för att få en beräknad foderstat?
Svar nej. Jag har adekvat utbildning själv.
Tror jag att det finns en marknad för inckorderingsstall där man får hjälp med att beräkna foderstat?
Svar nja. Jag tror inte efterfrågan är särskilt stor, vilket t.ex. märks på debatten här.
Skulle jag vilja stå i ett stall där stallägaren anser att jag i princip vanvårdar min häst om vi inte är överens om foderstaten? Svar nej.
jag har skrivit fler ggr i tråden att man anpassar foderstaten efter hästen, tål inte hästen lite mer b-vitamin så får hästen inget sånt, samma sak om den är lättfödd/svårfödd eller inte klarar av spannmål eller inte får ha dammigt hö eller vadsomhelst så går det juh att lösa..Gnist skrev:Personligen skulle jag inte vilja ha en foderstat där B-vitamin tillkommer, då en av mina hästar inte mår bra av det. Det blir för mycket för henne med tillskottet..har provat..
Hon mår alldeles utmärkt på Hö morgon och kväll, Fri tillgång på ensilage 08-ca 21 i hagen, samt korn och kraft morgon och kväll + fri tillgång på vatten. Mängd på hö och kraftfoder varierar, beroende på div olika faktorer. Ex hur mycket hon jobbar, utetemperatur,(vid -35 blir det mer kraftfoder, än vid -15..) hull och helt enkelt hennes allmäntillstånd. Har nyss vacc. och fick då höra av vet. att hon rent allmänt är i kanonskick (hull, hud, päls, muskler,ögon mm) Så även om jag inte läst mig till hur man räknar ut en foderstat,utan lärt mig genom många års erfarenhet, så mår mina hästar alldeles utmärkt ändå....Innan jag hade huvudansvar för egna hästar, så växte jag upp med våra och andras hästar och lärde mig då genom de vuxna hästmänniskorna runt i kring, som jobbade i vårat stall. Så förkasta inte oss "ickefoderstatsteoretiker". Vi är minst lika måna/kunniga om att ge våra hästar foder i rätt mängd, näringshalt mm som du..
BeastieBabe skrev:Har inte sagt att någon vanvårdar sin häst om någon inte räknar foderstat, har hästen gott hull och mår bra är det OK.. skulle däremot hästen falla ur och hästägaren inte gör något för att förbättra hästens tillstånd skulle den åka huvudstupa ut från stallet..